Sök:

"Gift orm... undrar hur det bröllopet såg ut!"

Ett undervisningsexperiment om hur felaktig sa?rskrivning kan fo?rebyggas


Felaktig sa?rskrivning a?r ett utbrett problem i svenska texter. Det finns forskning ba?de om vilka typer av ord som sa?rskrivs och om ta?nkbara orsaker till varfo?r sa?rskrivning sker. Bristen pa? fo?rslag till undervisning och fo?rebyggande a?tga?rder ro?rande sa?rskrivning a?r vad som har motiverat denna studie. Syftet med studien a?r att, med hja?lp av variationsteorin, fo?rsta? vad som a?r kritiskt fo?r undervisning om sa?rskrivning. Fra?gesta?llningarna a?r sa?ledes:? Vilka a?r, fo?r den valda elevgruppen, de kritiska aspekterna fo?r la?rande av sa?r- respektive sammanskrivning av ord i svenska spra?ket?? Hur kan vi, i undervisningen med hja?lp av variationsteorin, skapa fo?rutsa?ttningar fo?r dessa elevers la?rande av vilka ord som ska skrivas isa?r respektive ihop?Fo?r att kunna svara pa? fra?gesta?llningarna har ett upprepat undervisningsexperiment, i form av en lektion, genomfo?rts med 20 elever i a?rskurs 6. Lektioner har planerats, genomfo?rts och analyserats utefter ett variationsmo?nster, fo?r att sedan fo?rba?ttras och upprepas. Va?rt undervisningsexperiment har sin grund i de praxisna?ra metoderna design experiment, lesson study samt learning study. Genom va?r studie har vi funnit att det a?r fo?rdelaktigt att diskutera tyngdpunkten i ord fo?r att eleverna ska kunna avgo?ra om ord ska skrivas isa?r eller ihop. Vidare a?r det gynnsamt att pa?visa hur innebo?rden kan pa?verkas na?r ett sammansatt ord felaktigt sa?rskrivs. Eleverna beho?ver a?ven ha en fo?rfo?rsta?else fo?r stavelser fo?r att kunna fo?rsta? att tyngdpunkten i ord alltid hamnar pa? en sa?dan.

Författare

Hannah Smith Lovisa Rappner

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..