Sök:

Sökresultat:

9310 Uppsatser om Sociala mönster - Sida 37 av 621

Livskunskap - en fallstudie i hur skolan kan stÀrka barns sociala kompetens

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur personal, elever och nÄgra förÀldrar pÄ StÄnga skola uppfattar att skolan kan stÀrka barns sociala kompetens med SET (social och empatisk trÀning) som metod. Studien bygger pÄ skolan och hemmets gemensamma ansvar för barnens fostran, utveckling och utbildning.I litteraturgenomgÄngen definieras begrepp inom social kompetens, och metoder som frÀmjar social kompetens presenteras.Den empiriska undersökningen bygger pÄ observationer, intervjuer samt enkÀtinsamlingar som utfördes i samband med ett besök pÄ StÄnga skola. Arbetet med SET undersöktes. Studien visar att arbetet med Livskunskap Àr viktigt, men huruvida det stÀrker barns sociala kompetens eller ej har inte kunnat pÄvisas mer Àn som en observerbar förÀndring gÀllande elevernas förhÄllningssÀtt, beteende och bemötande..

Sociala faktorers betydelse för de boendes hÀlsa pÄ ett trygghetsboende : En intervjustudie

SamhÀllet i Sverige och Europa stÄr inför en stor utmaning nÀr det gÀller den Äldrande befolkningen, medellivslÀngden ökar och allt fler blir allt Àldre och friskare. För att möta upp dessa utmaningar Àr det av stor vikt att skapa ett synsÀtt dÀr man ser att mÄlgruppen Àldre Àr en investering och att det Àr viktigt att skapa förutsÀttningar för ett gott Äldrande. Detta arbete kan göras med hÀlsofrÀmjande arenor och förebyggande insatser i samhÀllet. En sÄdan plats i samhÀllet kan vara ett trygghetsboende som bÄde kan inbringa en trygghet och stimulera till socialt deltagande med andra. Syftet med studien var att undersöka sociala faktorers betydelse för Àldres hÀlsa pÄ ett trygghetsboende.

Orsaker till ungdomsbrottslighet : en kvantitativ undersökning om brottslighet bland gymnasieelever

Ungdomsbrottsligheten har studerats och diskuterats i en uppsjö av olika sammanhang, medmer eller mindre lyckade resultat. TvÄ teorier, som under de senaste halvseklet har försökthitta svar pÄ detta komplexa problem, stÄr Travis Hirschi och John Braithwaite bakom. Deutvecklade teorin om sociala band (1969) respektive Äterintegrerande skambelÀggning (1989),dÀr framförallt den förstnÀmnda fÄtt en stor genomslagskraft inom den kriminologiskaforskningen, medan den senare Àr nÄgot mer okÀnd. Men kan dessa tvÄ teorier förklaraungdomsbrottslighet? Genom att formulera en enkÀtundersökning, som kom att besvaras av82 gymnasietreor, skapades ett kvantitativt material att granska.

Att arbeta med elevers sociala förmÄgor: lÀrares strÀvan
efter ett gott gruppklimat

VÄr empiriska fallstudie syftar till att undersöka hur lÀrare arbetar för att Ästadkomma ett behagligt klimat mellan eleverna i de tidigare Ären, samt lÀrarnas motiv för detta. För att ta reda pÄ det har vi gjort kvalitativa intervjuer med tio lÀrare och genom dessa har vi kommit fram till att lÀraren har en betydelsefull roll för hur det sociala samspelet mellan eleverna i klassen fungerar. Studien har visat att kommunikation och samtalsmetoder Àr ett övervÀgande arbetssÀtt hos lÀrarna, Àven om det ocksÄ förekommer andra tillvÀgagÄngssÀtt, sÄ som fredlig beröring, arbete med bilder, avslappning och konflikthantering. MÄnga lÀrare menar Àven pÄ att hur de Àr som personer avspeglas pÄ gruppen. I likhet med dessa resultat fann vi i litteraturstudien att utvecklandet av elevers sociala och emotionella förmÄgor pÄverkar det sociala samspelet mellan eleverna pÄ ett positivt sÀtt, samt att det har en inverkan pÄ inlÀrningssituationen.

Betydelsen av likes och followers : en jÀmförelse mellan tre huvudstÀders turistbyrÄer och deras marknadsföringsstrategier pÄ sociala medier

Internet har i jÀmförelse med andra kommunikationskanaler som TV och radio vuxit fram vÀldigt fort, och en utveckling av detta Àr sociala medier, dÀr interaktion och kommunikation Àr tvÄ viktiga ledord. För turismföretag kan dessa plattformar fylla en marknadsföringsfunktion, om de anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt, och i bÀsta fall skulle de ocksÄ kunna hjÀlpa turistbyrÄer att attrahera fler gÀstnÀtter till sina stÀder. Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra hur de tre skandinaviska huvudstÀdernas turistbyrÄer marknadsför sig via sociala medier mot turister och se vilka förvÀntningar de har för det framtida anvÀndandet av dessa plattformar. AnstÀllda pÄ de tre olika turistbyrÄerna har intervjuats för att fÄ höra om deras erfarenheter med anvÀndandet av sociala medier, och i detta fall just Facebook och Twitter. Vi har Àven intervjuat en expert pÄ sociala medier för att se om det finns nÄgot sÀtt som Àr mer effektivt vid marknadsföring via dessa.

TrÀffpunkten- Sociala relationers betydelse för mÀnniskor med missbruksproblem

I denna studie har jag undersökt vad sociala relationer betyder för mÀnniskor med missbruksproblem i form av droger och alkohol. De sociala relationerna har kommit att inbegripa andra missbrukare men Àven mÀnniskor som jag definierar befinner sig utanför missbruket och dÀrmed Àr accepterade och inrÀknade som en del av samhÀllet. MÀnniskor med missbruksproblem stÄr utanför samhÀllet, de har inte en plats som mÀnniskor som lever ?normalt?. MÀnniskor med missbruksproblem har Àven svÄrt att bli accepterade av samhÀllet och deltagarna i denna studie upplever att de aldrig fÄr en chans att komma tillbaka.Jag valde att anvÀnda mig av en hermeneutisk metod, som handlar mycket om att sÀtta sig in i den andres livsvÀrld.

MyLikes : utveckling av ett rekommendationssystem med utgÄngspunkt i informationen frÄn sociala medier

I takt med att Internet blir mer och mer tillgÀngligt och att informationsmÀngden pÄ Internetkonstant ökar, har ett behov för rekommendationssystem uppkommit. Ett problem pÄ internet Àratt veta vem och vad man kan lita pÄ. Ett sÀtt att komma runt det hÀr tillitsproblemet Àr attanvÀnda sig av social media. Samtidigt har sociala medier stÀndigt ökat i populÀritet de senasteÄren. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur rekommendationssystem och socialamedier kan dra nytta av varandra samtidigt som ett praktiskt problem om att fÄrekommendationer frÄn sina (online) vÀnner löses.

Vem syns? : En kvantitativ studie av mÀn och kvinnor i Norrbottens lokalpress

I uppsatsen underso?ks hur ma?n och kvinnor representeras i Pitea? Tidningen, en av Norrbottens sto?rsta lokaltidningar. I Norrbotten pa?ga?r en genusdebatt, som kretsar kring kvinnors sva?righeter att sla? sig fram pa? na?ringsmarknaden. Fo?ljande studie utga?r ifra?n en kvantitativ inneha?llsanalys, som genom en rad variabler so?ker besvara uppsatsen fra?gesta?llningar: [1] Hur stort utrymme ges ma?n respektive kvinnor i tidningen? [2] I vilka sammanhang fo?rekommer ma?n respektive kvinnor i nyhetsrappoteringen? och [3] Vilka skillnader och likheter finns i framsta?llningen av kvinnor och ma?n? Genom en rad olika teorier och tidigare forskningar tolkas resultatet och analyseras i en slutlig diskussion.

HöglÀsning i förskolan : En planerad eller polanerad aktivitet?

Barns utveckling och vÀlmÄende kan pÄverkas av hur deras sociala relationer ser ut. Eftersom barn spenderar mycket tid pÄ förskolan blir det pedagogernas ansvar att stötta utveckling av barns sociala relationer. Studiens syfte Àr att identifiera och beskriva diskurser som framkommer i samtal mellan pedagoger om deras arbete med barns sociala relationer. UtifrÄn detta belyser studien vilka diskurser som pedagoger uttrycker kring sitt arbete med barns sociala relationer. UtifrÄn tidigare forskning presenteras teman som innefattar hur pedagoger kan agera för att möjliggöra goda relationer mellan barn samt vad som kan pÄverka barns sociala relationer och vilka följder som kan uppkomma. Det lyfts Àven fram om sprÄkets betydelse i sociala samspel med andra.

RUT-en nödvÀndig lyx : A?ldre personers erfarenheter av och resonemang kring sitt anva?ndande av husha?llsna?ra tja?nster med rutavdrag

The aim of this thesis was to study elderly people?s experiences of and approach to their usage of home care services with tax deduction. The aim was also to describe how elderly people reason about their underlying motives of using home care service with tax deduction. The study is based on six qualitative interviews with people between the ages of 65 and 80, living in Nacka, Sweden. This thesis is a collaboration with Stiftelsen Stockholms la?ns A?ldrecentrum/ Stockholm Gerontology Center and part of their follow up study concerning simplified administration for elderly people applying for home care services in Nacka.

Sociala mediers pÄverkan pÄfastighetsmÀklarföretag : ett framtidsperspektiv

Syfte: Syftet med denna uppsats ligger i att undersöka hur svenska fastighetsmÀklarföretag anvÀnder sig av sociala medier i sitt vardagliga arbete. Vi har undersökt hur komponenter sÄ som kundfokus, marknadsföring samt försÀljning Äterspeglas mot företagen i och med deras intrÀde i de sociala medierna.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod i arbetet och det grundar sig pÄ en empirisk studie dÀr vi bearbetat inhÀmtat material ifrÄn intervjuer. Vi har Àven haft en kumulativ inriktning i vÄrt arbete för att pÄ sÄ sÀtt fÄ en mer unik aspekt pÄ arbetet.Resultat & slutsats: Resultatet visar pÄ att det finns en stor möjlighet för svenska fastighetsmÀklarföretag att anvÀnda sig av sociala medier i ett syfte som ligger i att öka försÀljningen. I dagslÀget anser vi inte att medvetenheten hos svenska fastighetsmÀklarföretag gÀllande sociala mediers betydelse Àr tillrÀckligt stor. Dessutom finns inte en insikt om att den förmodade framtida expansionen av sociala medier.

Ägarstrukturens betydelse för företagssociala ansvarstagande : En studie av hur svenska storföretags sociala ansvarstagandepĂ„verkas av Ă€garstrukturen

Intresset för företagens sociala ansvarstagande och dess bakomliggande faktorer har pÄ senaretid ökat snabbt och mÄnga olika aspekter har studerats. Vi har i denna uppsats undersökt hurföretags Àgarkoncentration, storleken pÄ deras största Àgare samt Àgande av finansiellainstitutioner pÄverkar kvalitén pÄ företagens sociala ansvarstagande i ett svenskt kontext. Denmetod som anvÀnts Àr en multipel linjÀr regression dÀr sambandet mellan ovan nÀmndavariabler och kvalitén pÄ företags sociala ansvarstagande testats. Resultaten visar inte pÄnÄgot signifikant samband mellan Àgarkoncentration och kvalitén pÄ företags socialaansvarstagande medan storleken pÄ den största Àgaren visar sig ha en negativ inverkan ochÀgande av finansiella institutioner en positiv inverkan pÄ kvalitén av det socialaansvarstagandet. DÄ resultaten gÀllande storleken pÄ den största Àgaren ochÀgarkoncentrationen skiljer sig frÄn resultat i andra lÀnder skulle det kunna implicera attSveriges institutionella bakgrund pÄverkar storÀgares instÀllning till socialt ansvarstagande..

Den mödosamma vÀgen ur Jehovas vittnen : Sociala relationer före och efter uttrÀdet

ABSTRAKTUppsatsen handlar om hur en persons sociala relationer pÄverkas nÀr individen distansierarsig frÄn Jehovas vittnen. För att uppfylla syftet genomfördes en kvalitativ studie pÄ basen avsemistrukturerade intervjuer med fyra stycken personer dÀr tre har lÀmnat Jehovas vittnenoch en Àr pÄ vÀg att lÀmna. Resultatet har jag tolkat utifrÄn den kunskapssociologiska teorinobjektiv och subjektiv identitet av Berger & Luckmann(2003). Resultatet visade att nÀrinformanterna fortfarande var aktiva medlemmar i Jehovas vittnen sÄ mÄdde de bra.UmgÀnget inom Jehovas vittnen var enligt informanterna fullt tillrÀcklig dÀr man tyckte attgemenskapen var bÄde varm och hjÀrtlig och i det sociala umgÀnget saknades inget.UmgÀnget med mÀnniskor utanför Jehovas vittnen var nÀst intill obefintligt förutom meddem pÄ jobbet, som krÀvdes för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Jehovas vittnens regleroch lagar var man tvungna att följa annars skulle man fÄ sanktioner i form av att blitillrÀttavisad eller sÄ blev man av med sina privilegier.

"Gift orm... undrar hur det bröllopet sÄg ut!" : Ett undervisningsexperiment om hur felaktig sa?rskrivning kan fo?rebyggas

Felaktig sa?rskrivning a?r ett utbrett problem i svenska texter. Det finns forskning ba?de om vilka typer av ord som sa?rskrivs och om ta?nkbara orsaker till varfo?r sa?rskrivning sker. Bristen pa? fo?rslag till undervisning och fo?rebyggande a?tga?rder ro?rande sa?rskrivning a?r vad som har motiverat denna studie.

Instagram som mediekanal för varumÀrkesspridning - en fallstudie av Stadiums selfiekampanj #whatsyourdistance

Idag publiceras stora mÀngder bilder, och framförallt selfies, i olika sociala nÀtverk. Uppsatsen syftar till förstÄ företags anvÀndande av fenomenet selfiekampanjer pÄ sociala medier. VarumÀrkesspridningen och marknadsföringsstrategin undersöks, dessutom studeras deltagarnas beteendemönster vid publiceringen av bilder. En fallstudie koncentrerad till en av Stadiums selfiekampanjer, kampanjen #whatsyourdistance pÄ Instagram, har genomförts. Undersökningen innefattade en kortare telefonintervju med en av nyckelpersonerna bakom kampanjen samt en kvalitativ innehÄllsanalys av de bilder som fungerat som tÀvlingsbidrag. Arbetet visar bland annat att Stadium anvÀnt ett aktuellt fenomen för att fÄ mÀnniskor att publicera bilder och dÀrigenom sprida Stadiums varumÀrke. Stadium har ocksÄ anpassat selfiekampanjen sÄ att den genomförs i enlighet med deltagarnas aktiviteter i det vardagliga livet. Dessutom pÄvisas att deltagarna huvudsakligen har följt anvisningarna för kampanjen, men har en tendens till antingen bristande kunskaper i plattformens teknik eller problem med tolkandet av instruktionerna för tÀvlingsmedverkan..

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->