Sökresultat:
24426 Uppsatser om Socialt förebyggande arbete - Sida 51 av 1629
Hur mÄr chefen?: En undersökning om hÀlsa och socialt stöd hos chefen i mikroföretaget
Att vara chef idag Àr ofta krÀvande. Inte minst i det lilla företaget, dÀr man mÄste vara lite av en allkonstnÀr. Chefer pÄ smÄföretag tros arbeta hÄrt och ha en hög stressnivÄ, men lite Àr skrivet om hur de upplever sin hÀlsa och sin arbetsmiljö.DÀremot Àr kunskapen stor om att socialt stöd pÄ arbetsplatsen kan minska de negativa effekterna av stress och utgöra en buffert mot ohÀlsa hos de anstÀllda. Syftet med den hÀr studien var att ta reda pÄ hur chefen pÄ ett mikroföretag upplevde sin egen hÀlsa, sitt sociala stöd och om detta stöd var viktigt för hÀlsan. Chefer pÄ mikroföretag anslutna till JÀrnhÀlsans FöretagshÀlsovÄrd, med 5-9 anstÀllda, valdes ut som undersökningsgrupp.
Demokratisk fostran -En jÀmförande studie av skolor och föreningar
VÄr uppsats diskuterar hur skolan och föreningar bidrar med en demokratisk fostran av barn och ungdomar. Vi driver tesen att föreningar kan komplettera skolan i att förmedla demokratiska ideal. Med demokratiska ideal menar vi vÀrnandet om alla mÀnniskors lika vÀrde och förmÄgan att samarbeta med andra i en demokratisk anda. Vi har utgÄtt frÄn Dahl's institutionella demokratikriterier, den deliberativa demokratiskolan och det sociala kapitalet.Vi har anvÀnt oss av tidigare empirisk forskning kring hur skolan respektive föreningar förvaltar den teori vi utgÄtt frÄn. Vi har sedan jÀmfört resultaten för att se vari olikheterna ligger och om föreningar kompletterar skolan.Resultatet vi fÄtt fram Àr en verifiering av vÄr hypotes.
GrÀnslös regional utveckling : En aktörsstudie om mÄlsÀttningar och styrning pÄ regional planeringsnivÄ
SammanfattningI dagens samhÀlle har kunskap blivit alltmer anvÀndbart och viktigt för organisationer. Kunskap anses idag vara en vÀrdefull ekonomisk resurs för att organisationen ska kunna utvecklas och konkurrera med andra. Företag idag möter mÄnga utmaningar och dÀrmed ökar behovet av kompetenta och motiverade medarbetare. Allt fler uppgifter utförs av grupper istÀllet för individer och samarbete blir ett viktigt inslag. Kunskapsöverföring Àr avgörande för kunskapsuppbyggnad, organisationens lÀrande och resultat.
Personers upplevelser, copingstrategier och behov av stöd i vÀntan pÄ en hjÀrttransplantation: en systematisk litteraturstudie
HjÀrttransplantation Àr en behandlingsform som blir allt vanligare vid
allvarlig hjÀrtsjukdom. Syftet med studien var att beskriva upplevelser,
coping strategier och behov av vÄrdpersonals stöd hos personer som vÀntar
pÄ en hjÀrttransplantation. Studien var en systematisk litteraturöversikt
som baserades pÄ 13 vetenskapliga studier. UtifrÄn 3 frÄgestÀllningar
presenterades resultatet i nio huvudfynd. Personer som vÀntade pÄ en
hjÀrttransplantation upplevde stress och försÀmrad livskvalitet, anvÀnde
sig mest av positiva copingstrategier som optimism samt behövde stöd av
vÄrdpersonal i form av uppmuntran till positiva copingstrategier och
riktade omvÄrdnadsinterventioner.
Personers upplevelser, copingstrategier och behov av stöd i vÀntan pÄ en hjÀrttransplantation: en systematisk litteraturstudie
HjÀrttransplantation Àr en behandlingsform som blir allt vanligare vid allvarlig hjÀrtsjukdom. Syftet med studien var att beskriva upplevelser, coping strategier och behov av vÄrdpersonals stöd hos personer som vÀntar pÄ en hjÀrttransplantation. Studien var en systematisk litteraturöversikt som baserades pÄ 13 vetenskapliga studier. UtifrÄn 3 frÄgestÀllningar presenterades resultatet i nio huvudfynd. Personer som vÀntade pÄ en hjÀrttransplantation upplevde stress och försÀmrad livskvalitet, anvÀnde sig mest av positiva copingstrategier som optimism samt behövde stöd av vÄrdpersonal i form av uppmuntran till positiva copingstrategier och riktade omvÄrdnadsinterventioner.
FörÀldrars sysselsÀttning och ungdomars studieresultat : En enkÀtstudie om hur förÀldrars sysselsÀttningsgrad pÄverkar ungdomars studieresultat i gymnasieskolan
övergripande syftet med denna C-uppsats har varit att ur ett pedagogiskt perspektiv och utifrÄn sjÀlvrapporterade data undersöka hur förÀldrars sysselsÀttningsgrad pÄverkar deras ungdomars studieresultat i gymnasieskolan. Data har samlats in med hjÀlp av enkÀter som riktats till gymnasieungdomar i Ärskurs tre och arbetet har utgÄtt ifrÄn en positivistisk ansats. GrundlÀggande för arbetet har varit ett antagande om att hög sysselsÀttningsgrad hos förÀldrar genererar socialt kapital som fungerar som stöd för ungdomars utveckling och lÀrande. Resultatet visade bland annat att ungdomar med hög sysselsÀttningsgrad i familjen uppgav högre genomsnittliga betyg Àn ungdomar frÄn familjer med lÄg sysselsÀttningsgrad. Denna studie styrker de forskningsresultat som tidigare gjorts pÄ omrÄdet och bidrar med ökad kunskap om hur förÀldrars sysselsÀttning kan pÄverka ungdomars studieresultat i gymnasieskolan..
Ur elden in i askan : En kvalitativ studie om det sociala nÀtverkets betydelse för ensamkommande barn
AbstractTitel: Ur elden in i askan. En kvalitativ studie om det sociala nÀtverkets betydelse för ensamkommande barnKeywords: unaccompanied refugee children, social network, risk and resilience, social work.Authors: Karin BodÄ och Leila Silva The main purpose of this study is to illuminate and describe the importance of having a social network for unaccompanied refugee children in Sweden. Using qualitative interviews this study looks at their possibilities to create a social network in Sweden and how their network helps them to solve problems. Knowledge of this subject is important for social workers, in order to be able to encourage and help unaccompanied refugee children to build a social network. The base for our analysis is attachment theory, coping theory, social network theory, KASAM theory, risk and resilience theory, system theory are used to give deeper insight into experiences of four unaccompanied refugee boys.
Men problemet Àr att man aldrig har facit i handen : NÄgra socialsekreterares uppfattningar om deras arbete med barn och ungdomar
The opinion of social workers towards their work with children and young persons wasstudied in this essay. Even their point of view with reference to the term the child?s bestinterest has being considered and special focus was laid on the social workers attitudestowards media coverage and its criticism towards their work. A qualitative approach was usedconsisted of six interviews. The theoretical frameworks were based on the theory aboutfreedom of action and the theory of social representations.
To start a project ? post-rehabilitation within substance abuse care
Syftet med denna uppsats var att undersöka hur ett projekt startas upp, leds och drivs dÄ det Àr kopplat till socialt arbete och efterbehandling för hemlösa kvinnor med missbruksproblematik. Bakgrunden Àr en tidigare b-uppsats som visade pÄ brister i eftervÄrden för dessa kvinnor. Examensarbetet har gjorts genom en litteraturstudie dÀr vi undersökt projekt och projektledning, samt en halvstrukturerad personlig intervju och en telefonintervju med en nyckelperson med erfarenhet av projektarbete. Resultatet visade pÄ att det Àr viktigt med samarbete och nÀtverk dÄ det oftast finns mÄnga aktörer som kan hjÀlpa mÄlgruppen, sÄ som socialtjÀnsten, beroendecenter samt Röda Korset. Genom ett lösningsfokuserat arbete och en upplevelsebaserad metod kan mÄlgruppen fÄ hjÀlp att komma tillbaka in i samhÀllet och fÄ ett sjÀlvstÀndigt och vÀrdigare liv.
Autism och kommunikation: hur arbetar man med kommunikation
pÄ gymnasiesÀrskolor idag?
Detta arbete behandlar funktionshindret autism, dÀr kommunikation Äterfinns som ett stort problemomrÄde. Inom den sk "Wings Triad", dÀr nedsÀttning i social interaktion, kommunikation och fantasi nÀmns som de största svÄrigheterna, och som komplexa omrÄden dÀr mÄnga personer med autism har stora brister, Àr detta tydligt. Sett ur individperspektiv Àr kommunikation vÀldigt intressant och ett viktigt omrÄde att belysa. Just kommunikation och det sociala samspelet med andra mÀnniskor Àr nÄgot som i dagens samhÀlle fyller en viktig funktion, och finns dÄ svÄrigheter till kommunikativt samspel sÄ innebÀr detta problem. Jag vill med detta arbete visa hur man arbetar med kommunikation som problemomrÄde i sÀrskolan idag, och ge en inblick i vilka olika metoder, visuella arbetssÀtt och hjÀlpmedel som finns att tillgÄ för att stimulera personer med autism till en förbÀttrad tvÄvÀgskommunikation.
OM SAMTIDA UPPLOPP : Teoretiska perspektiv pÄ strukturellt och direkt vÄld.
I norra London startade, den sjÀtte augusti 2011, ett av de största upploppen i modern tid. Syftet med denna teoretiska uppsats Àr att - inspirerat av londonupploppen - diskutera olika teoretiska sÀtt att förklara och förstÄ hÀndelserna ifrÄga, med sÀrskild fokus pÄ relationen mellan strukturellt och direkt vÄld. Styrande teman Àr socialt utanförskap, skam och vanmakt. Analysen indikerar att det sociala utanförskap som strukturellt vÄld och relativ deprivation skapar Àr grogrunden för vanmakt och skam ? tvÄ kÀnslor som Àr intimt förknippade med direkt vÄld.
Hur upplever tonÄringar och unga vuxna med Àtsörningar att livskvaliteten pÄverkas? : En litteraturstudie
Sjuksköterskans arbete innebĂ€r att kunna ge en bra vĂ„rd till mĂ€nniskor med olika typer av etnisk bakgrund, tro och vĂ€rderingar. Ătstörning Ă€r ett tillstĂ„nd av psykisk ohĂ€lsa dĂ€r den drabbade har utvecklat vad som kan likna en fobi för normal kroppsvikt. Den fysiska hĂ€lsan blir ocksĂ„ pĂ„verkad pĂ„ grund av de olika metoder som den drabbade anvĂ€nder för viktnedgĂ„ng samt pĂ„ grund av nĂ€ringsnedsĂ€ttning. Livskvailtet Ă€r hur en mĂ€nniska upplever sin tillvaro och om personen kĂ€nner nĂ„gon mening i sitt liv. Syftet med studien var att beskriva hur ungdomar och unga vuxna med Ă€tstörningar upplever sin livskvalitet.
Gymnasieungdomars identifiering med den egna sexuella lÀggningen : SjÀlvkÀnsla, nÀra socialt stöd, ifrÄgasÀttande
Under ungdomsÄren sker stora förÀndringar, bÄde fysiskt och psykiskt. Utforskandet av sexualiteten blir mer aktuell och den sexuella identiteten och den sexuella lÀggningen kan genomgÄ förÀndringar. Viktiga aspekter för att identifiera sig med den sexuella lÀggningen anses av vissa forskare vara sjÀlvkÀnsla, nÀra socialt stöd och ifrÄgasÀttande. Syftet med denna studie Àr att finna svar pÄ hur mönster av dessa faktorer kan pÄverka den sexuella identiteten bland gymnasieungdomar. Studien genomfördes med en kvantitativ ansats.
Barnets bÀsta : MÀnsklighet inom juridikens ramar
TvÄ Är vid polisutbildningen har bl.a. lÀrt oss lagstöd, sjÀlvskydd, vapenhantering, radio, bilkörning, bemötande och hantering av misstÀnkta gÀrningsmÀn, drabbade mÄlsÀganden och vittnen. Men de minsta i samhÀllet har glömts bort. Hur ska vi bemöta och ta hand om barn i samband med brott? Denna rapport Àr Àgnad Ät att ta fram information som Àr relevant för poliser i yttre tjÀnst vid bemötande av barn som bevittnat eller sjÀlva drabbats av brott.
Att göra sociala problem av tjejers sexualitet, en kritisk studie av synen pÄ unga tjejers sexualitet i det sociala arbetet
Abstract
Forskning har visat att kön spelar roll för hur ungdomar bedöms inom det sociala arbetet. Mot bakgrund av detta har ett intresse vÀckts för hur socialarbetare arbetar med och förhÄller sig till den könade praktikens ojÀmlika villkor.
Uppsatsens syfte Àr att utforska om, och i sÄ fall hur, tjejers sexualitet görs till sociala problem inom nÄgra delar av det sociala arbetet, med hjÀlp av socialarbetares egna berÀttelser.
Inledningsvis diskuteras centrala frÄgor som vad ett socialt problem Àr, vem som har makt att definiera detta, hur tjejers sexualitet historiskt har gjorts till problem i högre grad Àn killars samt vilken betydelse kön har för det sociala arbetet.
Genom djupintervjuer med olika socialarbetare utforskas vidare förestÀllningar och konstruktioner av problem, förhÄllningssÀtt till dessa och förÀndringspotential för arbetet.