Sök:

Sökresultat:

6951 Uppsatser om Systematisk litteraturöversikt - Sida 3 av 464

Arbetsterapeutiska metoder vid Àtstörningsproblematik hos barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum : En systematisk litteraturstudie

  Syfte: Syftet med uppsatsen var att kartlÀgga metoder som beskrivits i vetenskaplig litteratur om behandling vid Àtstörningsproblematik hos barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum, med sÀrskilt fokus pÄ arbetsterapeutens roll.Metod: Systematisk litteraturstudie. Litteratur söktes i databaserna Amed, Cinahl, Medline, PsychInfo samt PubMed. Ett flertal kombinationer av sökord anvÀndes. Sammanlagt valdes tio artiklar ut till resultatet efter granskning och vÀrdering.Resultat: Vi har funnit att ett flertal behandlingsmetoder anvÀnds i olika kombinationer för att utforma interventioner som adresserar olika aspekter inom problemomrÄdet. I huvudsak kan metoderna för behandling av Àtstörningsproblematik hos barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum indelas i sensoriska och beteendemÀssiga metoder.Slutsats: Slutsatsen av vÄrt resultat Àr att det finns mÄnga olika tÀnkbara metoder som kan anvÀndas i olika kombinationer i interventioner för behandling av barn/ungdomar med diagnoser inom autismspektrum med Àtstörningsproblematik.

HONUNG INTE BARA SOM MAT. EN SYSTEMATISK LITTERATURSTUDIE OM EN KOMPLEMENTÄR MEDICINSK BEHANDLING VID SVÅRLÄKTA SÅR

Honungens terapeutiska egenskaper utgör en grund för dess anvÀndning vid behandling av svÄrlÀkta sÄr vilket kan vara ett alternativ till andra konventionella metoder. Syftet med föreliggande studie var att undersöka vetenskaplig litteratur för att belysa vilka effekter anvÀndning av honung kan ha i samband med svÄrlÀkta sÄr samt patienters tillfredstÀllelse med behandlingen. En systematisk modell med sju steg anvÀndes som metod för denna studie. Litteratursökningen genomfördes i databaserna PubMed, CINAHL, Medline och Cochrane Library. Relevanta artiklar granskades med hjÀlp av protokoll modifierad av författarna.

Informationens betydelse för patienter med hjÀrtinfarkt: en systematisk litteraturöversikt

Patienter som akut insjuknar i hjÀrtinfarkt drabbas ofta av problem efterÄt. Ett sÀtt att reducera dessa problem Àr att ge patienten en god och relevant information, in-dividuellt anpassad till den enskilde patienten. Syftet med studien var att genom en systematisk litteraturöversikt undersöka informationens betydelse för hjÀrtpatienter i det akuta skedet och i den tidiga rehabiliteringsprocessen. Litteraturöversikten ba-serades pÄ tre frÄgestÀllningar som utvecklats frÄn syftet: vilken betydelse har in- formation för patentens vÀlbefinnande, vilken information vill patienten ha eller inte ha och vad Àr av betydelse hur informationen ges. Studien genomfördes med en metod för systematisk litteraturöversikt som innebar systematisk sökning av lit-teratur i databaserna.

Gerotranscendensteorin och dess implementering i omvÄrdnaden av Àldre: systematisk kunskapsöversikt

Syftet med detta arbete var att beskriva teorin om gerotranscendens och dess implementering i omvÄrdnaden av Àldre. FrÄgestÀllningarna vi utgick ifrÄn var: Vad innebÀr gerotranscendens? Hur kan teorin implementeras i den praktiska omvÄrdnaden av Àldre? Metoden vi anvÀnde var systematisk kunskapsöversikt. Teorin om gerotranscendens inför en ny förstÄelse om Äldrandets process. Denna process medför en förÀndring av den Àldres definition av verklighet frÄn en materialistisk och rationell syn pÄ omvÀrlden till en alltmer kosmisk och överskridande syn vilket för med sig ökad livstillfredstÀllelse.

Utvecklingssamtal : En systematisk litteraturstudie om samtalsinnehÄllets betydelse för elevers kunskapsutveckling utifrÄn sociokulturella perspektiv

Denna systematiska litteraturstudie Àmnar tolka tidigare forskningsresultat kring samtalsinnehÄll i utvecklingssamtal. Syftet var att undersöka om det fanns bristande utföranden av utvecklingssamtal eller arbetet kring utvecklingssamtal, om elevens kunskapsutveckling var i fokus under samtalen, samt om hur samspelet mellan lÀrare och elev kan vara en faktor för hur eleven ser pÄ sig sjÀlv. Resultatet upptÀcktes genom att söka igenom olika databaser för att sedan identifiera, vÀlja, vÀrdera och analysera den forskning som hittades. Sedan handplockades den vetenskapliga litteratur som ansÄgs relevant till frÄgestÀllningen. Metoden följer Forsbergs och Wengströms (2013) instruktioner för hur en systematisk litteraturstudie bör skrivas och hur man pÄ ett fördelaktigt sÀtt finner rÀtt typ av litteratur till sin studie.

LÀsvilan-rutin eller lÀrtillfÀlle? : LitteraturanvÀndning i förskolan

VÄrt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för litteratur, dÄ vi har fÄtt lyssna pÄ och upptÀcka olika typer av böcker under vÄr uppvÀxt. Vi anser att arbetet med detta Àr viktigt i förskolans verksamhet, dÄ det bland annat frÀmjar barns sprÄkutveckling och gruppens sammanhÄllning. Litteratur Àr ett bra och anvÀndbart verktyg i verksamhetens olika omrÄden. Genom en enkÀt och tvÄ ostrukturerade intervjuer har vi fÄtt svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. VÄra frÄgestÀllningar Àr; Hur ofta anvÀnds litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den litteratur som anvÀnds? Hur arbetar pedagoger utifrÄn litteratur? Vi har fÄtt en inblick i hur pedagoger anvÀnder sig av detta.

OmvÄrdnad vid central venkateter - Sjuksköterskans ansvarsomrÄde - En systematisk litteraturstudie

Syftet med denna litteraturstudie Àr att sammanstÀlla litteratur gÀllande olika typer av förband samt omlÀggningsfrekvens vid omvÄrdnad av central venkateter. Författarna har gjort en systematisk litteraturstudie och följt Goodmans sju steg i forskningsprocessen. Totalt inkluderades 15 vetenskapliga artiklar efter litteratursökning i databaserna PubMed, CINAHL, Cochrane Library samt via kompletteringar i ELIN. Artiklarna granskades av tvÄ oberoende bedömare utefter modifierade granskningsprotokoll och kvalitetsbedömdes dÀrefter. Resultaten av denna sammanstÀllning visar en tendens Ät att sterila kompresser Àn sÄ lÀnge har ett litet försprÄng gentemot transparenta förband, i synnerhet nÀr insticksstÀllet inte lÀkt.

Personer med Multipel skleros och deras upplevelser av sexualitet : En litteraturo?versikt

SAMMANFATTNING Bakgrund: Sexuell ha?lsa kan ses som en ma?nsklig ra?ttighet, trots det kommer sexualitet och sexuell ha?lsa ofta i skymundan i den allma?nna sjukva?rden. Sjuksko?terskan har en viktig roll i att uppma?rksamma och identifiera sexuell ha?lsa. Multipel skleros (MS) a?r en kronisk nervsjukdom som pa?verkar det centrala nervsystemet och personer med MS drabbas ofta av na?gon form av sexuell dysfunktion.

?DÀrför mÄste man ju vara uppdaterad? - en studie om litteratur- och mediekonsumtion i undervisningen

Syftet med arbetet Àr att undersöka om det gÄr att skapa en balans mellan litteratur och medier i undervisningen. I litteraturgenomgÄngen redogörs för teorier som Àr aktuella för den empiriska undersökningen. En beskrivning görs av medier och litteraturens stÀllning, samt hur dessa begrepp kan integreras i undervisningen för elever i Äldrarna 9-12 Är. Vidare presenteras en inblick i undersökningar som redogör för hur konsumtionen av litteratur och medier ser ut. För att fÄ svar pÄ forskningsfrÄgan genomförs dels intervjuer med lÀrare och dels enkÀtundersökningar med elever i grundskolans tidigare Är.

Sjuksköterskans evidensbaserade omvÄrdnadsÄtgÀrder för livskvaliteten hos patienter med hjÀrtsvikt : En systematisk litteraturstudie

Syftet med detta arbete var att undersöka vilka omvÄrdnadsÄtgÀrder och vilken form av undervisning som sjuksköterskor kan anvÀnda sig av för att bevara eller förbÀttra livskvaliteten hos patienter med hjÀrtsvikt. Arbetet genomfördes som en systematisk litteratur studie och analyserades med hjÀlp av kvalitetsgranskning av litteraturen. Vid artiklarnas kvalitetsgranskning framkom omvÄrdnadsÄtgÀrder för patienter med hjÀrtsvikt, som sedan evidensgraderades. Av resultatet framgick att sjuksköterskans omvÄrdnadsÄtgÀrder hos patienter med hjÀrtsvikt som befanns vila pÄ starkt vetenskapligt underlag var att undervisa patienter med hjÀrtsvikt, att uppmana till fysisk aktivitet och att frÀmja socialt stöd. Resultatet i föreliggande studie visade att trÀning gav effekt och att fysisk aktivitet var av betydelse nÀr det gÀllde att bibehÄlla och förbÀttra den hÀlsorelaterade livskvaliteten.

OmvÄrdnadsÄtgÀrder för att minska oroligt beteende och sömnstörningar hos dementa. : En systematisk litteratur studie.

Syftet med denna studie var att beskriva vilken upplevelse sjuksköterskor hade av att ge omvÄrdnad till patienter med annat etniskt ursprung, samt att beskriva hur denna patientgrupp upplevde omvÄrdnaden. Studien genomfördes som en systematisk litteraturstudie dÀr 16 artiklar inkluderades. För sjuksköterskor upplevdes kommunikationsproblem som stressande och frustrerande. Vidare upplevde sjuksköterskor att information mÄste förenklas och komprimeras nÀr det finns en sprÄkbarriÀr för att patienten skulle förstÄ. Patienter Ä sin sida upplevde att det var svÄrt att förmedla sina behov nÀr de inte talade samma sprÄk som sjuksköterskan.

Volatilitetens inverkan pÄ korrelationen mellan aktier

Det finns ett samband mellan aktiernas korrelation och volatiliteten pÄ marknaden. Volatiliteten kan delas upp pÄ systematisk och osystematisk och vi finner att det Àr ett samband mellan den systematiska risken och korrelationen mellan aktierna, den osystematiska visar inte upp detta samband. Vidare kommer vi fram till att kursutvecklingen inte pÄverkar korrelationen..

Teknik i förskolan : Ett lekfullt lÀromedel för de yngre barnen

VÄrt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för litteratur, dÄ vi har fÄtt lyssna pÄ och upptÀcka olika typer av böcker under vÄr uppvÀxt. Vi anser att arbetet med detta Àr viktigt i förskolans verksamhet, dÄ det bland annat frÀmjar barns sprÄkutveckling och gruppens sammanhÄllning. Litteratur Àr ett bra och anvÀndbart verktyg i verksamhetens olika omrÄden. Genom en enkÀt och tvÄ ostrukturerade intervjuer har vi fÄtt svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. VÄra frÄgestÀllningar Àr; Hur ofta anvÀnds litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den litteratur som anvÀnds? Hur arbetar pedagoger utifrÄn litteratur? Vi har fÄtt en inblick i hur pedagoger anvÀnder sig av detta.

Förekomsten av icke-vÀsterlÀndsk litteratur i Àmnet Svenska i tvÄ kommunala gymnasieskolor. : - en kvalitativ studie av sex lÀromedel samt intervjuer med fyra lÀrare och tvÄ bibliotekarier.

Syftet var att undersöka förekomsten av icke-vÀsterlÀndsk litteratur i Àmnet svenska pÄ gymnasiet. Sex lÀromedel har undersökts för att se om och pÄ vilket sÀtt icke-vÀsterlÀndsk litteratur framstÀlls. DÀrtill har intervjuer med lÀrare och bibliotekarier gjorts för att se om de introducerar eleverna för icke-vÀsterlÀndsk litteratur..

En vandring genom Gotlands tekniklandskap : Pedagogiskt verktyg för förskollÀrare

VÄrt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för litteratur, dÄ vi har fÄtt lyssna pÄ och upptÀcka olika typer av böcker under vÄr uppvÀxt. Vi anser att arbetet med detta Àr viktigt i förskolans verksamhet, dÄ det bland annat frÀmjar barns sprÄkutveckling och gruppens sammanhÄllning. Litteratur Àr ett bra och anvÀndbart verktyg i verksamhetens olika omrÄden. Genom en enkÀt och tvÄ ostrukturerade intervjuer har vi fÄtt svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. VÄra frÄgestÀllningar Àr; Hur ofta anvÀnds litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den litteratur som anvÀnds? Hur arbetar pedagoger utifrÄn litteratur? Vi har fÄtt en inblick i hur pedagoger anvÀnder sig av detta.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->