Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 1 av 53
En skattkista?
Mitt examensarbete Àr en undersökning i att ta tillvara pÄ restmaterial ifrÄn möbler. Vad kan det medföra i form av estetik och vÀrde? Vad finns det för bra metoder för att ta tillvara pÄ material? MÄlet Àr att finna en metod för att förÀdla ett anvÀnt material till nÄgot nytt..
"Det Àr ju engelska ocksÄ." : en studie av hur elevers förkunskaper kan tas tillvara inom Àmnet engelska.
Syftet med denna uppsats var att ur ett elevperspektiv undersöka och problematisera hur elevers förkunskaper kan tas tillvara i undervisningen inom Àmnet engelska. Undersökningen baserades pÄ kvalitativa forskningsintervjuer med Ätta elever i Är 9 samt fördjupningar i litteratur och styrdokument..
Företagets viktigaste resurs ? En kvalitativ studie om chefers ledarskap och hur de tar tillvara pÄ de anstÀlldas kunskap
Bakgrund: Att kunskap blivit en central och viktig del av nutidens arbetsmarknad och nĂ€ringsliv Ă€r nĂ„got som de flesta mĂ€nniskor Ă€r överens om. Ăven allt fler företag belyser vikten av att anvĂ€nda den kunskap och kompetens som finns hos de anstĂ€llda och ser denna kunskap som en av de viktigaste tillgĂ„ngarna. Vi tĂ€nker att chefen har stora möjligheter till att pĂ„verka hur företagen tar tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap. Samtidigt som vi anser att den typ av ledarskap som chefen anvĂ€nder kan ha en stor inverkan pĂ„ hur detta sker. Vi ser vĂ„rt val av problemomrĂ„de som intressant och aktuellt i och med dagens utveckling och det ökade behovet av att ta tillvara pĂ„ den mĂ€nskliga kunskapen.Syfte: Syftet med den hĂ€r undersökningen Ă€r att fĂ„ en bild av chefers syn pĂ„ ledarskapets roll för att frĂ€mja de anstĂ€lldas kunskap i en verksamhet och hur cheferna arbetar konkret för att ta tillvara pĂ„ kunskapen hos de anstĂ€llda.Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning i form av sju semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga chefer inom privat och offentlig sektor.Resultat: De mönster vi kan urskilja Ă€r att flertalet av cheferna var överens om att en demokratisk ledarskapsstil Ă€r den bĂ€sta för att ta tillvara pĂ„ de anstĂ€lldas kunskap.
Utomhusdidaktik i förskolan : "DÀr finns alla möjligheter utomhus"
Syftet med vÄr studie var att undersöka hur pedagoger förhÄller sig till utomhusdidaktik pÄ sex utvalda förskolor. För att ta reda pÄ vilka möjligheter och hinder det finns med att arbeta utomhus med barnen samt hur pedagogerna tar tillvara pÄ nÀrmiljön intervjuade vi sex förskollÀrare. LitteraturgenomgÄngen visar pÄ positiva resultat vad det gÀller barns motoriska och intellektuella utveckling. UtifrÄn detta samt egen erfarenhet fann vi det intressant att undersöka hur pedagogerna utifrÄn sin roll tar tillvara pÄ olika lÀrmiljöer utomhus. Resultatet visar pÄ ett positivt synsÀtt till utomhusvistelse men att pedagogens engagemang har betydelse för hur planerade och spontana aktiviteter tas tillvara pÄ.
"Att lÀra in ute" En kvalitativ studie om hur lÀrare i förskolan tar tillvara pÄ matematiktillfÀllen utomhus
AbstractSyftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀrarna i förskolan arbetar för att ta tillvara pÄ och synliggöra matematiktillfÀllena som ges ute. Vi vill ocksÄ undersöka hur lÀrarna i matematiktillfÀllena anvÀnder sig av naturen och de material som finns. Studiens syfte Àr Àven att undersöka om barnen ser och uppfattar nÀr lÀrarna anvÀnder sig av matematik. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod och gjort intervjuer med fem lÀrare och fem barn pÄ olika förskolor i södra Sverige. VÄrt resultat av studien Àr, utifrÄn vÄr tolkning av den litteratur vi tagit upp och de intervjusvar vi analyserat, att lÀrarna Àr vÀl medvetna om hur de kan arbeta för att synliggöra matematiken bÄde inne och ute.
Har det hÀnt nÄgot sedan förslagslÄdan? : En studie av hur tjÀnsteföretag tar tillvara pÄ medarbetarnas idéer
Alla företag mÄste stÀndigt utvecklas för att vara konkurrenskraftiga och ett viktigt konkurrensmedel Àr företagens tjÀnster. De senaste tio Ären har mycket forskning fokuserat pÄ hur kunden kan involveras i tjÀnsteutvecklingen. Hur företaget kan ta tillvara pÄ idéerna och kunskapen hos medarbetarna som möter kunderna finns det inte lika mycket forskning kring. Dock Àr de flesta överens om att medarbetarna Àr en viktig resurs och att medarbetarna som möter kunderna har en unik relation till kunderna. Med bakgrund av detta menar vi att det Àr viktigt att studera hur företag tar tillvara pÄ dessa medarbetares idéer. Detta var utgÄngspunkten för studien.Den tidigare forskning som finns inom fÀltet har till stor del fokuserat kring vilka faktorer som pÄverkar och/eller gör ett förslagssystem framgÄngsrikt.
?Det Àr inte sÄ jÀvla lÀtt att laga mat pÄ gatan!? ? En kvalitativ studie om möjligheten att ta tillvara pÄ mat som livsmedelsbutiker inte kan sÀlja
Uppsatsen Àr en kvalitativ studie dÀr vi undersökt möjligheten att till förmÄn för individer med ekonomiska problem, ta tillvara pÄ mat som livsmedelsbutiker inte kan sÀlja. Inspiration till studien fick vi genom fenomenet dumpstring som innebÀr att friganer aktivt protesterar mot överflödssamhÀllet, bland annat genom att ta slÀngd mat ur livsmedelsbutikers containrar. Fokus i uppsatsen var att undersöka hur nÄgra av Göteborgs livsmedelsbutiker, frivilligorganisationer samt hur ett socialt företag ser pÄ möjligheten, hur de tÀnker kring realiserande och genomförande samt vilken betydelse deras samarbete har för de individer som fÄr tillgÄng pÄ mat via frivilligorganisationer. Resultatet visade att alla respondenter var positiva till det samarbete som redan bedrivs och de hÀnvisade till de fördelar som gynnar bÄde livsmedelsbutiker, miljön och den enskilde individen. De resonerar bland annat om att det idag slÀngs fullt brukbara livsmedel samtidigt som det finns individer i Sverige som inte har nÄgot annat alternativ Àn att gÄ till frivilligorganisationers verksamheter för att fÄ mat.
En studie av upplevelser kring hur medarbetares idéer och kompetens tas tillvara i kunskapsprocesser : Möjligheter och hinder
Den la?rande organisationen ka?nnetecknas av parallella processer, samarbete o?ver gruppgra?nserna och kollektivt la?rarande. La?randet har visat sig vara en stor konkurrensfo?rdel. Den kunskapsbaserade organisationens ka?rna a?r de ma?nniskor som arbetar i den och deras samlade kompetens.
Intraprenörskap - i mindre tillverkningsföretag
För tillverkande företag innebÀr globalisering en hÄrdare konkurrensmiljö vilket stÀller de i innovationens ekorrhjul. Men för att innovera mer och snabbare behövs anstÀllda med entreprenöriella egenskaper? intraprenörer. Syftet med detta arbete har varit att öka förstÄelsen för hur intraprenörskap tas tillvara i mindre tillverkningsföretag och identifiera frÀmjande och hÀmmande faktorer. Vi har kunnat finna exempel pÄ intraprenörer och hur dem har bidragit till att utveckla verksamheten nÀr nödvÀndiga friheter har givits dem.
Utomhuspedagogik ? ett sÀtt att utvecklas och lÀra
Sammanfattning
Studiens syfte Àr att fÄ en förstÄelse för hur pedagoger i förskolan anvÀnder sig av och resonerar kring utomhuspedagogik. VÄr problemstÀllning Àr hur pedagoger anvÀnder utomhuspedagogiken i den dagliga verksamheten och om de tar tillvara pÄ barnens intresse i utomhusmiljön samt vad utemiljön och utomhuspedagogiken har för möjligheter och/eller hinder för barns utveckling och lÀrande. Utomhuspedagogik Àr ett viktigt komplement till barns lÀrande i förskolan. Att som pedagog arbeta i en utomhusmiljö och bli en medupptÀckare tillsammans med barnen bidrar till deras utveckling och lÀrande. John Dewey och Jean Piaget ansÄg att barnen framförallt utvecklas och lÀr genom att göra.
Kunskapsöverföring genom repatriater - Hur ett företag tar vara pÄ anstÀlldas kunskap frÄn utlandsuppdrag
I denna studie underso?ks hur nyfo?rva?rvade kunskaper hos repatriater ? ansta?llda som kommit tillbaka efter utlandstja?nstgo?ring ? tas tillvara. Trots att det visats att denna kunskap kan bidra till en verksamhets framga?ng a?r det ma?nga fo?retag som misslyckas med att ta vara pa? repatriaters nya erfarenheter och sprida dessa inom fo?rtaget. Fo?r att underso?ka hur repatriaternas kunskap tas tillvara har studien utformats som en fallstudie da?r Syncron (ett fo?retag med erfarenhet av att skicka iva?g ansta?llda pa? la?ngre utlandsuppdrag) studerats.
AffÀrsÀnglar - VÀrdefulla för företagen?
Sammanfattning Uppsatsen titel: AffĂ€rsĂ€nglar ? VĂ€rdefulla för företagen? Seminariedatum: 28 januari 2003 Ămne: Magisteruppsats i redovisning 10 p. Författare: Caroline Karlsson Annette Nilsson Handledare: Hans Landström Företag: Aspiro AB, Galenica AB, Ludesi AB Fem nyckelord: AffĂ€rsĂ€ngel, informella investerare, venture capital-företag, entreprenörskap, vĂ€rde Syfte: Uppsatsens syfte Ă€r att utifrĂ„n företagens perspektiv besvara följande frĂ„gestĂ€llningar: Vilken form av arbete utför affĂ€rsĂ€nglarna inom företagen och innebĂ€r detta att vĂ€rde tillförs?  Tar företagen verkligen tillvara pĂ„ de eventuella vĂ€rden som affĂ€rsĂ€nglarna medför och om sĂ„ Ă€r fallet pĂ„ vilket sĂ€tt?  Finns det möjlighet för företagen att ta tillvara pĂ„ affĂ€rsĂ€nglarnas egenskaper pĂ„ ytterligare sĂ€tt och i sĂ„ fall hur? Metod: I uppsatsen anvĂ€nder vi en kvalitativ metod med företagande av fallstudier. Vi har i fallföretagen genomfört personliga intervjuer.
Rivna bullar och Mexikanska pannkakor
I denna uppsats har jag undersökt metoder för förvaltande av kunskap samt lÀrande pÄ
arbetsplatsen genom att utgÄ ifrÄn personalens expertkunskaper inom sitt arbete och hur
företag kan ta tillvara dessa. Den samlade kunskapen som finns pÄ företag Àr ett
vÀrdefullt verktyg. Om den skulle varit möjligt att ta tillvara den pÄ ett effektivt sÀtt skulle
bÄde medarbetare och företagets utveckling kunna dra stor nytta av det. Jag har
undersökt hur denna kunskap skulle kunna förvaltas för att de anstÀllda ska kunna fÄ mer
ansvar och möjlighet att förbÀttra sin arbetsplats med hjÀlp av olika metoder.
Detta har jag gjort i samarbete med företaget Jidoka Innovation och deras metoder under
samlingsnamnet HelpMe.
Styrda bildskapande aktiviteter i förskolan : Hur de sker och vad Àr mÄlsÀttningen med aktivitetrna?
Föreliggande studie har som syfte att ta reda pÄ hur en mÄngkulturell skola bemöter mÄngfalden samt studera hur pedagogerna tar tillvara pÄ den mÄngfald som rÄder. Det hÀr Àmnet ses som aktuellt dÄ mÄnga skolor idag har en mÄngfald. För att kunna skapa oss en bild över hur pedagogerna ser pÄ den mÄngkulturella skolan har vi Àven valt att ta reda pÄ deras syn pÄ skolan samt hur dem ser pÄ begreppet mÄngfald. Dessa frÄgor bör stÀllas för att kunna ta reda pÄ hur skolan sedan bemöter mÄngfalden och om pedagogerna tar tillvara pÄ den mÄngfald som rÄder. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod som Àr i form intervjuer.
Den mÄngkulturella skolan : En studie om hur pedagoger bemöter mÄngfalden
Föreliggande studie har som syfte att ta reda pÄ hur en mÄngkulturell skola bemöter mÄngfalden samt studera hur pedagogerna tar tillvara pÄ den mÄngfald som rÄder. Det hÀr Àmnet ses som aktuellt dÄ mÄnga skolor idag har en mÄngfald. För att kunna skapa oss en bild över hur pedagogerna ser pÄ den mÄngkulturella skolan har vi Àven valt att ta reda pÄ deras syn pÄ skolan samt hur dem ser pÄ begreppet mÄngfald. Dessa frÄgor bör stÀllas för att kunna ta reda pÄ hur skolan sedan bemöter mÄngfalden och om pedagogerna tar tillvara pÄ den mÄngfald som rÄder. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod som Àr i form intervjuer.