Sök:

Sökresultat:

1270 Uppsatser om Spel - Sida 25 av 85

Svenska kyrkan i SAB-systemet. Svenska kyrkans position i fem upplagor av SAB-systemet år 1921-2006 i ett ideologikritiskt perspektiv

I mitt examensarbete har jag haft för avsikt att undersöka metoder för att modellera lågpolygonkaraktärer för datorSpel. Som min metod valde jag att delvis studera karaktärsmodeller från ett antal olika Spel från etablerade Spelföretag. Med olika programvaror har jag kunnat plocka ut modeller från Spelen för att kunna granska dem under förstorningsglas.Med hjälp av samma program gjorde jag också en kort statistisk sammanställning över hur många polygoner som används för olika karaktärer i olika Spel. Detta var i avseendet att få en uppfattning om vad som räknas som lågpolygonmodeller. Vad jag kom fram till här var att det inte finns en klar och tydlig definition av vad som räknas som lågpolygonmodell.

Science fiction på folkbiblioteken : en studie av science fiction-böcker utifrån hylluppställning och BTJ:s påverkan på bibliotekens inköp

I mitt examensarbete har jag haft för avsikt att undersöka metoder för att modellera lågpolygonkaraktärer för datorSpel. Som min metod valde jag att delvis studera karaktärsmodeller från ett antal olika Spel från etablerade Spelföretag. Med olika programvaror har jag kunnat plocka ut modeller från Spelen för att kunna granska dem under förstorningsglas.Med hjälp av samma program gjorde jag också en kort statistisk sammanställning över hur många polygoner som används för olika karaktärer i olika Spel. Detta var i avseendet att få en uppfattning om vad som räknas som lågpolygonmodeller. Vad jag kom fram till här var att det inte finns en klar och tydlig definition av vad som räknas som lågpolygonmodell.

Hur får man fram matematiken i ett laborativt material?

Syftet med vårt examensarbete är att studera hur lärare ser på möjligheter att lyfta fram matematiken i undervisningen med laborativt material. Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning med intervjuer av lärare. Resultatet av intervjuerna visar att de flesta lärare ansåg att eleverna ska komma på matematiken själva. De menade att lärarna ska vara tydliga med syftet och ha en genomtänkt tanke vid användning av Spel och laborationer. De ansåg också att det var viktigt att vara positiv och entusiastisk gentemot Spel och laborationer.

Passa bollen! : En interventionsstudie rörande elevers delaktighet i tre olika undervisningsmodeller i bollspel

SammanfattningSyfte och frågeställningarStudiens syfte var att belysa elevers delaktighet under en bollSpelslektion avseende bollinnehav och initiativtagande med boll. Ett andra syfte var att studera om delaktighet i bollSpel förändras beroende på hur undervisningen genomförs. Studiens frågeställningar var följande: Hur är fördelningen och spridningen i antalet bollkontakter i bollSpel bland flickor och pojkar i en skolklass?  Hur agerar flickor och pojkar när de har bollen i Spelet? Förändras beteendet från det första till det sista tillfället? Är det någon skillnad i utveckling över tid, med avseende på elevers delaktighet och agerande med bollen i Spelet i de tre undervisningsmodellerna?MetodTre olika undervisningsmodeller har provats vid tio tillfällen under tio veckor och jämförts i en interventionsstudie. Det första och sista tillfället har bestått av endast Spel, där 147 elever granskats i sitt agerande.

P. A. Wallmarks roll i Striden mellan Gamla och Nya skolan. En analys av forskningsområdets vetenskapliga synsätt under åren 1845 - 1874

I mitt examensarbete har jag haft för avsikt att undersöka metoder för att modellera lågpolygonkaraktärer för datorSpel. Som min metod valde jag att delvis studera karaktärsmodeller från ett antal olika Spel från etablerade Spelföretag. Med olika programvaror har jag kunnat plocka ut modeller från Spelen för att kunna granska dem under förstorningsglas.Med hjälp av samma program gjorde jag också en kort statistisk sammanställning över hur många polygoner som används för olika karaktärer i olika Spel. Detta var i avseendet att få en uppfattning om vad som räknas som lågpolygonmodeller. Vad jag kom fram till här var att det inte finns en klar och tydlig definition av vad som räknas som lågpolygonmodell.

Nätpoker - En studie av Internets påverkan samt dess konsekvenser

Spelandet om pengar på Internet växer dag för dag. KasinoSpel, sportsbetting, lotterier med flera Spel finns att Spela över Internet. Allt man behöver är en dator med Internetuppkopp-ling och ett kreditkort. Även kortSpelet poker har nu etablerat sig på Internet. Detta poker-Spel benämns idag i massmedia och folkmun som ?nätpoker?.

Samvetets pris: Ger oetiska investeringar överavkastning i de nordiska länderna?

Etik i finansiell ekonomi är ett växande forskningsämne och investerare är mer medvetna om den etiska dimensionen av deras investeringar än tidigare. Här uppstår problem när traditionell förståelse för hur aktier prissätts möter en ny mjuk faktor som man tidigare inte har räknat med. Förståelsen för hur etiska överväganden påverkar kapitalmarknaden är i dagsläget bristande, i synnerhet när det kommer till oetiska aktier. I den här uppsatsen undersöker vi huruvida det lö­nar sig eller inte att investera i oetiska aktier på den nordiska marknaden. Det rör sig om bolag aktiva inom Spel, tobak, vapen, alkohol och olja, verksamheter som anses moraliskt tvivelaktiga.

Infiltration of Waldheim

"Infiltration of Waldheim" är ett Spel gjort av David Lindell (grafik), Andreas Persson (programmering) och Mathias Jönsson (ljud och musik). Målet vi hade med projektet var att ha en Spelbar bana med minst en vapen typ samt fiender att eliminera, allt ackompanjerat med pampig musik och en massa ljudeffekter. Jag kommer i denna rapport beskriva arbetets gång samt reflektera över vad som har fungerat och vad som varit mindre bra under projektets gång. Mina planer för Spelet var mest att lära mig mera om framförallt AI samt arbeta mera i 3d. Spelet ska mest vara för mig själv, men med lite putsning och mera innehåll eventuellt användas vid jobb ansökningar i framtiden..

ActionMegaPower : att inkludera tjejer i marknadsföring av actionspel

Det här examensarbetet består av två delar som syftar till att generera en metod för hur man marknadsför dataSpel till en målgrupp av tjejer mellan 16-18 år. Den reflekterande texten visar den teoretiska grunden för metoden, och verksdelen, en marknadsplan för ett fiktivt actionSpel, exemplifierar den.Marknadsföringen behöver rikta sig till målgruppen om den skall kunna locka fler tjejer till att Spela. Att inkludera dataSpel i befintliga normer, som t.ex. att actionSpel är Spel som Spelas tillsammans med vänner, samt visa avatarer målgruppen kan identfiera sig med, är två viktiga aspekter för en lyckad marknadsföring.Om tjejerna fångas upp när de enligt statistiken skulle sluta Spela dataSpel, finns det potential att bredda målgruppen för fler dataSpelsgenrer. Branschen får fler personer att sälja Spel till, och fler kvinnor får ta del av de positiva effekter dataSpelande bidrar till..

Bibliotek 2.0 och bibliotekarieyrkets identiteter : en kvalitativ studie av hur bibliotekariens yrkesroll framställs i artiklar med anknytning till modern informations- och kommunikationsteknologi

I mitt examensarbete har jag haft för avsikt att undersöka metoder för att modellera lågpolygonkaraktärer för datorSpel. Som min metod valde jag att delvis studera karaktärsmodeller från ett antal olika Spel från etablerade Spelföretag. Med olika programvaror har jag kunnat plocka ut modeller från Spelen för att kunna granska dem under förstorningsglas.Med hjälp av samma program gjorde jag också en kort statistisk sammanställning över hur många polygoner som används för olika karaktärer i olika Spel. Detta var i avseendet att få en uppfattning om vad som räknas som lågpolygonmodeller. Vad jag kom fram till här var att det inte finns en klar och tydlig definition av vad som räknas som lågpolygonmodell.

"Man vill vara som i spelet" : Hur ungdomar uppfattar MMORPG-spelande

Studiens syfte var att beskriva och analysera hur ungdomar i årskurs 8 i Växjö kommun uppfattar MMORPG-Spelande och även ta reda på vilka anledningar som leder till att man börjar Spela, vilka effekter som kommer av att Spela samt var de kan få hjälp om de blir beroende. I denna studie användes en kvantitativ metod där en enkätundersökning genomfördes. Studien visar att många ungdomar känner någon som Spelar MMORPG-Spel och att ungdomars Spelande påverkar deras kompisar. Många Spelar för att ha något att göra och för att det är roligt, men de flesta är också medvetna om att man kan bli aggressiv och beroende av Spelet. Ungdomarna uttryckte att de inte visste var de skulle vända sig om någon eller de själva blev beroende.

Driftoptimering av flerbostadshus vid nyproduktion

Ljud är resultat av händelser i den fysiska världen. Därför är det viktigt att en Spelare får rätt ljudinformation om omgivningen i ett datorSpel vid tillfällen då visuell hjälp inte finns att tillgå. Oktavillusionen är en ljudillusion som uppstår då två toner med exempelvis en oktavs mellanrum skickas till vardera öra samtidigt och sedan skiftar position från öra till öra, samtidigt i ett altererande mönster. En studie kring hur perceptionen av oktavillusionen påverkas i kombination med visuell stimuli visar vilket stimuli som är det dominerande och lämpar sig därför väl att undersöka hur viktig ljudläggning är i Spel. Undersökningen utfördes på tio försökspersoner.

Universe-defining rules

Abstrakt I detta arbete undersöks hur konceptet lek går att applicera på digitala Spel och hur man presenterar ett fiktivt universum och de regler som definierar det universumet. Syftet med denna undersökning är att öka kvaliteten på digitala Spel för Spelare genom att öka förståelsen för hur sådana regler introduceras. Frågeställningen som ämnas att besvaras är ?hur kan man introducera realistiska, semi-realistiska och fiktiva regler i ett Spel??. Undersökningen baseras delvis på analyser kring varför vissa introduktioner av regler ofta accepteras och andra inte, dels på utvärdering av en gestaltning och dels på tidigare forskning. Denna undersökning är indelad i två delar; en researchdel och en produktionsdel.

Bitterfittan och förmödrarna : Om litterära rötter som feministisk motståndsstrategi i Maria Svelands debutroman

Detta arbete undersöker om det fanns några grafiska preferenser hos barn i åldrarna 10-12 år samt om tidigare teorier inom den kognitiva utvecklingsteorin även går att applicera på Spelgrafik. Som bakgrund till undersökningen går arbetet igenom forskning kring läroSpel, immersion samt kognitiva utvecklingsteorier.Som material till undersökningen skapades en 3D-miljö med en så fotorealistisk grafik som möjligt, utöver detta samlades miljöbilder från elva andra Spel med varierad grad av realism in. Undersökningen utfördes med hjälp av strukturerade intervjuer i vilka respondenterna fick svara på vilka miljöbilder de gillade bäst och vilka de gillade minst.Resultatet visade att kognitiva utvecklingsteorier inte går att applicera på Spelgrafik då den avgörande faktorn om en miljö gillades eller inte var respondentens tidigare erfarenheter med Spel, inte graden av realism. De grafiska preferenserna påverkades också av respondentens tidigare erfarenheter med Spel. Slutsatsen skulle kunna bevisas bättre om en och samma miljö med varierad realism använts. .

Does it matter?

Swedish: Det här kandidatarbetet undersöker om karaktärer med icke-normativ sexualitet finns representerade i digitala Spel och hur dessa framställs. Arbetet har även fokus på de reaktioner samhället har visat i samband med att Spel som behandlar ämnet icke-normativ sexualitet kommit ut på marknaden. Syftet är att uppmärksamma och ge insikt om icke-normativ sexualitet som ämne och hur diskussionen av detta kan leda till en utveckling inom Spelmediet. Informationen som användes för att undersöka ämnet och dess reaktioner finns sammanställt under ett forskningsmomentet, vilket sedan utvecklas till flera noveller. Dessa noveller har sedan användes i en undersökning som genomfördes av 11 stycken deltagare. English: This bachelor thesis investigates if characters with non-normative sexuality are represented in digital games and how these are portrayed.

<- Föregående sida 25 Nästa sida ->