
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 64 av 130
Pedagogers uppfattning om tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling - miljöns betydelse för lÀrande
Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger resonerar kring sitt arbete med tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling i svenska och i modersmÄlet samt hur de ser pÄ miljöns betydelse för dessa barns sprÄkutveckling. För att fÄ en djupare förstÄelse för pedagogernas resonemang valde jag att anvÀnda mig av en kvalitativ metod. Tre intervjuer med förskollÀrare som arbetar i tre olika förskolor som ligger i olika geografiska omrÄden i Malmö genomfördes. Jag har Àven genomfört observationer pÄ samma förskolor vid tre olika tillfÀllen. Undersökningens frÄgestÀllningar var: Hur arbetar pedagogerna för att frÀmja tvÄsprÄkiga barns lÀrande? GÄr det att iaktta variation nÀr det gÀller antalet tvÄsprÄkiga barn avseende förskolans arbetssÀtt? Hur resonerar pedagogerna kring miljöns betydelse för tvÄsprÄkiga barns sprÄkutveckling i svenska och modersmÄlet? Undersökningens utgÄngspunkten har varit sociokulturella teorier.
Lagerhantering : En optimering av Elpress varulager
Syftet med undersökningen har varit att hitta en optimal nivÄ för etturval av Elpress varulager samtidigt som leveransförmÄga och dÀrmedkonkurrenskraft bibehÄlls eller förbÀttras. Elpress lageromsÀttning hardessutom jÀmförts med de största konkurrenterna. Resultatet baseras pÄen optimeringsmodell som konstruerats för att minimera den totalakostnaden för varje produkt. En statistisk analys har genomförts för atthitta optimala sÀkerhetslager givet rÄdande variation i efterfrÄgan.Samtliga produktkostnader för respektive produkt har berÀknats och entestimplementering av olika prognosmodeller har genomförts. Undersökningenhar visat att Elpress i dag anvÀnder den prognosmodell somger den minsta absoluta avvikelsen, dvs.
Friluftsliv i skola och samhÀlle
Studiens syfte var att kartlÀgga vilka appar till smartphones/surfplattor som i störst utstrÀckning rekommenderas av sakkunniga pÄ omrÄdet till brukare med kognitiva svÄrigheter för att kunna hantera sin vardag. Underliggande frÄgestÀllningar var att undersöka vilka diagnos- och Äldersgrupper dessa appar vanligen rekommenderas till samt vilka alternativa kognitiva hjÀlpmedel som rekommenderas. KartlÀggningen har utförts som en totalundersökning med en huvudsakligen kvantitativ ansats och data samlades in via en enkÀt. MÄlgruppen för kartlÀggningen var de som arbetar med kognitiva hjÀlpmedel inom Sveriges landstings hjÀlpmedelsverksamheter. Svarsfrekvensen uppgick till 77 % (81 % av samtliga landsting).
Vem ser barnet? : En kvalitativ studie om psykosocialt stöd till familjen nÀr en förÀlder lider av en livshotande sjukdom
The purpose of this study has been to investigate how psychosocial support for families where a parent suffers from a life threatening illness can be constructed. The intent was also to explore how the child's perspective is protected and what barriers and opportunities there are for family oriented support. The study has a qualitative approach and includes interviews with four social workers. The interviews were analyzed with a systems theory and attachment theory. The conclusions are that the whole family suffers psychological and social pressures when a parent is sick.
à kersvy, Ett nyttjande av jordbruksmark för planering, NödÄtgÀrd eller nödvÀndighet?
Uppsatsen Ă€r uppdelad i fyra avsnitt innehĂ„llande bakgrund, planförutsĂ€ttningar, analys och planförslag. MĂ„let Ă€r att planera för en utbyggnation av Ă
karp genom ett traditionellt mönster av befintliga byggnader och vĂ€gar samt att utnyttja den kommunala marken i Ă
karp för att bygga ett bostadsomrĂ„de. Planförslaget har kallats Ă
kersvy för att det byggs pĂ„ en Ă„ker samt att omgivningen har en vacker vy Ă„t det skĂ„nska landskapet. Ă
kersvy kommer att byggas ut som en naturlig fortsĂ€ttning av Ă
karp. I planförslaget anvĂ€nds Ă
karps traditionella vÀg- och byggnadsmönster sedan trettio Är som en utgÄngspunkt.
"Biblioteksplanen Àr ju faktiskt nÄgot av det viktigaste pÄ biblioteket" : En studie i bibliotekariers uppfattningar av biblioteksplanens betydelse i arbetet
The purpose of this essay is to examine how librarians perceive library plans, if they are important for their work and if so, in what ways. In order to analyze this, I have used a phenomenographic approach. My goal, by using this method, is to uncover perceptions and variations among these. The research questions are: What variations of perception of library plans exist among librarians? To what extent can the varied perceptions of library plans be linked to librarians' work? What does the variation of perception say, in relation to the expectations expressed in international and national documents, about library plans? The material used in a phenomenographic analysis consists of interviews.
Exceptionella klustringsprocesser f?r urskog: Simulering och analys av exceptionell klustring i tr?dpopulationer
I detta arbete modelleras ett exceptionellt klustrat punktm?nster med hj?lp av spatiala punktprocesser. Punktm?nstret representerar den spatiella placeringen av tr?d i skogsomr?det VES13,
givet av ERIKA-projektet som genomf?rts i Finland. Syftet ?r att ?terskapa det observerade
m?nstret genom att utveckla och analysera modeller anpassade till denna typ av data.
Flexibiliteten gör platsen till en guldgruva : Didaktisk planering i den mobila förskolan
Syftet med detta arbete Àr att undersöka förskollÀrares didaktiska övervÀganden och val vid planering av verksamheten i de mobila förskolorna i Uppsala kommun, sett i relation till den variation av plats och utemiljö som den mobila förskolan erbjuder. UtgÄngspunkten i studien ligger i hur förskollÀrarna pÄ de mobila förskolorna uppfattar relationen mellan val av verksamhetsinnehÄll och organisation respektive val av plats och miljö. Studien utgÄr frÄn ett didaktiskt perspektiv och för att besvara studiens syfte och frÄgestÀllningar har fyra samtalsintervjuer med förskollÀrare pÄ de mobila förskolorna genomförts. Under samtalen framkom mönster som pekar pÄ att förskollÀrarna förhÄller sig flexibelt till sina planeringar samt att barns inflytande spelar en avgörande roll för förskollÀrarens didaktiska planering i relation till platsen. SÄledes varierar det om det Àr platsen som styr planeringen eller om det Àr valet av verksamhetsinnehÄll som styr platsvalet.
Skolan som arbetsplats- en studie om psykosocial arbetsmiljö. En kvantitativ prevalensstudie pĂ„ Ăngdala Skolor.
Arbetets struktur kan pĂ„verka individens hĂ€lsa i bĂ„de positiv och negativ bemĂ€rkelse. Syftet med denna studie var att undersöka den psykosociala arbetsmiljön pĂ„ Ăngdala Skolor. En kvantitativ metod har anvĂ€nts dĂ€r 50 ut av 55 anstĂ€llda som under vĂ„ren 2009 arbetade pĂ„ Ăngdala Skolor har besvarat en validerad enkĂ€t. Resultatet analyserades utifrĂ„n Karaseks och Theorells krav-kontroll- stöd modell som teoretisk referensram tillsammans med teorier kring socialt stöd och stress pĂ„ arbetsplatsen. DĂ„ populationen var liten har resultatet Ă€ven till viss del jĂ€mförts med en tidigare studie inom samma omrĂ„de, utförd av Region SkĂ„ne.
Inta?ktsdiversifiering i europeiska bankverksamheter : En studie om provisionsinta?kternas effekt pa? aktiemarknadens va?rdering och variationen i aktiepriserna
Denna studie underso?ker hur inta?ktsdiversifiering i europeiska bankverksamheter pa?verkar aktiemarknadens va?rdering och variationen i aktiepriserna. Europeiska bankverksamheter har sedan mitten pa? 1980-talet expanderat mot tja?nster som genererar provisionsinta?kter eftersom den historiska uppfattningen har varit att inta?ktsdiversifiering kan minska variationen i vinsterna och potentiellt o?ka marknadsva?rderingen.Effekten av inta?ktsdiversifiering studeras utifra?n OLS-regressioner pa? paneldata som besta?r av 103 bankverksamheter fra?n 24 la?nder i Europa fo?r perioden 2005 till 2012. Aktiemarknadens va?rdering och variationen i aktiepriserna bera?knas utifra?n data o?ver aktiepriser och fra?n bankverksamheternas finansiella rapporter.
Energieffektivisering av Havets Hus : kartlÀggning av faktorer som pÄverkar energiförbrukningen i havsvattensakvariet i Lysekil
I detta examensarbete undersöks potentiella ÄtgÀrder för att energieffektivisera havsvattensakvariet Havets Hus, belÀget pÄ Sveriges vÀstkust. DriftsförhÄllandena pÄ Havets Hus har kartlagts och berÀkningar och datasimuleringar utförts för att faststÀlla ÄtgÀrdsförslag med syfte att effektivisera energiförbrukningen i anlÀggningen.Klimatdata och energiförbrukningsstatistik har samlats in och redovisas. MÀtningar och berÀkningar pÄ anlÀggningen har utförts för att faststÀlla driftsförhÄllandena. UtgÄende frÄn driftsförhÄllandena har datasimuleringsmodeller skapats med vars hjÀlp berÀkningar görs för att ÄskÄdliggöra effekterna av föreslagna ÄtgÀrder.DriftsförhÄllandena för ett publikt havsvattensakvarium med stor variation pÄ bÄde besökarantal och temperatur pÄ ingÄende havsvatten Àr unika. De Àr inte direkt jÀmförbara med driftsförhÄllandena i andra anlÀggningar i Sverige utan pÄminner mera om den avfuktningsproblematik som uppstÄr i lÀnder med tropiskt klimat.Resultatet Àr att den största potentialen att spara energi finns i att byta ut systemet dÀr intagsluften regleras med Äterluft till ett system med ett variabelt luftflöde.
Matematiska ord i förskolan : En studie om relationen mellan förskollÀrares instÀllning till matematik och deras anvÀndning av matematiska ord
Syftet med studien Àr att undersöka relationen mellan förskollÀrares instÀllning till matematik och deras anvÀndning av matematiska ord. Vi har genom en kvalitativ studie med observationer och intervjuer sökt svar pÄ vilka matematiska ord förskollÀrare anvÀnder vid pedagogiska situationer sÄsom mÄltider, pÄklÀdning, samlingar och gruppaktiviteter samt hur förskollÀrarnas instÀllning till matematik i förskolan ser ut. De matematiska ord som anvÀnds mest av förskollÀrarna Àr rÀkneord i form av tal, antal och rÀkneramsa, ordningstal och brÄktal. Detta syns tydligast under mÄltidssituationerna men Àven under övriga pedagogiska situationer utgör rÀkning en stor del. Ord som har med mÀtning och lokalisering att göra anvÀnds ocksÄ i stor utstrÀckning av förskollÀrarna.
LÀrande med Teknik : AnvÀndning (och Icke-anvÀndning) av IT i Skolan
For a long period of time there have been discussions about the need to modernize, to keep up with the changes in our society. The schools as a result have to keep up and adapt in order for the education to be up-to-date. This includes the technological developments. Many steps have been taken and mighty sums have been invested in order to keep up the pace ? but are there any consequences from these kinds of investments? In this report I?m going to take a closer look on a recent addition to this phenomenon that were installed by means of a top-down approach and study the teachers and how they have adapted and view the change in their environment ? namely the newly installed interactive writing-boards.The questions I will study include how the teachers express their view about the installation of the interactive writing-boards.
Grammatikens roll i sprÄkundervisning
I föreliggande examensarbete Àr syftet att undersöka lÀrares och elevers instÀllning till grammatik i sprÄkundervisning i skolans senare Är. Som sprÄklÀrare Àr det viktigt att gÄ djupare in pÄ hur grammatik bÀst kan lÀras ut och att som sprÄklÀrare vara medveten sina val av undervisningssÀtt. Detta Àr intressant att veta för att kunna hÄlla en bra kvalité i undervisningen samt för att möta elevens problematik kring sprÄkinlÀrning. I studerandet av sprÄkinlÀrningsteorier visade det sig att grammatikundervisningen frÀmst Àr uppdelad i tvÄ inriktningar: grammatik som produkt och/eller process. Grammatikundervisningen prÀglas oftast av antingen den ena eller den andra men lÀraren kan Àven anvÀnda sig av bÄda sÀtten för att fÄ en mer nyanserad undervisning.
Laborativ matematik : - en vÀg till förstÄelse, utifrÄn lÀrares perspektiv
ABSTRAKTMatematiken bör vÀcka lust och nyfikenhet. Skolverket menar att elevers lust att lÀra i de tidiga skolÄren fortfarande Àr stor, innehÄllet i matematikundervisningen Àr omvÀxlande och eleven fÄr aktivera alla sina sinnen. Dock visar undersökningar att den laborativa matematiken i undervisningen snabbt minskar i omfattning upp i skolÄren.Syftet med arbetet Àr att undersöka hur och varför lÀrare anvÀnder laborativ matematik i skolans tidiga Är. Resultatet av studien grundar sig pÄ intervjuer och observationer av tre lÀrare som undervisar elever i Är 1-3. Samtliga lÀrare i studien arbetar laborativt i nÄgon omfattning.Undersökningen visar att lÀrarna arbetar för att matematikundervisningen ska ge eleven förstÄelse för matematiken och möjlighet till kreativitet och variation.