Sök:

Sökresultat:

78 Uppsatser om Staffan Hćrd af Segerstad - Sida 4 av 6

Externa kanaler pÄ Prime Care : Tanken med dem, dess funktion och sÀttet de uppfattas pÄ

AbstractTitle: External communication channels of Prime Care How they where thought to be, how they work and how costumers apprehend them.Number of pages: 50 (64 Including enclosures)Author: Sophie DicksenTutor: Peder HÄrd af SegerstadCourse: Media- and Communication Studies DPeriod: Spring 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityPurpose/Aim: The focus of this paper lies on the external communication channels of Prime Care and the aim is to study the following aspects: How do the channels work? How are they apprehended by customers of the company? What are Prime Cares own thoughts behind the channels? How does Prime Cares self-image correspond to the way that customers apprehend the company?Material/Method: Twenty interviews has been done with different customers of Prime Care in order to see how the company and its communication flow is apprehended. A consultant manager of Prime Care has also been asked about purposes behind the companies external communication channels in order to enable a comparison between Prime Cares image and profile. Prime Cares website, one of their mail sendouts, their salescalls, salesvisits and their exhibition participation have been studied on the basis of relevant litterature. Maletzkes model of mass communication was used as a general view of communication flow.Main results: All communication channels included in this study have different ways of function even though they all have the same main purpose, videlicet to promote the company, to inform about its activities and to recruit new customers and consultants.

LÄTT ATT GÖRA RÄTT VAL? : En uppsats om den profilerade högstadieskolans kommunikation med blivande elever och deras förĂ€ldrar.

AbstractTitle: Is it easy to make the right decision? An essay about how the profiled senior level schools communicate with their future pupils and their parents. (LÀtt att göra rÀtt val? En uppsats om den profilerade högstadieskolans kommunikation med blivande elever och deras förÀldrar.)Author: Erika CassmanAim: My hypothesis is that parental influence is higher when the students are going to a detached school than when the students are going to a school with a profiled program because in the profiled program they are going to study a course that they love and is chosen by themselves. The aim of this essay is therefore to find out if this thesis is right or wrong.

Etik i tanke och praktik : - en kvalitativ studie i hur studenttidningsredaktioner resonerar kring etik.

Title: Ethics in thought and practice ? a qualitative study in how editorial staff at student magazines reason about ethics. (Etik i tanke och praktik ? en kvalitativ studie i hur studenttidningsredaktioner resonerar kring etik)Number of pages: 30 (37 including enclosures)Author: Bianca GidebackTutor: Peder HÄrd af SegerstadCourse: Media and Communication studies CPeriod: Spring 2010University: Division of Media and Communication, Department of Information Science,Uppsala University.Purpose/Aim: The purpose of this study is to explore how students that work at student magazines reason about ethics of journalism and how they transform it into practice. By identifying what circumstances in the context of the student magazine that can affect the work this study aim to see if and how this can affect how they conform to ethics of journalism in practical situations.

Finansinspektionens krav pÄ högre kÀrnprimÀrkapital : En studie av de svenska storbankerna

Sammanfattning ? ?Finansinspektionens krav pÄ högre kÀrnprimÀrkapital: En studie av de svenska storbankerna?Datum: 2013-05-31NivÄ: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTSInstitution: Akademin för ekonomi, samhÀlle och teknik, EST, MÀlardalens HögskolaFörfattare: Frida Hoffmann & Kajsa Ljungqvist JanssonTitel: Finansinspektionens krav pÄ högre kÀrnprimÀrkapital: En studie av de svenska storbankernaHandledare: Staffan BoströmNyckelord: KÀrnprimÀrkapital, de svenska storbankerna, FinansinspektionenFrÄgestÀllning: Vilka strategier har de svenska storbankerna anvÀnt sig av för att uppnÄ kravet pÄ högre kÀrnprimÀrkapital samt fördela kostnaderna som medföljer?Vilka konsekvenser har det hittills fÄtt för bankerna dÄ de redan börjat anpassa sig till kravet?Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva vilka strategier som legat till grund för att de fyra svenska storbankerna skall klara av det högre kravet pÄ kÀrnprimÀrkapital som Finansinspektionen stÀller. Undersökningen Àmnar Àven utvÀrdera vilka konsekvenser förÀndringarna har fÄtt hittills för bankerna och vem som har belastats med kostnaden för det ökade kÀrnprimÀrkapitalet.Metod: Metoden som anvÀnts var av kvalitativ karaktÀr dÀr sekundÀrdata som samlats in varit frÄn böcker, rapporter och artiklar. PrimÀrdata har samlats in frÄn personliga intervjuer och analyserades sedan med hjÀlp av sekundÀra datan.Slutsats: De svenska storbankerna har implementerat tydliga strategier för att uppfylla Finansinspektionens krav. Det visade sig att de banker som anvÀnt sig av att se över sin prissÀttning ocksÄ var de banker som ligger i topp vad gÀller kÀrnprimÀrkapitalrelationen.

Arbete i en kreativprocess - en teatermetafor

VÄr tvÄ delade problem frÄgestÀllning lyder som följer:Synliggör processen som vi beskriver med hjÀlp av teatermetaforen vilka aspekter som Àr bidragande till en kreativ process som leder till lÀrande?Kan vi följaktligen anvÀnda oss av den kreativa processen för att ge normativa bud pÄ en förstÄelseform för organisationsbeteende? Vilken syftar till att lyfta fram vad som krÀvs av företagsledare och medarbetare för att Ästadkomma det som inom teatern kallas för ? en förestÀllning. VÄrt syfte med uppsatsen Àr Àven det tvÄdelat:Dels vill vi bidraga till den akademiska forskningens mÄngfald med en ny teatermetafor. Dels vill vi med hjÀlp teatermetaforen pragmatiskt belysa hur anvÀndning av en kreativ process kan Ästadkomma bÄde lÀrande och resultat. Vi har anvÀnt oss av en autoetnografisk studie, baserad pÄ Josés erfarenheter frÄn sitt arbete med olika teateruppsÀttningar.

If it doesn?t spread it?s dead  : En kvalitativ studie över hur unga entreprenörer positionerar sig pÄ marknaden och med hjÀlp av sociala medier sprider sitt varumÀrke

AbstractTitle: If it doesn?t spread it?s dead - a qualitative study on how young entrepreneurs are positioning themselves in the marketplace and with the help of social media spreading their brand. (If it doesn?t spread it?s dead ­- en kvalitativ studie om hur unga entreprenörer positionerar sig pÄ marknaden, med hjÀlp av sociala medier sprider sitt varumÀrke). Number of pages: 48 Author: Sandra Ahlinder, Anna Hoffman Tutor: Peder HÄrd af SegerstadCourse: Media and Communications Studies C Period: Fall 2013University: Division of Media and Communication, Department of Information Purpose/Aim: The aim with this study is to investigate how companies use social media as a marketing tool. The study will investigate possible differences between two groups of newly started companies. The first group is companies that has recieved a relatively large amount of media attention and the second group is companies that has received less attention in media.

Bibliotek + skola = sant? : FörestÀllningar och föreskrifter om samarbete mellan folkbibliotek, skolbibliotek och skola samt om barns lÀsning

AbstractIn this masterÂŽs thesis I primarily investigate librariansÂŽ and teachersÂŽ conceptions of collaboration between libraries and schools and their conceptions of childrensÂŽreading. Secondary I investigate the contents of laws concerning libraries and schools and also the school curriculums concerning the subject field of the Swedish language. My theoretical point of departure is that of social constructionism. I use two models in my analysis. One is a model of collaboration created by Patricia Montiel-Overall, called TLC (Teacher Librarian Collaboration), which grades collaboration from the lowest level (A) to the highest (D).

Vems historiemedvetande och historiska referensramar fÄr plats i lÀroboken?

Syftet med denna uppsats Àr att ÄskÄdligöra hur kursplanens begrepp (ur Lgr 11) historiemedvetande samt historisk referensram ÄskÄdliggörs i relativt nyutgivna lÀromedel. I föreliggande uppsats representerat av boken Historia Maxi, författad av Elisabeth Ivarsson och Mattias Tordai, utgiven 2010. LÀroboken Àr avsedd för grundskolans senare Är. FrÄgestÀllningen lyder: Hur ÄskÄdliggörs kursplanens begrepp historiemedvetande samt historisk referensram i lÀroboken ur skilda historiekulturella perspektiv? De teoretiska definitioner av kursplanens begrepp som ges utgÄr ifrÄn historikern Klas Göran Karlssons samt historiedidaktikern David Mellbergs definitioner av begreppet historiemedvetande i boken Historien Àr nu: en introduktion till historiedidaktiken frÄn 2004, samt Kenneth Nordgrens vidare förstÄelse av begreppet i sin doktorsavhandling Vems Àr historien? frÄn 2006.

Topiker i vargdebatten : Àr det möjligt att hitta gemensamma utgÄngspunkter?

Syftet med detta examensarbete har varit tudelat, med bÄde kvalitativ och kvantitativ innehÄllsanalys. Den första har syftat till att undersöka vilken stÀllning historieÀmnet har haft i lÀro- och kursplaner, frÄn Är 1962 till 2012. Analys skulle ocksÄ ske över vilken historia elever möter genom lÀromedel i historieundervisningen, vilket har skett utifrÄn Staffan Selanders definition av pedagogisk text-traduktion. Den kvantitativa innehÄllsanalysen har berört vilka och antalet begrepp eleverna möter i epokskildringen av hÀxprocesserna. Resultatet har visat att historieÀmnet som en del av styrdokumenten stÀndigt har haft en hög status, trots att det i den samhÀlleliga kontexten har gÄtt att utlÀsa motsatt scenario.

Mellanlitteratur pÄ bibliotek och i recensioner

This thesis investigates the reception of middle literature novels among critics in Swedish newspapers and at Swedish libraries. Works by three authors were chosen as representatives for middle literature: Helen Fielding, Nick Hornby and Tony Parsons. The investigation is based on interviews with librarians at the Gothenburg City Library, the total purchased number of books at public libraries in Sweden and analysis of Swedish newspaper reviews. The result is compared with theories by literary sociologists as Jofrid Karner Smidt, Janice Radway, Erland Munch-Petersen and Staffan Bergsten among others. It was found out that literary scientists and critics had a different way of looking at middle literature.

Det personliga som grund för övertygandet : En ethos- och topikanalys av SVTs "Nyfiken pÄ partiledaren"

Syftet med detta examensarbete har varit tudelat, med bÄde kvalitativ och kvantitativ innehÄllsanalys. Den första har syftat till att undersöka vilken stÀllning historieÀmnet har haft i lÀro- och kursplaner, frÄn Är 1962 till 2012. Analys skulle ocksÄ ske över vilken historia elever möter genom lÀromedel i historieundervisningen, vilket har skett utifrÄn Staffan Selanders definition av pedagogisk text-traduktion. Den kvantitativa innehÄllsanalysen har berört vilka och antalet begrepp eleverna möter i epokskildringen av hÀxprocesserna. Resultatet har visat att historieÀmnet som en del av styrdokumenten stÀndigt har haft en hög status, trots att det i den samhÀlleliga kontexten har gÄtt att utlÀsa motsatt scenario.

Som vilket annat jobb osm helst. NÀstan. : En visuell retorikanalys av Försvarsmaktens rekryteringskampanj.

Syftet med detta examensarbete har varit tudelat, med bÄde kvalitativ och kvantitativ innehÄllsanalys. Den första har syftat till att undersöka vilken stÀllning historieÀmnet har haft i lÀro- och kursplaner, frÄn Är 1962 till 2012. Analys skulle ocksÄ ske över vilken historia elever möter genom lÀromedel i historieundervisningen, vilket har skett utifrÄn Staffan Selanders definition av pedagogisk text-traduktion. Den kvantitativa innehÄllsanalysen har berört vilka och antalet begrepp eleverna möter i epokskildringen av hÀxprocesserna. Resultatet har visat att historieÀmnet som en del av styrdokumenten stÀndigt har haft en hög status, trots att det i den samhÀlleliga kontexten har gÄtt att utlÀsa motsatt scenario.

ATT BLOGGA FÖR EN LÖN : En visuell analys av hur tvĂ„ bloggerskor etablerar ethos och gĂ„r frĂ„n amatörer till professionella.

Syftet med detta examensarbete har varit tudelat, med bÄde kvalitativ och kvantitativ innehÄllsanalys. Den första har syftat till att undersöka vilken stÀllning historieÀmnet har haft i lÀro- och kursplaner, frÄn Är 1962 till 2012. Analys skulle ocksÄ ske över vilken historia elever möter genom lÀromedel i historieundervisningen, vilket har skett utifrÄn Staffan Selanders definition av pedagogisk text-traduktion. Den kvantitativa innehÄllsanalysen har berört vilka och antalet begrepp eleverna möter i epokskildringen av hÀxprocesserna. Resultatet har visat att historieÀmnet som en del av styrdokumenten stÀndigt har haft en hög status, trots att det i den samhÀlleliga kontexten har gÄtt att utlÀsa motsatt scenario.

Hennes uppgifter bör tas med försiktighet : En analys av domstolars bedömning och framstÀllning av parterna i vÄldtÀktsdomar

Syftet med detta examensarbete har varit tudelat, med bÄde kvalitativ och kvantitativ innehÄllsanalys. Den första har syftat till att undersöka vilken stÀllning historieÀmnet har haft i lÀro- och kursplaner, frÄn Är 1962 till 2012. Analys skulle ocksÄ ske över vilken historia elever möter genom lÀromedel i historieundervisningen, vilket har skett utifrÄn Staffan Selanders definition av pedagogisk text-traduktion. Den kvantitativa innehÄllsanalysen har berört vilka och antalet begrepp eleverna möter i epokskildringen av hÀxprocesserna. Resultatet har visat att historieÀmnet som en del av styrdokumenten stÀndigt har haft en hög status, trots att det i den samhÀlleliga kontexten har gÄtt att utlÀsa motsatt scenario.

Att kommunicera etik : - En analys av de svenska storbankernas etiska riktlinjer

AbstractTitle: Communicating Ethics ? An Analysis of Ethical Codes in Sweden?s Largest Banks( Att kommunicera etik ? en analys av de svenska storbankernas etiska riktlinjer)Number of pages: 49 (without enclosures)Author: Karolina SvenssonTutor: Peder HÄrd af SegerstadCourse: Media and Communication Studies DPeriod: Spring 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/Aim: The main purpose it to answer the main question how Sweden?s largest banks are communicating ethics externally? This question generates a number of questions with relevance to the purpose and subject of this thesis. The ambition is to answer all of these questions in order to achieve the main purpose.Material/Method: The method used for this study is a qualitative text analysis. Applying this method is also done through using a model presented by Norman Fairclough. This model belongs to the tradition of critical discourse analysis.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->