
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 42 av 130
LÀrarjaget, motivationsstrategier och de djupa frÄgorna
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur svenskundervisningen och dess bredd kan bedrivas i Är 7-9. Det Àr en studie i vilken nyutexaminerade lÀrare kan ta del av erfarna lÀrares tips, upplevelser och reflektioner kring svenskÀmnet. Det finns en mÄngfald i svenskÀmnet som mÄnga andra skolÀmnen saknar. Denna mÄngfald ger Àven detta examensarbete variation. Fokus ligger dock pÄ tre teman: LÀrarstilar, Att nÄ eleverna och Existentiella frÄgor.
Rumsbaserad bangenerering : En jÀmförelse av procedurella tekniker
Procedural Content Generation innebÀr att spelinnehÄll genereras automatiskt för att dels minska arbetsbelastningen hos designers men ocksÄ för att öka variationen i spel. Ett anvÀndningsomrÄde för detta Àr rumsbaserad bangenerering dÀr banor byggs upp av fördefinierade rum. MÄlet med det hÀr arbetet var att implementera och jÀmföra tre olika algoritmer som kan Ästadkomma detta; Binary Space Partitioning, Shortest path och en evolutionÀr algoritm. De kriterier som algoritmerna utvÀrderades pÄ var tidseffektivitet, variation och möjligheten att nÄ alla rum. Resultatet visade att Binary Space Partitioning och Shortest path var de tvÄ algoritmer som var bÀst lÀmpade att anvÀndas i ett spel dÀr genereringen ska ske under körtiden.
LÀrarens anvÀndning av IKT i klassrummet : En kvalitativ studie om lÀrares anvÀndning och kompetens inom IKT
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur lÀrare anvÀnder sig utav IKT för elevernas lÀrande samt vilken kompetensutveckling inom IKT de fÄr frÄn sin arbetsplats. TvÄ teorier tillÀmpas i studien, det sociokulturella perspektivet och TPACK modellen. För att besvara frÄgestÀllningarna har en kvalitativ metod i form av intervjuer genomförts. Resultatet visar att det finns en variation i hur lÀrare anvÀnder sig utav IKT för elevernas lÀrande, bland annat anvÀndes IKT i form av presentation och för informationssökning. Vidare visar resultatet att lÀrare generellt fÄr kompetensutveckling inom IKT men att den ges pÄ olika sÀtt och ibland utanför arbetstiden.
Naturen som inspirationskÀlla - förskolegÄrden i fokus
Syftet med denna studie Àr att studera förskolegÄrdars naturmiljöer och utifrÄn resultatet ta fram förslag pÄ ÄtgÀrder som kan berika gÄrdarna med ytterligare naturinslag. Dessa ÄtgÀrder kan ge möjligheter som kan frÀmja barns naturmöten, lek, lÀrande och utveckling. Genom en kvalitativ fallstudie som innefattade rundvandringar pÄ förskolegÄrdarna samt intervjuer av förskolepersonal och förskolebarn, fick vi förstÄelse för betydelsen av förskolegÄrdarnas naturmiljöer. Resultatet visar att all förskolepersonalen önskade mer natur pÄ sina gÄrdar och de nÀmnde till exempel att mer vÀxtlighet kan berika förskolegÄrdarna med naturmiljö. Vidare visar resultatet Àven hur förskolepersonalen i nulÀget arbetar med natur pÄ förskolegÄrden för att öka barns naturintresse samt hur barn anvÀnde förskolegÄrdens naturmiljö.
Undervisningsmetoder och lÀrande - En jÀmförande studie av undervisningsmetoders bidrag till fakta- och analyslÀrande i samhÀllskunskap
I detta arbete anvÀnds en experimentell metod i form av ett genomförande av tre olika undervisningsmetoder: katederundervisning, egen forskning ? att studera hemsidor pÄ Internet och rollspel. Metoden kompletteras genom en kvantitativ undersökning bestÄende i en utvÀrdering i enkÀtform tillsammans med min egen utvÀrdering av min insats som lÀrare utifrÄn videoupptagningsmaterial. Syftet med arbetet var att fÄ en större kunskap om olika undervisningsmetoders förmÄga att förmedla fakta- respektive analyskunskap, fÄ veta elevernas syn pÄ förmedlingen och fÄ insyn i lÀrarens betydelse för metoden. I teoriavsnittet redovisas synen pÄ lÀrandet ur vissa synvinklar tillsammans med forskning om de specifika metoderna och hur dessa kan anvÀndas.
Funny Faces - En studie i hur ett fysiskt sÀllskapsspel kan gestaltas genom illustration med syfte att bjuda in till rörelse och reflektion
I det hÀr examensarbetet har jag undersökt hur man genom illustration och visuella element som komposition, fÀrg och stil kan gestalta ett fysiskt sÀllskapsspel som bjuder in barn i 3-5 Ärs Älder till rörelse och reflektion. Teorier och forskning i Àmnet har tillsammans med lokala intervjuer och verklighetsförankrade exempel stÄtt som grund för examensarbetets resultat och slutprodukt, sÀllskapsspelet Funny Faces. Resultatet visar att Funny Faces genom ett twisterliknande koncept bjuder in barnen till rörelse, och genom sin specifika gestaltning och stora variation bjuder in barnen till reflektion. Resultatet visar ocksÄ att komposition och utgÄngsspelet Twister var viktiga för sÀllskapsspelets rörelseaspekt, medan stil och lokala intervjuer var viktiga för sÀllskapsspelets reflektionsaspekt..
En learning study i geometriEn learning study i geometri : Hur elever i Ärskurs 2 kan lÀra sig förstÄ skillnaderna och likheterna mellan kvadrat, rektangel, romb och parallellogram
Syftet med denna studie har varit att hitta de kritiska aspekterna för eleverna att lÀra sig sÀrskilja fyrhörningarna, kvadrat, rektangel, romb och parallellogram. Vidare har vi undersökt hur undervisningen kan genomföras för att eleverna ska ha möjlighet att kÀnna igen och korrekt namnge fyrhörningarna samt hur lÀraren kan ge eleverna möjlighet att erfara variation av vÄrt valda lÀrandeobjekt. För att besvara ovanstÄende frÄgor har vi anvÀnt oss av learning study som forskningsmetod. De 3 momenten som har ingÄtt i vÄr studie Àr förtest, lektion och eftertest. Studien har genomförts i Ärskurs 2 i 3 relativt kunskapshomogena elevgrupper som vi i studien kallar grupp 1, 2 och 3.
Spelarens pÄverkan pÄ spelet : En studie i upplevd Agency inom dataspel
Detta arbete har som syfte att studera upplevd Agency. I bakgrunden för arbetet presenteras tidigare studier kring Agency och val i spel. Dessa anvÀnds sedan för att ta fram tre designprinciper: Tydlighet, motivation och variation. Arbetets frÄgestÀllning gick ut pÄ att se om dessa principer i praktiken ökade Agency och vilken princip som var effektivast.För att besvara frÄgestÀllningen till arbetet skapades sex stycken banor till spelet Magnetic. Tre följde de ovan nÀmnda designprinciperna och tre bröt emot dessa.
Avfallshantering med Silly och Roger : Ett undervisningsmaterial i teknik för förskoleklass till Ärskurs tre
Syftet med detta utvecklingsarbete var att skapa ett undervisningsmaterial som genom ett varierat arbetssÀtt och med ett helhetsperspektiv pÄ avfallshantering som system ge elever möjlighet att utveckla ett intresse och fÄ en förstÄelse för avfallshanteringens process och avfallshantering i sin nÀrmiljö. Undervisningsmaterialet bestÄr av en lÀrarhandledning och en arbetsbok som riktar sig till elever och lÀrare i förskoleklass till Ärskurs 3. Arbetsboken Àr uppbyggd i sex avsnitt dÀr varje avsnitt innehÄller en sagodel, en diskussionsdel, undersöka och laborationsdel, en faktadel, en pysseldel. I lÀrarhandledningen beskrevs det hur lÀrare kan arbeta med arbetsboken. Undervisningsmaterialet utvÀrderades av tre lÀrare och en förskollÀrare.
Sociala medier som verktyg i elevers lÀrande : en kvalitativ studie om gymnasielÀrares tankar kring nya medier i undervisningen
Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka attityder till sociala medier hos yrkesverksamma gymnasielÀrare. Jag har utgÄtt frÄn vad lÀrarna sjÀlva sÀger om sociala medier och dÀrefter försökt skapa en bild av hur de ser pÄ sociala medier i undervisning och som verktyg i elevers lÀrande. Jag har anvÀnt mig av en forskningsmetod dÀr jag genomfört kvalitativa intervjuer. Metoden valde jag dÄ jag ville försöka förstÄ och tolka ett mer komplicerat innehÄll. Eftersom sociala medier som lÀrande verktyg i undervisningen ger intryck av att variera starkt mellan olika skolor och mellan olika lÀrare, har jag för min undersökning valt intervjupersoner i olika Äldersgrupper, med olika erfarenhet och pÄ olika skolor.
Oj! Vad har hÀnt?
BakgrundBakgrunden tar upp tidigare forskning och erfarenhetsbaserad kunskap om leken och miljöns betydelse i förskolan. Artikeln av Gmitrova, Podhajecka och Gmitrov (2009) tar upp rollekens betydelse för barnen och pedagogers förhÄllningssÀtt. Rönnermans teorier om utvecklingsarbete ligger till grund för undersökningen.SyfteVi vill undersöka hur barn och pedagoger pÄ en förskola responderar pÄ en förÀndring i en del av barnens lekmiljö.MetodUndersökningen Àr en aktionsforskning vilket innebÀr ett utvecklingsarbete av ett problem. Intervjuer med pedagoger och barn samt flera observationer har utförts för att fÄ fler perspektiv av förÀndringen. Intervjuerna har gjorts med tre pedagoger och Ätta barn i Äldrarna fyra till fem Är.
SpeciallÀrare - nybyggare i skolan? En enkÀtstudie kring speciallÀrares yrkesroll och didaktiska kompetenser
Syfte: Studiens syfte var att beskriva och analysera relativt nyexaminerade speciallÀrares nulÀge och önskelÀge betrÀffande yrkesroll, arbetsuppgifter och arbetssituation. Vi ville undersöka i vilken utstrÀckning speciallÀrare arbetar som speciallÀrare och pÄ vilket sÀtt deras didaktiska kompetenser framtrÀder och tas till vara i undervisning och i skolutveckling.Teori: Studien har genomförts inom den specialpedagogiska disciplinen. Studiens teoretiska utgÄngspunkt Àr professionaliseringsteori, som bygger pÄ yrkens utveckling mot en profession. I professionaliseringsteorin intresserar man sig för sambandet mellan profession, kunskap och möjligheten för yrkesgrupper att omsÀtta detta i yrkespraktiken Metod: Studien grundade sig pÄ enkÀtsvar frÄn 32 speciallÀrare examinerade frÄn Göteborgs Universitet Ären 2011-2013. För att fÄ svar pÄ studiens syfte valdes bÄde en kvantitativ och kvalitativ ansats.
Nytta eller nöje?
Syftet med studien var att undersöka hur elever i grundskolans senare Är resonerar kring begreppen lÀsning och text, vad de lÀser pÄ sin fritid och vilken instÀllning de har till lÀsning i skolan. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor genomfördes 12 kvalitativa intervjuer av elever i Ärskurs 7 och 9. Resultatet visar att eleverna inte har nÄgon vana att resonera om lÀsning och begreppet text och att de till stor del förknippar lÀsning med böcker och skönlitteratur. Det vidgade textbegrepp som skolverket vill föra in i skolan var inte förankrat hos eleverna. NÀr det kommer till elevernas lÀsning pÄ fritiden sÄ visade det sig att de möter en mÀngd olika texter som skiljer sig mycket frÄn det de fÄr lÀsa i skolan.
Alternativa inlÀrningsmetoder : har de betydelse för motivationsskapande i Àmnet matematik?
Motivation Àr en grundförutsÀttning för att som elev kunna utveckla lust till ett fortsatt lÀrande i skolan. Lust för skolarbetet ger motiverade elever. I en undervisning som prÀglas av variation och kunskap har dagens lÀrare en viktig roll nÀr morgondagens samhÀllsmedborgare ska formas. Denna studie syftar till att belysa vikten av att som verksam lÀrare variera sin undervisning i skolan och till att bidra med en fördjupad kunskap om alternativa inlÀrningsmetoders betydelse för elevers motivation i Àmnet matematik. En jÀmförande studie har genomförts mellan traditionell förmedlingspedagogik och alternativa inlÀrningsmetoder. Intervjuer med elever och enkÀtundersökningar med lÀrare har genomförts och ligger till grund för vÄrt resultat.
Vilket arbetssÀtt gynnar förmÄgan att kommunicera matematik?
UtifrÄn vÄr B-uppsats vi skrev vÄren 2010 och den verksamhetsförlagda utbildningen vi fÄtt under vÄra studier, har vi uppmÀrksammat en variation pÄ tillgÄngen av det bildskapande materialet ute pÄ de berörda förskolorna. Hur materialet Àr presenterat kan skilja sig genom att materialet stÄr i barnens höjd, pÄ öppna hyllor eller bakom lÄsta dörrar.Syftet med studien Àr att beskriva relationen mellan fyra förskollÀrares syn pÄ bildskapande (deras tankar) och den verksamhet som bedrivs (deras handlingar) med barn i Äldrarna ett till tre Är. Vi avser att jÀmföra relationen mellan respektive pedagogs uttryck och inte pedagogerna emellan.Vi valde att genomföra kvalitativa intervjuer och observationer i den bildskapande aktiviteten. Detta för att förstÄ relationen mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar i och om bildskapandet.Det rÄder inget tvivel om att det finns skillnader mellan pedagogernas uttalade tankar och genomförda handlingar utifrÄn det material vi samlat. Bland annat synliggörs detta i materialets tillgÀnglighet och pedagogernas delaktighet i den bildskapande aktiviteten..