Sök:

Algebra i två utbildningssystem

en jämförande studie i elevers prestationer och attityder i algebra genomförd i Sverige och i Ukraina


Syfte med detta examensarbete är att jämföra svenska och ukrainska elevers prestationer i algebra och att inhämta deras attityder till den. Vi undersökte även svenska och ukrainska styrdokument och läromedel för grund- och gymnasieskola med avseende på algebra. En kvantitativ undersökning som bestod av en enkät och ett prov genomfördes under höstterminen 2004 i Ukraina och i Sverige. Provet bestod av enkla uppgifter i inledande algebra som hämtades från svenska nationella prov och en lärobok från Sverige i Matematik A. Tre klasser ingick i undersökningen. En klass var från en grundskola i Krasilov i Ukraina. Två andra klasser var från Sverige: omvårdnadsprogram i Älvsbyn och naturvetenskapligt program i Luleå. Resultat från undersökningen visar att ukrainska elever presterade lika bra som svenska elever från det naturvetenskapliga programmet i Luleå. Däremot var elever från omvårdnadsprogrammet i Älvsbyn betydligt sämre. Undersökningen demonstrerar även att ukrainska elever ägnar betydligt mera tid åt matematik på sin fritid än svenska och upplever att lärare i Ukraina är tillgängliga för de på lektionfri tid. Undersökningen av styrdokument och läromedel visade att ukrainska elever börjar med den algebraiska symboliken från årskurs 3 och har algebra som en obligatorisk kurs från årskurs 7. I Sverige finns inte algebra som ett enskilt ämne varken på grund- eller gymnasieskola.

Författare

Tatjana Bäcklund Nadja Engström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..