Sök:

Utomhuspedagogik i skogen för barn

skötsel och informationsförslag för Stadsliden, en stadsskog i Umeå


Vistelse i naturen har visat sig vara bra för både den fysiska och psykiska hälsan hos barn. Utomhuspedagogisk verksamhet i förskola och skola är mycket viktigt för att barn ska komma ut i naturen idag. Den tätortsnära skogen är en viktig arena för utomhuspedagogik och de utomhuspedagogiska värdena där kan säkerställas med en skötselplan. Studieområdet Stadsliden är en central och välbesökt stadsskog i Umeå. Skötselplanen för Stadsliden ska nu förnyas och en av de nya målsättningarna för skogen är att den ska erbjuda pedagogiska miljöer för förskola och skola. Kvalitativa respondentintervjuer med lokala pedagoger jämte inventering av studieområdet utfördes för att dokumentera utomhuspedagogiska värden i Stadsliden, i form av skogliga värden samt informationsmaterial. Studiens resultat visar att pedagogerna främst värdesatte närhet till skogen. Det var också viktigt att skogen var en riktig skog som innehöll variation såsom exempelvis tät ungskog för kojbygge och vatten. Slutligen efterfrågades förbättrad tillgänglighet vintertid, mer välfungerande samlingsplatser samt bättre informationsmaterial i form av skyltar, karta och ordningsregler. Slutsatsen är att skogen bör skötas med målet att skapa och bibehålla variation, framkomlighet och välfungerande samlingsplatser. Delaktighet i skötseln jämte mer lättillgänglig information skulle kunna ge mervärden till skogsbesöket och kan undvika konflikter mellan olika intressegrupper. Att inkludera utomhuspedagogik i skötselplanen för Stadsliden har Umeå kommun mycket att vinna på eftersom att friska barn som värnar om naturen ger gott hopp för framtiden. Det gynnar också folkhälsa och naturvård vilka båda är viktiga delar i kommunens arbete för hållbar utveckling.

Författare

Matilda Olofsson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..