Sök:

Bok eller inte?

En studie om användandet av läroboken i gymnasiesvenskan

Denna studie handlar om användningen av läroboken i svenska på gymnasiet. Forskningen säger att undervisningen länge och fortfarande är styrd av läroboken. Jag ville ta reda på om det fortfarande var så. Genom enkätundersökningar bland lärare och elever på en gymnasieskola har jag tagit reda på vilka föreställningar som finns bland dem. Jag har också frågat lärarna om deras användande om IKT i undervisningen. Denna studie innehåller också en analys av tre läroböcker som används i svenska. Dessa böcker jämförs med kursplanernas mål. Resultaten visade att både lärare och elever känner sig styrda av läroboken i viss mån. eleverna var negativt inställda till användningen av läroböcker. Lärarna pekade på variation i undervisningen och menade att de använder boken ca 50 % av undervisningstiden, medan motsvarande bild hos eleverna varierade. Läroböckerna är till stor del valida i förhållande till kursplanerna, men vissa brister finns. Brister finns även i kursplanernas kriterier, som är otydliga.

Författare

Anna Adolfsson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..