Sök:

Sökresultat:

2402 Uppsatser om Sprćklig medvetenhet - Sida 2 av 161

Tonhöjd, fonologisk medvetenhet och lÀsinlÀrning : En interventionsstudie i förskoleklass

Denna studie syftar till att undersöka korrelationen mellan perception av tonhöjd och fonologisk medvetenhet hos barn i förskoleklass. Den undersöker ocksÄ genom en interventionsstudie, med drag Ät aktionsforskning, huruvida detta samband kan stÀrkas av regelbundna övningar i tonhöjd under sju veckor. Idén till studien kommer ur en vilja att undersöka hur musik kan anvÀndas sprÄkutvecklande, för att kunna skapa varierande lÀrmiljöer. 19 barn ingick i interventionsgruppen och 18 barn pÄ samma skola bildade jÀmförelsegrupp. I varje klass undervisar tvÄ lÀrare; dessa, samt skolans musiklÀrare, var involverade i interventionen.

Fonologisk medvetenhet och skrivförmÄga hos 6-Äringar : En komparativ studie i tre förskoleklasser

Denna uppsats behandlar förskoleklasselevers fonologiska medvetenhet och skrivförmÄga. Syftet med studien Àr att undersöka huruvida den fonologiska medvetenheten skiljer sig Ät mellan barn som gÄr i montessoriförskoleklass och barn som gÄr i kommunal förskoleklass utan nÄgon sÄ specifik pedagogisk inriktning. Syftet Àr Àven att studera sambandet mellan den fonologiska medvetenheten och barnens skrivförmÄga och om de pedagogiska metoderna inverkar pÄ dessa fÀrdigheter. Sammanlagt medverkade 51 barn i studien. FrÄn en montessoriförskoleklass deltog 21 barn.

Trend eller Etik - Vad styr? : En studie om ekologisk medvetenhet och vilka som besitter den

Syftet med denna studie Àr att undersöka huruvida de informanter som intervjuades till studien anser att den ekologiska medvetenheten Àr en trend eller en bestÄende aspekt i klÀdbranschen. Vidare undersöks hur informanternas ekologiska tÀnkande yttrar sig i arbetslivet och i privatlivet. Intervjuerna berörde deras tankar kring miljömedvetenhet, etiska aspekter vid ekologisk produktion. LikasÄ analyseras om informanterna kan kategoriseras som en nyligen introducerad kulturell typ, BoBos.Den slutsats jag Ästadkom var att informanterna besitter en ekologisk medvetenhet som yttrar sig i deras arbets- och privatliv. Deras Äsikter och medvetenhet kan karakteriseras som boboitiska och anses vara tidsenliga för dagens samhÀlle..

Grunden till lÀs- och skrivinlÀrning: att arbeta med
fonologisk medvetenhet genom ord och bild

Syftet med föreliggande arbete var att undersöka om och beskriva hur elevers sprÄkliga uppmÀrksamhet med fokus pÄ fonologiska medvetenhet utvecklas genom arbete med ord och bild. Undersökningen genomfördes i en Äk 1 med 14 elever. För att undersöka syftet anvÀnde vi strukturerade och standardiserade intervjufrÄgor. Vi undersökte tre olika delomrÄden inom fonologisk medvetenhet, dÀr varje omrÄde bestod av en för- och en efterundersökning. DÀremellan arbetade vi i temaform med sprÄkövningar för att befrÀmja den fonologiska medvetenheten.

Barns medvetenhet kring bra kost - en observations- och intervjustudie bland elever i skolÄr 6

VĂ„rt examensarbete handlar om vad bra kost Ă€r och om elever Ă€r medvetna om vad de bör Ă€ta för att klara av dagar med skola och fritid. VĂ„rt syfte Ă€r att med undersökningarna söka komma fram till om eleverna i skolĂ„r 6 har en medvetenhet kring vad bra kost Ă€r och om de lever som de lĂ€r. Vi har genomfört en observationsundersökning med en hel klass i skolĂ„r 6 för att fĂ„ en helhet och sedan gjort en intervjuundersökning med sex utvalda elever frĂ„n samma klass som vi observerade. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar lyder; ? Är elever i skolĂ„r 6 medvetna om hur de bör Ă€ta för att fĂ„ i sig tillrĂ€ckligt med nĂ€ring för att orka med en hel skoldag? ? Vem lĂ€r elever i skolĂ„r 6 vad man bör Ă€ta för att mĂ„ bra? ? Om det finns en medvetenhet hos eleverna i skolĂ„r 6 vad de bör Ă€ta, följer de dĂ„ detta? Lever de som de lĂ€r? För att fĂ„ svar pĂ„ vĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar beskriver vi i vĂ„r kunskapsbakgrund olika teorier kring vad bra kost Ă€r och vem som har ansvaret för elevers medvetenhet kring bra kost.

SprÄklig medvetenhet i förskolan : Hur fyra pedagoger stimulerar och utvecklar sprÄklig medvetenhet hos förskolebarn

Denna studie undersöker hur fyra pedagoger (förskollÀrare) tÀnker och arbetar för att stimulera och utveckla den sprÄkliga medvetenheten hos barn i förskolan. Undersökningens frÄgestÀllningar gÀller vilka arbetssÀtt och vilka förhÄllningssÀtt de utvalda pedagogerna anvÀnder och utgÄr ifrÄn.Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer. Analysen har dÀrefter skett med hjÀlp av utskrivna samtalstexter och jÀmförelser med utvald litteratur inom omrÄdet sprÄklig medvetenhet.Studien visar att de utvalda pedagogerna har medverkat till att skapa pedagogiska miljöer som utvecklar och stimulerar sprÄklig medvetenhet hos förskolebarn. Den fysiska miljön Àr efter yttre förutsÀttningar planerad för att vÀcka nyfikenhet och lust att leka. Leken och sprÄklekar i olika form fÄr stort utrymme.

SprÄklig medvetenhet : en undersökning om hur pedagoger i förskolan arbetar med barns sprÄkliga medvetenhet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med att stimulera barns sprÄkliga medvetenhet. Vilka verktyg anvÀnder sig pedagogerna av för att stimulera den sprÄkliga medvetenheten? Vi vill ocksÄ ta reda pÄ vilken roll pedagogen har för barns sprÄkutveckling. Har miljön nÄgon betydelse för sprÄkutvecklingen?Undersökningen baseras pÄ litteratur, samt intervjuer med Ätta pedagoger som arbetar pÄ fyra olika förskolor.

Medvetenheten om lÀrstilar: ur ett elevperspektiv avseende
Ă„rskurs 9

Detta examensarbete handlar om elevers lÀrstilar i skolan. Syftet med studien har varit att undersöka elevers medvetenhet om sin egen lÀrstil. Vi valde att utföra en empirisk studie för att kunna identifiera och vidare beskriva elevers medvetenhet om hur de lÀr sig bÀst. Förutom att studera elevers medvetenhet har vi Àven Àmnat undersöka vilka intelligenser (enligt Howard Gardners termer ?multipla intelligenser?) som förekommer i skolan, om det Àr nÄgra intelligenser som pÄtrÀffas oftare Àn andra och huruvida det finns nÄgon skillnad mellan elevers lÀrstilar i Kalix- och SkellefteÄ kommun.

SprÄklig medvetenhet i förskolan ? hur förskollÀrare beskriver sitt arbete med att stimulera barns sprÄkliga medvetenhet

BAKGRUND:Vygotskij betonade pedagogens betydelse för att stimulera barns lÀrande och utveckling. I vÄrundersökning har vi utgÄtt frÄn det sociokulturella perspektivet som lyfter fram att lÀrandesker i samspel med andra mÀnniskor och att de miljöer vi ingÄr i pÄverkar utvecklingen. Medstöd av den vuxne kan barnet stimuleras till att bli sprÄkligt medveten.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att höra hur förskollÀrare beskriver sitt arbete med att stimuleraförskolebarns sprÄkliga medvetenhet.METOD:Undersökningen genomfördes genom kvalitativ metod i form av intervjuer. Sex förskollÀrare ifem olika förskolor med verksamhet för barn frÄn ett till sex Är valdes för undersökningen.RESULTAT:Ett vÀl fungerande sprÄk för att kommunicera Àr mycket viktigt. Barn i förskolan kan lÀra sigmer genom att förskollÀraren ger barn utmaningar och vÀgledning att nÄ lÀngre i sin utveckling.För att stimulera förskolebarns sprÄkliga medvetenhet Àr höglÀsning, samtal och sprÄklekarviktiga inslag.

Teknik pÄ webben : ett undervisningsmaterial för förskoleklass

Syftet med detta arbete har varit att ta fram en hemsida med teknikövningar som pedagoger verksamma inom förskoleklass skall kunna ha anvÀndning av i sin undervisning i teknik. En strukturerad intervju har genomförts för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna. Resultatet beskriver pedagogernas syn och medvetenhet innan de tagit del av övningarna och hur deras syn förÀndrats efter de genomfört övningarna. Som slutsats kan man i förhÄllande till frÄgestÀllningarna i detta examensarbete se att pedagogernas medvetenhet och syn pÄ teknik har förÀndrats efter slutfört arbete med övningarna..

Effekten av fonologisk trÀning enligt Bornholmsmodellen pÄ elevers sprÄkliga medvetenhet i Ärskurs 1

Denna rapport Àr en del av en longitudinell studie av psykolingvistisk Älder och sprÄklig medvetenhet hos elever i Ärskurs 1 pÄ tvÄ olika skolor i Vallentuna kommun. I studien har material frÄn de tre senaste projektÄren bearbetats. Syftet med undersökningen var att undersöka huruvida fonologisk trÀning enligt den s.k. Bornholmsmodellen under elevernas tid i 6-Ärsklass Äterspeglar sig i ökad sprÄklig medvetenhet och högre psykolingvistisk Älder i Ärskurs 1. Vidare undersöktes om den fonologiska trÀningen kan ha pÄverkat barnens arbetsminne.

Ett temaarbete om mobbning: ett sÀtt att öka elevers
medvetenhet om och förstÄelse för mobbning?

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om vi med ett temaarbete kunde öka elevernas medvetenhet om och förstÄelse för mobbning. Undersökningen genomfördes under sex veckor i en sjÀtte- samt en sjundeklass pÄ tvÄ olika skolor i LuleÄ Kommun. Under dessa veckor genomfördes fyra lektionspass å 60 minuter med olika övningar. Efter varje övning följde diskussioner i grupp. I början och i slutet genomfördes Àven en muntlig intervju med fyra utlottade elever.

Tidig lÀsutveckling : Kan arbete med Appen Bornholmslek öka den fonologiska medvetenheten för unga vuxna elever med intellektuell funktionsnedsÀttning?

Examensarbetet Àr en interventionsstudie dÀr syftet var att undersöka om elever med intellektuell funktionsnedsÀttning kan utveckla sin fonologiska medvetenhet genom "intensivt" arbete med Appen Bornholmslek.Under en fyraveckorsperiod arbetade fyra elever pÄ gymnasiesÀrskolans individuella program, verksamhetstrÀning med övningar i Appen Bornholmslek. Elevernas fonologiska medvetenhet testades före och efter arbetet med Appen. Varje elev arbetade individuellt med mig 10-15 minuter per dag, fyra dagar per vecka. Under arbetet med Appen observerade jag och skrev fÀltanteckningar. Efter de fyra veckorna intervjuades eleverna om arbetet med Appen.Resultaten pÄ testerna efter arbetet visade en liten utveckling av fonemisk medvetenhet för tre elever och en nÄgot förbÀttrad fonologisk medvetenhet för en elev.

Privatpersoners sÀkerhetsmedvetande - Kring anvÀndandet av kreditkort pÄ Internet

I det moderna samhÀllet utför mÄnga privatpersoner ekonomiska handlingar pÄ Internet. Vi handlar i större utstrÀckning via Internet vilket krÀver att vi skyddar oss mot olika datasÀkerhetshot för att vÄr personliga information inte hamnar i fel hÀnder. I studien gjordes en kartlÀggning pÄ privatpersoners medvetenhet av datasÀkerhetshot genom enkÀtundersökningar. Vidare undersökte vi vad tvÄ e-handelsföretag gör för att skydda privatpersonens personliga information. Resultaten visade att datasÀkerhetsmedvetenheten var hög hos mÄnga privatpersoner men det fanns ett samband mellan Älder och medvetenhet.

Kognitiva förmÄgor som förklarar utveckling av lÀsförstÄelse frÄn första till andra klass

Bokstavskunskap, ordavkodningsförmÄga och fonologisk medvetenhet inklusive RAN (rapid automatized naming, benÀmningshastighet) har i tidigare studier visats vara prediktorer för den tidiga lÀsförmÄgan. Syftet med föreliggande studie var att kartlÀgga vilka kognitiva förmÄgor som kunde predicera utveckling av lÀsförstÄelse. Stort fokus lades pÄ fonologisk medvetenhet i föreliggande studie. Metoder att mÀta fonologisk medvetenhet utvÀrderas och diskuteras. Deltagarnas resultat frÄn första klass jÀmfördes med deras prestation i andra klass.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->