Sök:

Föräldrarollens betydelse när ett barn lär sig spela ett musikinstrument


Det här examensarbetet behandlar Suzukipedagogiken och barns upplevelser av föräldrars aktiva stöd och engagemang när deras barn lär sig spela ett musikinstrument. Undervisningsmetoden bygger på interaktionen mellan elev, förälder och lärare, vilket utgör Suzukipedagogikens hörnstenar. För examensarbetets utförande valde jag ut fyra informanter, utifrån kriteriet att de skulle ha haft minst en förälder som utövar musik som amatör eller professionellt. Vidare skulle två informanter ha undervisats på ett sätt med anknytning till Suzukipedagogiken, och de andra två skulle ha undervistats inom ramen för traditionell instrumentalundervisning. Motiveringen till urvalet var att därmed kunna jämföra informanterna mot deras olika bakgrunder av undervisningsmetoder. Intervjuerna genomfördes under en veckas tid, och dokumenterades med videofilmning, därefter sammanställde jag materialet. Slutsatsen jag dragit utifrån mina studier är att en förälders stöd, utifrån Suzukipedagogiken alternativt traditionell undervisning, inom ramen för instrumentalundervisning generellt upplevs positivt av eleven. Föräldrar som stöttat sina barn inom en traditionell undervisning gör det på ett sätt som påminner om hur detta görs inom Suzukipedagogiken. Jag tror och hoppas att så länge en förälder skapar en god miljö med inspiration, glädje och uppmuntran, så kan ett barn utvecklas över förväntan, oavsett om undervisningen är av traditionell karaktär eller Suzukiinspirerad.The importance of parents for a child's instrumental teaching. This essay deals with the Suzuki method and children's experience of a parental active support. The method is founded on three corner stones: the student, the parents, and the teacher. To carry out this essay I picked out four people using the criteria that they must have had at least one parent who has been exercising music, either as an amateur or as a professional. Furthermore, two of them have been taught using the Suzuki method, and the other two using the traditional method. The motive was to compare the students and their different backgrounds of learning. The interviews were held during a week and were documented by videotaping. After that I made a summary of the results. The conclution I have made from the result is that parental support in teaching an instrument, either by Suzuki method or the traditional method, is generally positive. Parents who are supporting their children in the traditional method are doing it in a way that reminds one of the Suzuki method. I hopefully believe that as long as a parent creates a good environment with inspiration, joy and encouragement, a child can develope even more than expected, no matter if the traditionally teaching or Suzuki method is used.

Författare

Maria Hultberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..