Sök:

Grunden till läs- och skrivinlärning

att arbeta med
fonologisk medvetenhet genom ord och bild


Syftet med föreliggande arbete var att undersöka om och beskriva hur elevers språkliga uppmärksamhet med fokus på fonologiska medvetenhet utvecklas genom arbete med ord och bild. Undersökningen genomfördes i en åk 1 med 14 elever. För att undersöka syftet använde vi strukturerade och standardiserade intervjufrågor. Vi undersökte tre olika delområden inom fonologisk medvetenhet, där varje område bestod av en för- och en efterundersökning. Däremellan arbetade vi i temaform med språkövningar för att befrämja den fonologiska medvetenheten. Av undersökningens resultat framgår att eleverna uppnådde en signifikant förbättring inom två av delområdena. I det kvarvarande undersökningsområdet visade eleverna försämrade resultat. Genom statistisk analys av resultaten kunde vi säkerställa att undervisningen totalt sett ledde till förbättrade resultat.

Författare

Karin Martinell Hannele Scherling

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..