Sök:

Sökresultat:

996 Uppsatser om Specialpedagog nekas tillträde till klassrum - Sida 25 av 67

Specialpedagogisk handledning - en möjlighet för lÀrande. En kvalitativ studie om Ätta pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning i grundskolan

Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur handledningssamtalets innehĂ„ll och form kan bidra till deltagarnas lĂ€rande och reflektion i och av den egna praktiken. Genom att studera och beskriva hur deltagarna sjĂ€lva erfar sin delaktighet och kommunikation med pedagoger och specialpedagog i handledningssamtalet, förvĂ€ntas dessa faktorer visa pĂ„ hur de kan bidra till och ge förutsĂ€ttningar för lĂ€rande och reflektion kring det specialpedagogiska arbetet med eleverna.Teori: Studien tar sin utgĂ„ngspunkt i ett lĂ€randeperspektiv och med den sociokulturella teorin som ram för att förstĂ„ hur lĂ€rande konstrueras. LĂ€rande konstrueras i samspel och interaktion med andra. Inom det sociokulturella perspektivet Ă€r kommunikationen och sprĂ„ket centralt vid förstĂ„elsen för hur mĂ€nniskor lĂ€r. Övriga teoretiska utgĂ„ngspunkter som anvĂ€nds vid analys och tolkning av resultatet Ă€r det kommunikativt relationsinriktade perspektivet (KoRP) samt de inom specialpedagogiken benĂ€mnda kategoriska och relationella perspektiven.

?Jag Àr inte dum i huvudet, jag kan bara inte lÀsa? : En litteraturstudie om elever med dyslexi och deras möjligheter till IT-hjÀlpmedel och IT-anvÀndning i ett inkluderat klassrum

Syftet med min uppsats var att undersöka hur elever med dyslexi i grundskolans senare Är och deras IT-anvÀndning pÄverkas av att den svenska grundskolan arbetar med att inkludera dem i det vanliga klassrummet.I denna undersökning har jag valt att anvÀnda mig av en litteraturstudie dÀr jag studerat vad andra forskare har skrivit samt rapporter som publicerats pÄ Skolverkets hemsida. Tidigare och nyare skollagar har Àven de studerats.I resultatet har det kommit fram att elever med dyslexi kÀnner sig stressade att bli klara fort med sina arbetsuppgifter om de mÄste dela pÄ en dator. Det har Àven visat sig att det gÄr i genomsnitt sex elever per dator, vilket leder till att elever med dyslexi kan hamna i stressade situationer. Negativa attityder frÄn klasslÀraren kan pÄverka dem negativt pÄ ett sÀtt som gör att IT-anvÀndningen uteblir för elever med dyslexi om de inkluderas i klassrummet. Men en del av lÀrarna anser att datorn hjÀlper dem att anpassa sin undervisning efter elever i behov av sÀrskilt stöd..

Uppfattning om HIV och risken för smitta

Bakgrund: Forskning visar att det har blivit en strategi att fokusera pÄ riskgrupper istÀllet för riskbeteende nÀr det gÀller HIV-provtagning i Sverige. Karolinska Institutet utförde en studie under 2010 som dessutom tydde pÄ att ungdomar och unga vuxna som söker sig till ungdomsmottagningar i hög grad nekas provtagning. Ungdomar och unga vuxna Àr enligt Regeringens proposition 2005:06/60. Som barnmorska pÄ en ungdomsmottagning har man en unik möjlighet att uppmuntra god sexuell hÀlsa, förmedla kunskap om olika smittor och smittorisker samt tillgodose önskan om provtagning. Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur barnmorskor pÄ ungdomsmottagningar i Göteborg och Södra BohuslÀn handskas med HIV i relation till ungdomar och unga vuxna.

Att arbeta med elever som har primÀra koncentrationssvÄrigheter i matematik

Genom vÄr verksamhetsförlagda tid har vi kommit i kontakt med elever med primÀra koncentrations-svÄrigheter. DÄ vi Àr blivande lÀrare i matematik ville vi ta reda pÄ hur de primÀra koncentrationssvÄrigheterna pÄverkar elevens lÀrande i matematik samt ta reda pÄ hur vi kan hjÀlpa eleven. För att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar valde vi att göra kvalitativa intervjuer med tre speciallÀrare och tre klass-lÀrare frÄn tre olika skolor i södra Sverige. Resultatet av vÄr undersökning visade att pedagogerna var överens om att en lugn och strukturerad miljö Àr betydelsefull, medan Äsikterna om matematikboken gick isÀr. Genom kvalitativa intervjuer har vi kommit fram till att en elev med primÀra koncentrations-svÄrigheter oftast har förstÄelsen trots problem med matematiken.

Elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter : ur lÀrares perspektiv

Denna uppsats syfte har varit att undersöka hur ett antal pedagoger uppfattar och hanterar elevers lÀs- och skrivssvÄrigheter. Undersökningen bygger pÄ intervjuer med fyra klasslÀrare och en specialpedagog. Resultatet visar att lÀs- och skrivsvÄrigheter inte definieras pÄ ett enhetligt sÀtt. Individinriktade ÄtgÀrder, sÄ som lÀstrÀning och kompensation, anses vara viktigast. Ett bra klassrumsklimat nÀmns Àven som en viktig faktor.

Hur pedagoger ser pÄ motorisk trÀning i skolverksamheten

Vad Àr motorik? Vad betyder ordet motorik? ?HÄll dig lugn? och ?sitt stilla? Àr ofta ord som man stöter pÄ frÄn vuxna, framförallt i ett klassrum. SjÀlvförtroende, grov- och finmotorik, upptagning i medvetandet av sinnesintryck, koncentration och uthÄllighet, att kunna sitta stilla ? allt har betydelse för en bra inlÀrning.VÄrt syfte med arbetet Àr att ta reda pÄ hur pedagoger ser pÄ motorisk trÀning i skolverksamheten. LikvÀl Àven vad motorisk trÀning innebÀr för lÀs- och skrivutveckling och om och hur detta genomförs i skolan.

Ledarskap i klassrummet : Demokratiskt eller auktoritÀrt

The aim is to examine how teachers view their leadership, how leadership is used and developed, and what kind of perceptions teachers have of leadership and how it is important to their students.My questions are: In what ways can the teachers develop their leadership?In what ways can the teachers make use of leadership in the classroom?What do the teachers in the study consider to be a good leadership?What do the teachers inte the study think of their leadership and itsŽ importance to students? The study uses a qualitative research method and consists of interviews with four teachers working in a school south of Stockholm. The results of the study shows that teachersŽ leadership in the classroom has a significance for studentsŽ learning and development. The teachersŽstyle of leadership should not be static and should be adapted to studentsŽdevelopment level. The results also shows that teachersŽ leadership in the classroom is about various tasks.

Migrationsverket och bitrĂ€dena. Är de offentliga bitrĂ€dena sjĂ€lvstĂ€ndiga i asylprocessen?

Flyktingar som söker uppehÄllstillstÄnd i Sverige klassas i regel som asylsökande. Asylsökande befinner sig ofta i en utsatt situation och riskerar att utsÀttas för en ingripande tvÄngsÄtgÀrd i form av utvisning. PÄ grund av detta har asylsökande en lÄngtgÄende rÀtt till rÀttsligt bistÄnd i form av ett offentligt bitrÀde som ska tillvarata den asylsökandes intressen i asylprocessen.Det Àr Migrationsverket som prövar asylansökningar som första instans och Àr dÀrför ocksÄ den myndighet som förordnar asylsökandes offentliga bitrÀden. Om den asylsökandes ansökan nekas kan denne överklaga beslutet till migrationsdomstolen, dÀr Migrationsverket blir den överklagandes motpart i processen. I asylprocessen har dÀrför Migrationsverket dubbla roller; bÄde som den asylsökandes motpart och förordnare av dennes offentliga bitrÀde.

LÀsförstÄelse pÄ högstadiet : VÀgar till god lÀsförstÄelse

Syftet med föreliggande uppsats Àr att visa hur skillnaden ser ut mellan lÀrarnas praktik och forskningens teori nÀr det gÀller att frÀmja lÀsförstÄelse pÄ högstadiet. I litteraturgenomgÄngen presenteras lÀsprocessen och ett antal studier om vad nÄgra forskare anser frÀmjar lÀsförstÄelse. Följande frÄgestÀllningar har varit ledande i undersökningen: Hur ser skolan till att eleverna uppnÄr en lÀsförstÄelse som motsvarar deras Älder/utveckling; hur utvÀrderar skolan elevernas kunskaper inom Àmnet; hur ser forskare pÄ vad som krÀvs för att förbÀttra lÀsförstÄelsen? Jag har intervjuat en specialpedagog och fem lÀrare som undervisar i svenska pÄ tvÄ högstadieskolor. Resultatet visar att lÀrarna anvÀnder ett stort antal av de metoder som forskarna föresprÄkar men inte alla.

SkolgÄrden - en pedagogisk resurs?: En studie om hur tvÄ arbetslag anvÀnder skolgÄrden som komplement till klassrummet i undervisningen

Arbetets art: 10 poÀng Bakgrund: Vi Àr tvÄ lÀrarstuderande frÄn Malmö högskola som har examensprofil förskollÀrare och fÄr Àven behörighet som fritidspedagog och grundskolans tidigare Är. I vÄr utbildning har vi valt sidoÀmneskurser sÄsom Utebildning och No för tidigare skolÄren vilket har inspirerat oss till just detta Àmne. Syfte: VÄrt syfte med denna c-uppsats Àr att vi vill öka förstÄelsen för hur viktigt det Àr för barnen att fÄ tillgÄng till en stimulerande och trygghetsgivande utomhusmiljö Àven pÄ skolan. VÄrt problem som vi vill undersöka Àr samverkan med vuxna och barn pÄ skolan, om vad de tycker om skolans utomhusmiljö. Metod: Vi har anvÀnt oss av enkÀter, intervjuer och observationer.

InlÀrning i ett flipped classroom

Detta arbete undersöker hur undervisningsmodellen flipped classroom pÄverkar elevers inlÀrning inom matematik. Intervjuer med fem matematiklÀrare och fyra elever ligger till grund för att undersöka detta. Vi har antagit en socialkonstruktivistisk syn pÄ inlÀrning och har dÀrefter tematiskt analyserat empirin som genererades frÄn semistrukturella, kvalitativa intervjuer. Av resultatet framgÄr att modellen möjliggör varierad undervisning, alltsÄ flera olika inlÀrningsmoment kan tÀckas in pÄ lektionstid. Detta kan vara i form av exempelvis grupparbete eller laborativa aktiviteter.

Attityder till flersprÄkighet i skolan

Syftet med studien Àr att fÄ en inblick i hur tre lÀrare i Ärskurserna tvÄ, fyra och fem ser pÄ, och bemöter, flersprÄkighet i sitt vardagliga arbete i skolan. De metoder som anvÀnds för materialinsamling Àr intervjuer med tre klasslÀrare och klassrumsobservationer i deras klasser pÄ samma skola. Resultaten frÄn intervjuerna visar att de undersökta lÀrarna pÄ skolan sÀger sig vara positivt instÀllda till flersprÄkighet. Under observationerna i lÀrarnas klassrum visar dock en av dem att hon inte tolererar andra sprÄk Àn svenska. En inre frustration av nÀr hon hör andra sprÄk Àn svenska kan ha lett till att hon inte tolererade andra sprÄk Àn svenskan.

En kvalitativ studie om den fysiska klassrumsmiljön ur ett elevperspektiv

Den hÀr uppsatsen har som syfte att studera klassrummets fysiska miljö som inlÀrningsmöjlighet för elever. Jag vill förstÄ hur elever upplever sitt klassrums fysiska miljö och hur det pÄverkar elevers olika lÀrstilar. Jag har utgÄtt ifrÄn frÄgestÀllningen: tas det hÀnsyn till olika lÀrstilar i klassrummets utformning? För att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning har jag anvÀnt en kvalitativ undersökningsmetod. Genom intervjuer hoppades jag kunna presentera elevers tankar om deras fysiska klassrumsmiljö.

Specialpedagogik i förskolans verksamhet : en studie om hur pedagoger och specialpedagoger beskriver bemötandet av barn i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med studien Àr att studera hur pedagoger och specialpedagoger i förskolans verksamhet beskriver och upplever sitt arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd. Sex semistrukturerade intervjuer har genomförts pÄ olika förskolor för att fÄ svar pÄ detta. Fyra förskollÀrare och tvÄ specialpedaoger har deltagit i intervjuerna. Det framkom i undersökningen att de anser att det Àr barn som har nÄgon slags svÄrighet eller som Àr i behov av lite mer stöd Àn andra barn. Det framkom Àven att de anser att alla barn Àr i behov av sÀrskilt stöd nÄgon gÄng.

Traditioners roll i grundskoleundervisningen : En studie om hur religiösa traditioner framstÀlls i grundskolans klassrum

This study is about which opinion active teachers are having when it comes to integrate religious traditions and ceremonies in their teaching. The aim is to study the religious traditional ceremonies part and how they are being defined in the Swedish classrooms in primary school. Together with literature, research and the discussion in this study, I came up to a few conclusions of how religious ceremonies will be integrated and how it looks like in Swedish classrooms. In this study of literature and research overview, the literatures are intended to provide an insight about how the Swedish school system went from a Christian education to a school that was separate from the church. In the chapter called Literature and research overview the literatures are written by scientists and therefore this chapter is based on research.

<- FöregÄende sida 25 NÀsta sida ->