Sök:

Sökresultat:

1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 41 av 130

Osteometriska MÀtningar : För artbedömning av fÄr, get och svin utifrÄn mÄtt av revben

Ribs from sheep, goat and pig are rarely assessed  to species due to the fact that they are very similar in their morphology and size. The ribs are instead considered unidentifiable although it is possible to see what kind of bone it is. If these ribs would be identified to species not only would species assessment degree of archaeological source material   increase, the relationship between meat-rich and meat poor regions would change.To find out whether there are morphologically measurable differences between sheep, goat and pig ribs, three measurement points on each rib has been defined and measured. At each measurement point two measurements were measured, one medial-lateral measurement and one cranial-caudal measurement. The ratio between the medial- lateral measurement and the cranial-caudal measurement was calculated for each point.

Att planera och undervisa i matematik med fokus pÄ algebra

BAKGRUND:I ett sociokulturellt perspektiv utgÄr man ifrÄn att elever lÀr i samspel med varandra ellertillsammans med en vuxen person. En lÀrare som planerar sin matematikundervisning kangenom att ha en varierad undervisning skapa dessa lÀrandesituationer för eleverna. Det ÀrocksÄ viktigt att lÀraren har kunskaper om, i detta fall algebra och vilka svÄrigheter elevernakan ha dÄ bokstavssymboler ersÀtter tal. Tidigare forskning beskriver att lÀrare kan stÀlla sigfrÄgorna vad, hur och varför dÄ de planerar sin undervisning. Planeringen, som inkluderarbÄde undervisningen och utvÀrderingen av elevernas kunskaper, skall enligt styrdokumenten,göras tillsammans med eleverna.SYFTE:Syftet var att undersöka lÀrares utsagor om sin planering och undervisning av algebra i Äk 6-9.METOD:Forskningsmetoden var kvalitativ eftersom undersökning och datainsamling gjordes genomintervju av sju stycken lÀrare.RESULTAT:I studien visade sig att samtliga lÀrare utgÄr frÄn lÀroboken dÄ de planerar undervisningen ochutvÀrderar elevernas kunskaper.

"Att en pojke kan leka med dockor, det Àr inte tokigt" : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattningar om begreppet genus och genusmedvetenhet.

Syftet med denna uppsats var att undersöka variationen i pedagogers uppfattningar om genusmedvetenhet och begreppet genus. Fokus har legat pÄ pedagoger i förskola, skola och fritidshem. I studien redovisas olika forskares syn pÄ begreppet genus och relevant forskning om genusmedvetenhet presenteras. Undersökningen Àr inspirerad av den fenomenografiska forskningsansatsen och en öppen intervjuform har anvÀnts. Resultatet har sedan kategoriserats i kvalitativt skilda kategorier.

Bok eller inte? : En studie om anvÀndandet av lÀroboken i gymnasiesvenskan

Denna studie handlar om anvÀndningen av lÀroboken i svenska pÄ gymnasiet. Forskningen sÀger att undervisningen lÀnge och fortfarande Àr styrd av lÀroboken. Jag ville ta reda pÄ om det fortfarande var sÄ. Genom enkÀtundersökningar bland lÀrare och elever pÄ en gymnasieskola har jag tagit reda pÄ vilka förestÀllningar som finns bland dem. Jag har ocksÄ frÄgat lÀrarna om deras anvÀndande om IKT i undervisningen.

Textilhantverkets betydelse i UppÄkra - en studie av UppÄkra och nÀrliggande agrarboplatser

This survey deals with textile production and how it was carried out during the late Iron Age,with main focus on a central place, UppÄkra. A comparison has been carried out betweenUppÄkra and two agrarian settlements, Fosie and V. Karaby, from the nearby landscape toinvestigate whether any variation in production can be detected. The value of textiles has alsobeen investigated to determine whether a potential specialization in production may have ledto a surplus.An analytical and comparative method has been used with focus on the context of thematerial.The results show that the textile production vary at the different sites, and that a need fordifferent types of textiles has existed. At UppÄkra, the possibility to produce fine threads andtextiles existed as demonstated by the findings of small and lightweighted spindle whorls.This suggests that the production may have included both fine and coarse textiles.

Kommuners riktlinjer för bistÄndsbedömning : En studie av 16 kommuner

Uppsatsen Àr en innehÄllsanalys av 16 kommuners riktlinjer för vÄrd och Àldreomsorg. Syftet Àr att undersöka hur kommunerna formulerar sina riktlinjer samt om dessa stÀmmer överens med SocialtjÀnstlagen. Vidare undersöker uppsatsen variationen dessa riktlinjer emellan och försöker ge förklaringar utifrÄn teorier om hur politiska organisationer styrs och hur man skapar legitimitet i myndighetsutövning. En ytterligare förklaringsmodell erbjuds i form av ett förÀndrat ledarskapsideal inom byrÄkratiska organisationer. Inriktningen pÄ uppsatsen Àr att undersöka vad riktlinjerna i sig anger och sedan sÀtta detta i en kontext med tidigare forskning och teori.

Steget frÄn grundskolan till gymnasiet i Àmnet matematik

Alla som studerar pÄ gymnasiet lÀser matematik A och blickar man bakÄt har de i grundskolan uppnÄtt minst mÄlen för godkÀnd. DÄ matematikinnehÄllet Àr vÀldigt lika för skolÄr nio och gymnasiets A-kurs Àr det anmÀrkningsvÀrt att inte eleverna upplever repetition i innehÄllet i större utstrÀckning. Studiens syfte Àr att undersöka vad elever och lÀrare anser om övergÄngen frÄn grundskolan till gymnasiet i Àmnet matematik. Metoden för genomförandet Àr kvalitativ i enkÀtform med öppna frÄgor. Resultatet visar att det finns viss problematik vad gÀller variation och innehÄll i förkunskaperna.

Regionala antroponomastikon under runsvensk tid

I föreliggande arbete jÀmförs Nordupplands runsvenska antroponomastikon (personnamnsförrÄd) med VÀstergötlands med avseende pÄ fördelningen av namnbildningstyper, vilka namn och namnleder som Àr mest frekventa och andelen unika namn. Det framkommer att Norduppland och VÀstergötland har i stort sett identisk fördelning av namnbildningstyper och andel unika namn men skiljer sig Ät bÄde gÀllande vilka namn och förleder som Àr mest frekventa och hur stor andel de frekventa namnen och förlederna utgör av respektive omrÄdes totala material. VÀstergötland, vars frekventa namn utgör en större andel, förefaller ha ett mer homogent och mindre originellt antroponomastikon Àn Uppland. Den större variationen i det upplÀndska materialet kan eventuellt förklaras med att de upplÀndska runstenarna rests av och till minne av en socialt mer differentierad grupp. Den vÀstgötska enheten speglar att de vÀstgötska stenarna hört till en smalare samhÀllsklass.

Metanemissioner frÄn ett vattendrag : en studie gjord i StorÄn, Söderköpings kommun

Metan Àr en viktig vÀxthusgas vars halt ökar i atmosfÀren. Dess naturliga kÀllor Àr dÄligt undersökta och det Àr av stort nationellt och internationellt intresse att kartlÀgga dessa. Vattendrag Àr oftast övermÀttade med avseende pÄ metangas och fungerar dÄ som en kÀlla för metanflöden frÄn vattendraget till atmosfÀren. I denna undersökning har ett vattendrag, StorÄn i Söderköpings kommun, undersökts vid sammanlagt 22 tillfÀllen under perioden mars - april 2004. Metanet samlades in i flytkammare som var utplacerade mitt i Än under olika lÄnga provtagningsperioder.

?För krÀvande barn eller barn som stÀller krav? : En kvalitativ studie om pedagogers synsÀtt kring (special)pedagogiska stödÄtgÀrder för barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan

Buller frÄn vindkraft Àr en viktig begrÀnsande faktor för utbyggnaden. Syftet med denna studie var att genom djupintervjuer undersöka hur nÀrboende vid en nyetablerad stor vindkraftpark i skogsterrÀng upplever ljudet och andra förÀndringar i miljön. Intervjuer gjordes med elva personer i nÀrheten av vindkraftparken JÀdraÄs i GÀstrikland med 66 verk. BerÀknad ljudnivÄ vid deltagarnas hus Àr mellan 33 och 42,5 dB(A). Resultatet av en tematisk analys, visade att upplevelsen av ljudet kan vara kopplad till ljudnivÄn, vindriktningen, förvÀntningar pÄ ljudmiljön och ljudkÀnslighet.

Idag hÄller jag en man i handen och om tvÄ Är en kvinna... : Kvinnors upplevelse av sitt bisexuella mellanomrÄde.

Bisexualitet Àr idag ett nÀstintill osynligt omrÄde inom det psykologiska fÀltet. Den forskning som finns tillgÀnglig om bisexualitet sker frÀmst utifrÄn ett genusperspektiv med queerteoretiska antaganden som utgÄngspunkt. Den hÀr uppsatsen Àr till skillnad mot detta ett försök att förena psykoanalytisk kunskap med queerteoretiska begrepp. Syftet var frÀmst att explorativt utforska och dÀrefter beskriva hur kvinnor kan uppleva sin bisexualitet. FrÄgestÀllningen inbegrep Àven hur man kan göra bruk av den kunskapen i ett kliniskt sammanhang.

"Jag vill ha ett bra jobb" : En kvalitativ studie om nÄgra elevers och pedagogers uppfattningar om vad som pÄverkar elevers motivation till skolarbete.

Studiens syfte var att undersöka nÄgra elevers och pedagogers uppfattningar om vilka faktorer som pÄverkar elevernas motivation till skolarbete. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor gjordes en studie dÀr vi genom kvalitativa intervjuer lÄtit nio elever och fyra pedagoger frÄn tvÄ skolor tala om sina upplevelser av motivation i skolan. Studien innehÄller informanternas berÀttelser om vilka faktorer som inverkar pÄ motivationen, resultatet diskuterades utifrÄn Jerome Bruners motivationsteori och  John Hatties studie om motivation. NÀr vi sammanfattade resultatet kunde vi ur samtliga informanters svar utlÀsa att elevers motivation var starkt kopplad till fyra huvudomrÄden; meningsfullhet, delaktighet, variation och upplevelsebaserad inlÀrning. Nyckelord: motivation, motivation, pedagogik, lÀrare, learning, elever, klassrum, arbetsformer.

"Det var nÀstan som en frÀlsningsvÄg som sköljde över oss" : Sex lÀrares uppfattningar om hur en-till-en pÄverkar deras undervisningspraktik

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur sex lÀrare upplever implementeringen av en-till-en rörande hur det har pÄverkat deras yrkespraktik. För att ta reda pÄ detta har en kvalitativ metod med intervjuer anvÀnts dÀr lÀrarna har tillfrÄgats hur en-till-en pÄverkar deras val av material och hur det har förÀndrat deras arbetssÀtt i klassrummet. Ett annat frÄgebatteri berör ifall lÀrarna upplevt nÄgon förÀndring hos eleverna vad avser deras betyg efter det att en-till-en implementerades.För att se pÄ vilken nivÄ lÀrarna befinner sig i anvÀndandet av detta nya verktyg har R R Puenteduras S.A.M.R.-modell anvÀnts, en modell som beskriver fyra olika lÀrandestadier som lÀrarna kan befinna sig pÄ.Resultaten visar att överlag sÄ trivs lÀrarna med att jobba med en-till-en. De upplever att det gör deras arbete enklare, roligare och hjÀlper till att skapa variation för studenterna. Icke desto mindre sÄ Àr lÀrarna dock överens om att en-till-en inte hjÀlper studenterna att prestera bÀttre eller höja sina betyg..

Den tidiga skrivutvecklingen och barns tankar om koppling mellan tal- och skriftsprÄk

Detta examensarbete handlar om skrivutveckling samt en grupp elevers syn pÄ sambandet mellan talsprÄk, skriftsprÄk och hur man anvÀnder sig av det i praktiken. Den huvudsakliga vikten i detta arbete har jag lagt vid litteratur, men jag har Àven genomfört kvalitativa intervjuer med elever i Ärskurs fyra, fem och sex.Mitt val av Àmne har sin grund i att jag, under min verksamhetsförlagda utbildning, sett hur stor variation det finns i skrivutvecklingen mellan olika barn i samma Älder, klass och omrÄde. Detta har vÀckt ett intresse hos mig och en vilja att lÀra mig mer om sprÄkets komplicerade vÀrld.I mitt arbete har jag kommit fram till att det Àr viktigt att barns kontakt med ordens vÀrld kommer tidigt och att upplevelsen Àr positiv. Datorn utgör en mycket stor del av barnens livsvÀrld och jag tror att skrivundervisningen i skolan skulle vinna pÄ att i större utstrÀckning ta in den i klassrummet. Jag har ocksÄ uppmÀrksammats pÄ att mÀnniskan Àr en social varelse, vilken lÀr i samspel med andra och att det Àr nÄgot vi bör ha i Ätanke dÄ vi trÀder in i klassrummet..

Vitamin C? som i Choklad?: En studie av inkongruenta varumÀrkesutvidgningars inverkan pÄ produktkategorin

The purpose of the study is to explain whether the introduction of a new and different brand by means of a brand extension affects consumers? perceptions of the product category that the brand is launched in. An experiment was carried out to study the following aspects: associations and constellations of associations to the product category, interest, perceived variation, and the perceived similarity with the category from which the brands were extended. In the study, brand breadth in the original product category was used as moderating variable. Aspects found to be affected by the brand extensions were associations to the product category, the constellations of these associations and the perceived similarity with the category from which the brands were extended.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->