Sök:

Experten eller konsumenten - vem påverkar oss mest?

En kvantitativ studie om skillnaden mellan expert- och konsumentrecensioner i media och på internet


Titel: Experten eller konsumenten ? Vem påverkar oss mest?Nivå: C-uppsats inom företagetsekonomiFörfattare: Mattias Strömberg Bennermo & Johan Öhlund SvenssonHandledare: Akmal HyderDatum: 2015-06-05Syfte: Syftet med denna studie är att jämföra expert- och konsumentrecensioner för att se vad som påverkar konsumenten mest inför ett köpbeslut av search goods. För att jämföra dessa har vi valt ut tre variabler för att kunna identifiera likheter och skillnader. Dessa är tillgänglighet, användbarhet och pålitlighet.Metod: För denna studie har vi använt oss av en kvantitativ metod och en surveydesign. Vi har genomfört en enkätundersökning där vi har ställt frågor med bakgrund i vår teori som i sin tur har byggt på vår forskningsfråga och syfte. Materialet har sedan insamlats och därefter analyserats med programmet SPSS.Resultat & slutsats: Studien har visat att konsumentrecensioner uppfattas som mer tillgängliga, mer användbara och mer pålitliga än expertrecensioner. Det gör att vi tydligt kan slå fast att det finns tydliga skillnader i hur konsumentrecensioner och expertrecensioner uppfattas bland våra respondenter.Förslag till fortsatt forskning: Ett resultat ifrån vår studie som ligger till grund för vårt främsta förslag till vidare forskning är vad den stora skillnaden i uppfattad användbarhet mellan expert- och konsumentrecensioner kan bero på. Vilka är anledningarna till att experters recensioner inte anses vara användbara inför ett köp?Uppsatsens bidrag: Vi hoppas att den här studien har gett ett beständigt bidrag till forskningen gällande i hur hög grad konsumenter tillhörandes generation Y litar på och använder sig av konsumentrecensioner och expertrecensioner när det gäller search goods.Nyckelord: Konsumentrecensioner, expertrecensioner, internetanvändning, eWOM, internet, Generation Y.

Författare

Mattias Strömberg Bennermo Johan Ölund Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..