
Sökresultat:
1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 15 av 130
Genetisk variation av betydelse för mjölkkvalitet i Rödkullerasen :
The Swedish Red Polled breed is threatened by extinction and there are only around 1100 animals left. The breed was popular in the early twentieth century, but since then the numbers have steadily decreased. The overall objective of this study was to find out whether there may be economic incentives for preserving the breed. The milk quality properties are of major importance in the production of dairy products. Therefore we would like to establish if the Swedish Red Polled breed carries favourable alleles at loci of relevance for milk quality, to potentially make the breed more interesting for milk production.
Utvecklande bedömningssystem (UBS) i praktiken. Hur bedöms officerares arbetsprestation?
Syftet med denna studie var att beskriva den uppfattning som Markstridsskolans chefer pÄ mellan nivÄ och i bedömande roll har om det utvecklande bedömningssystemet (UBS). Men Àven beskriva vad det Àr som bedöms och vÀrderas hos understÀllda medarbetare vid Markstridsskolan nÀr det gÀller arbetsprestation?Teori: Denna studie ville beskriva vad det Àr som bedöms i medarbetarnas arbetsprestation. UtgÄngspunkten togs i olika teorier om bedömning, vÀrdering personliga egenskaper och beteenden samt organisatorisk normpÄverkan. Intervjun har genomförts med sju personer vid Markstridsskolan dÀrefter har styrdokument, teorier och data analyserats.Metod: för att samla in data har varit intervjuer.
Socialsekreterares reflektioner kring arbetet med ekonomiskt bistÄnd
With this paper the aim is to find out whether there are any differences in how five students from the north part of Africa structures their tales in comparison with the Nordic tale "The emperor?s new clothes". The purpose is to look at how the genre pedagogy can be said to relate to these differences. What happens to the "deviant" structures?Based on literature and research on the subject, I have concluded that there are certain patterns of how a tale "should" be structured based on Western standards.
Utomhuspedagogik i skogen för barn : skötsel och informationsförslag för Stadsliden, en stadsskog i UmeÄ
Vistelse i naturen har visat sig vara bra för bÄde den fysiska och psykiska hÀlsan hos barn. Utomhuspedagogisk verksamhet i förskola och skola Àr mycket viktigt för att barn ska komma ut i naturen idag. Den tÀtortsnÀra skogen Àr en viktig arena för utomhuspedagogik och de utomhuspedagogiska vÀrdena dÀr kan sÀkerstÀllas med en skötselplan.
StudieomrÄdet Stadsliden Àr en central och vÀlbesökt stadsskog i UmeÄ. Skötselplanen för Stadsliden ska nu förnyas och en av de nya mÄlsÀttningarna för skogen Àr att den ska erbjuda pedagogiska miljöer för förskola och skola. Kvalitativa respondentintervjuer med lokala pedagoger jÀmte inventering av studieomrÄdet utfördes för att dokumentera utomhuspedagogiska vÀrden i Stadsliden, i form av skogliga vÀrden samt informationsmaterial.
Studiens resultat visar att pedagogerna frÀmst vÀrdesatte nÀrhet till skogen.
??och sedan hÀnder ingenting? : En kvalitativ studie om nÄgra elevers upplevelseav elevinflytande och ansvarstagande
Syftet med studien var att undersöka elevinflytande i gymnasieskolan. Den empiriska undersökningen kom att beröra nÄgra elevers upplevelser av sitt inflytande i skolan över lag, men ocksÄ elevinflytande över Àmnena psykologi, samhÀllskunskap och svenska samt de specifika omrÄdena innehÄll, lÀromedel, arbetssÀtt, lÀxor och prov inom dessa Àmnen. Fokus lÄg Àven pÄ elevernas syn pÄ eget ansvarstagande. Studien baserades pÄ följande frÄgestÀllningar: Hur yttrar sig eventuell variation mellan nÄgra elevers upplevelser av elevinflytande och ansvarstagande i skolan? Hur yttrar sig eventuell variation mellan dessa elevers upplevelser av elevinflytande över sin utbildning inom psykologi, samhÀllskunskap och svenska? Metodologiskt anvÀndes en semistrukturerad intervjumetod, och urvalet bestod av tre grupper (psykologi, samhÀllskunskap och svenska) med fem gymnasieelever i varje grupp.
Elevers Äsikter om motivation, intresse och lÀrande i matematik
I bakgrunden tas tidigare forskning upp som visar att matematik anses vara ett svÄrt och ointressant Àmne och att elevernas kunskaper i Àmnet minskar. UndervisningssÀttet Àr lÀroboksbundet, men ett högre elevinflytande och medbestÀmmande skulle leda till ökat engagemang hos eleverna och ett bÀttre lÀrande. Syftet med mitt examensarbete var att ta reda pÄ vad eleverna tycker frÀmjar respektive motverkar deras motivation och intresse för att lÀra sig matematik samt hur eleverna vill att matematikundervisningen ska vara upplagd för att de ska kunna optimera sitt lÀrande. Undersökningen i enkÀtform genomfördes i Ärskurs 1 pÄ gymnasiet bland sju klasser pÄ praktiskt inriktade program. Resultatet visar att matematik upplevs som ett ganska trÄkigt men relativt lÀtt Àmne och att mer variation pÄ arbetssÀttet under lektionerna skulle frÀmja elevernas motivation och intresse för matematik.
FörÀndringar i ledarstilar- PÄverkar de organisationens livscykel och struktur?
Syftet med vÄr uppsats var att förstÄ vikten av förÀndringar i ledarstilar under ett företags utveckling och hur organisationens struktur förhÄller sig till dessa. Vi har genomfört intervjuer pÄ ett företag med ett antal anstÀllda samt ledare. Efter detta har vi kommit fram till att variation i ledarstilar har varit viktiga för företagets framgÄng. VÄra studier visar ocksÄ pÄ att det inte alltid behöver vara endast en person som innehar ledarrollen, utan att den kan vara delad mellan flera personer..
Math trail : Enstudie om elevers uppfattningar av mathtrail i matematikundervisning
Det finns ett problem angÄende vilka undervisningsmetoder som ska anvÀndas för att lyckas höja elevers kunskapsnivÄ i matematik. Denna studie görs för att undersöka math trails plats i matematikundervisning och dÄ utifrÄn tre aspekter: de fem förmÄgorna, verklighetsanknytning och motivation. Math trail Àr en promenad dÀr olika uppgifter genomförs lÀngs vÀgen i syfte att upptÀcka matematiken som finns runt omkring oss. Math trail kan ses vara en del av utomhuspedagogiken. PÄ grund av att ingen forskning presenterats inom math trail vÀljer vi dÀrför att lyfta fram forskning kring utomhuspedagogik.
Narrare humanum est (Att berÀtta Àr mÀnskligt) : En kvalitativ intervjustudie om berÀttande som undervisningsstrategi i historia
The purpose of this essay has been to do a study on narration as a strategy in history education. By taking a starting point in the perspective that Shulman calls ?wisdom of practice? and other studies I interviewed three teachers that were all experts in narration. This to have an insight in how they looked at the oral narration and on its role in history education. Is there a common view among the interviewed techers and to what extent are the traits and qualities of story telling described in litterature linked to the teachers? answers?My results show that the oral narration is not a straight and exclusive teaching strategy; it differs from teacher to teacher.
Dialog i klassrummet : Deliberativa samtals betydelse för elevers lÀrande
Denna litteraturstudie gjordes i syfte att belysa vad som har betydelse för att ett lÀrande ska frÀmjas i skolan med diskussioner och samtal i fokus. Genom att studera tidigare forskning angÄende dialog i klassrummet syftade denna studie till att besvara konversationens betydelse för elevers lÀrande. I denna systematiska litteraturstudie kopplades ett sociokulturellt perspektiv in för att undersöka vad som har betydelse för att samtal ska vara till hjÀlp för elevers lÀrande. I resultatet kom flera olika faktorer fram som var frÀmjande för elevers lÀrande i samtal och diskussioner. Betydelsen av deliberativa samtal visades vara olika efter de studier som undersöktes, dÀr betydelsen visades vara antingen positiv eller resultatlös.
Allitteration med s- i rĂmur före 1550
I föreliggande uppsats undersöks bruket av allitteration med s- i islĂ€ndska rĂmur före 1550 utifrĂ„n ett material som bestĂ„r av 42263 versrader frĂ„n 31 verk diktade under perioden 1350?1550. Syftet Ă€r att bidra till kartlĂ€ggningen av rĂma-sprĂ„ket samt att diskutera hur resultaten förhĂ„ller sig till tidigare forskning som visar att reglerna för hur man allittererar med s- förĂ€ndras under 1300-talets mitt nĂ€r sn och sl bryter sig ut ur den större allitterationsklassen s-allitteration pĂ„ grund av konsonantinskottet [t] och anvĂ€nds som egna allitterationsklasser eller i allitteration med st (snyltljudsallitteration) genom att den inskjutna konsonanten ingĂ„r i allitterationen. Resultaten skiljer sig nĂ„got frĂ„n tidigare forskningsresultat genom att uppvisa variation i allitterationsbruket dĂ€r s-allitteration fortsĂ€tter att anvĂ€ndas av vissa diktare, sĂ€rskilt under perioden 1450?1550, vid sidan av de nya sĂ€tten att allitterera med sl och sn.Det Ă€r troligt att denna variation kan förklaras utifrĂ„n bĂ„de sprĂ„kinterna orsaker som funktionalitet, och sprĂ„kexterna orsaker som traditionskĂ€nsla och inlĂ€rningsform.
Whole grain wheat : effects of peeling and pearling on chemical composition, taste and colour
The EU-project HEALTHGRAIN has suggested a new definition for whole grain which allows a small part of the grain to be removed during processing. By removing the outer part or the grain the hygienic quality will increase but it is not clear how the taste and colour is affected. So therefore in this study three different debranning methods, peeling, pearling and polishing, which remove the outer parts of the grains have been used on common and durum wheat. The dietary fibre and ash content, as well as germination was analysed in untreated, peeled, pearled and polished grains. The decrease in dietary fibre and ash was higher in grains that had been pearled compared to those that had been peeled or polished.
JÀmförelse av bonitering enligt övre höjd och stÄndortsegenskaper i yngre tallskog
I studien jÀmfördes bonitering med stÄndortsegenskaper och övre höjd i en yngre tallskog i Mellansverige. I jÀmförelse mellan olika provytor pÄ likvÀrdig mark och efter olika skötselÄtgÀrder gav de tvÄ boniteringsmetoderna samma bonitet, trots variation i antal typarter och olika resultat vad gÀller markvegetationstyp. Resultaten kan möjligen vara lokalt representativa men behöver ett större material för att kunna generaliseras pÄ kommunnivÄ eller större..
SÄng- och musikstunder i förskolan - en studie pÄ fyra förskolor
I litteraturstudien tas det upp om barns tidiga musicerande samt vilken roll pedagogen har för musikaliska aktiviteter pÄ förskolan. Det tas Àven upp vad litteraturen sÀger om sÄng- och musikstunder. Genom enkÀtundersökningar och intervjuer vill vi undersöka hur förskolepedagogerna ser pÄ sÄng- och musikstunder i sin verksamhet. UtifrÄn dessa resultat har vi konstaterat att förskolepedagogerna anvÀnder sig av sÄng och musik i den pedagogiska verksamheten. DÀremot anvÀnds sÄngen och musiken i varierande utstrÀckning.
Organologisk undersökning av Stockholmsorglar : om beslutsprocessen bakom orgeltillverkning och -installationer
Studien undersöker redan bedömda skriftliga tester frÄn nationella provet i svenska för invandrare (sfi) i syfte att pröva relevansen hos processbarhetsteorin (PT) som ett stöd i summativ bedömning av andrasprÄksutveckling. Betydelsefulla infallsvinklar kommer frÄn innebörden av kommunikativ sprÄkförmÄga och stÀllningstagandet till s.k. icke mÄlsprÄksenliga former och kriterier för systematisk anvÀndning. I metoden tillÀmpas bÄde kategorier och kriterier frÄn Rahkonen och HÄkansson (2008). Resultaten visar en viss skillnad mellan underkÀnda texter och godkÀnda texter pÄ gruppnivÄ men ocksÄ en stor individuell variation pÄ individnivÄ..