Sök:

Sökresultat:

268 Uppsatser om Sony-Ericsson - Sida 1 av 18

Sony Ericsson : En studie av värdeskapande ur kundperspektiv

This study intends to elucidate which view customers has about Sony Ericsson as a trademark compared with it?s biggest competitors and how the company can expand and create added value around its products. The aim with this essay is to study and to analyze Sony Ericsson?s creation of value and to increase understanding about strategy development. We have chosen to do this study on the basis of customer perspectives.We have used existing theories that treat matters: added value, marketingmix and trademark image.

Vilka egenskaper önskas hos en ledare - skillnade och likheter i organisationerna Försvarsmakten och Sony Ericsson

Uppsatsens huvudsakliga syfte är att undersöka hur två olika organisationer skiljer och liknar varandra i önskan om ledarskapsegenskaper, detta utifrån de tre olika arenorna rekrytering, utbildning och ledarskap. I denna rapport kommer vi att studera organisationerna Försvarsmakten samt Sony Ericsson, där Försvarsmakten kommer representerar en strukturerad organisation och Sony Ericsson en projektorganisation. Med hjälp av intervjuer både på Försvarsmakten i Halmstad och Sony Ericsson i Lund har vi fått svar på frågor kring rekrytering, utbildning och ledarskap. Det som gör jämförelsen intressant är skillnaden i organisationsformerna på de två olika företagen Försvarsmakten samt Sony Ericsson. Vi har efter granskning av data fått fram att de båda organisationerna strävar efter liknande egenskaper med på skilda sätt. På grund av organisationernas olika strukturer och organisatoriska uppbyggnad går man olika vägar för att hitta en ledare men i slutändan kan man se att processerna liknar varandra.

Sony+Ericsson=sant?

SAMMANFATTNING SYFTE Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera hur uppbyggandet av ett starkt varumärke går till. Vi kommer att identifiera vilka fördelar ett starkt varumärke för med sig och se hur Sony Ericsson kan dra nytta av detta. METOD Vi har utöver den sekundäradata vi samlat in använts oss av en kvalitativ metod för att genomföra vår studie. Slutsatserna är dragna av den analys som gjorts vid en teoretisk prövning av empirin. SLUTSATS Vi har kommit fram till att Sony Ericsson har stor chans att kunna bli ett starkt varumärke om de lyckas positionera sig som ett företag som erbjuder mulitmediala produkter med unik design och avancerade funktioner.

Ett telekomföretags förmåga att ta till sig användarrespons

Det är svårt att utveckla en mobiltelefon som är attraktiv för alla olika typer av slutanvändare. En av faktorerna som gör att mobiltelefonen anses som attraktiv är att den skapar mervärde genom att uppfylla slutanvändarens behov och önskemål. Studien undersöker vilket värde som läggs på användarresponsen, som inhämtas via användningstest, i utvecklingen. Detta försöker studien besvara genom kvalitativa intervjuer med två testledare från Sony Ericsson, samt sex användare som deltagit i användningstest. Intervjuerna fokuserade på respondenternas åsikter om värdet av användarrespons.

"Knowledge Sharing" som stöd för utveckling av organisatoriskt lärande : En utforskning av möjlighet till förbättrad kommunikation globala ledare emellan inom Sony Ericsson

Globalisering är ett ord på allas läppar och i globaliseringens spår följer ett behov av globala ledare. En global ledare är en person som behärskar förmågan att hantera personal av olika nationaliteter, kulturer och team som befinner sig i olika världsdelar.Sony Ericsson, ett "joint venture" företag i mobiltelefonbranschen, tog kontakt med pedagogiska institutionen på Lunds Universitet för att få utomståendes syn på globalt ledarskap. Inom detta område har vi valt att fokusera på "knowledge sharing" av ledarskapsrelaterade frågor och hur detta kan leda till organisatoriskt lärande.Vår undersökning har utförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer av ledare på olika nivåer som alla har konfronterats med utmaningen att leda team i en global organisation.Alla har svårt för att finna den gemensamma värderingen för vad som krävs av globala ledare inom Sony Ericsson. De saknar ett verktyg för "knowledge sharing" av ledarskapsrelaterade frågor. Även HR avdelningen vill ha gemensamma värderingar när det gäller vad som krävs av globala ledare.

Kunskapsföretagets paradox - en empirisk studie om hur en kunskapsintensiv organisation förhåller sig till värdering, planering och effektmätning av kompetensutveckling

Kompetensutveckling är i många företag en lika självklar förutsättning som arbetsuppgiften i sig för att organisationen ska hålla sig vid liv och vara framgångsrik. Arbetet med att utveckla en organisation går inte att generalisera eftersom varje företag är en komplex organism. Uppsatsen fokuserar på att utveckla mer kunskap om hur kompetensutveckling värderas inom en organisation och om det inom ett och samma företag finns flera sätt att betrakta kompetensutveckling. Vi tar även upp hur effekterna av kompetensutveckling kan mätas och tas tillvara.Syftet med studien är därmed: att analysera uppfattningar om värdering av kompetensutveckling i ett kunskapsintensivt företag, med utgångspunkt från intervjuer med HR- och linjechefer inom Sony Ericsson.För att undersöka ovanstående har vi genomfört en empirisk kvalitativ studie på Sony Ericsson i form av fem intervjuer med individer i strategiskt ledande positioner. Vi utgår från teoretiker som var och en besitter en spetskompetens inom sitt område.

A Strategic Decision-Making Model for Supply Chain - A Void to be Filled

Many researchers emphasize the increasing strategic importance of supply chain management, but there is still a lack of concrete guidance for managers faced with strategic decisions in supply chain. Within decision-making theories, the rational decision-making model is the most commonly used. This because of its suitable foundation, enabling a structure to the complex decision process. The rational decision-making model is today not developed to include the aspects of strategic decision-making made in supply chain. The purpose of this research is to adjust a structured rational decision-making model, making it applicable for strategic decision-making in supply chain.

Ekonomistyrning i Internationella Organisationer - En fallstudie av Scania, Sony Ericsson och Tetra Pak

Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur svenska koncerner går tillväga för att samordna ekonomistyrning i en internationell miljö. Studien utgår från fallstudier av tre internationella koncerner, Scania, Sony Ericsson och Tetra Pak. Den teoretiska referensramen har tre hörn; organisatoriska synsätt gällande struktur, ekonomiska processer så som budgetering och rapportering, samt informella processer rörande kultur och kommunikation. Studiens empiri består av primär- och sekundärdata vilket lämnats av respondenterna från våra tre fallföretag.I resultatet har det framkommit att om en organisation ska kunna arbeta med en samordnad ekonomistyrning måste de informella processer samspela väl med de formella processerna..

Mångfalden och den innovativa företagskulturen

Vi har funnit att mångfalden påverkar innovationen positivt, och den är en del av större koncept som vi kallar för den innovativa företagskulturen. För att företag ska lyckas med att vara innovativt måste ledningen implementera en innovativ företagskultur. Den innovativa företagskulturen har stor påverkan på innovationen och vi har funnit att i Sony-Ericssons fall består den av mångfald, rekrytering, lärandet, belönings och incitamentsystemet, nätverket och den coachande ledarstilen..

Outsourcing över livscykeln inom mobiltelefonbranschen ur ett affärsstrategiskt perspektiv

Syftet med denna uppsats är att klargöra vilken betydelse livscykeln har på outsourcing inom mobiltelefonbranschen, sett ur ett affärsstrategiskt perspektiv med fokus på Sony Ericsson och Nokia. En abduktiv metod har valts som genomförts med kvalitativt semistrukturerade intervjuer hos de två utvalda företagen. Teoretiska utgångspunkter har varit teorier om framgångsfaktorer i olika stadier av produktlivscykeln och hur dessa är kopplade till affärsstrategin. Begreppet kärnkompetens och det resursbaserade synsättet har varit centrala då företagens strategier har studerats och analyserats för att i sin tur kunna analysera outsourcingstrategierna. Det har funnits stora skillnader i Sony Ericssons och Nokias syn på outsourcing, men dessa verkar ha minskat på senare år.

Motivation at Work?

The purpose of this diagnostic master thesis is to examine the motivation of the individuals working in a specific section at Sony Ericsson BGNMVNL. In order to do this, we will distinguish motivational and de-motivational factors that influence the individuals? in their work. Further, we also have the aim of giving recommendations on how to act on these outcomes in order to improve the motivation in BGNMVNL. Our thesis is a diagnostic study in which data is collected by qualitative face-to-face interviews and observations with selected individuals at Sony Ericsson.

Co-branding ur ett konsumentperspektiv : En fallstudie av företaget Sony Ericsson

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur konsumenterna uppfattar varumärkesutvidgningen. Studien har haft fokus på ett fallföretag, Sony Ericsson samt de varumärken (Walkman och Cyber-shot från Sony) som de använder på deras produkter. Vi har samlat in data med konsumenters uppfattningar om co-branding och deras brukande av produkter ur den kategori där de co-brandade varumärkena finns. Vidare har vi sökt efter förklaringar till huruvida det finns någon koppling mellan användandet av Mp3-spelare och digitalkamera i förhållande till betydelsen av varumärkena. Undersökningen har varit helt webbaserad och samlat in över 200 svar varvid 197 har använts i sammanställningen av enkätsvaren.Vi har använt oss av rådande teorier inom varumärken, varumärkeshantering, varumärkesvärdering och varumärkesfusioner.

Sony Mobile Communications CSR initiativ GreenHeartTM, och dess influens på koldioxidutsläpp i en mobiltelefons livscykel

Corporate Social Responsibility (?CSR?), även på svenska kallad företagens samhällsansvar, har under de senaste åren fått en allt mer betydelsefull roll i företag. Det är av intresse att studera hur olika företag ser på och använder sig av CSR, då CSR står för hur ett företag tar sitt ansvar jämtemot sina intressenter. Detta ansvar kan vara socialt lika väl som miljömässigt. Syftet med denna rapport var att analysera och undersöka vilken påverkan Sony Mobile Communications CSR initiativ GreenHeartTM hade på koldioxidutsläppen i en livscykel av deras produkter.

Mobiltelefon utformad med EcoDesign

The environmental demands are increasing when it comes to product development. EcoDesign isabout minimizing the environmental impact of a product, considering the entire life cycle of it,without compromising other qualities like function or cost. In this master of science thesis amobile phone has been analysed with Ten Golden Rules in EcoDesign regarding production, useand End of Life. Also a functional and an environmental profile were made. The goal was tomake a new concept phone, based on the previous analysis, which communicates userfriendlinessand sustainable development.

Mellanchefers uppfattning om sin arbetssituation : En kvalitativ undersökning om deras komplexa arbetsroll

Vi har i denna uppsats valt att titta närmare på mellanchefens arbetssituation, och vad det är som påverkar denna. Mellanchefers arbete är som vi ser det väldigt hårt pressat. De ska dels föra ledningens mål och visioner vidare till medarbetarna. Dessutom ska de även kunna leda det dagliga arbetet på sektionen. Detta innebär en hög arbetsbelastning på grund av många direktrapporterande medarbetare.

1 Nästa sida ->