Sök:

Svenska och matematikens betydelse för förståelse kring hem och konsumentkunskap


Syfte:Syftet med undersökningen är att undersöka hur eleverna upplever vikten av kunskaper i matematik och svenska i ämnet hem och konsumentkunskap. Vidare vill jag undersöka om och hur lärare synliggör och implementerar matematik och svenska när de undervisar i hem och konsumentkunskap.Metod:För att få svar på syfte och frågeställningar valdes en kvalitativ och kvantitativ inriktad studie. Både intervju och enkät valdes som metod för insamlandet av data. En så kallad metodtriangulering. Studien baseras på två stycken lärarintervjuer samt en elevenkät i årskurs 6. Intervju var tämligen strukturerad till sin form, med möjlighet att ställa följd frågor. De som deltagit i studien är lärare med ämneskombinationen hem och konsumentkunskap och svenska eller matematik samt 29 elever från två skolor. Enkäten genomfördes under lektionstid i de klasser där de intervjuade lärarna undervisar. Eleverna besvarade enkäten vid ett tillfälle, alla på en gång. Resultat:Resultatet visar på att lärarna i studien medvetet implementerar både matematik och svenska i undervisningen i hem och konsumentkunskapen om än i varierande grad. Kunskaper i matematik och svenska är en förutsättning för ämnet hem och konsumentkunskap anser båda de intervjuade lärarna och svenska är grunden för lärande i alla ämnen. Lärarna önskar också att den ämnesuppdelning som finns upphör, vilket skulle ge en större helhet i undervisningen. Resultatet från elevenkäten visar på att intresset för hem och konsumentkunskap är stort och det är viktigt att lära sig både matematik, svenska och hem och konsumentkunskap. Eleverna anser samtliga att kunna läsa och skriva är en förutsättning för ämnet hem och konsumentkunskap. Eleverna bedömer att de har nytta av matematiska kunskaper i hem och konsumentkunskap samtidigt som fem stycken anser att matematik behöver man inte kunna, för att baka och laga mat i hem och konsumentkunskap.

Författare

Violet Dunér

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..