Sök:

Sökresultat:

503 Uppsatser om Strukturella hćl - Sida 15 av 34

KaraktÀrsÀmneslÀrares kompetensutveckling : En fenomenografiskt studie av karaktÀrsÀmneslÀrares förestÀllningar om den egna kompetensutvecklingen

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar karaktÀrsÀmneslÀrare pÄ praktiska program har om den egna kompetensutvecklingen och hur dessa förestÀllninga kan variera. Undersökningen Àr inspirerad av den fenomenografiska ansatsen och bygger pÄ semi-strukturerade intervjuer med Ätta karaktÀrsÀmneslÀrare frÄn fyra olika gymnasieprogram pÄ samma gymnasieskola. UtifrÄn intervjuerna har en analys gjorts av intervjumaterialet vilket har resulterat i olika beskrivningskategorier dÀr tre huvudkategorier framstÄr som de mest centrala: utbildning, den strukturella upplÀggningen i program- och kursutbud samt praktiska meriteringar. Inom dessa tre huvudkategorier finns det ett flertal underkategorier dels utifrÄn de kompetensutvecklingsmöjligheter som Àr befintliga i dag och dels de som Àr önskvÀrda. Resultatet visar att intervjuade karaktÀrsÀmneslÀrarna vill se fler möjligheter till kompetensutveckling inom respektive huvudkategori t.ex.

Kvinnor som vill nÄ chefspositioner skall vara som en man, men fÄr inte vara som en man, men skall ÀndÄ vara som en man - Om kvinnor, chefer och underrepresentation

Sverige prÀglas av en underrepresentation av kvinnor pÄ högre positioner. Alla formella hinder Àr i stort sÀtt borta genom en vÀl utvecklad lagstiftning. Trots det kvarstÄr en rad kulturella och strukturella hinder som förhindrar kvinnorna att nÄ dessa poster. Syftet med uppsatsen Àr att Àr att fÄ en djupare förstÄelse för fenomenet genom att lÀgga fokus pÄ rekryteringsprocessen, rekryteringsgruppen samt organisationskulturen. Vi vill ta reda pÄ vilket sÀtt dessa faktorer pÄverkar fenomenet.

Skolkuratorers syn pÄ hedersrelaterat förtryck mot barn : en kvalitativ studie

Den hÀr undersökningen handlar om skolpersonals syn pÄ hedersrelaterat förtryck mot barn i Äldrarna 7-21 Är. Syftet Àr att belysa vad hedersrelaterat förtryck innebÀr för skolpersonal och vad skolan gör/kan göra för att motverka det. Undersökningen baserar sig pÄ fem stycken kvalitativa intervjuer av skolkuratorer pÄ förortsgrundskolor och gymnasieskolor i Stockholm. Resultatet analyserades genom hÀnvisningar till tidigare forskning pÄ omrÄdet och genom teorin om universella vÀrden, organisationsteori och empowerment. Kuratorerna ser hedersrelaterat vÄld bland annat som en krock mellan en individuell respektive kollektiv familjesyn.

En förÀndrad syn pÄ vÄld mot kvinnor? - En granskning av hur svenska remissinstansers syn pÄ könsmaktsperspektivet har förÀndrats under ett decennium

De flesta individer, myndigheter och samhÀllsinstitutioner erkÀnner idag att mÀns vÄld mot kvinnor Àr ett stort samhÀllsproblem. Det finns emellertid inte nÄgon gemensam syn pÄ orsakerna till vÄldet, och som en följd av detta inte heller kring vilka ÄtgÀrder som Àr lÀmpliga att vidta. En uppdelning av förklaringsmodeller kan göras i dels avvikelseperspektiv som fokuserar pÄ faktorer genom vilka vÄldsmÀnnen avviker frÄn icke vÄldsamma mÀn, dels könsmaktsperspektiv som fokuserar pÄ den strukturella obalansen i makt mellan mÀn och kvinnor.I det svenska samhÀllet har vi gÄtt frÄn en situation dÀr avvikelseperspektiven ensamma har dominerat till ett lÀge dÀr könsmaktsperspektivet vinner ökat inflytande. Regeringen har tillsatt utredningar som fokuserar pÄ det sistnÀmnda perspektivet i utredandet av mÀns vÄld mot kvinnor. Emellertid har utvecklingen inte inneburit att alla myndigheter och samhÀllsinstanser tagit till sig detta i samma utstrÀckning.

Att identifera förÀndringsproblem vid processbaserad e-förvaltning

Denna studies syfte Àr att synliggöra vilket förÀndringsarbete som sker inom den kommunala verksamheten nÀr organisationer gÄr frÄn en hieraktiskt organisationsstruktur till en processinriktidad organisation. Studien genomfördes i en svensk kommun och fallstudie anvÀndes som metod. Den data som samlades in bestod av intervjuer av individer involverade i projektet, dokumentation och egna observationer. Analysen som gjordes pÄ fallstudien utgick frÄn fyra olika förÀndringsperspektiv. Genom perspektiven kan djupare förstÄelse skapas för det som hÀnder i en organisation i förÀndring.

Varf?r f?r inte alla barn g? p? fritids?

2020 blir barnkonventionen svensk lag. I och med det blir det juridiskt bindande att bland annat beakta barns b?sta i fr?gor som r?r barn. Fritidshemmet ?r i allra h?gsta grad en plats som barn spenderar mycket tid p?.

Att bli ledare: hur pÄverkas karriÀren av bakgrund och syn pÄ jÀmstÀlldhet?

I Sverige finns av regeringen faststÀllda mÄl om en jÀmstÀlld arbetsmarknad. Trots detta Àr andelen kvinnliga chefer lÄg. Lagar och arbetsmarknadspolitiska ÄtgÀrder skapar förutsÀttningar för jÀmstÀlldhet och detta skapar i sin tur förutsÀttningar för detta inom organisationer. Dock finns fortfarande mÄnga strukturella hinder för de kvinnor som vill nÄ höga befattningar. Denna uppsats fokuserar pÄ att utröna vilka faktorer som har pÄverkat tio kvinnor pÄ chefsnivÄ att vÀlja en karriÀr som ledare.

Hur har de nationella mÄlomrÄdena för folkhÀlsa implementerats i SkÄnes kommuner?

Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga hur SkÄnes 33 kommuner har implementerat de nationella mÄlomrÄdena för folkhÀlsa. Studien har genomförts som en enkÀtundersökning samt intervjuer med folkhÀlsosamordnare i ett urval av dessa kommuner. Resultaten i studien visar att prioriteringen av mÄlomrÄdena primÀrt ligger pÄ strukturella faktorer. Dock Àr mÄlomrÄde 11 (Minskat bruk av tobak och alkohol, ett samhÀlle fritt frÄn narkotika och dopning samt minskade skadeverkningar av överdrivet spelande) det mÄlomrÄde som Àr högst prioriterat i SkÄne. KartlÀggningen visar att 18 av SkÄnes kommuner har en anstÀlld folkhÀlsosamordnare. Resultatet visar att 17 av SkÄnes kommuner har en verksamhetsplan/folkhÀlsoplan, varav 14 av dessa kommuner har en anstÀlld folkhÀlsosamordnare. Större delen av dessa har Àven implementerat de nationella mÄlomrÄdena för folkhÀlsa i kommunens folkhÀlsoplan.

JÀmstÀlldhet och samkönade relationer

Studiens syfte Àr att undersöka hur personer som lever i samkönade relationer relaterar till och reflekterar kring begreppen jÀmstÀlldhet och makt. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med fem unga kvinnor om deras syn pÄ jÀmstÀlldhet samt vad de anser pÄverkar jÀmstÀlldhet och makt i samkönade relationer. Informanterna associerar frÀmst jÀmstÀlldhetsbegreppet till förhÄllandet mellan kvinnor och mÀn, men anvÀnder det ocksÄ för att beskriva maktrelationer i samkönade parförhÄllanden. JÀmstÀlldhet kan utifrÄn kvinnornas utsagor delas upp i konkret och abstrakt jÀmstÀlldhet. Det visar sig att nÄgra av informanterna har olika bedömningskriterier för vad som Àr jÀmstÀlldhet i en samkönad respektive en olikkönad relation och samtliga informanter menar att det Àr lÀttare att leva jÀmstÀllt tillsammans med en person av samma biologiska kön.

Astronomins intellektuella bas 1999 - 2013 : En författarcociteringsanalys av fÀltet astronomi

Kontext: I denna uppsats kartlades den intellektuella basen i forskningsfÀltet astronomi. MÄl: Syftet med denna uppsats var att studera strukturella förÀndringar som skett i det vetenskapliga fÀltet astronomi mellan 1999 och 2013 och identifiera dess specialomrÄden. Metod: Syftet uppfylldes med tre författarcociteringsanalyser, en för perioden 1999-2003, en för 2004-2008 och den sista för Ären 2009-2013. Totalt hÀmtades 94642 artiklar för analys frÄn de fem core-tidskrifterna Astrophysical Journal, Astronomical Journal, Montly Notices of the Royal Astronomical Society, Astronomy and Astrophysics och Publications of the Astronomical Society of the Pacific mellan Ären 1999 och 2013. Resultat: De visade sig att de största specialomrÄdena i astronomins intellektuella bas tillhörde kosmologin.

Bilden pÄ vÀggen : om bilden, dess retoriska dimensioner och anvÀndning i skolan

Skolmiljöerna Àr liksom de allra flesta av vÄra sociala rum fyllda med bilder. Samtidigt prÀglas skolan av en textsprÄksdominerande kunskapssyn. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur bilders egenskaper pÄverkarade hur elever anvÀnder bilder. Med avstamp i semiotisk teori undersöktes, sÀrskilt hur bilders retoriska egenskaper (deras retoriska dimensioner), pÄverkade urvalsprocessen för vilka bilder eleverna vÀljer att anvÀnda, i undervisningssituationer. Empirin baserades pÄ intervjuer med Ätta stycken gymnasie­elever som fick, ur ett urval av 70 uppsatta bilder, vÀlja ut bilder och berÀtta om dem, i relation till sitt eget skapande och sina egna erfarenheter.

?Det gÄr inte att ta dem ur deras rytm? Konstruktioner av rumÀnska romers utanförskap

Denna uppsats utforskar hur aktörer inom det sociala arbetet i RumÀnien talar om ochbenÀmner romer, hur de konstruerar orsakerna till deras marginalisering och hur deanser att man kan förbÀttra deras situation. Studien bygger pÄ tio intervjuer med olikaaktörer inom det sociala arbetet. Teorier om socialkonstruktivism, kategorisering ochförhÄllningssÀtt till kultur har anvÀnts i analysen av materialet. Informanterna i studienhade ofta samma bild av romers livsvillkor, men betonade olika saker och konstrueradeproblemen pÄ olika sÀtt, vilket gav olika bilder pÄ hur man borde arbeta vidare. Hur manbenÀmnde och kategoriserade mÄlgruppen avgjorde ocksÄ hur man konstrueradeorsaken till marginaliseringen.

Ondskan i lÀroboken - Hitlers vÀg till makten framstÀlld i svenska och finska lÀroböcker i historia

Abstract Uppsatsen undersöker hur Adolf Hitlers biografi och plats i historien beskrivs i ett antal svenska och finska lÀroböcker i historia för grundskolans högstadium. Undersökningen Àr avgrÀnsad till perioden frÄn Hitlers födsel till maktövertagandet i Tyskland 1933/34. Uppsatsen anvÀnder sig av ett antal teoretiska begrepp hÀmtade frÄn tidigare historiografisk forskning om Hitler. Uppsatsens syfte Àr att se om lÀroböckerna skildrar Hitler som en individuell aktör eller som en del av en struktur. Uppsatsen utreder ocksÄ om lÀroböckerna förenklar beskrivningen av Hitler genom att demonisera honom.

I mötet med hedern- En kvalitativ studie av skolkuratorers resonemang om hedersrelaterat förtryck och vÄld

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur skolkuratorer pÄ gymnasieskolan resonerar om fenomenet hedersrelaterat förtryck och vÄld och hur de förhÄller sig till detta i sin yrkesroll samt i mötet med elever.Uppsatsen bestÄr av tre övergripande frÄgestÀllningar; hur manifesteras hedersrelaterat förtryck/vÄld enligt skolkuratorerna? Vad beror hedersrelaterat förtryck/vÄld pÄ enligt skolkuratorerna? Hur uppfattar och beskriver skolkuratorerna sin arbetsuppgift och sin yrkesroll i kontakten med fenomenet hedersrelaterat förtryck/vÄld? Studien Àr genomförd under vÄren 2008 och baseras pÄ kvalitativa intervjuer med sex skolkuratorer pÄ fem gymnasieskolor i Göteborg.I vÄr analys av materialets tvÄ första frÄgestÀllningar har vi utgÄtt frÄn ett postkolonialt perspektiv dÀr vi ocksÄ anvÀnder oss av begreppen ?de andra? och ?hegemoni?. Den sista frÄgestÀllningen analyserar vi med hjÀlp av Antonovskys teori om KASAM.Enligt skolkuratorerna manifesteras hedersrelaterat förtryck/vÄld genom ofrihet under kollektivets kontroll samt genom en specifik hotbild. Skolkuratorerna anser att hedersrelaterat förtryck/vÄld framförallt har kulturella och strukturella orsaker. I skolkuratorernas diskussion om hedersfenomenet finner vi utifrÄn ett postkolonialistiskt perspektiv ett Äterkommande resonemang om ?vi? och ?de andra?.

Ämnestraditioner i historieĂ€mnet. Exemplet Lektion.se

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att belysa Àmnestraditioner i skolÀmnet historia för gymnasiet utifrÄn exemplet; de populÀraste utlagda/publicerade lÀromedlen pÄ Lektion.se. Jag gör en kvalitativ textanalys av tvÄ av de populÀraste texterna/lÀromedlen frÄn Lektion.se för att besvara frÄgorna: Vilka Àmnestraditioner finns representerade bland de populÀraste lÀromedlen? Och vilka Àmnestraditioner dominerar bland dessa? För att identifiera Àmnestraditioner sÄ undersöker jag vilken undervisnings- eller historieskrivningskategori som författarna varit inspirerad av: den klassiska, objektivistiska, formella eller kategoriala. Jag fann att texterna pekar pÄ att det i mÄnga fall Àr en traditionellt faktaspÀckad historieundervisning dÀr den svenska mannen Àr norm i en genetisk framstÀllning av historien som styrs av strukturella förÀndringsfaktorer och kamp om makten. Och att alla undervisningskategorier finns företrÀdda.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->