Sök:

En studie om gymnasielevers attitydutveckling till skrivande genom bloggning


Syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur bloggen kan påverka gymnasielevers attityd till övrigt skrivande. I studien görs en kvantitativ enkätundersökning med tre olika gymnasieklasser. Enkäten innehåller även öppna frågor vilket betyder att en viss form av kvalitativ undersökning tillämpas. Huvudresultatet av undersökningen visar på att bloggen har en positiv effekt på bloggande elevers attityd till övrigt skrivande. Bloggen resulterar i att majoriteten av de elever som bloggar även upplever att de skriver mer än vad de gjorde innan de upptäckte denna publiceringsform. Majoriteten av dessa elever som tidigare skrivit på sin fritid upplevde även att bloggen lett till ökad skrivlust. Bloggen har alltså, oberoende på om man innan skrivit på sin fritid eller inte, en positiv påverkan på skrivattityden. Undersökningen visar även på att bloggen i vissa fall är den enskilda anledningen till att elever utvecklat ett allmänt intresse för att skriva. Detta resultat visar även den kvalitativa delen av undersökningen. Vidare visar den också på att bloggen är en motivationskälla till elevers vilja att utveckla sin skriftliga förmåga

Författare

Lars Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..