?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass f?r elever i behov av s?rskilt st?d. - En kvalitativ studie om v?rdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan
?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklassBarn och elever i behov av s?rskilt st?dV?rdnadshavareDelaktighetSamverkan
Syftet med studien ?r att unders?ka v?rdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan
vid ?verg?ng mellan f?rskola och f?rskoleklass. Urvalet ?r v?rdnadshavare till barn i behov
av s?rskilt st?d. Forskningsfr?gor i studien handlar om att unders?ka v?rdnadshavares upple velser av f?rh?llningss?tt, bem?tande samt kommunikation vid ?verg?ng. Studien utg?r fr?n
en fenomenologisk ansats samt kvalitativ metod. Fem teman framg?r av resultat; ?delaktighet
vid utformande av individuell plan i kombination med vardaglig kommunikation?, ?samver kan mellan professioner?, ?kompetens?, ?driv? samt ?f?rtroendefulla relationer?. I samtliga te man framkommer hur bem?tande, f?rh?llningss?tt och kommunikation pr?glat av lyh?rdhet,
f?rst?else och kompetens har betydelse f?r hur delaktighet och samverkan upplevs av v?rd nadshavare. Slutsats dras om att ?verg?ng f?r v?rdnadshavare till elever i behov av s?rskilt
st?d inneb?r en komplex process med risk f?r ?kad oro. Vidare dras slutsats om hur denna oro
kan minska genom ut?kad delaktighet och samverkan. I studien p?visas v?rdnadshavares be hov av att vara med vid utformandet av en individualiserad ?verg?ng f?r att upplevelse av
delaktighet ska ?ka. V?rdnadshavares upplevelser av att beh?va driva i ?verg?ng framg?r
ocks?. Utifr?n detta dras slutsats om hur v?rdnadshavare till elever i behov av s?rskilt st?d,
inte bara beh?ver st?d i f?rberedande syfte utan genom hela ?verg?ngsprocessen.