Sök:

Outsourcing över livscykeln inom mobiltelefonbranschen ur ett affärsstrategiskt perspektiv


Syftet med denna uppsats är att klargöra vilken betydelse livscykeln har på outsourcing inom mobiltelefonbranschen, sett ur ett affärsstrategiskt perspektiv med fokus på Sony Ericsson och Nokia. En abduktiv metod har valts som genomförts med kvalitativt semistrukturerade intervjuer hos de två utvalda företagen. Teoretiska utgångspunkter har varit teorier om framgångsfaktorer i olika stadier av produktlivscykeln och hur dessa är kopplade till affärsstrategin. Begreppet kärnkompetens och det resursbaserade synsättet har varit centrala då företagens strategier har studerats och analyserats för att i sin tur kunna analysera outsourcingstrategierna. Det har funnits stora skillnader i Sony Ericssons och Nokias syn på outsourcing, men dessa verkar ha minskat på senare år. Nokia har dock fortfarande en mer återhållsam syn på outsourcing än Sony Ericsson och värderar kopplingen mellan utveckling och produktion högt. Nokia med sina stora volymer har även andra förutsättningar än vad Sony Ericsson har vad gäller skalfördelar och således även möjlighet till att ha kvar produktionen inom företaget. Inget av företagen använder produktlivscykeln aktivt vad gäller outsourcing, dock finns det tendenser till att den ändå har en viss inverkan. Detta gäller framförallt teknologilivscykeln som kan spänna över flera produktlivscyklar genom att plattformar och teknologier återanvänds i nyare modeller. Man kan där se att det mot början av livscykeln outsourcas för att få tillgång till ny teknik och mot slutet för att produkten blivit en standardvara där det inte längre ses som någon konkurrensfördel att ha egen produktion.

Författare

Johan Olsson Alexander Högman Klas Turesson Martin Gråberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..