
Sökresultat:
32 Uppsatser om Sprawl - Sida 2 av 3
Stora Tuna : där staden möter kulturmiljö och jordbruksbygd
Stora Tuna är ett stadsnära landskap i Borlänges utkant. Området har som många andra liknande områden en utvecklad grönstruktur, en rik kulturhistoria och än så länge en begränsad utbyggnad av bostäder, verksamheter och industrier. Med tiden har intressen kommit fram för att bebygga vissa delar och området står idag inför ett avgörande hur det ska utvecklas. Utgångspunkten för examensarbetet har varit att utreda vilken typ av landskap som är önskvärt runt våra expanderande städer och tätorter, genom exemplet Stora Tuna. Stora Tuna är ett område som ligger strax fem kilometer söder om Borlänge centrum och som från olika intressenter kan vara aktuellt för bland annat ny bebyggelse.
Utemiljö för motion :
New technology and urban Sprawl have resulted in almost half of the population in Sweden being insufficiently physically active. The sedentary lifestyle causes heart- and vascular diseases, diabetes, high blood pressure, cancer, stress etc. in the population. One of the biggest priorities in the society is to promote more physical activity. Through literature studies and a questionnaire this paper will examine how we can design the built environment in order to promote physical exercise and if we can change the sedentary lifestyle with a outdoor environment that invite physical exercise.
There are both internal and external factors that have importance for people?s physical activity.
Stora Tuna - där staden möter kulturmiljö och jordbruksbygd
Stora Tuna är ett stadsnära landskap i Borlänges utkant. Området har som många
andra liknande områden en utvecklad grönstruktur, en rik kulturhistoria och än
så länge en begränsad utbyggnad av bostäder, verksamheter och industrier. Med
tiden har intressen kommit fram för att bebygga vissa delar och området står
idag inför ett avgörande hur det ska utvecklas.
Utgångspunkten för examensarbetet har varit att utreda vilken typ av landskap
som är önskvärt runt våra expanderande städer och tätorter, genom exemplet
Stora Tuna. Stora Tuna är ett område som ligger strax fem kilometer söder om
Borlänge centrum och som från olika intressenter kan vara aktuellt för bland
annat ny bebyggelse. Problemet som framkommit är att området saknar en aktuell
plan och strategi som talar om i vilken riktning området ska utvecklas.
Om att bygga landsbygd - ett ruralt planeringsexperiment i Botkyrka :
I have studied the suburban
municipality of Botkyrka, south of
Stockholm, from a rural perspective.
Through that I`ve compared how
countryside comes into being with the
planning and building of suburbs.
I have looked for a definition of
Countryside, and found that it is
often explained or defined in negative
terms, as what it is not. In that it
says nothing about what it really is,
or about the qualitiies it has to it.
Botkyrka is a suburb, but it does in
large parts consist of countryside.
Apart from defining countryside and
rural I´ve been searching for a
definition of suburbia, of it´s
structure and the mental picture we
have of it as a cultural phenomena.
In order to understand the role that
suburbs have in planning I describe
their history from Italian
renaissance villas to Sprawl.
By opposing urban and rural, modern
urban planning and how rural areas
are created, I´ve come to a
definition of rural planning and the
making of countryside. To make
countryside, planning and building
should come from individual needs and
desires. A relationship to the
surroundings based on continous
interaction between the human beeing
and it´s environment, a constant
process of shaping and reshaping.
To put my thoughts to the ground I
have collected examples of projects
and ideas, that fits into my view of
what rural planning and making
countryside is all about. They are
put in different categories according
to the possibilities of influence and
to what degree it is put into private
hands.
The first category is
?allemansrätten?, every mans right.
That is the rigt to use private land
as long as you don´t disturb or
destroy.
Hur möts teori och praktik inom landskapsarkitektur? : om evidensbaserad argumentation för landskapsarkitektur
Uppsatsen handlar om hur landskapsarkitektur och vetenskap möts. Frågeställningarna som har arbetats efter är: ?Kan evidensbaserade lösningar användas för att möta utmaningar i den täta staden, och i så fall vilka lösningar? Kan evidensbaserad kunskap användas som ett argumentationsverktyg för att ge landskapsarkitektur större legitimitet??
Arbetet består av en litteraturstudie som mynnar ut i exempel på evidensbaserade lösningar, med stadsförtätning som utgångspunkt, samt en avslutande diskussionsdel. Ett undersökande av stadsförtätning har gjorts för att förstå hur stadens utveckling påverkas samt i vilken kontext landskapsarkitekter arbetar. Uppsatsen börjar med en bakgrund till stadsförtätningens uppkomst och syfte och delas sedan in i fyra perspektiv: det rumsliga, sociala, ekologiska och ekonomiska.
Järnvägens mellanrum : en resa från restyta till möjlighet
För att kunna nå politiskt uppsatta nationella klimatmål för 2050 krävs en ökad användning av järnväg. Samtidigt belastas järnvägen mer och mer eftersom varor och människor reser mer och längre. Denna tendens och politikens ökade fokus på järnväg medför att järnvägen troligen kommer få en ökad betydelse inom stadsutveckling och eventuellt även ta mer mark i anspråk. Parallellt finns i Sverige en tendens till yteffektivisering där städer omvandlar ledig mark och övergivna tomter i en önskan att motverka urban Sprawl. Problemet är att det kring järnväg skapas ytor som är svåra att använda.
Järnvägens mellanrum - en resa från restyta till möjlighet
För att kunna nå politiskt uppsatta nationella klimatmål för 2050 krävs en ökad
användning av järnväg. Samtidigt belastas järnvägen mer och mer eftersom varor
och människor reser mer och längre. Denna tendens och politikens ökade fokus på
järnväg medför att järnvägen troligen kommer få en ökad betydelse inom
stadsutveckling och eventuellt även ta mer mark i anspråk. Parallellt finns i
Sverige en tendens till yteffektivisering där städer omvandlar ledig mark och
övergivna tomter i en önskan att motverka urban Sprawl. Problemet är att det
kring järnväg skapas ytor som är svåra att använda.
Tät eller grön stad? : en utredning av förtätningsproblematiken med exempel från Årstafältet, Stockholm
Det råder en urbaniseringstrend i hela världen. När allt fler vill få rum i staden blir utmaningen stor att planera och bygga städer som både är långsiktigt hållbara och utgör en god livsmiljö. Numera förespråkas ofta den täta staden, med motiv som att den minskar behovet av bilåkande, stärker integrationen och sambanden mellan stadsdelar och gör det lättare för människor att mötas. Men i takt med att allt mer av den obebyggda marken exploateras för att uppnå det täta stadsbyggnadsidealet börjar det sneglas även på parker och andra grönområden som möjlig mark för bebyggelse. Då grönytor har signifikanta positiva effekter på människans välmående och på miljön, som förbättrad folkhälsa, renare luft och större biologisk mångfald, är det problematiskt att ersätta alltför mycket av grönskan med byggnader.
CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING : en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv
Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln får som transportsätt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltså varit att studera cykelns roll inom svensk samhällsplanering, hur cykeln som transportsätt behandlas inom lokal, regional och nationell samhällsnivå och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har således varit att få en förståelse för nivåernas prioritet av transportsätt för persontransporter och att få en överblick av om och i så fall hur stadsstrukturers påverkan av cykelanvändningen hanteras. Följande frågor har ställts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivån bedömer cykel som transportsätt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsätt på en nationell, regional och lokal nivå? 1.2 Går det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas på nationell nivå i den planering för cykel som sker på lokal och regional nivå? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive täta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen består av två individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivåerna nationell, regional och lokal för att på så vis få en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivå.
Funktionsintegrering i Externhandelsmiljö
Arbetet är en teoristyrd fallstudie på Amiralen och Slottsbackens handelsområden, med syfte att undersöka möjligheten att skapa en trevligare visuell externhandelsmiljö med hjälp av förtätning och funktionsintegrering. För att göra detta jämför och förenas handelsperspektiv på platsen med kända stadsbyggnadsbegrepp. Arbetes teori grundar sig på Jane Jacobs syn på staden som centrum för mångfald, Joel Garreaus teoretiserande av externhandelscentrumen utifrån begreppet Edge Cities, samt en syn på den täta staden som en hållbar stad. För att skapa den mångfaldiga staden krävs en inplantering av olika funktioner med olika tidsscheman, så att gaturummet ständigt befolkas av en varierande sammansättning människor. Vid sidan av detta förespråkas små kvarter, en tät stad med hög koncentration av människor och en bebyggelse med blandad bebyggelse från olika tidsåldrar.
Från icke-stad till stad? Fallstudie : Viksjö
Mitt syfte har varit att undersöka om och hur Viksjö genom förtätning kan utvecklas från en modernistisk förort till att fungera och upplevas som stad. Mina utgångspunkter har varit idéerna om den täta staden, blandstaden, den traditionella staden och staden med människan i fokus. Jag har utgått ifrån Jane Jacobs och Jerker Söderlinds synsätt på staden och även lyft fram kritiker vilket har lett fram till mitt planförslag. Enligt mitt planförslag och min diskussion så går det att tillföra element till Viksjö som gör att området har potential att fungera och upplevas som en stad. Viksjö är en typisk 60-70-talsförort i Stockholmsregionen som består av mestadels villamattor och radhusområden samt ett mindre centrum med ett antal flerbostadshus.
Från icke-stad till stad? Fallstudie: Viksjö
Mitt syfte har varit att undersöka om och hur Viksjö genom
förtätning kan utvecklas från en modernistisk förort till att
fungera och upplevas som stad. Mina utgångspunkter har
varit idéerna om den täta staden, blandstaden, den traditionella
staden och staden med människan i fokus. Jag har utgått
ifrån Jane Jacobs och Jerker Söderlinds synsätt på staden och
även lyft fram kritiker vilket har lett fram till mitt planförslag.
Enligt mitt planförslag och min diskussion så går det att
tillföra element till Viksjö som gör att området har potential
att fungera och upplevas som en stad.
Viksjö är en typisk 60-70-talsförort i Stockholmsregionen som
består av mestadels villamattor och radhusområden samt ett
mindre centrum med ett antal flerbostadshus. I centrum har
en viss punktvis förtätning skett men annars ser Viksjö ut som
när det byggdes. Viksjö är uppbyggt utav flera småhusområden
där varje område bildar en egen enklav som är
kopplad till en matargata som leder till huvudleden genom
Viksjö ? Viksjöleden.
CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING - en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv
Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln får som
transportsätt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det
övergripande syftet i uppsatsen har alltså varit att studera cykelns roll inom
svensk samhällsplanering, hur cykeln som transportsätt behandlas inom lokal,
regional och nationell samhällsnivå och om det finns ett samband mellan
nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har således
varit att få en förståelse för nivåernas prioritet av transportsätt för
persontransporter och att få en överblick av om och i så fall hur
stadsstrukturers påverkan av cykelanvändningen hanteras.
Följande frågor har ställts för att undersöka hur kommuner, regioner och den
statliga nivån bedömer cykel som transportsätt i Sverige och vilken betydelse
stadsstrukturer har.
1.1 Hur behandlas cykel som transportsätt på en nationell, regional och lokal
nivå?
1.2 Går det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas på
nationell nivå i den planering för cykel som sker på lokal och regional nivå?
1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive täta
stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering?
Den empiriska delen består av två individuellt genomförda analyser av empiriskt
material som representerade de olika nivåerna nationell, regional och lokal för
att på så vis få en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivå.
Funktionsintegrering i Externhandelsmiljö
Arbetet är en teoristyrd fallstudie på Amiralen och Slottsbackens
handelsområden, med syfte att undersöka möjligheten att skapa en trevligare
visuell externhandelsmiljö med hjälp av förtätning och funktionsintegrering.
För att göra detta jämför och förenas handelsperspektiv på platsen med kända
stadsbyggnadsbegrepp. Arbetes teori grundar sig på Jane Jacobs syn på staden
som centrum för mångfald, Joel Garreaus teoretiserande av
externhandelscentrumen utifrån begreppet Edge Cities, samt en syn på den täta
staden som en hållbar stad. För att skapa den mångfaldiga staden krävs en
inplantering av olika funktioner med olika tidsscheman, så att gaturummet
ständigt befolkas av en varierande sammansättning människor. Vid sidan av detta
förespråkas små kvarter, en tät stad med hög koncentration av människor och en
bebyggelse med blandad bebyggelse från olika tidsåldrar.
Ersättningsrätt vid ingripanden av miljöskyddsskäl : Frågan om egendomsskydd och skyddet av miljön
Förtätning av städer har under lång tid varit den allmänt gällande normen för hur den hållbara staden skall uppnås. Den rådande diskussionen som framkommit i litteraturstudien har handlat om hur urban Sprawl, utglesningen av våra städer, ska stoppas och städerna istället planeras med hållbarhet som grundideal. Men vilka grunder finns för antagandet om att den täta staden är den samma som den ekologiskt, ekonomisk och socialt hållbara staden? Syftet med examensarbetet är att till viss del bringa klarhet i den rådande diskussionen inom forskningsområdet samt göra en ansats att tillämpa teorierna på Luleås centrumhalvö. Målet är att bidra till ökad dialog och diskussion gällande förtätning i Luleå.Litteraturstudien behandlar en rad olika faktorer kopplade till förtätning, såsom reslängder, energiförbrukning, buller, social hållbarhet med mera.