Sök:

Sökresultat:

16392 Uppsatser om Svenska retorikhandböcker - Sida 62 av 1093

ArmlÀngdsprincipen i lÄnetransaktioner : Bidrar den svenska tolkningen av armlÀngdsprincipen till en rÀttssÀker tillÀmpning av korrigeringsregeln?

Uppsatsen behandlar prissÀttning av rÀnta pÄ lÄn som lÀmnas mellan företag i grÀnsöverskridande intressegemenskap, dÀr korrigeringsregeln i 14 kap. 19 § IL tillÀmpas för att avgöra huruvida den interna rÀntan satts pÄ marknadsmÀssiga villkor. I fall dÄ rÀntan anses avvika frÄn den som skulle ha avtalats mellan sinsemellan oberoende parter möjliggör regeln en justering av resultat hos det företag vars beskattningsbara resultat i Sverige minskat pÄ grund av den oriktiga prissÀttningen. Regeln avser sÄledes att skydda den svenska skattebasen genom att förhindra att företagen utnyttjar avdragsrÀtten för rÀnteutgifter och överför vinster till utlandet. Korrigeringsregeln ger uttryck för armlÀngdsprincipen och överensstÀmmer med artikel 9 i OECD:s modellavtal, utifrÄn vilken OECD har utarbetat riktlinjer som behandlar armlÀngdsprincipen ingÄende.Uppsatsen syftar till att analysera huruvida den svenska tolkningen av armlÀndsprincipen bidrar till en rÀttssÀker tillÀmpning av korrigeringsregeln.

Viktlös Foundation med en fullÀndad Finish för Highlighteffekt Att översÀtta engelska reklamtexter till svenska

VardagssprÄk och sociala vÀrderingar ligger till grund för det sprÄk som anvÀnds i reklamtexter. Trots att reklamsprÄket har utmÀrkande egenskaper som Àr globala i flera avseenden sÄ finns det ocksÄ kulturella och lingvistiska skillnader vilka försvÄrar standardiseringen av reklamtexter.I den hÀr uppsatsen undersöks engelska och svenska reklamtexter för kosmetika-produkter i syfte att belysa lexikala och pragmatiska skillnader mellan nÄgra engelska reklamtexter för kosmetikaprodukter och deras svenska motsvarighet. Dessutom jÀmförs de svenska översÀttningarna med svenskproducerade reklamtexter för kosmetikaprodukter för att se om det föreligger nÄgra skillnader pÄ lexikalisk, pragmatisk och sprÄkfunktionell nivÄ. Eftersom reklamtexternas syfte Àr att vÀcka lÀsarens intresse och locka till sig köpare, kan en reklamtext behöva anpassas till mÄlsprÄkskulturen i frÄga om ordval, pragmatik, och sprÄkfunktion.Den hÀr studien visar att det förekommer tvÄ olika sorters reklamsprÄk i reklam-annonser i det svenska samhÀllet: svenskproducerade reklamannonser enligt svenskt mönster och översatta reklamannonser som Àr pÄverkade av de aktuella engelska kÀlltexterna. Anledningar som att det inte Àr tillrÀckligt lönsamt att översÀtta slogans, att reklamsvenskan verkar vara bÄde ideationell och interpersonell i sin funktion och att mÄnga engelska ord anvÀnds inom reklambranschen som en form av terminologi bidrar troligtvis till att bÄda texttyperna fungerar i Sverige..

En obruten fjÀllmiljö och konflikten med vindkraften : En studie om rumsliga landskapspreferenser och vindkraftens pÄverkan pÄ de svenska fjÀllen

De svenska fjÀllen skyddas i dagslÀget av miljömÄlet Storslagen fjÀllmiljö, ett mÄl som Àmnar bevara fjÀllens ursprunglighet och dÀrmed skydda dem mot ingrepp. Den svenska regeringen har Àven inrÀttat 13 omrÄden klassade som obruten fjÀllmiljö, omrÄden vars natur- och kulturvÀrden ska vÀrnas om och som, i sÄ stor utstrÀckning som möjligt, ska hÄllas orörda. BÄda dessa skyddsformer hotas nu av de planer som finns pÄ att bygga ut vindkraften i landet. I denna studie undersöks den visuella pÄverkan som finns frÄn dagens vindkraftverk samt den ökade visuella pÄverkan som genom fattade beslut Àr pÄ vÀg. Metoden för studien Àr en rumslig GIS-analys som undersöker hur stora omrÄden som vindkraften pÄverkar visuellt.

Vertikala samarbeten : Vad hindrar aktörerna pÄ den svenska marknaden för dagligvaruhandel att samarbeta avseende informations- och kunskapsutbyte?

Bakgrund: Genom vertikala samarbeten i vÀrdekedjan kan konkurrensfördelar skapas och parterna kan dra nytta av varandras kompletterande resurser. Brittiska aktörer inom dagligvaruhandeln har genom samarbeten uppvisat stora vinster, men pÄ den svenska marknaden förekommer samarbete i begrÀnsad utstrÀckning. Syfte: Studiens syfte Àr att explorativt undersöka och ge ett kunskapsbidrag kring faktorer som hindrar fördjupade vertikala samarbeten mellan handelsaktörer och leverantörer pÄ den svenska marknaden för dagligvaruhandel. Genomförande: Empirisk data har samlats in genom totalt tolv intervjuer med handelsaktörer och leverantörer, varav fyra med brittiska aktörer. Studien Àr en komparativ fallstudie med explorativ inriktning.

BedömaröverensstÀmmelse vid Nationella provet i svenska för gymnasiet kurs 1, skrivdelen

SammandragLena Edander, 2013: BedömaröverensstÀmmelse vid Nationella provet i svenska för gymnasiet kurs 1, skrivdelenI denna undersökning studeras hur hög bedömaröverensstÀmmelse som nÄs dÄ fem av varandra oberoende bedömare betygssÀtter 30 elevtexter skrivna vid det nationella provet i svenska 1 för gymnasiet. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur hög bedömaröverensstÀmmelse som nÄs, men Àven att försöka finna svar pÄ varför lÀrarnas bedömning emellanÄt varierar.För att undersöka detta har lÀrarnas betygssÀttning av elevtexterna sammanstÀllts och berÀkningar av bedömaröverensstÀmmelsen genomförts med avseende pÄ procentuell överensstÀmmelse, korrelation samt standardavvikelse. Resultaten av berÀkningarna har sedan analyserats och slutsatser angÄende orsaker till avvikelser i betygssÀttningen har gjorts angÄende tre elevtexter dÀr bedömningen varierar mycket.Resultatet visar att en överensstÀmmelse pÄ 35 % nÄs mellan lÀrarna. Orsaker till varierad bedömning av de tre utvalda elevtexterna stÄr att finna bland annat i olika tolkning av uppgiften samt olika tolkning av matrisens aspekter. Slutsatsen blir att lÀrare bör sambedöma elevtexter för att fÄ en mer rÀttvis betygssÀttning.

Sveriges fyra storbankers internationalisering

Syfte: Sedan tidigare finns det ett antal studier om svenska bankersinternationalisering fram till Är 1995. Efter denna period har svenskabankernas internationalisering accelererat samtidigt som studierna efterperioden 1995 varit fÄ som behandlat bankernas internationalisering.Denna studies syfte Àr att genom fyra fallstudier beskriva och analyserade fyra svenska storbankernas internationaliseringsprocess undertidsperioden 1995-2009. Dessa fyra fallstudier kommer att analyserasutifrÄn Internationaliseringsprocessmodellen (Johanson & Vahlne, 1977)och de begrepp som presenteras i analysramen, mer specifikt kunskap ochengagemang.Metod: Kvalitativ metod med fyra fallstudier som beskriver och analyserar fyrasvenska storbankernas (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank)internationalisering utifrÄn sekundÀrdata, frÀmst Ärsredovisningar ochtidningsartiklar.Slutsatser: Internationaliseringsprocessmodellen (Johanson & Vahlne, 1977) kandelvis förklara de fyra svenska storbankernasinternationaliseringsprocess. Vissa skillnader och likheter utmÀrkerbankerna Ät dÀr pÄ ena sidan Handelsbanken passat in pÄ det beteendesom internationaliseringsprocessmodellen beskriver medan Swedbankinte passat lika vÀl. En annan intressant slutsats Àr att bankerna drivits avett högt mimetic behaviour..

Svenska och finlÀndska komsumenters attityder gentemot PIIGS-lÀnderna : En studie om Country of origin

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka de attityder som svenska och finlÀndska konsumenter har betrÀffande ursprungslandsinformation, i synnerhet bilden av PIIGS-lÀnderna. Teorierna i uppsatsen utgÄr ifrÄn Country of origin och dess effekter samt frÄn tidigare forskning.Uppsatsen har en kvantitativ ansats dÀr en enkÀtundersökning och statistiska berÀkningar utförts. Slutsatserna i denna uppsats Àr att de svenska och finlÀndska konsumenterna generellt inte tar hÀnsyn till ursprungslandsinformation. De pÄvisar Àven negativa attityder gentemotPIIGS-lÀnderna gÀllande tillförlitlighet och produktkvalité i jÀmförelse med deras hemlÀnder..

Kyrkan - Folket : en studie över tankar och kÀnslor kring Svenska kyrkans roll i det moderna samhÀllet

Undersökningen bygger pĂ„ de frĂ„gor som vĂ€ckts dĂ„ jag flera gĂ„nger under vĂ„ren och sommaren 2001, sett att media uppmĂ€rksammat Svenska kyrkan. Det har skrivits rubriker som sagt att Svenska kyrkan genomgĂ„r en kris. Det har ocksĂ„ varit reklaminslag som kyrkan sjĂ€lv anordnat i rekryteringssyfte. De frĂ„gestĂ€llningar som legat till grund för uppsatsen lyder: Är det ett faktum att Svenska kyrkan befinner sig i kris? Varför begĂ€r mĂ€nniskor uttrĂ€de ur Svenska kyrkan? Hur ser relationen Svenska kyrkan - folket ut, upplevs relationen som en krock eller ett möte?Slutsatserna av undersökningen visar att de intervjuade kyrkoföretrĂ€darna anser att kyrksamheten inom församlingen Ă€r relativt stark.

Invektiv - förstĂ€rka, stryka eller tona ned? : ÖversĂ€ttningsstrategier mellan svenska, serbiska och kroatiska

Sammandrag Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka strategier som har anvÀnts vid översÀttning av svenska invektiv till sprÄken serbiska och kroatiska i den svenska filmen MÀn som hatar kvinnor, samt att beskriva de pragmatiska effekterna av dessa översÀttningar. En korpus bestÄende av de 49 textpassager som innehÄller invektiv Àr studiens material. Tre frÄgestÀllningar Àr centrala för undersökningen. Den första berör vilka sÀtt som har tillÀmpats vid översÀttningsprocessen av invektiv. Den andra frÄgan Àr om de översatta invektiven Àr lika situationsanpassade pÄ mÄlsprÄken (serbiska och kroatiska) som pÄ kÀllsprÄket svenska.

Fördelar och nackdelar med en Ärsredovisning i euro

Den gemensamma valutan euron Àr tÀnkt att möjliggöra friheten för kapital för att pÄ sÄ sÀtt kunna förverkliga den inre marknaden. Sverige stÄr dock utanför den ekonomiska och monetÀra unionen som förverkligades den 1 januari 1999. Trots det kommer de svenska företagen ÀndÄ att pÄverkas av införandet av euron. Syftet med min uppsats Àr att beskriva och förklara vilka fördelar och nackdelar det kan finnas för börsnoterade svenska företag med att ge ut en Ärsredovisning i euro. För att kunna besvara mitt syfte har jag stÀllt ett antal frÄgor till personer insatta i mitt problemomrÄde.

Hur svenska exportföretags aktiekurser pÄverkas av förÀndringar i inflation, rÀnta och vÀxelkurs

Bakgrund: Denna studie kan vara av intresse för ledande beslutsfattare inom samhÀllet och nÀringslivet samt andra intressenter i Àmnet.Företag har hittills inte prioriterat att arbeta fram en god bedömningsgrund av hur kÀnsliga de Àr för makroekonomiska förÀndringar. En enkel anledning Àr att sammankopplingen mellan ekonomi och företagsledning inte lyckats kombinerats helt i undervisningen pÄ universitet och affÀrsskolor. Alltför mÄnga chefer och företagsledare förlitar sig blint pÄ redovisningssystemen som information för att se hela sanningen (Oxelheim & Wihlborg, 2008). Den svenska marknaden Àr en mycket öppen marknad, dÀr exporten utgör en tredjedel av den svenska BNP:n. Det innebÀr Àven att svenska exportföretag Àr kÀnsligt för omvÀrldsförÀndringar och pÄverkas av makroekonomiska förÀndringar.

Redovisningskvalitet: IFRS vs K3 - En kvalitativ j?mf?relsestudie av redovisningskvalitet f?r IFRS och K3 under ?ren 2018 - 2023

Syfte: Syftet med studien ?r att j?mf?ra redovisningskvaliteten mellan redovisningsstandarderna K3 och IFRS bland noterade svenska sm?bolag. Fr?gest?llning: Hur skiljer sig redovisningskvalitet f?r b?rsnoterade svenska sm?bolag som f?ljer K3 respektive IFRS? Metod: Kvantitativ j?mf?relsestudie, paneldatastudie. Resultat och slutsats: Resultatet gav indikationer p? h?gre redovisningskvalitet f?r K3 j?mf?rt med IFRS men d?r en majoritet av studiens m?tt inte var statistiskt signifikanta..

Ledarskapet i den flödesfokuserade tillverkningsindustrin : FramgÄngsfaktorer

Vi har sett att den svenska tillverkningsindustrin i detta nu befinner sig i ett paradigmskifte. Det vi observerat Àr att tillverkningsindustrier idag försöker Ästadkomma en mer effektiv organisation som bÀttre tillgodoser marknadens krav pÄ snabbhet och kvalitet. Det rÄder samstÀmmighet i litteraturen vi studerat, om att det har varit nödvÀndigt för mÄnga organisationer inom tillverkningsindustrin att förÀndra sina verksamhetsstrategier. FörÀndringen handlar om Lean och flödeseffektivisering som den nya verksamhetsstrategin. Genom intervjuer med ledare inom den svenska tillverkningsindustrin har vi uppmÀrksammat att ledarskapet Àr av stor betydelse i denna nya verksamhetsstrategi.

Algebra i tvÄ utbildningssystem: en jÀmförande studie i elevers prestationer och attityder i algebra genomförd i Sverige och i Ukraina

Syfte med detta examensarbete Àr att jÀmföra svenska och ukrainska elevers prestationer i algebra och att inhÀmta deras attityder till den. Vi undersökte Àven svenska och ukrainska styrdokument och lÀromedel för grund- och gymnasieskola med avseende pÄ algebra. En kvantitativ undersökning som bestod av en enkÀt och ett prov genomfördes under höstterminen 2004 i Ukraina och i Sverige. Provet bestod av enkla uppgifter i inledande algebra som hÀmtades frÄn svenska nationella prov och en lÀrobok frÄn Sverige i Matematik A. Tre klasser ingick i undersökningen.

Estetik i samband med sprÄkutveckling En studie om sambandet mellan estetiska uttrycksformer och sprÄkutveckling hos barn med svenska som andrasprÄk

I det hÀr examensarbetet har vi pÄ tvÄ olika förskolor undersökt hur pedagoger förhÄller sig till estetiska uttrycksformer i samband med sprÄkutveckling hos barn med svenska som andrasprÄk. Syftet med detta arbete Àr att undersöka om och hur yrkesverksamma pedagoger arbetar, och sÀger sig arbeta, med estetiska uttrycksformer i samband med sprÄkutvecklande aktiviteter hos barn med svenska som andrasprÄk. I vÄr undersökning har vi valt kvalitativ metod i intervjuer och observationer. Vi genomförde sammanlagt tre observationer och fyra intervjuer. Det sociokulturella perspektivet Àr den grundteori vi utgÄr ifrÄn dÄ vi talar om barns sprÄkutveckling och de estetiska uttrycksformernas betydelse.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->