Sök:

Sökresultat:

2797 Uppsatser om Spelarövergćng - Sida 1 av 187

?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass f?r elever i behov av s?rskilt st?d. - En kvalitativ studie om v?rdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

Syftet med studien ?r att unders?ka v?rdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid ?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass. Urvalet ?r v?rdnadshavare till barn i behov av s?rskilt st?d. Forskningsfr?gor i studien handlar om att unders?ka v?rdnadshavares upple velser av f?rh?llningss?tt, bem?tande samt kommunikation vid ?verg?ng.

Fr?n f?rskola till f?rskoleklass - barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. En fenomenografisk studie

Syftet med studien ?r att unders?ka hur f?rskoll?rare i f?rskola och i f?rskoleklass uppfattar ?verg?ngen mellan verksamheterna f?r barn som uppvisar spr?klig s?rbarhet. Studien har genomf?rts utifr?n en fenomenografisk kvalitativ metod. Vidare har det i studien genomf?rts semistrukturerade intervjuer med sju informanter.

RÀkna med musik : En undersökning om elever som spelar instrument har lÀttare för matematik

Denna uppsats handlar om elever som spelar ett instrument generellt har lÀttare för matematik, Àn de elever som inte spelar nÄgot instrument. Den försöker ocksÄ ta reda pÄ om det Àr nÄgon skillnad pÄ de elever som spelar efter noter och de som inte spelar efter noter.Metoden jag anvÀnt Àr att jag har lÄtit 180 elever i Ärskurs 1 pÄ gymnasiet kryssa i vilket slutbetyg frÄn Ärskurs nio de fÄtt i matematik, svenska och engelska. 59 av dessa elever lÀser pÄ ett studieförberedande program och 121 elever lÀser pÄ ett yrkesförberedande program, vilket ungefÀr motsvarar den procentuella fördelningen totalt i Uppsala. De har ocksÄ fÄtt ange om de spelar nÄgot instrument och i sÄ fall Àven hur lÀnge de spelat samt om de spelar efter noter.Resultatet visar att betygen Àr betydligt högre för de elever som spelar ett instrument efter noter Àn vad det Àr för sÄvÀl de elever som spelar ett instrument utan att lÀsa noter samt för de elever som inte alls spelar nÄgot instrument. Det visar ocksÄ att i den hÀr undersökningen blir betygen bÀttre ju lÀngre eleven spelat sitt instrument, samt att den ökningen Àr större för tjejerna Àn för killarna.

Brass som brass?: en praktisk undersökning om skillnader och likheter mellan brassinstrument ur perspektivet som trumpetare

Syftet med arbetet var att genom praktiskt musicerande undersöka skillnader och likheter mellan olika brassinstrument ur mitt perspektiv som trumpetare. FrÄgestÀllningar jag utgick frÄn var: - Vilka svÄrigheter stöter jag pÄ som trumpetare nÀr jag spelar andra brassinstrument? - Hur kan jag komma förbi de eventuella svÄrigheterna? - Vilka kunskaper har jag som trumpetare nytta av nÀr jag spelar andra brassinstrument? - Hur pÄverkas mitt trumpetspel av att jag spelar andra brassinstrument?Arbetet Àr avgrÀnsat till instrumenten trumpet, valthorn, trombon och tuba. Jag har övat pÄ och spelat in ett ensemblestycke för brasskvartett samt fyra solostycken, ett för varje instrument. Jag har Àven intervjuat tre musiker som spelar flera brassinstrument om deras erfarenheter i Àmnet.Jag kom fram till att det viktigaste nÀr jag spelar andra brassinstrument egentligen inte handlar om speltekniken pÄ instrumenten utan mer om musikaliteten och hur jag vill att det ska lÄta nÀr jag spelar.

Let?s talk about sex - En litteratur?versikt om kvinnors upplevelser av sexuell lust och intimitet efter barnaf?dande

Bakgrund: Sexuell h?lsa ?r avg?rande f?r v?lbefinnandet samt att relationer med en ?ppen kommunikation om sexualitet ?r n?dv?ndig f?r att fr?mja den. Efter barnaf?dande st?r kvinnor ofta inf?r fysiska och k?nslom?ssiga utmaningar, vilket kan p?verka sexuell lust och ofta leda till f?r?ndringar i sexlivet. Lust, ursprungligen kopplad till ?verlevnadsinstinkten, varierar ?ver tid och p?verkas av olika faktorer.

Kul, spÀnnande, och socialt: online-spelare om livet i "bubblan"

Uppsatsen handlar om varför man spelar online spel, och vilka orsaker det Àr som gör att man lÀgger ned sÄ mycket tid pÄ det. Jag har intervjuat nio stycken vÀldigt erfarna onlinespelare runt om i Sverige. Syftet var att ta reda pÄ varför man spelar onlinespel?.

Flickor och dataspel

Uppsatsen behandlar flickors dataspelande. Det övergripande syftet med uppsatsen Àr att undersöka flickors vÀrderingar och attityder kring dataspelande och kring de dataspel de spelar. UtgÄngspunkten för uppsatsen ligger i det kvalitativa empiriska perspektivet. Undersökningen bygger pÄ fyra intervjuer. De teorier och den tidigare forskning som jag sett varit mest anvÀndbart behandlar attityder och vÀrderingar kring kön, och hur pojkar och flickor förhÄller sig till varandra nÀr de spelar dataspel.

Ett pedagogisk-matematiskt dataspels inverkan pÄ elevinteraktion

Undersökningen syftar till att söka svar pÄ hur elevers interaktion kan se ut nÀr de spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel och vilken roll datorn spelar i denna interaktion. Interaktionen har studerats ur ett sociokulturellt perspektiv. Metoderna som anvÀnts Àr intervjuer av pedagoger, videofilmning av elever som spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel samt Stimulated Recall dÀr eleverna fÄtt videoinspelningen av sig sjÀlva och reflekterat över denna. Fyra pedagoger deltog i intervjuerna och fyra elevpar deltog vid videoinspelningarna. Undersökningen visar att elevinteraktionen tar sig uttryck i kroppssprÄk, turtagning och muntlig kommunikation.

Hur spelar man marimba egentligen?: Att som slagverkare hitta nya sÀtt att spela pÄ.

I det hÀr arbetet har jag undersökt hur mitt musicerande pÄ marimban kan utvecklas genom att hitta nya sÀtt att spela pÄ.Syftet Àr att försöka hitta och utveckla för mig nya sÀtt att spela pÄ och ocksÄ försöka skaffa en vana att spela pÄ dessa mindre etablerade sÀtt pÄ marimban. Tillsammans med mina egna erfarenheter och en litteraturstudie om hur marimban Àr uppbyggd, hur plattorna Àr stÀmda, hur rören pÄverkar och om mindre etablerade sÀtt att spela pÄ har jag experimenterat fram och vÀrderat ett flertal nya spelmetoder.Jag har hittat olika sÀtt att spela pÄ dÀr jag bland annat spelar med strÄke, spelar flageoletter mm. Jag har spelat efter grafisk notation för att fÄ anvÀndning av de olika spelsÀtten..

VÄldsamma spel - vÄldsamma tankar?

Uppsatsen syftar till att undersöka hur barn i skolÄr 3-5 som uppger sig spela vÄldsamma datorspel, respektive barn som uppger att de inte spelar vÄldsamma datorspel, resonerar kring vÄld. Den forskning som finns inom omrÄdet visar pÄ motstridiga resultat; en del studier visar att vÄldsamma datorspel pÄverkar spelaren, pÄ ett sÄdant sÀtt att spelaren blir mer vÄldsbenÀgen, eller ser pÄ vÀrlden pÄ ett mer aggressivt sÀtt. Andra visar att en sÄdan pÄverkan inte finns. Undersökningsgruppen bestÄr av 20 barn, varav hÀlften uppgett att de spelar vÄldsamma datorspel och den andra hÀlften uppgett att de inte gör det. Metoden för undersökningen Àr semistrukturerade gruppintervjuer kring vÄld.

"Man mÄste ju typ lÀra sig, annars gÄr det inte" : World of Warcraft och lÀrande av engelska

Det hÀr examensarbetet har sin utgÄngspunkt i elevernas intresse av att spela onlinespelet Word of Warcraft (WoW) vilket har lett fram till en undersökning om spelets eventuella pÄverkan pÄ elevernas fÀrdigheter i engelska, och hur den i sÄ fall ser ut. Eftersom spelet inte finns pÄ svenska Àr de flesta spelarna beroende av sina fÀrdigheter i engelska för att kunna förstÄ och göra sig förstÄdd i spelet. Arbetet utgÄr frÄn tre huvudfrÄgestÀllningar:1. Finns det ett samband mellan elevernas resultat i engelska och deras spelande av World of Warcraft? Om det finns ett samband, hur kan det beskrivas?2.

IKT som en del av matematikundervisningen: Hur pÄverkar det elevernas intresse och förstÄelse för matematik?

Undersökningen syftar till att söka svar pÄ hur elevers interaktion kan se ut nÀr de spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel och vilken roll datorn spelar i denna interaktion. Interaktionen har studerats ur ett sociokulturellt perspektiv. Metoderna som anvÀnts Àr intervjuer av pedagoger, videofilmning av elever som spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel samt Stimulated Recall dÀr eleverna fÄtt videoinspelningen av sig sjÀlva och reflekterat över denna. Fyra pedagoger deltog i intervjuerna och fyra elevpar deltog vid videoinspelningarna. Undersökningen visar att elevinteraktionen tar sig uttryck i kroppssprÄk, turtagning och muntlig kommunikation.

Att spela utan att tÀnka eller vÀrdera

Detta arbete gÄr ut pÄ att jag, i ett antal improvisationer, undersöker möjligheten att spela utan att tÀnka pÄ, reflektera över eller vÀrdera det jag spelar. De frÄgor och funderingar jag kommer att utgÄ ifrÄn Àr: * Kan jag spela utan att reflektera över detta jag spelar?* Kan jag spela utan att vÀrdera det jag spelar? * Hur pÄverkar dessa försök och förhÄllningssÀtt mitt musicerande i olika spelsituationer? Dessa frÄgor försöker jag besvara genom att med olika ramar och utgÄngspunkter göra undersökningar genom att improvisera och samtidigt dokumentera detta. Efter varje improvisation noterar jag hur jag upplevde situationen och jÀmför sedan detta med hur det lÀt och sÄg ut. Jag kommer att knyta an detta till Kenny Werners bok ?Effortless Mastery? och Stephen Nachmanovitchs bok ?Free play?..

MMORPG - Vilka faktorer spelar en roll för spelare nÀr de byter frÄn ett MMORPG till ett annat?

Denna avhandling handlar om datorspel, mer specifikt MMORPG. Vi har valt att titta nÀrmare pÄ vilka faktorer som spelar en roll för spelare nÀr de byter frÄn ett MMORPG till ett annat. Tidigare forskning har inriktat sig pÄ klassificering av spelarna, motivationsfaktorer och varför vi spelar, denna forskning Àr ocksÄ viktig för vÄr frÄgestÀllning. Vi har valt en kvalitativ metod och intervjuer Àr vÄrt sÀtt att samla in data pÄ, vi har Àven valt att komplettera med ett frÄgeformulÀr. Vi kommer fram till att man spelar för att det Àr roligt och/eller för avslappning, vad att ha roligt innebÀr Àr högst individuellt.

Pokerboten

Syftet med följande examensarbete Àr att undersöka teorier och fÄ fram idéer om hur man kan bygga en bot som spelar poker. Ett viktigt Àmne som studeras Àr artificiell intelligens och hur ett AI kan utvecklas hos en bot som ska ersÀtta en mÀnsklig pokerspelare spelandes i ett nÀtverk. Studien ger en inblick om spelregler för Texas Hold?em och gÄr Àven in pÄ teori om betydelsefull statistik, sannolikhet och odds. Resultatet av denna undersökning bestÄr av framtagna algoritmer som kan anvÀndas vid utveckling av en bot som spelar poker pÄ ett bord med tio spelare..

1 NĂ€sta sida ->