Does it matter?
SpelutvecklingDigital game developmentHomosexualityBisexualityDigital gamesNon-normative sexualityInterpretationGame mediumHomosexualitetBisexualitetDigitala spelIcke-normativ sexualitetGestaltningSpelmedium
Swedish:
Det här kandidatarbetet undersöker om karaktärer med icke-normativ sexualitet
finns representerade i digitala spel och hur dessa framställs. Arbetet har även
fokus på de reaktioner samhället har visat i samband med att spel som behandlar
ämnet icke-normativ sexualitet kommit ut på marknaden. Syftet är att
uppmärksamma och ge insikt om icke-normativ sexualitet som ämne och hur
diskussionen av detta kan leda till en utveckling inom spelmediet.
Informationen som användes för att undersöka ämnet och dess reaktioner finns
sammanställt under ett forskningsmomentet, vilket sedan utvecklas till flera
noveller. Dessa noveller har sedan användes i en undersökning som genomfördes
av 11 stycken deltagare.
English:
This bachelor thesis investigates if characters with non-normative sexuality
are represented in digital games and how these are portrayed. The thesis' focus
is also to study the reactions games dealing with the subject of non-normative
sexuality have received from society, and how the discussion about this can
lead to a growth for games as a medium. The information used to analyze this
subject and its reactions is collected from a time of researching, which later
was developed into a number of short stories. These short stories were then
used to conduct a survey answered by 11 respondents.
Keywords: Homosexuality, bisexuality, digital games, non-normative sexuality,
interpretation, game medium.