Sök:

Teaterproduktionsarbete - nyckeln till utveckling?


Sammanfattning Redelius Johanna (2005) Teaterproduktion - nyckeln till utveckling? Theatre production ? The key to development? Skolutveckling och ledarskap. Lärarutbildningen Malmö Högskola Syftet med mitt examensarbete är att jag vill skaffa mig inblick hur mina elever upplever vad de lär sig i ett teaterproduktionsarbete. Det är viktigt att eleven får pröva eller utmana sina förmågor, men även förstå hur man bäst kan utnyttja sina resurser. För att nå syftet har jag använt metoden intervjuer, där sex elever har intervjuats. Den litteraturen som presenteras belyser kunskap och lärande allmänt och i estetetiska läroprocesser och ger två perspektiv på teaterproduktionsarbete. Resultatet av undersökningen visar att eleverna främst har utvecklat och lärt sig att använda sin sociala förmåga och förstå teatern som ett kollektivt arbete Slutsatsen i min undersökning är att arbetet med teaterproduktionsarbete är en metod för personlighetsutveckling, där eleverna skaffar sig kunskap om sig själv och sina medmänniskor i nära grupprelationer. Därför bör fler elever få testa och arbeta med teaterproduktionsarbete för att utvecklas till mer ansvarskännande människor och goda samhällsmedlemmar. Förslag till fortsatt forskning skulle vara att fortsätta skriva om teaterproduktionsarbetets betydelse i undervisningen i olika åldersgrupper och koppla det till våra styrdokument.

Författare

Johanna Redelius

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..