
Sökresultat:
16386 Uppsatser om Svenska som främmandesprćk - Sida 27 av 1093
Upplevelse av möten mellan flyktingar och den svenska vÄrden - En litteraturstudie ur bÄde sjuksköterskans och flyktingens perspektiv
Bakgrund: Allt fler personer kommer till Sverige frÄn lÀnder dÀr kulturen
skiljer sig frÄn den svenska. MÄnga av dessa personer har genomgÄtt svÄra
trauman och det Àr en utmaning för den svenska vÄrden att möta och hjÀlpa dessa
personer. Flyktingar och sjuksköterskor har oftast olika förvÀntningar pÄ möten
i vÄrden. Syftet med studien var att belysa upplevelser av möten mellan
flyktingar och sjuksköterskor i den svenska vÄrden. Metod: InnehÄllsanalys
baserad pÄ Ätta artiklar med kvalitativ ansats.
Nischbankers framvÀxt pÄ den svenska finansmarknaden
Den svenska finansmarknaden har lĂ€nge prĂ€glats av ett oligopol och bestĂ„r till stor del av universalbanker som erbjuder alla typer av finansiella tjĂ€nster, men sedan 1990-talet har Ă€ven nischbanker uppkommit som erbjuder enbart vissa finansiella tjĂ€nster och betjĂ€nar huvuddelen av sina kunder via internet och telefoni. Syftet med denna studie Ă€r att undersöka vilka faktorer, mekanismer och strategier som ligger bakom nischbankers uppkomst pĂ„ den svenska finansmarknaden. För att besvara syftet har följande frĂ„gor formulerats:Hur skapas utrymme för nischbanker pĂ„ den svenska finansmarknaden?Vilka aktörer etablerar nischbanker? Ăr det nya aktörer eller redan etablerade företag frĂ„n andra branscher?Vilka strategier anvĂ€nder nischbanker för att etablera sig pĂ„ den svenska finansmarknaden och hur fĂ„r de tillgĂ„ng till resurser?Studien grundar sig pĂ„ organisationsteorier och bygger pĂ„ en kvalitativ ansats i form av sex semistrukturerade djupintervjuer med respondenter frĂ„n Svenska Bankföreningen, Finansinspektionen och olika nischbanker.Resultatet visar att nischbankers uppkomst pĂ„ den svenska finansmarknaden har frĂ€mjats av den teknologiska utvecklingen och regleringar sĂ„som lagen om bank- och finansieringsrörelse och Basel II. Nischbanker har frĂ€mst uppkommit av etablerade organisationer frĂ„n andra branscher.
SÀkringsredovisning ? Effekter av övergÄngen till IFRS 9 pÄ upprÀttarprocess och redovisningsprodukt
Finansiella kriser kostar marknaden flera miljarder kronor. 1974 bildades Baselkommittén för att försöka förhindra framtida kriser. Kommittén har kommit fram till flera regelverk som hela tiden förbÀttras. De svenska bankerna blir tvungna att anpassa sig till regelverken, vilket pÄverkar flera aktörer.Med denna studie skall vi undersöka vilka konsekvenser Basel III:s nya kapitalkrav och likviditetskrav kan fÄ pÄ de svenska storbankerna och deras privatkunder.Resultat av studien visar att likviditetskrav Àr nödvÀndigt för att banker skall ha tillrÀckligt med likvida medel samt undvika bankkriser under t.ex. en lÄgkonjunktur.
StresshanteringsförmÄgans betydelse för taktiken : En kvalitativ textanalys av svenska normativa taktikdokument
Inom krigsvetenskapen har relativt lite forskning gjorts gÀllande kopplingen mellan stresshanteringsbehov och taktik/stridsteknik i svenska normativa taktikdokument. Den svenska försvarsmakten skall kunna verka vid olika klimat och motstÄndare. Svenska militÀra chefer skall kunna bemÀstra Älagd uppgift oavsett rÄdande omstÀndigheter. Akut stress Àr nÄgot som dagens chefer kan komma att stÀllas inför, hur individen reagerar Àr inget som gÄr att förutse. Det Àr dock avgörande hur chefen agerar ur ett taktiskt perspektiv, vilket i sin tur leder till hur framgÄngsrika uppdragen blir.
Utvecklingen och tillÀmpning av den svenska koden för bolagsstyrning : ur ett institutionellt perspektiv
Bakgrund: Under början av 2000-talet intrÀffade bolagsskandaler som har fÄtt stor uppmÀrksamhet vÀrlden över. Detta ledde till att mÄnga lÀnder tog fram koder och riktlinjer i syfte att stÀrka förtroendet för bolagsstyrning. I Sverige utarbetades den svenska koden för bolagsstyrning (koden) som en form av sjÀlvreglerande system, dÀr bolagen antingen ska ?följa eller förklara? hur de tillÀmpar koden. Koden antogs den 1 juli 2005 av Stockholmsbörsen och tillÀmpas idag av de största noterade bolagen.
Barnsexturism - vem bryr sig - Rapportering i svensk press 2000-2007 med delstudie frÄn Kambodja
Denna studie undersöker den svenska pressens rapportering om barnsexturism Ären 2000-2007. Genom kvantitativ innehÄllsanalys studeras avsÀndare bakom budskapet i artiklarna, aktiva aktörer och huvudsakligt innehÄll. Analysen har sin grund i teorier om mediernas dagordning och om medielogik. För att öka förstÄelsen för den svenska rapporteringens förutsÀttningar görs en liknande men mindre omfattande studie för engelsksprÄkig press i Kambodja. LikasÄ genomförs kortare intervjuer med för Àmnet relevanta personer.
SprÄkstimulering : En intervjustudie om pedagogers upplevda arbetssÀtt att stimulera det svenska sprÄket hos barn med annat modersmÄl Àn svenska
Syftet med vĂ„r studie Ă€r att undersöka hur nĂ„gra pedagoger pĂ„ Ă
land arbetar med detsvenska sprÄket hos barn med annat modersmÄl Àn svenska. Meningen Àr att fÄ kunskapom vilka arbetssÀtt pedagogerna anvÀnder sig av för att frÀmja det svenska sprÄket ochvilka situationer de anser vara betydelsefulla för sprÄkutvecklingen. Studiengenomfördes med hjÀlp av halvstrukturerade intervjuer vilka dokumenterades med hjÀlpav ljudupptagning. De fyra pedagogerna arbetade som barnskötare ochbarntrÀdgÄrdslÀrare. UtgÄngspunkten för analysen Àr det sociokulturella perspektivet.Resultatet visade att pedagogerna anvÀnde sig av rim, ramsor och sÄnger för attstimulera sprÄket.
Elevers lÀsförmÄga i Ärskurs 3 : Vad prövar nationella provet i svenska och svenska som andrasprÄk för Ärskurs 3?
Syftet med vÄr studie Àr att analysera ett antal elevlösningar frÄn nationella provet i svenska och svenska som andrasprÄk för Ärskurs 3 samt att analysera hur nÄgra lÀrare som undervisar i de tidiga skolÄren förhÄller sig till elevers lÀsförmÄga i Ärskurs 3. Ett ytterligare syfte Àr att jÀmföra lÀrarnas syn pÄ elevers lÀsförmÄga med de utvalda elevlösningarna. VÄra frÄgestÀllningar berör vilka uppfattningar nÄgra lÀrare har om elevers lÀsförmÄga i Ärskurs 3, vilka svÄrigheter som gÄr att iaktta i de elevlösningar som vi samlat in samt vilka didaktiska konsekvenser som gÄr att dra mellan lÀrarnas syn pÄ elevers lÀsförmÄga och elevernas fortsatta lÀsutveckling.Genom att bearbeta ett befintligt datainsamlat material som vi fÄtt ta del av frÄn Institutionen för nordiska sprÄk, Uppsala Universitet och genom att vi intervjuat fyra verksamma lÀrare om hur de ser pÄ elevers lÀsförmÄga har vi kunnat fÄ svar pÄ vÄra frÄgor. Resultatet visar hur viktigt det Àr att eleverna har en god lÀsförmÄga för att nÄ mÄluppfyllelse för Ärskurs 3. För att eleverna ska kunna vidareutveckla sin lÀsförmÄga har vi i vÄrt resultat sett hur stor inverkan bÄde hemmet och skolan har t.ex.
Samverkan mellan lÀrare i svenska som andrasprÄk och yrkeslÀrare pÄ gymnasiet
Syftet med min uppsats Ă€r att undersöka hur lĂ€rare i svenska som andrasprĂ„k samverkar med yrkeslĂ€rare pĂ„ gymnasiet pĂ„ nĂ„gra utvalda skolor i Ăstergötland. Avsikten med samverkan mellan lĂ€rarna Ă€r att höja elevernas motivation att lĂ€sa det gymnasiegemensamma Ă€mnet svenska som andrasprĂ„k. Jag har utgĂ„tt ifrĂ„n Vygotskijs sociokulturella teori. Han menar bland annat att man inte kan separera ord och begrepp frĂ„n praktiska aktiviteter. I min undersökning, har jag anvĂ€nt mig av en kvalitativ metod.
TillvÀgagÄngssÀtt vid lÄngsiktigt digitalt bevarande: en studie av bevarandeplanering
Den lÄngsiktiga bevaringen av digital information innebÀr nya utmaningar
för svenska offentliga arkiv. I arbetet med att utveckla system för att
hantera dessa utmaningar utgÄr svenska offentliga arkiv ifrÄn en
konceptuell rammodell kallad Open Archival Information System (OAIS-
modellen). Syftet med denna uppsats Àr att bidra med en ökad förstÄelse för
hur svenska offentliga arkiv kan hantera de aktiviteter som ryms under
bevarandeplanering (Preservation Planning) enligt OAIS-modellen.
För att uppnÄ syftet har existerande forskning pÄ omrÄdet granskats och
kopplats till bevarandeplanering enligt OAIS-modellen. För att kunna
utvÀrdera den existerande forskningen har ny empirisk data samlats in genom
kvalitativa intervjuer.
Viktiga slutsatser som har varit möjliga att dra i denna undersökning Àr
att en migreringsstrategi Àr att föredra för svenska offentliga arkiv. Det
kan Àven vara lÀmpligt för svenska offentliga arkiv att frÄngÄ OAIS-
modellen och lagra teknisk metadata dels i informationspaketet och dels i
en separat referensdatabas.
TillvÀgagÄngssÀtt vid lÄngsiktigt digitalt bevarande: en studie av bevarandeplanering
Den lÄngsiktiga bevaringen av digital information innebÀr nya utmaningar för svenska offentliga arkiv. I arbetet med att utveckla system för att hantera dessa utmaningar utgÄr svenska offentliga arkiv ifrÄn en konceptuell rammodell kallad Open Archival Information System (OAIS- modellen). Syftet med denna uppsats Àr att bidra med en ökad förstÄelse för hur svenska offentliga arkiv kan hantera de aktiviteter som ryms under bevarandeplanering (Preservation Planning) enligt OAIS-modellen. För att uppnÄ syftet har existerande forskning pÄ omrÄdet granskats och kopplats till bevarandeplanering enligt OAIS-modellen. För att kunna utvÀrdera den existerande forskningen har ny empirisk data samlats in genom kvalitativa intervjuer.
Skönlitteraturen i lÀroboken : En undersökning av det skönlitterÀra urvalet i tvÄ lÀroböcker för gymnasieskolans svenskÀmne
UtifrÄn frÄgestÀllningarna "Vilka författare finns representerade i lÀroböckerna och hur ser representationen ut med avseende pÄ texternas genre och originalsprÄk, författarnas kön och nÀr texterna Àr skrivna?" och "I vilka sammanhang anvÀnds skönlitteraturen i lÀroböckerna?" undersöks det skönlitterÀra texturvalet och dess sammanhang i tvÄ lÀroböcker i svenska för gymnasieskolans svenskÀmne, Svenska etc. och Svenska timmar genom en kvantitativ innehÄllsanalys. Resultatet vad gÀller det skönlitterÀra urvalet i de undersökta lÀroböckerna visar att det kvantitativt sett finns en stark manlig norm och ett Ànnu starkare vÀsterlÀndskt perspektiv samt att de flesta skönlitterÀra texterna hör till genren lyrik men att epiken fÄr större utrymme per utdrag. Dramatiken Àr underrepresenterad som genre i bÄda lÀroböckerna och kvinnliga dramatiker saknas helt.
Arvet eller framtiden? : en förÀndring av den svenska operativa underrÀttelsebedömandemetodiken
Bakgrund till uppsatsens tillkomst Àr sista decenniets omvÀrldsförÀndring och Sveriges allt ökande engagemang internationellt med förband och officerare i multinationella staber. Uppsatsen avhandlar huruvida den svenska operativa underrÀttelsebedömandemodellen skall förÀndras mot bakgrund av hur USA:s Joint Intelligence Preparation of the Battlespace (JIPB) Àr uppbyggd. Uppsatsen utgÄr frÄn hypotesen att JIPB Àr mer detaljerad och penetrerar djupare fler omrÄden Àn den svenska motsvarigheten. Uppsatsen inleds med en beskrivning av de tvÄ modellerna. HÀrvid Àr den amerikanska modellen beskriven relativt ingÄende.
Svenska och matematikens betydelse för förstÄelse kring hem och konsumentkunskap
Syfte:Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur eleverna upplever vikten av kunskaper i matematik och svenska i Àmnet hem och konsumentkunskap. Vidare vill jag undersöka om och hur lÀrare synliggör och implementerar matematik och svenska nÀr de undervisar i hem och konsumentkunskap.Metod:För att fÄ svar pÄ syfte och frÄgestÀllningar valdes en kvalitativ och kvantitativ inriktad studie. BÄde intervju och enkÀt valdes som metod för insamlandet av data. En sÄ kallad metodtriangulering. Studien baseras pÄ tvÄ stycken lÀrarintervjuer samt en elevenkÀt i Ärskurs 6.
Demens och livskvalité : en kvalitativ studie
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..