Sök:

Sökresultat:

8412 Uppsatser om Suzuki-metoden - Sida 1 av 561

Vuxna suzukibarn talar ut - En studie om konsekvenserna av Suzukimetoden i fem vuxnas liv

Title: Adults who have been suzuki children speak out - A study of the consequences of the Suzuki method in five adults' lives. This study deals with a quite unexplored field: the consequences that the Suzuki method, that among other things is based on learning by listening and early beginning, can have on a child's life. This can be useful for those generally interested, for Suzuki teachers and even for those who are critical to the Suzuki method and have asked for more research about it. I have performed interviews with five adults who have all grown up with the Suzuki method of learning in Sweden. Based on their answers I have also analysed their experiences in relation to Suzuki's view on child development, the thirteen basic principles of the Suzuki method, Howard Gardner's opinion on the Suzuki method and previous research in Sweden.

Suzukimetoden : Några elevröster

Denna uppsats handlar om Suzukimetoden. Syftet med arbetet är att beskriva metoden med dess styrkor och svagheter samt att få förståelse för hur tidigare suzukielever ser på sin tid som suzukielev. Den teoretiska bakgrunden utgörs av Lev Vygotskijs och Howard Gardners teorier. Utöver litteraturstudier har jag genomfört kvalitativa intervjuer med sex ungdomar/vuxna som tidigare varit suzukielever. De valde alla att sluta spela när de kom upp i tonåren. Det är deras berättelser som är studiens empiri. Resultatet visar att personerna anser att suzukitiden betytt mycket positivt för dem.

Mattesmedjan : Lösningen för elever med matematiksvårigheter?

AbstractThe purpose of my study is to compare Sten Rydhs wiew of learning disabilities in mathematics and his education with current literature and research. I want to explore whether the education of ?Mattesmedjan?*, influenced by the Suzuki method, can be the solution for the students with maths problems. ?Mattesmedjan? is a privately-owned school of maths.

Föräldrarollens betydelse när ett barn lär sig spela ett musikinstrument

Det här examensarbetet behandlar Suzukipedagogiken och barns upplevelser av föräldrars aktiva stöd och engagemang när deras barn lär sig spela ett musikinstrument. Undervisningsmetoden bygger på interaktionen mellan elev, förälder och lärare, vilket utgör Suzukipedagogikens hörnstenar. För examensarbetets utförande valde jag ut fyra informanter, utifrån kriteriet att de skulle ha haft minst en förälder som utövar musik som amatör eller professionellt. Vidare skulle två informanter ha undervisats på ett sätt med anknytning till Suzukipedagogiken, och de andra två skulle ha undervistats inom ramen för traditionell instrumentalundervisning. Motiveringen till urvalet var att därmed kunna jämföra informanterna mot deras olika bakgrunder av undervisningsmetoder.

TAK-mätning slipmaskiner

Idag är Suzuki Garphyttan AB (SG) en del av Suzuki Metal Industry Group vilket är ett Japanskt företag. SG är världsledande inom tillverkningen av avancerad fjädertråd som används till olika fordonsapplikationer. Kärnverksamheten hos SG är tillverkning och försäljning av ventilfjädertråd, plattråd och profiltråd, oljehärdad tråd, rostfri fjädertråd samt fjädrar. SG har tillverkning av bland annat ventilfjädrar till lastbilar i Fjäderfabriken som är beläget inom fabriksområdet i Garphyttan. Fjäderfabriken genomför ett förbättringsarbete med avsikt att lägga om sin funktionella produktion till linjeproduktion.

Raka rör och böjda munstycken: en undersökning av suzukiundervisning på flöjt

Den här uppsatsen handlar om tvärflöjtsundervisning inom suzukimetoden och om de barn som deltar i den. Det är en fallstudie som beskriver elevernas, föräldrarnas och lärarnas uppfattning om suzukimetoden och min tolkning av undervisningen som jag har observerat. Jag har genomfört min undersökning på en suzukiskola i Sverige där jag har intervjuat 8 flöjtelever och den ena av deras föräldrar samt deras två lärare. I resultatet beskriver jag föräldrarnas situation utifrån yrke och musikintresse. I undersökningen framkommer att suzukimetoden upplevs som mycket positiv av dessa elever, föräldrar och lärare.

Hur arbetar violinpedagoger med notläsningslärande? - En kvalitativ intervjustudie om fenomenet notläsning

Title: How do violin teachers work with music reading? - A qualitative interview study on the phenomena music reading. The purpose of this essay is to investigate how five violin teachers in mixed ages and from different backgrounds teach music reading to their students. The paper is based on semi structured interviews. The result shows that there are as many methods as respondents, but you can find three major methods and that a majority of the teachers thinks that one should teach violin to beginners without reading music.

Optimering av spjällhus för dragracing

Detta examensarbete utreder en ny typ av spjällhus som optimerats för dragracing. Spjällhuset styr luftflödet till förbränningsmotorn och regleras av gashandtaget. Konceptet är utvecklat av Emtes Ingenjörsbyrå och i examensarbetet ingår att konstruera ett spjällhus med det nya konceptet för motorcykelmodellen Suzuki Hayabusa. Det standardmonterade spjällhuset är anpassat för gatubruk och ett brett effektregister. För dragracing är den maximala effekten avgörande och det standard monterade spjällhuset är en flaskhals vid WOT (Wide Open Throttle).För konceptet saknas dock fullständiga lösningar för diverse funktioner.

Measurement technique for high speed flywheel

Örebro svets & hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.

Förbättringsförslag, lastknektar

Örebro svets & hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.

LTG-metoden och ljudningsmetoden

LTG-metoden och ljudningsmetoden. En kvalitativ undersökning om hur sju lärare tillämpar LTG-metoden och ljudningsmetoden..

Reading to Learn - en metodutvärdering

Syftet med denna uppsats är att göra en metodutvärdering av metoden, Reading to Learn. Utvärderingen kommer visa om metoden har några begränsningar, för- och nackdelar och om den passar i olika skolämnen. För att komma fram till ett resultat används aktionsforskning vilket innebär observationer, intervjuer och eget utförande. Genom observationer och intervjuer ficks en bra inblick i metoden och utifrån det insamlade materialet kunde metoden utvärderas. Resultatet visar att metoden är användbar enligt olika perspektiv hos lärare.

Att hitta stabilitet : med FMT-metoden som redskap

Med detta examensarbete vill jag redogöra för hur Funktionsinriktad MusikTerapi kom till, och vad dess metod (den s.k. FMT-metoden) går ut på. Med två fallbeskrivningar vill jag redovisa hur jag arbetat med metoden med två personer. Utifrån de två fallbeskrivningarna ska jag försöka svara på om, och hur FMT kan skapa förutsättningar för utveckling av stabilitet. Min slutsats är att jag, med hjälp av olika sätt att ställa upp instrument, användning av attribut och sätt att utforma en session, kunnat stärka och utveckla de två personernas stabilitet..

Barns kamratkulturer : Samspel i den fria leken

Syftet med denna uppsats är att göra en metodutvärdering av metoden, Reading to Learn. Utvärderingen kommer visa om metoden har några begränsningar, för- och nackdelar och om den passar i olika skolämnen. För att komma fram till ett resultat används aktionsforskning vilket innebär observationer, intervjuer och eget utförande. Genom observationer och intervjuer ficks en bra inblick i metoden och utifrån det insamlade materialet kunde metoden utvärderas. Resultatet visar att metoden är användbar enligt olika perspektiv hos lärare.

Vad är fiolrytmik? Elever och föräldrars tankar och funderingar kring fiolrytmikundervisning

Title: What is violineurhythmics? Students' and parents' thoughts and reflections about violineurhythmics. The purpose of the investigation is to present students' and parents' thoughts and reflections about violineurhythmics. Data consists of qualitative interviews with students and parents who experienced the method during the last years. Violineurhythmics can be seen like a genre of the method of the rhythmic.

1 Nästa sida ->