Sök:

Medvetenheten om lärstilar

ur ett elevperspektiv avseende
årskurs 9


Detta examensarbete handlar om elevers lärstilar i skolan. Syftet med studien har varit att undersöka elevers medvetenhet om sin egen lärstil. Vi valde att utföra en empirisk studie för att kunna identifiera och vidare beskriva elevers medvetenhet om hur de lär sig bäst. Förutom att studera elevers medvetenhet har vi även ämnat undersöka vilka intelligenser (enligt Howard Gardners termer ?multipla intelligenser?) som förekommer i skolan, om det är några intelligenser som påträffas oftare än andra och huruvida det finns någon skillnad mellan elevers lärstilar i Kalix- och Skellefteå kommun. För att kunna erhålla ett resultat har vi utfört en enkätundersökning där totalt 41 elever i årskurs 9 deltagit. Efter att ha analyserat elevernas svar har vi kommit fram till att eleverna har en övervägande god medvetenhet kring sin egen lärstil. Vad beträffar skillnaden mellan kommunerna kan man av studien utläsa att det endast existerar en minimal skillnad mellan elevernas medvetenhet om den egna lärstilen. Resultatet visar vidare att alla intelligenserna finns representerade i resultatet. Den kinestetiska intelligensen återfinns mest bland svarsalternativen medan den existentiella förekommer minst.

Författare

Susanna Bergfors Marie-Louise Blanksvärd Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..