Sök:

Sökresultat:

24426 Uppsatser om Socialt förebyggande arbete - Sida 32 av 1629

Ideellt arbete : Ideellt engagemang i en simförening

I Sverige finns idag mÄnga som Àr ideellt engagerade och mÄnga utav dem Äterfinns inom idrotten. Tusentals individer Àr engagerade som trÀnare och ledare pÄ ideell basis. Denna studie syftade till att förstÄ hur individen sjÀlv ser pÄ sitt engagemang, vad som motiverade honom/henne att engagera sig frÄn början samt hur man kan göra engagemanget mer lÄngsiktigt. Sju kvalitativa intervjuer genomfördes med ideellt engagerade trÀnare i en av Stockholms större simföreningar. Materialet tolkades med hjÀlp av induktiv tematisk analys.

E-postens pÄverkan pÄ den psykosociala arbetsmiljön

Teknikens utveckling har medfört att de flesta organisationer anvÀnder e-post, eftersom den Àr snabb och enkel att anvÀnda. Flera tidigare studier har visat att e-post skapar stress i arbetslivet. Syftet Àr att undersöka om e-post Àr förenat med upplevd stress samt vilka av faktorerna krav, kontroll och socialt stöd som korrelerar med dessa upplevelser. I studien undersöktes Àven om anstÀllda kÀnner sig stressade i sina arbeten. Studien bygger pÄ en enkÀt med 50 deltagare frÄn tre olika organisationer.

FörskollÀrares erfarenheter av att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter i förskolan

Denna uppsats utforskar förskollÀrares erfarenheter och synpunkter pÄ att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter, med syfte att göra pedagoger medvetna om hur man kan förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter. Denna uppsats utgÄr ifrÄn sprÄkliga orsaker och literacy anvÀnds som en teoretisk utgÄngspunkt. Literacy handlar om hur barn lÀr sig ett sprÄk i ett socialt sammanhang, exempelvis genom att en vuxen lÀser en bok eller genom namnskyltar pÄ förskolan. Jag har anvÀnt mig av intervjuer med tvÄ förskollÀrare för att utforska deras erfarenheter av att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter. BÄda pedagoger menar att det Àr för tidigt att sÀtta en stÀmpel pÄ ett förskolebarn för lÀs- och skrivsvÄrigheter, men att arbete med sprÄket i förskolan Àr viktigt och Àr en del av förskolans arbete.

LitterÀr kanon i gymnasielÀrarutbildningen i svenska: om texturval, reproduktion och reflekterad iscensÀttning

I detta arbete analyseras och diskuteras intervjuer med blivande gymnasielÀrare i svenska och med en lÀrarutbildare vid ett universitet. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om litterÀr kanon i den svenska gymnasieskolan. LitterÀr kanon bygger pÄ texturval som Àr ett resultat av Àmnesteoretisk kunskap, men ocksÄ av undervisande lÀrares habitus, didaktisk-metodiska handlingskompetens eller frÄnvaro av sÄdan, rutinisering samt didaktisk reduktion och iscensÀttning. Denna reproduktion stÀlls sedan inför legitimitetsproblem. Dessa begrepp anvÀnds för att diskutera det empiriska resultatet av detta arbete.

Medias skildring av det svenska samhÀllet : En diskursanalys om integration och utanförskap

Denna uppsats syftar till att tydliggöra de mediala diskurser som finns om integration och utanförskap i tidningsartiklar. Tidningsartiklarna strÀcker sig över tvÄ tidsperioder, 1996-1997 och 2006-2007. En frÄgestÀllning som uppsatsen försöker besvara Àr om analysens tidningsartiklar gÄr att koppla till Ruth Levitas diskursmodeller om socialt utanförskap. Den centrala teoretiska utgÄngspunkten Àr ett postkolonialt perspektiv. Uttrycket ?vi och dem? utgör en röd trÄd genom hela uppsatsen.

Socialt stöd, arbetsrelaterad stress samt fysisk aktivitets pÄverkan pÄ individens vÀlmÄende : En kvantitativ fallstudie

Studiens syfte var att undersöka vilken effekt socialt stöd, arbetsrelaterad stress samt fysisk aktivitet har pÄ individens vÀlmÄende. Dessutom undersöktes vilken pÄverkan kön och Älder har pÄ individens vÀlmÄende. KarasekŽs krav-kontroll-stödmodell utgjorde grund vid analys av resultatet (Karasek & Theorell, 1990). Studien utfördes pÄ en organisation och bygger pÄ en enkÀtundersökning (n=124) dÀr bekvÀmlighetsurval anvÀndes. MÀtinstrumentet bestÄr av fem delar som utgörs av demografiska faktorer, QPS-Nordic (Dallner, Lindström, Elo, Skogstad et al., 2000), MHC-SF (Keyes, 2009), PSS-14 (Cohen, Karmarck & Mermelstein, 1983) samt fysisk aktivitet.

Incitamentsprogram : En studie om incitamentsprogrammen i Danmark, Finland och Sverige

Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan kvantitativ anstÀllningsotrygghet (oron för att förlora arbetet) samt kvalitativ anstÀllningsotrygghet (oron för att förlora vÀrdefulla aspekter av arbetet) och hÀlsa respektive arbetstrivsel. Vidare kontrollerades det för hur och om socialt stöd frÄn chef och medarbetare hade en modererande effekt i denna relation. Resultat av hierarkiska regressionsanalyser visade att kvalitativ anstÀllningsotrygghet predicerade lÀgre arbetstrivsel men inget samband med ohÀlsa erhölls. Socialt stöd visade sig inte heller ha nÄgon modererande effekt pÄ anstÀllningsotrygghet. Socialt stöd frÄn medarbetare hÀngde dock samman med högre arbetstrivsel men inte med hÀlsa, medan stöd frÄn chef inte predicerade nÄgot av utfallen.

SpÀdbarnsmassage, ett verktyg för socialt arbete? : En kvalitativ studie

The overarching purpose of the study was to examine the effects of infant massage and to put these effects incontext with mother ? child attachment. The intention was also to study whether these effects have any relevancefor social work. This was accomplished by studying earlier research, theory and laws but also through interviewswith mothers who have followed through a course in infant massage. The main questions of the study was: Afterthe completion of the course and after using the massage technique at home, does the mother experience that thebond with their child is influenced by the technique and are the mothers more apprehensive of their child?ssignals? Has the mothers observed any signals from their infants during the massage and if so what has beentheir reaction? Does the mothers experience that the massage has provided any physiological effects? Has thecompletion of the course provided the mothers with knowledge that?s had an effect in their ways of parenting? Inwhat way does the earlier research, reports and laws deal with the benefits and risks of a secure or insecureattachment, and can the quality of the attachment have any meaning in the social work? A qualitative approachwas chosen with respondent-interviews.

?Regeringen skyndar p? ?tg?rder mot g?ngkriminaliteten - En kritisk diskursanalys om hur media framst?ller f?rebyggande ?tg?rder mot g?ngkriminalitet

Gang crime has increased significantly in Sweden over the past decade, deadly shootings are becoming more common. This led to the year 2022 being established as the deadliest year in Swedish crime statistics since the police began compiling national statistics on shootings. Gang crime is, therefore, a highly relevant topic in the Swedish mass media. Besides the mass media, the phenomenon is also of interest to politicians and the general public. Because of the escalation of violence in Sweden, daily reports discuss the measures that should be implemented to combat gang crime.

FörlÄtelse : Begrepp och metod inom socialt arbete

AbstractAim: this paper is a report of a concept analysis of forgiveness and its practice within the social work area. Background: worldwide interest in and funding for forgiveness research has brought about a body of knowledge from many disciplines that could be clinically useful to social work. At this time forgiveness interventions are used in social work in other countries, primary in the USA. The social workers in the Scandinavian countries need to focus on this important area of inquiry. Method: forgiveness was explored from a philosophical perspective and from forgiveness interventions from a variety of areas suitable for social work.

Personer med funktionshinder och deras erfarenheter av arbetsmarknaden

Alla i ett samhÀlle skall ha tillgÀnglighet till arbetsmarknaden. Ett arbete ger en delaktighet och Àr nyckeln in i ett samhÀlle i ett större socialt sammanhang. Detta förutsÀtter inte bara en tillgÀnglighet till den fysiska miljön, det Àr Àven frÄgan om en tillgÄng till de sociala strukturerna och institutionerna. Syftet med denna undersökning var att undersöka vilka erfarenheter personer med funktionsnedsÀttning har av ett arbete pÄ arbetsmarknaden. En kvalitativ metod har anvÀnts och verktyget har varit semi-strukturerade intervjuer.

Personer med funktionshinder och deras erfarenheter av arbetsmarknaden

Alla i ett samhÀlle skall ha tillgÀnglighet till arbetsmarknaden. Ett arbete ger en delaktighet och Àr nyckeln in i ett samhÀlle i ett större socialt sammanhang. Detta förutsÀtter inte bara en tillgÀnglighet till den fysiska miljön, det Àr Àven frÄgan om en tillgÄng till de sociala strukturerna och institutionerna. Syftet med denna undersökning var att undersöka vilka erfarenheter personer med funktionsnedsÀttning har av ett arbete pÄ arbetsmarknaden. En kvalitativ metod har anvÀnts och verktyget har varit semi-strukturerade intervjuer.

Barnmisshandel- anmÀlningsplikt bland förskolelÀrare

MITTUNIVERSITETETInstitution för socialt arbetet ÄMNE: Socialt arbete, C- kursHANDLEDARE: Sofie Ghazanfareeon Karlsson SAMMANFATTNINGBarnmisshandel finns och har funnits i alla tider och i de flesta kulturer. Barnmisshandel Ă€r ingen isolerad företeelse, oftast finns ett mönster av problem, som handlar om individen, familjen, samhĂ€llet och kulturella vĂ€rderingar. Studiens syfte var att uppnĂ„ en ökad förstĂ„else för barnmisshandel samt att undersöka och analysera hur förskolelĂ€rarna förhöll sig till anmĂ€lningsplikten vid misstanke om barnmisshandel. Studien genomfördes med hjĂ€lp av semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tre förskolelĂ€rare och en barnskötare. Av studiens resultat framgick att intervjupersonerna var vĂ€l medvetna om att de hade anmĂ€lningsplikt samt att de visste vad anmĂ€lningsplikten innebar.

Men vad ska socialarbetaren göra? : En diskursanalys av den professionella expertisens funktion inom en evidensbaserad praktik i socialt arbete

Med utgĂ„ngspunkt i diskrimineringslagen som trĂ€dde i kraft 2009 samt rapporter som visat pĂ„ stor ohĂ€lsa hos homo- och bisexuella ungdomar och unga transpersoner, syftar denna studie till att undersöka hur yrkesverksamma lĂ€rare uppfattar den nyaste diskrimineringsgrunden könsöverskridande identitet eller uttryck samt hur de uppfattar och talar om kön och sexualitet utifrĂ„n sina skolkontexter. Åtta informanter arbetande i grundskolans senare Ă„r och i gymnasiet intervjuas utifrĂ„n en kvalitativ metod och deras berĂ€ttelser och upplevelser analyseras utifrĂ„n ett queerteoretiskt perspektiv, dĂ€r normer rörande kön och sexualitet sĂ€tts i fokus. Resultatet visar en mycket heteronormativ skolkontext, dĂ€r normerna kring manligt och kvinnligt Ă€r starka och dĂ€r andra sexuella lĂ€ggningar Ă€n heterosexuell och andra könsidentiteter Ă€n man och kvinna osynliggörs. Diskrimineringsgrunden könsöverskridande identitet eller uttryck har diskuterats i liten utstrĂ€ckning, och frĂ„gor rörande homo- och bisexualitet har överlag en mycket liten plats i skolvardagen, om inte enskilda lĂ€rare har ett personligt intresse i frĂ„gorna. I diskussionen belyses den nya lagens egentliga betydelse utifrĂ„n det faktum att transpersoner och till viss del homo- och bisexuella personer Ă€r osynliga i skolkontexterna.

Perverterad demon eller vanlig kille/Perverted demon or the man on the street

Steneryd, L & Quittberg, C. ?Perverterad demon eller vanlig kille.? Den svenske mannen som köpare av sexuella tjÀnster. Examensarbete i socialt arbete 10 poÀng. Malmö högskola: HÀlsa och SamhÀlle, utbildningsomrÄde socialt arbete, 2006.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->