Sök:

Sökresultat:

1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 60 av 130

Analys av hemomrÄdesstorlek hos mellansvenska vildsvin (Sus scrofa scrofa)

The wild boar population grows rapidly in number in Sweden, and it has been predicted that the annual number of shot wild boar will soon exceed the cull of moose. According to estimates, the Swedish population encompassed some 150 000 individuals in 2010. The mean annual harvest has increased by 30% since 1990, indicating that the wild boar is a species we must learn to manage sustainably. A successful management of the boars aims for a population in balance with agriculture and traffic, and also provides good hunting opportunities. For this to be possible, understandings of several aspects of the ecology of wild boar is needed. The sows in this study had an average homerange of 707 hectares during summer, and 659 hectares in winter.

Hur kan man minska frekvensen av stereotypa beteenden hos hÀst?

Stereotypt beteende, det vill sÀga ett beteende som upprepas utan variation och som saknar tydligt mÄl eller funktion, Àr ett problem hos vissa hÀstar. Utvecklingen av stereotypa beteenden bedöms vara kopplad till exponering för en ?suboptimal? miljö, och genom att förstÄ de bakomliggande orsakerna till beteendet kan man minska förekomsten av stereotypier. Stereotypier kan alltsÄ ses som en följd av psykisk stress hos hÀsten, och mÄnga faktorer i hÀstens miljö har identifierats som bidragande faktorer. Förutom detta kan Àven fysiska problem, sÄsom magsÄr, kolik och viktnedgÄng, uppkomma. Mekaniska metoder som anvÀnts tidigare för att förhindra utförandet av stereotypa beteenden behandlar inte den bakomliggande orsaken, utan motivationen att utföra beteendet kvarstÄr. IstÀllet försöker man nu identifiera orsakerna och förÀndra faktorerna i miljön för att tillfredsstÀlla hÀstens behov. Olika studier har tittat pÄ effekten av förÀndringar i utfodring, boxdesign, uppstallningssystem och speglar i boxen pÄ förekomsten av stereotypier.

Den unga svenska kvinnan frÄn Mellanöstern : Sex unga kvinnors berÀttelser om stereotypa förestÀllningar

Denna kvalitativa studie har i syfte att förstÄ hur stereotypa förestÀllningar pÄverkar unga kvinnor med ursprung i Mellanöstern. Studien Àr baserad pÄ sex unga kvinnors tolkningar av samhÀllets stereotypa förestÀllningar kring denna grupp. Resultatet visar att majoriteten av informanterna blev nÄgorlunda pÄverkade av dessa förestÀllningar. Fyra av respondenterna pÄverkades mer och upplevde att de mÄnga gÄnger var i behov av att bevisa att de negativa förestÀllningarna inte alltid stÀmmer. FörestÀllningarna om invandrarfamiljen Àr enligt informanterna överdramatiserade. Majoriteten ansÄg att reglerna som fanns i hemmet inte handlade om kontroll, istÀllet betonade de att förÀldrar gör det av omsorg.

Elevers uppfattning och upplevelse av varierande lektionsmoment

Syftet med vÄrt arbete har varit att undersöka hur elever i en femteklass uppfattar och upplever fyra olika lektioner, som vi utformat utifrÄn fyra av Howard Gardners intelligenser, sÄsom verbal/ lingvistisk, logisk/ matematisk, visuell/spatial och kroppslig/kinestetisk. I vÄrt arbete presenterar vi den teoretiska bakgrund och forskning som Àr relevant för vÄr undersökning. VÄr materialinsamling har skett genom skriftligt besvarade frÄgor, lektionsobservationer, elevarbeten och elevintervjuer. I arbetets resultatdel har vi sammanstÀllt och analyserat elevernas svar och arbeten, vi har utifrÄn dessa tolkat hur de har uppfattat respektive upplevt lektionerna. I diskussionen resonerar vi vidare kring vÄra resultat och analyser. Eleverna som deltagit i vÄr studie var överlag positiva till alla de olika lektionsmomenten oavsett hur de var utformade. Det de lade störst vikt vid var huruvida lektionerna var varierande eller inte.

ReklambyrÄanstÀlldas Äsikter om yrkesrollen med fokus pÄ kreativitet och kundrelationer : Semi-strukturerade djupintervjuer med art directors och originalare

Studiens syfte var att undersöka byrÄanstÀllda art directors och originalares olika perspektiv pÄ och förhÄllningssÀtt till sin yrkesroll med sÀrskilt fokus pÄ kreativitet och kundrelationer.Nio semi-strukturerade djupintervjuer genomfördes med sex art directors och fyra originalare. Respondenterna valdes ut genom ett kombinerat strategiskt bekvÀmlighetsurval frÄn nio reklambyrÄer.Professionalism inom yrkesrollen visade sig vara nÄgot som respondenterna inte reflekterat över men det framkom att det frÀmst handlar om hur art directors och originalare förhÄller sig till kunden. Dessutom framkom det att respondenterna sÄg variation i arbetet som en positiv aspekt av yrket medan de sÄg prestationsÄngest och utomstÄendes oförstÄelse av yrket som negativa.Det framkom Àven att art directors och originalare i första hand ser pÄ kreativitet som problemlösning, dock sÄg de olika pÄ problemlösning i sina respektive roller. De anvÀnde sig av samma metoder för att finna inspirationsamt hanterade Ängest pÄ liknande sÀtt.Studien visade Àven att kunden och kundrelationen spelade en stor roll för yrket och Àmnet berördes Äterkommande i respondenternas svar under intervjuernas gÄng. De anvÀnde sig av samma metoder för att finna inspiration.

Olika syn pÄ saken : En studie om hur optikbranschen pÄverkar trenden kring e-handeln av glasögon

Denna studie undersöker om det finns faktorer inom optikbranschen som, samt hur dessa faktorer i sÄ fall, pÄverkar e-handeln av glasögon. Författarna har uppmÀrksammat en svag trend kring ehandel av optikprodukter. DÄ mycket fokus de senaste Ären riktats mot kontaktlinser vÀljer författarna istÀllet att grunda undersökningen pÄ glasögon. Idag har fÄ av de traditionella ÄterförsÀljarna e-handel och Ànnu fÀrre erbjuder glasögon pÄ internet. Det teoretiska ramverket baseras pÄ den service-dominerande logiken som pÄ senare Är framkommit inom marknadsföringsforskningen.

"Att bli mÀnniska" : en grundad teori om musiklekens legitimitet i fo?rskolans toddlarverksamhet

Uppsatsen behandlar fra?gan om musiklekens betydelse fo?r de yngsta barnen (1-3 a?r) i fo?rskolan. I just denna ma?lgrupp a?r gra?nserna fo?r omsorg, lek och la?rande ta?mligen flytande. Den svenska fo?rskolan har en la?ng tradition av att anva?nda sig av musikaliska aktiviteter i verksamheten vilka kan uppfattas som tagna fo?r givna.

Urskilja, variera, jÀmföra och lÀra: en variationsteoretisk
ministudie om barns förstÄelse för vattnets fasförÀndringar

Syftet med studien var att genomföra en Learning Study i miniformat. Med hjÀlp av en variationsteoretisk studie, intervjuer och videofilminspelning, har tvÄ elevgrupper undersökts och jÀmförts. Vi har undersökt hur vattnets fasförÀndringar kan komma att förstÄs pÄ olika sÀtt beroende pÄ hur det behandlas i tvÄ olika undervisningssituationer. Vi ville se om det fanns faktorer i vÄra undervisningssituationer som kunde pÄverka barnens förstÄelse för vattnets fasförÀndringar. Undersökningen vilar pÄ en variationsteoretisk forskningsgrund och Àr av kvalitativ karaktÀr.

Vad motiverar gymnasieelever att lÀsa Engelska C? : - En elevundersökning pÄ tvÄ gymnasieskolor i Uppsala

Syftet med denna studie Àr att belysa mönster i barns utelek pÄ tvÄ olika förskolor utifrÄn ett genusteoretiskt perspektiv. Ett ytterligare syfte Àr att försöka se om det framtrÀder nÄgra skillnader i lekmönster mellan de tvÄ förskolorna utifrÄn det faktum att den ena förskolan sedan Ätta Är tillbaka bedriver ett aktivt genusarbete och den andra inte gör det. Tidigare forskning visar att pojkar och flickor anvÀnder förskolegÄrden pÄ lite olika sÀtt och att de leker delvis olika lekar. Data samlades in vid ett observationstillfÀlle pÄ respektive förskola och grupperades under olika teman för analys. Det genusteoretiska perspektivet har gett verktyg för att analysera lekmönstren, vilka bland annat avspeglar samhÀllets genusordning.

HyresnedsÀttning vid oupptÀckbara brister - typfallet radon

Denna undersökning handlade om mobila förskolans verksamhet dÀr barnen hade möjlighet att vistas pÄ varierande platser i naturen. I studien lade jag fokus pÄ barnens egna initierade aktiviteter som skedde pÄ olika platser och i olika miljöer och deras interaktion med naturen. Syftet av detta arbete var att undersöka betydelse av den mobila förskolans platsvariation nÀr det gÀller barnens egenvalda aktiviteter i naturen. I undersökningen anvÀnds följande frÄgestÀllningar:? Vilka aktiviteter vÀljer barnen pÄ olika uteplatser och i olika miljöer?? Hur anvÀnder de miljö och material?? Vilken betydelse har variationen av plats och miljö nÀr det gÀller barnens val av aktiviteter?För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna Äkte jag under en fyra dagars period i en buss som hörde till en mobil förskola och observerade barnens aktiviteter i varierande miljöer och platser med hjÀlp av ett observationsschema.

Textkvaliteter: en jÀmförelse mellan texter skrivna av en
ASL klass och texter skrivna av en traditionell klass

Syftet Àr att beskriva och jÀmföra kvalitéer i texter producerade av elever i skolÄr 3 som undervisas efter traditionell lÀs- och skrivinlÀrning samt elever som undervisas efter metoden att skriva sig till lÀsning (ASL). Bakgrunden Àr till stor del uppbyggd kring olika aspekter av lÀs- och skrivinlÀrning och nÀrliggande teorier kring de valda inlÀrningsmetoderna. Metoden som vi anvÀnde oss av för att finna dessa kvalitéer var textanalyser. Vi samlade in 48 stycken texter frÄn tvÄ olika klasser med tvÄ olika undervisningsmetoder, ASL och traditionell undervisning. Resultatet vi kom fram till var att de fanns en stor variation i texterna.

Faktorer som pÄverkar mobilbanksanvÀndningen

Many companies today are investing in various computer-based tools to support their planning, decision making or communication processes. However, end users are often reluctant to accept the available information systems, which mean that these investments are extremely risky. Understanding why users choose to accept or reject an information system has proved to be one of the most challenging problems in this research area. Previous studies have focused on users' beliefs and attitudes regarding use intentions, but the results have, however, been both mixed and incomplete. In this study, I have used the Swedish youth? s use intention of mobile banking and a quantitative study was performed based on five different hypotheses derived from previous studies.

Aktiviteter ger mening i vardagen - En kvalitativ studie om aktiviteters betydelse för ungdomar som vistas pÄ institution : Activities give meaning in everyday life - A qualitative research of the significance of activities for adolescents residing in ins

Aktiviteter Àr betydelsefulla för ungdomar som vistas pÄ institution. Forskning visar att ungdomar som har en meningsfull tillvaro med aktiviteter och en variation av sysselsÀttning under sin institutionsvistelse har större möjlighet att lyckas förÀndra ett problembeteende. En institutionsmiljö bör tillgodose ungdomarnas behov av en hemlik miljö och kontakt med pro-sociala ungdomar i övriga samhÀllet. Syftet med denna studie Àr att belysa aktivteters betydelse för ungdomar som Àr placerade pÄ institution, relationen mellan schemalagda och icke schemalagda aktiviteter samt vilken roll personalen har i utövandet av aktiviteter för ungdomar som vistas pÄ institution. Studiens metodansats bygger pÄ kvalitativa intervjuer med professionella som tjÀnstgör pÄ ett HVB-hem (VÄrd och boende) för ungdomar.

Ledarstilar i klassrummet : -en intervjustudie

Ledarskap i skolan Àr nÄgot som har givits litet utrymme i lÀrarutbildningen. En blivande lÀrare pÄ lÀrarutbildningen har i stort sett fÄtt bilda sig en egen uppfattning genom de praktikperioder som gavs. Under denna tid Àr det meningen att lÀrarstudenten ska visa pÄ, ett för situationen lÀmpligt ledarskap, samt sÀtta grÀnser och hantera eventuella konflikter med eleverna. Syftet med denna uppsats var att fÄ en inblick i hur lÀrare och elever beskriver en bra pedagog. Vad hade de tillfrÄgade etablerade lÀrarna för uppfattning av en bra pedagog? Vad hade de tillfrÄgade eleverna i gymnasiet för uppfattning om vad ?en bra pedagog? Àr? Vad fanns det för likheter och skillnader mellan dem? För att svara pÄ frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer anvÀnts.

I betraktarens ögon : En historiedidaktisk studie av lÀroböckers innehÄll och lÀrares resonemang om elfte septemberattacken och dess konsekvenser

"In the eye of the beholder- A didactic study of Swedish teachers and textbooks in history?s reasoning about nine eleven and its aftermath" by Emmy Johansson and Emma Svanström aims to show which picture both teachers and textbooks on elementary school and upper secondary school want to mediate on the subject. The study also strives to compare the teachers view with the textbooks.To achieve these goals the study uses materials from eight interviews and fifteen textbooks. The methods are a combination of interviews and textual analysis inspired by the scientist Elizabeth D. Herman.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->