Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 10 av 53
Ett förbÀttrat kulissutdrag : ? En glidförbÀttring till Norrgavels "brett matbord"
Min rapport handlar om kulissutdrag för mat- och salongsbord som gÄr att expandera och placera ilÀggsskivor i. Jag har kunnat konstatera att det mer och mer monteras metallexpandrar under dessa bord i dagens tillverkning.Det finns ÀndÄ ett behov pÄ marknaden att kunna leverera och montera kulissutdrag som Àr tillverkade i trÀ istÀllet för metall. Tittar man tillbaka i tiden och pÄ de bord som fortfarande finns kvar sÄ ser man att de har trÀ kulissutdrag som fungerar.Jag har tillsammans med Tomas Fröding, produktutvecklare pÄ Norrgavel arbetat fram ett kulissutdrag till ?Brett matbord?. De har haft problem med detta och vill inte montera en metallkuliss utan ta tillvara pÄ den kÀnslan som en trÀregel ger.Under en kort tid pÄ Norrgavels prototypverkstad i Malmö Àgnade jag mig Ät att ta fram alternativ till kulissutdrag pÄ ?Brett matbord?.
Inkludering av barn i behov av sÀrskilt stöd i förskoleklass
Denna studie belyser i vilken mÄn elever i behov av sÀrskilt stöd blir inkluderade i verksamheten. Studiens syfte Àr att se hur pedagogerna arbetar med inkludering av dessa elever i den dagliga verksamheten. Studien syftar Àven mot vad för sorts handledning och stöd lÀrarna kan fÄ ta del av. Dessutom har det genomförts intervjuer med pedagoger och flera specialpedagoger. Det har Àven genomförts observationer av en verksamhet dÀr det finns barn i behov av sÀrskilt stöd.
Bevarandetapetsering av en soffa
I detta examensarbete har jag valt att dokumentera och analysera en soffas stoppningshistoria. Soffan, som Àven kan kallas en fÀrstmanssoffa, Àr i nyrokokostil och frÄn ca 1870-talet. En kort beskrivning av historiken kring soffan Äterges samt lite stilhistoria frÄn tiden dÄ den Àr tillverkad. Jag har valt att ta tillvara pÄ sÄ mycket som möjligt av stoppningen pÄ soffan, en sÄ kallad bevarandetapetsering. Syftet var att dokumentera soffan, vilka material som anvÀnts och vilka ÄtgÀrder och förÀndringar som gjorts under Ärens lopp.
Responsstyrning : En studie av hur talutrymmet fördelas mellan nyanlÀnda elever och lÀrare samt andrasprÄkselever och lÀrare
SammanfattningDet övergripande syftet med denna studie Àr att undersöka hur den lÀrarstyrda klassrumsinteraktionen kan te sig i olika undervisningsgrupper med svenska som andrasprÄk dÄ kommunikation Àr en förutsÀttning för att mÀnniskan ska lÀra och utvecklas. Det mer specifika syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur responsstyrning tar sig i uttryck i undervisningen av svenska som andrasprÄk i en introduktionsgrupp för nyanlÀnda elever med elever i Ärskurs 6, dÀr syftet med undervisningen Àr att fÄ eleverna att börja tala, respektive en sva-grupp. För att besvara mitt syfte har jag formulerat följande fyra frÄgestÀllningar: Vilka typer av talhandlingar anvÀnder lÀrarna sig av i dialog med andrasprÄkselever samt nyanlÀnda elever? Vilka typer av frÄgor anvÀnder lÀraren sig av? Vilket talutrymme ges eleverna att svara pÄ lÀrarens frÄgor? Hur tar eleverna tillvara pÄ det talutrymme som de fÄr? Den huvudsakliga metoden i detta arbete Àr fallstudie, dÀr jag har observerat och audioinspelat en sva-grupp och en introduktionsgrupp. Med hjÀlp av grova transkriptioner fick jag fram följande resultat dÀr lÀrarna anvÀnde sig av talhandlingarna frÄgor, upprepning av elevs kommentar, förklaring/ instruktion/vÀgledning, kritik, beröm/uppmuntran, direkt uppmaning, bekrÀftelse och berÀttelse/lÀser.
"kanske lite annorlunda" : FörÀldrar berÀttar om upplevelsen av sitt barn efter en neuropsykiatrisk utredning pÄ BUP
Denna studies syfte var att undersöka betydelsen av en neuropsykiatrisk utredning för förÀldrars upplevelse av sitt barn. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem förÀldrar vars barn genomgÄtt en neuropsykiatrisk utredning pÄ BUP i UmeÄ. Det transkriberade materialet analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis förÀndring i förÀldrarnas upplevelse av barnet efter utredningen. FörÀldrarna upplevde att de fÄtt förklaring, bekrÀftelse och ny kunskap samt en vidgad empatisk förstÄelse för barnets svÄrigheter. Utredningen sÄg till barnets svÄrigheter i sin helhet och förÀldrarnas frÄgor och oro blev mötta.
Avfolkningen i Norrbottens glesbygd: en studie av tre kommuner i östra Norrbotten
Syftet med föreliggande uppsats har varit att studera hur staten och kommunerna Pajala, ĂvertorneĂ„ och Ăverkalix agerat för att hindra den negativa befolkningsutvecklingen i dessa kommuer, samt att utreda vilka möjligheter de nĂ€mnda aktörerna har att lösa problemen med minskande befolkning. Metoden som anvĂ€nts har varit literaturstudie. Resultaten pekar pĂ„ att staten och de tre kommunerna i stor utstrĂ€ckning har samma vilja gĂ€llande inom vilka omrĂ„den satsningar för att hindra avfolkningen ska genomföras. Dock har det kunnat konstateras att organisationssamhĂ€llets framvĂ€xt, den ökade decentraliseringen och internationaliseringen har medfört att statens problemlösningsförmĂ„ga minskat. För att öka förutsĂ€ttningarna för att lösa problemen med ökande avfolkning krĂ€vs sĂ„ledes att Pajala, ĂvertorneĂ„ och Ăverkalix kommun fortsĂ€tter sitt samarbete över kommungrĂ€nserna och förutom detta Ă€ven tar tillvara pĂ„ de möjligheter som de nya aktörer som nu trĂ€der in presenterar..
Barns tankar om rasten
Syftet med undersökningen Àr att fÄ en bild av barns tankar om rasten. I den kvalitativa studien har barn i Ärskurs tvÄ och tre intervjuats. Som metod har jag anvÀnt mig av en generell hermeneutiskt förhÄllningsÀtt. Litteraturstudierna visar att styrdokumenten ger en svag vÀgledning vad gÀller rastens innehÄll och organisation. Dessa visar ocksÄ att rasten har en stor pedagogisk utvecklingspotential som inte tas tillvara i skolan.
Entreprenörskap i skolan. Om och hur lÀrare arbetar med entreprenörskap i skolan
Att vi ska arbeta med entreprenörskap i skolan Àr förankrat Ànda upp i riksdagen. Men varför dÄ frÄgar sig mÄnga lÀrare. Syftet med detta examensarbete var att försöka ta reda pÄ om och hur lÀrare arbetar med entreprenörskap i skolan. Entreprenörskaps pedagogik i skolan kan fÄ dagens gymnasieelever att se positivt pÄ sin framtid genom att pÄ ett ansvarsfullt sÀtt ta hand om sin utbildningstid och dÀrigenom tillgodose sig kunskaperna och erfarenheten och genom detta se vinstsyftet av gymnasietiden för att kunna bilda egna nÀtverk för framtiden.
NÄgra av de frÄgor som vi stÀllde oss var: Hinner du som lÀrare med att ta tillvara pÄ elevens talang, fallenhet eller specifika intressen i arbetet med att nÄ kursmÄlen? Har du som lÀrare insyn och förstÄelse i kurser utöver dina egna i programmet? Samverkar du med andra pedagoger i arbetet med att nÄ programmÄlen? Tycker du att skolan ska arbeta med entreprenörskap?
Slutsatsen av vÄrt arbete Àr att de flesta lÀrare arbetar med entreprenörskap i skolan men en stor del av lÀrarna vet inte vad entreprenörskap innebÀr eller stÄr för..
Barns TV- och filmerfarenheter i förskolan
VÄrt problemomrÄde handlar om barns TV- och filmerfarenheter i förskolan. VÄra
huvudfrÄgor Àr: Vilka erfarenheter ser vi i förskolan som barn har fÄtt genom
massmedia samt hur kommer dessa till uttryck? Hur möter förskollÀrarna dessa
eventuella erfarenheter? Hur ser förskollÀrarna pÄ att tillvarata barns TV- och
filmerfarenheter i förskolan? Vi tar utgÄngspunkt i det sociokulturella perspektivet. I vÄr
framtida roll som förskollÀrare Àr det av stor vikt att vi kÀnner till barns erfarenheter,
Àven de frÄn TV och film. Vi mÄste kÀnna till vad det Àr barnen ser pÄ för att kunna
hjÀlpa dem att ifrÄgasÀtta och reflektera kring vad de har sett.
SAS interna hantering av kundgenererad information
Hur företag kan förbÀttra sig lÀr det sig bÀst av sina kunder. Det Àr dock inte mÄnga företag som lyckas ta tillvara pÄ den kunskap som finns hos kunderna. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur SAS Sverige internt anvÀnder den information de samlat in frÄn kunderna och hur de möjliggör för berörd personal att ta del av denna information, i syfte att omvandla den till kunskap. För att lyckas med detta kan ett företag anvÀnda sig av bl.a. Knowledge Management och intern marknadsföring, samt intern kommunikation, varför dessa omrÄden utgör uppsatsens teoretiska bas.
Kan lÀrare och fritidspedagoger samverka? - en studie om samarbete i Àmnet svenska
Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur fritidspedagoger och lÀrare ser pÄ varandras kompetens att undervisa i Àmnet svenska, samt hur detta pÄverkar arbetsfördelningen. Uppsatsen ger en förklaring till vad fritidspedagogyrket och lÀraryrket innebÀr. I vÄr litteraturstudie tar vi upp begreppen kompetens och samverkan och klargör vad de betyder, samt vad tidigare forskning har att sÀga om hur fritidspedagoger och lÀrare uppfattar varandras kompetens. I vÄr kvalitativa undersökning har vi tagit hjÀlp av tio stycken pedagoger, fem fritidspedagoger och fem lÀrare som vi intervjuat. Svaren pÄ intervjufrÄgorna har vi sedan bearbetat och analyserat.
Bussningstillverkning med industrirobot : till vÄgkraftverk
DÄ vÀrdens yta Àr upp till 70 % tÀckt av vatten finns det stor potential för energigenerering av vattnets vÄgrörelser. Uppsala universitet har bestÀllt denna rapport dÄ de har en prototyp av vÄgkraftgenerator för att kunna ta tillvara denna energitillgÄng. DÄ den produktionsmetod som bestÀllaren idag anvÀnder Àr bÄde dyr och tidskrÀvande behöver industrirobotar introduceras i produktionen.Rapporten kommer att undersöka om möjlighet finns att producera det tvÄ gummibaserade Àndstopp som linjÀrgeneratorn behöver. De produktionsmetoderna som kommer att behandlas Àr stansning, vattenskÀrning och frÀsning av EPDM Duro 65. DÄ kostnaderna har hög prioritering Àr den industrirobot som produktionsmetoden ska utföras med av en 23 Är gammal modell.Rapporten kommer Àven att presentera ett fÀrdigt förslag för att direkt kunna implementeras in i produktionen.
essikke, dessike, luntan, tuntan : En studie i sprÄklig medvetenhet
En studie inom förskolan i syfte att se till hur man arbetar med sprÄkligmedvetenhet. Studien har utförts pÄ en förskola med 12 barn i en femÄrsgrupp. Med metoden stimulated recall har jag gjort videoobservationer, observationer samt fört samtal med de tvÄ aktuella förskollÀrarna efter att gjort observationerna.Tanken med studien var att undersöka pÄ vilket sÀtt förskollÀrare frÀmjade barns sprÄkutveckling samt hur de tog tillvara barnens egna erfarenheter. I och med att jag innan studiens genomförande visste att man pÄ den aktuella förskolan aktivt arbetade med sprÄklig medvetenhet sÄ ökade det mitt intresse för studien betydligt. Med detta i Ätanke sÄ kom jag ocksÄ fram till hur man som förskollÀrare kan frÀmja barns sprÄkliga medvetenhet och utveckling genom att pÄ ett professionellt sÀtt utgÄ ifrÄn deras egna rfarenheter.
Stimulera intresse för naturkunskap : En studie av hur förskollÀrare stimulerar barns intresse för naturkunskap
SmÄ barn visar tidigt intresse för naturkunskap och det Àr förskolans uppdrag att fÄnga upp och ta tillvara detta intresse. Examensarbetet syftar till att undersöka hur förskollÀrare arbetar för att stimulera barns intresse för naturkunskap. Studien baseras pÄ sex kvalitativa intervjuer med förskollÀrare frÄn tre olika förskolor i en medelstor svensk stad. Studien behandlar hur förskollÀrare ser pÄ innebörden av ett utforskande arbetssÀtt samt hur de tar barns intresse för naturkunskap vidare. Resultatet Àr att förskollÀrarna stimulerar barns intresse för naturkunskap genom att vara nÀrvarande, stÀlla framÄtstrÀvande frÄgor, fotografera hÀndelser, diskutera i arbetslaget och genom att arbeta efter ett temainriktat arbetssÀtt.
Hur intresserar och motiverar man elever inför problemlösning i matematik?
VÄrt syfte med undersökningen har varit att ta reda pÄ hur vi kan motivera och intressera vÄra elever samt vilka svÄrigheter eleverna möter vid problemlösning i matematikundervisningen.
Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med lÀrare och elever har det visat sig att den största svÄrigheten har varit textförstÄelsen vid problemlösningsuppgifter. Faktorer som Àr vÀsentliga för problemlösning Àr variation i undervisningen, uppgifter med lÀmplig svÄrighetsgrad och att anvÀnda eleverna som utgÄngspunkt i undervisningen. Eleverna uppskattar samarbete.
Enligt litteraturen Àr det viktigt att eleverna kÀnner sig motiverade och ser meningsfullheten med det de gör.