Sök:

Universitetsutbildning - endast till för eliten?


Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur studenter på Makerere universitet i Kampala, Uganda upplever deras möjligheter att nå och genomföra högre studier. Vi presenterar en kortfattad bild av landets historia och dagsläge för att ge en djupare bild utav studenternas egna berättelser angående deras dagliga upplevelser och hinder i livet som student i Makerere Universitet i Kampala, Uganda. Vi berör ämnen såsom familj, finansiering och de olika sponsringssystemen som existerar i landet. Vi hade ett induktivt tillvägagångssätt, där vi valde att bestämma teorier utefter det insamlade materialet. Undersökningen bestod av tre semistrukturerade intervjuer där vi intervjuat en grupp studenter, en enskild student men även en akademiker och arbetande lärare på Makerere University i Kampala, Uganda. Vi hade ett målinriktat urval och lät informanterna välja egna miljöer att intervjuas i.Resultatet tematiserades och analyserades med hjälp av våra teorier Capability Approach (CA) och Social Mobilisering. Resultaten var bland annat att studenternas upplevelser omfattade bland annat berättelser om sponsorskap som endast gynnar de studenter med bäst betyg i nationen eller distrikten, de med pengar eller de med de rätta kontakterna i State house. Vi fick även berättat om en press man kände hemifrån både finansiellt men även att man ska få bra betyg och ett bra arbete efter studierna. Ibland kan till och med hela familjen vara beroende av den lön du kan komma att få efter dina universitetsstudier då familjen kan offrat mark eller pengar för att investera i dig som student. Vissa berättade om en livsstil där man studerade på heltid på dagarna men arbetade på kvällar och/eller helger, eller där man tvingas hoppa av skolan ett år för att samla pengar för att ha råd med resterande terminer. Upplevelserna kommer ifrån de studenter som faktiskt är en minoritet i landet med snart en universitetsutbildning i ryggsäcken ? men ändå rymmer informanternas berättelser en maktlöshet inför staten och den ekonomiska utsattheten som många i Uganda kan känna igen sig i. Familjen nämns bland annat även som ett viktigt stöd där till och med släkten kan hjälpa till för att man ska kunna studera och få en universitetsutbildning.

Författare

Jonatan Goës Sadaf Modiri

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..