Sök:

Sökresultat:

1516 Uppsatser om Statsbidrag för läsa-skriva-räkna - Sida 47 av 102

Kunskap för kreativitet : En undersökning av kreativitet i teori och praktik

Den hÀr studien undersöker teoretiska definitioner av kreativitet, förhÄllandet mellan kreativitet och kunskap, och lÄtskrivares strategier för att uppnÄ kreativitet. LÄtskrivande Àr den skapandeprocess som ska resultera i en fÀrdig musikprodukt. Kreativitet innebÀr brytande av gamla regler och konventioner för att skapa nÄgonting nytt. Varje musikgenre har specifika regler och konventioner för hur den ska lÄta och uppfattas, vilket dÄ innebÀr att man mÄste ha kunskap om dem för att kunna skriva musik inom den valda genren. Detta kan fÄ lÄtskrivarprocessen att förefalla som ickekreativ, trots att lÄtskrivande Àr kÀnt som en konstnÀrlig och kreativ uttrycksform.

Att öppna nya vÀgar för sin egen musik genom andra: Ett underso?kande arbete om vad en ?gör-det-sjÀlv-musiker? kan lÀra sig av att involvera andra

I detta arbete sÄ har jag undersökt vilka skillnader som uppstÄr av att enbart producera lÄtar sjÀlv, kontra scenariot med flera instrumentalister inblandade. Detta gjorde jag genom att skriva och producera tre lÄtar sjÀlv, för att sedan presentera grundidéerna till lÄtarna (enbart akustisk gitarr och sÄng) för fyra stycken andra instrumentalister. Dessa instrumentalister spelade jag sedan in var för sig, utan att ge nÄgra andra instruktioner Àn att spela vad de ansÄg passa grundidén bÀst. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ vilka skillnader som skulle uppstÄ och försöka komma fram till vad som blev bÀst. De tvÄ frÄgestÀllningarna jag har besvarat Àr, vad jag kan lÀra mig av instrumentalisternas approach till mina lÄtar, samt vilka för- och nackdelar som finns med att producera sjÀlv, kontra att producera i sÀllskap? Det jag kom fram till var att jag som lÄtskrivare och producent fÄr ut vÀldigt mycket av att involvera andra instrumentalister i mina produktioner.

PrissÀttning i dataserviceföretag

Syfte: Anledningen till att jag valde att skriva om prissÀttning i just dataserviceföretag Àr att jag har arbetat i den branschen. Jag sÄg dÄ tydliga brister i företaget jag arbetade i. Jag vill ge företag som dessa ett verktyg för att skapa en allmÀn förstÄelse för prissÀttning och jag gör detta genom att skapa en modell.Metod: Jag anvÀnder ett hermeneutiskt synsÀtt med kvalitativa intervjuer. Jag anvÀnder bÄde primÀrdata och sekundÀrdata för att skapa modellen och utföra analysen av företagen. Detta redovisar jag pÄ ett logiskt sÀtt i kronologisk ordning allt eftersom arbetet fortskrider.Resultat & slutsats: Resultatet av mitt arbete Àr en modell som kan anvÀndas av mindre dataserviceföretag.

"Man fÄr jobba,man fÄr jobba Ànda tills det Àr rast." Hur nÄgra sexÄringar uttrycker tankar och förestÀllningar om skolstart och skola

Skolstarten och den första tiden i skolan Àr mycket viktig eftersom den utgör grunden för barnets fortsatta instÀllning till skola och lÀrande. Detta examensarbete syftar till att ge en bild av hur sexÄringar uttrycker tankar och förestÀllningar om skolstart och skola samt hur de sÀger att de lÀrt sig om detta. Arbetet bestÄr av tvÄ delar. Dels en litteraturstudie dÀr jag presenterar litteratur och undersökningar som pÄ olika sÀtt belyser Àmnet. Dels en intervjuundersökning som Àr baserad pÄ intervjuer med Ätta stycken sexÄringar.

Trender : Som ett verktyg i konkurrensen

SyfteUppsatsen Àmnar att analysera och utreda:- sambandet mellan trender och erbjudande i resebranschen.- hur trender kan fungera som differentieringsfaktor. MetodVi har i denna uppsats valt att skriva en kvalitativ studie dÄ den Àmnar skapa en djupare förstÄelse för hur företag kan anvÀnda trender för sin positionering pÄ en marknad. Undersökning har kommit att anta en abduktiv karaktÀr dÄ vi utgÄr frÄn den teoretiska referensramen som sedan anpassas utifrÄn empirin. Det empiriska datan Àr insamlad genom semistrukturerade intervjuer med fem respondenter som verkar inom den svenska resebranschen. SlutsatserI studien har det framkommit att om företag i ett tidigt skede av en trend anpassar sitt erbjudande kan de differentiera sig genom trenden och skapa konkurrensfördelar. Det beror pÄ att om ett företag Àr först med att ta till sig en trend ökar deras chans att förknippas med trenden i kundernas medvetande. NÄgot annat som framtrÀder i studien Àr att företagets position kan komma att pÄverkas negativt om trenden de tagit till sig inte stÀmmer överens med företagets identitet och kundernas image av varumÀrket..

TrÀning som smÀrtlindring, omvÄrdnadsÄtgÀrder vid trÀning som behandling för patienter med knÀartros

KnÀartros Àr ett globalt och vanligt förekommande problem som Ärligen kostar samhÀllet enorma summor pengar och mycket lidande. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans omvÄrdnadsÄtgÀrder relaterat till trÀning som behandling för att lindra smÀrta hos vuxna patienter med knÀartros. Studien utfördes som en litteraturstudie och grundades pÄ analysen av tio vetenskapliga artiklar. I resultatet framkommer att trÀning som behandlingsalternativ vid knÀartros Àr en tidskrÀvande behandling. Positiva följder som reducerad smÀrta och stelhet uppnÄs först efter sex till Ätta veckors trÀning, medan förbÀttring av livskvalitet visade sig tidigare.

ASL - Att skriva sig till lÀsning : En jÀmförande studie om datoranvÀndningens pÄverkan pÄ elevers lÀs- och skrivutveckling

Studiens syfte Àr att se vad olika sorters pedagoger inom skolan skulle kunna berÀtta och beskriva om vad de har för erfarenhet och om arbetet med elever med diagnosen ADHD, vilka utmaningar som möts och vilka arbetssÀtt som kan anvÀndas. Kvalitativa intervjuer var den metod som anvÀndes, och intervjuerna spelades in med mobiltelefon för att inte missa vad pedagogerna frÄn de fyra olika skolorna som intervjuades berÀttade och beskrev. Som teoretiskt perspektiv valdes behaviorismen som anvÀndes som analysverktyg för analysen. Resultatet visar att det inte bara finns ett arbetssÀtt pedagogerna anvÀnder utan av flera olika metoder. Den visar Àven deras erfarenheter och utmaningar av- och i skolan.

Vektoriell analys av spÀnningar i direktjordade och impedansjordade system vid enfasiga jordfel

Bostadsanpassningar och att skriva bostadsanpassningsintyg utgör en del av arbetsterapeuters dagliga arbete inom kommunal hemsjukvÄrd. I takt med att befolkningen blir allt Àldre och bor kvar lÀngre i sina ordinÀra boende ökar denna del av arbetsterapeutens arbetsuppgifter. Syftet med denna studie var att beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av bostadsanpassningar och intygsskrivande. Författarna anvÀnde sig av en kvalitativ ansats med semi-strukturerade intervjuer för att samla in data. Intervjuerna utfördes inom hemsjukvÄrden i fem kommuner frÄn mellersta till södra Sverige.

Terroristattacker och krig i pressen

Syftet med denna uppsats har varit att granska hur debatten pÄ de tre tidningarna Göteborgsposten, Svenska Dagbladet samt Dagens Nyheter har sett ut i anslutning till terrorattackerna 11/9 samt USA:s invasion av Afghanistan.Min undersökning av ledarna har visat att det har funnits mÄnga likheter mellan de olika tidningarnas sÀtt att skriva om de aktuella hÀndelserna. Man har i alla tre tidningarna valt att fokusera pÄ liknande teman dÄ man skrivit om terrorattackerna den 11/9. Samtliga tre tidningar uttrycker till exempel stor sorg för det intrÀffade. Det Àr Àven mycket enkelt att hitta likheter mellan de tre tidningarna dÄ man granskar vad som skrivits om USA:s invasion av Afghanistan. Samtliga tre tidningar anser till exempel att USA:s svar pÄ terrorattackerna Àr legitimt.DÄ jag genomfört denna studie har det dock varit betydligt svÄrare att hitta skillnader mellan de tre tidningarna.

Hur stÄr det skrivet? - En studie av individuella utvecklingsplaner

Reformen Individuella utvecklingsplaner (IUP med skriftliga omdömen) i grundskolan infördes 2006 och har sedan dess resulterat i orÀkneliga planer. I den hÀr uppsatsen har en brÄkdel av dessa samlats in och analyserats med hjÀlp av diskursanalys. Syftet med uppsatsen har varit att försöka se hur man har valt att skriva i de individuella utvecklingsplanerna och att försöka hitta tecken i dessa som kan sÀgas utgöra delar av dess diskurs. I analysen av de individuella utvecklingsplanerna har syftet varit att försöka se hur elev, lÀrare och vÄrdnadshavare skrivs fram i materialet och vilka subjektspositioner som blir möjliga att inta. Resultatet som den hÀr uppsatsen visar pÄ Àr att det finns tre nodalpunkter kring vilka dessa individuella utvecklingsplaner byggs upp; elevutvecklande, elevkonstruerande och elevcentrerad.

"F av x Àr vÀl egentligen y?" : En studie om gymnasieelevers förstÄelse för funktionsbegreppet och dess representationer

Syftet med denna undersökning har varit att studera gymnasieelevers förstÄelse för funktionsbegreppet.Den teoretiska utgÄngspunkten har varit att studera elevernas förmÄga att vÀxla mellanolika representationsformer och studera deras förstÄelse för relationen mellan de olika representationerna.Elevernas förmÄga att resonera har ocksÄ varit en vÀsentlig del och dÀrför har forskningenkring matematiskt resonemang ocksÄ varit en viktig del i arbetet. För att nÄ ett resultat har treklasser pÄ gymnasiet fÄtt skriva ett test konstruerat för att svara mot uppsatsens syfte. Utövertestet intervjuades tre av eleverna för att det skulle finnas möjlighet att fÄnga elevernas förmÄgaatt resonera. Resultatet kom att visa att vissa elever har svÄrt att utföra vÀxlingar mellan vissaolika representationer, men mellan andra Àr det betydligt enklare. Det framkom att eleverna varskolade i ett algoritmiskt tÀnkande, och att eleverna hade svÄrt att resonera fritt och kreativt kringfunktionsbegreppet, samt att eleverna hade svÄrt att skilja de nÀrliggande begreppen ekvation ochfunktion..

Teaterproduktionsarbete - nyckeln till utveckling?

Sammanfattning Redelius Johanna (2005) Teaterproduktion - nyckeln till utveckling? Theatre production ? The key to development? Skolutveckling och ledarskap. LÀrarutbildningen Malmö Högskola Syftet med mitt examensarbete Àr att jag vill skaffa mig inblick hur mina elever upplever vad de lÀr sig i ett teaterproduktionsarbete. Det Àr viktigt att eleven fÄr pröva eller utmana sina förmÄgor, men Àven förstÄ hur man bÀst kan utnyttja sina resurser. För att nÄ syftet har jag anvÀnt metoden intervjuer, dÀr sex elever har intervjuats.

Den gode lÀraren

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka hur de elever som studerar pÄ en gymnasieskolas vuxenutbildning tycker att en lÀrare ska vara, och om det skiljer sig i uppfattning mellan svenska elever och elever med utlÀndsk hÀrkomst. Eftersom undervisningen ska vara individanpassad sÄ tycker jag att det Àr intressant att undersöka den hÀr frÄgestÀllningen för min fortsatta lÀrargÀrning. Jag valde att göra en kvalitativ studie, dÀr 20 stycken elever ombads att skriva ett brev för att svara pÄ vissa förutbestÀmda frÄgor, detta brev var anonymt och uppgiften delades ut vid tvÄ tillfÀllen för att kunna sÀrskilja om eleverna var svenska eller med utlÀndsk hÀrkomst. Elevernas svar tolkades sedan utifrÄn ett hermeneutiskt perspektiv, eftersom dÀr kan svaren fritt analyseras och förstÄs och dÀrigenom fÄ en helhetsbeskrivning och en mer djupgÄende kunskap om hur det undersökta gestaltar sig. Undersökningen visade pÄ att för samtliga deltagande elever var lÀrandesituationen i klassrummet viktig, hur lÀraren genomför sina lektioner.

NyanlÀndas upplevelser av ett utbildningsföretags insatser

Antalet asylsökande i Sverige har blivit mer omfattande vilket gör att fler nyanlÀnda försöker att etablera sig pÄ den svenska arbetsmarknaden. Individerna omfattas av en rad olika etableringsinsatser för att integreras i samhÀllet och pÄ arbetsmarknaden. Syftet med vÄr studie Àr att analysera nyanlÀndas upplevelser av ett utbildningsföretags insatser utifrÄn de nyanlÀndas enskilda upplevelser. Vi har valt att studera utbildningsföretagets betydelse för de nyanlÀnda att etableras pÄ arbetsmarknaden, samt vilka resurser och kapital de nyanlÀnda upplever att de fÄr av utbildningsföretaget. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod i vÄr studie och utfört semistrukturerade intervjuer med vÄra respondenter.

En studie om gymnasielevers attitydutveckling till skrivande genom bloggning

Syftet med denna C-uppsats Àr att undersöka hur bloggen kan pÄverka gymnasielevers attityd till övrigt skrivande. I studien görs en kvantitativ enkÀtundersökning med tre olika gymnasieklasser. EnkÀten innehÄller Àven öppna frÄgor vilket betyder att en viss form av kvalitativ undersökning tillÀmpas. Huvudresultatet av undersökningen visar pÄ att bloggen har en positiv effekt pÄ bloggande elevers attityd till övrigt skrivande. Bloggen resulterar i att majoriteten av de elever som bloggar Àven upplever att de skriver mer Àn vad de gjorde innan de upptÀckte denna publiceringsform.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->