Sök:

Sökresultat:

9255 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 4 av 617

Sociala medier, ett verktyg i skolan?: En kvalitativ studie om lÀrare och elevers instÀllningar till sociala medier i skolan

Syftet med denna rapport var att undersöka lÀrare och elevers instÀllning till att anvÀnda sociala medier som ett utav mÄnga verktyg i skolan. Genom mitt arbete vill jag att andra pedagoger ska uppmÀrksamma sociala medier och se det som ett verktyg i den traditionella undervisningen. Jag vill Àven att lÀrare och pedagoger i skolan ska fÄ upp ögonen över elevers anvÀndning av sociala medier utanför skolan och elevernas instÀllning till att anvÀnda sociala medier i skolan. Jag har utgÄtt frÄn syftet och genomfört kvalitativa intervjuer pÄ mina 14 informanter, varav 6 lÀrare och 8 elever frÄn skolor i Mellansverige. Efter analysen av resultaten frÄn intervjuerna sÄ kom jag fram till att mer Àn hÀlften av lÀrarna skulle kunna tÀnka sig att anvÀnda sociala medier pÄ nÄgot sÀtt i undervisningssyfte.

AnvÀndaracceptansens betydelse för besöksvÀrdet av mobila sociala nÀtverkstjÀnster

AnvÀndaracceptans av mobila tjÀnster och besöksvÀrdet av sociala nÀtverkstjÀnster kan anvÀndas för att ta reda pÄ vad anvÀndare tycker Àr viktigt för att de ska vilja besöka företagssidor pÄ mobila sociala nÀtverkstjÀnster och fÄ ut ett högt besöksvÀrde av besöket sÄ att de vill Äterbesöka företagets sida och bli lojala kunder. PÄ sÄ sÀtt kan företagen fÄ ÄtervÀndande besökare och öka sina konkurrensfördelar jÀmför med sina konkurrenter. I denna uppsats har jag som syfte att undersöka anvÀndaracceptansens betydelse för besöksvÀrdet av mobila sociala nÀtverkstjÀnster och anvÀndare tycker Àr viktigt för att de ska vilja ta i bruk mobila sociala nÀtverkstjÀnster och vad det tycker Àr viktigt för besöksvÀrdet de fÄr ut av besöket och kopplingen dÀremellan. Jag undersöker detta i en enkÀtundersökning med hjÀlp av en webbenkÀt. Resultatet visar i vilken utstrÀckning teorin om AnvÀndaracceptans av mobila tjÀnster och besöksvÀrdet av sociala nÀtverkstjÀnster stÀmmer med vad anvÀndarna verkligen tycker om dessa i verkligheten gÀllande mobila sociala nÀtverkstjÀnster och vilka kriterier de tycker Àr viktigast..

Pedagogens pÄverkan pÄ barns sociala initiativ och lÀrande i samspel pÄ förskolan

I detta examensarbete har vi undersökt vilken effekt pedagogens nÀrvaro/frÄnvaro och grad av deltagande kan ha pÄ förskolebarns sociala samspel..

Sociala medier

Utvecklingen av det nya medielandskapet pÄverkar företags och marknadsförares sÀtt att bedriva marknadsföring pÄ Internet. Utvecklingen har lett till att konsumenten idag fÄtt mer makt och det krÀvs mer av företag för att vÀcka uppmÀrksamhet. Studien handlar om att skapa en normativ modell för hur företag och marknadsförare kan utnyttja sociala medier som en del i sin marknadsföring. Vi diskuterar och reflekterar Àven relevant teori i förhÄllande till branschexperters syn pÄ sociala medier samt dess betydelse.Det teoretiska materialet som anvÀnds Àr delar ur Internetmarknadsföring, Gerillamarknadsföring samt relationsmarknadsföring. För att ge en tydligare bild av sociala medier och hur företag och marknadsförare kan utnyttja det presenterar vi representativa illustrationer av sociala medier.Studien bygger pÄ en kvalitativ metod.

Kvinnor frÄn norra Sverige pÄ sociala medier : En studie om hur kvinnor frÄn norra Sverige framstÀller och anvÀnder sig av sociala medier som Stockholmsbor

I den hÀr studien undersöker jag hur sjÀlvidentitetsprocessen gÄr till med hjÀlp av sociala medier för kvinnor frÄn norra Sverige som flyttat till Stockholm. Fokus ligger pÄ att undersöka hur sju kvinnor framstÀller sig sjÀlva och hur de anvÀnder plattformarna Facebook, Instagram och Twitter. Sju kvinnor i Äldrarna 23 till 44 Är har intervjuats i början av april 2014. Som komplement till intervjuerna har jag observerat deras konton pÄ sociala medier under en lÀngre period. Resultatet visar att kvinnorna i studien ser sig som norrlÀnningar efter flytten till Stockholm och de visar sin koppling till norra Sverige pÄ sociala medier pÄ olika sÀtt.

Sociala medier som marknadsföringskanal - En studie kring hur punk och rockare upplever och anvÀnder sociala medier.

Problembakgrund: Sociala medier har blivit sÄ viktigt att marknadsförare inte kan bortse ifrÄndem (Patino, Pitta och Quinones, 2012). Det Àr viktigt att företag har en klar strategi för hurmarknadsföringen pÄ sociala medier ska se ut (Setreus, 2011). För att fÄ djupare förstÄelse kringdet hÀr bör anvÀndandet av sociala medier undersökas.Syfte: Uppsatsen syfte Àr att undersöka och beskriva konsumenters beteende pÄ sociala medier,och upplevelser kring företags marknadsföring pÄ sociala medier.Metod: Undersökningen har en kvalitativ ansats. Urvalet i studien Àr ett spontant uppsökandeurval av tolv individer, som har deltagit i totalt tre stycken gruppintervjuer med fyra personer ivardera.Slutsatser: Respondenterna i undersökningen anvÀnde i huvudsak sociala medier för att hÄllakontakten med vÀnner. De lÀste varandras profilsidor, och var noga med hur deras egnaprofilsidor sÄg ut.

Hur sociala miljöinnovationer sprids: en studie med utgÄngspunkt i initiativet en köttfri dag i veckan

Syftet med denna studie Àr att öka förstÄelsen för hur man kan sprida sociala miljöinnovationer som bidrar till en hÄllbar utveckling. I detta examensarbete undersöktes innovationsprocessen av den sociala miljöinnovationen en köttfri dag i veckan. Studien baserades pÄ semistrukturerade intervjuer dÀr innovationsprocessen pÄ tvÄ skolor som implementerat en köttfri dag spÄrats. Vi konstaterade att det Àr av stor vikt att försöka kartlÀgga sociala system som delar de normer och vÀrderingar som en social miljöinnovation bidrar till dÄ detta sprider innovationen ytterligare. Vidare medförde studien en förstÄelse för att det behövs sociala miljöinnovationer för att kunna förÀndra individers sociala vilja nÀr det kommer till att konsumera hÄllbart.

Sociala berÀttelser och seriesamtal - En pedagogisk metod för elever i sÀrskola?

I mitt arbete som lÀrare i sÀrskolan har jag kommit i kontakt med sociala berÀttelser och seriesamtal, som Àr en pedagogisk metod som kan anvÀndas för personer som har svÄrt att förstÄ den verbala kommunikationen och behöver stimulera flera sinnen för att förstÄ. Sociala berÀttelser och seriesamtal Àr skrivna och ritade förklaringar och strategier som försöker förtydliga sociala mönster, oskrivna regler och sociala normer. Syftet med mitt arbete Àr att undersöka hur man kan arbeta med sociala berÀttelser och seriesamtal med elever i sÀrskolan. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ forskningsmetod dÀr jag gjort min datainsamling genom intervjuer. Jag kom fram till att sociala berÀttelser och seriesamtal kan anvÀndas som en metod att kommunicera med elever i sÀrskolan.

Krisinformation i sociala medier : Kommuners anvÀndning av Facebook och Twitterför att sprida information till kommuninvÄnare

Det blir allt vanligare att kommuner anvÀnder sociala medier i sitt kommunikationsarbete. I denna uppsats har det undersökts hur sociala medier anvÀnds för spridning av krisinformation pÄ kommunal nivÄ samt vilka faktorer som bidrar till att krisinformationen nÄr kommuninvÄnarna. Vidare har det undersökts hur kommunernas delade krisinformation i sociala medier kan förtydligas genom aggregering till en annan plattform. Studien som innefattar intervjuer med tolv kommuner som Àr aktiva i sociala medier samt med tre i Àmnet insatta personer visar pÄ att sociala medier som kriskommunikationskanaler idag anvÀnds i relativt liten utstrÀckning. Det beror, enligt kommunerna, frÀmst pÄ att fÄ kriser drabbat kommunerna sedan anvÀndningen av sociala medier pÄbörjades.

Personlig integritet och sÀkerhet i sociala nÀtverksmiljöer

NÀr sociala nÀtverk blir en del av mÀnniskors vardag öppnar sig mÄnga möjligheter till interaktion med vÀnner, kollegor och bekanta pÄ nÀtet. Medan sociala nÀtverk erbjuder en uppsÀttning av verktyg och forum för att dela med sig av vardagen kan de ocksÄ utsÀtta anvÀndaren för risk gÀllande den personliga integriteten och sÀkerheten. Denna uppsats behandlar hur anvÀndare kan vidta försiktighetsÄtgÀrder för att skydda sin personliga integritet och sÀkerhet pÄ sociala nÀtverk. Med detta i Ätanke genomfördes en kartlÀggning av tre sociala nÀtverk för att identifiera vilka risker som en anvÀndare kan utsÀttas för. Dessutom genomfördes en onlineundersökning dÀr anvÀndare svarade pÄ hur deras Äsikter angÄende instÀllning, medvetenhet och beteende ter sig i givna situationer.

Social kompetens hos förskolebarn : En stodie om förskollÀrarens syn pÄ barns sociala kompetens i förskolan

Syftet med studien Àr att lyfta fram sociala kompetenser som förskollÀrare vill ha hos förskolebarn, till exempel att barn ska ta hÀnsyn till varandra och visa empati samt kunna vÀnta pÄ sin tur och vilken roll förskolan har i barns sociala utveckling. Dessutom kommer förskollÀrarna att berÀtta om arbetssÀtt för att frÀmja barns sociala kompetens. I bakgrundkapitlet kommer olika beskrivningar om vad social kompetens Àr enligt olika forskare, lekens betydelse för att utveckla den sociala kompetensen hos förskolebarn och sambandet mellan sprÄkutveckling och social kompetens hos förskolebarn. Metoden bestÄr av lÄgstrukturerade kvalitativa intervjuer med förskollÀrare. I resultatet syns förskollÀrarnas resonemang kring socialkompetens och deras arbetssÀtt med barnen i förskolan.

Sociala medier ? Ett komplement till den traditionella rekryteringsprocessen

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till hur sociala medier har förÀndrat den traditionella rekryteringsprocessen. Sociala medier Àr ett Àmne och omrÄde i rekryteringssammanhang som Àr relativt outforskat och nytt och dÀrmed har studien en explorativ och induktiv karaktÀr. Studien syftar till att kartlÀgga, beskriva samt att undersöka hur tre globala, ett internationellt, och ett nationellt företag anvÀnder sig utav sociala medier i sina rekryteringsprocesser.  Genom kvalitativa intervjuer har fyra frÄgestÀllningar besvarats som berör hur sociala medier anvÀnds i företagens rekryteringsprocesser, om sociala medier har pÄverkat det traditionella tillvÀgagÄngssÀttet att rekrytera, problem som kan uppstÄ nÀr sociala medier anvÀnds i rekryteringsarbetet samt hur anvÀndandet av sociala medier kommer se ut i framtiden. Studiens resultat visar att sociala medier anvÀnds som komplement inom den traditionella rekryteringsprocessen. Annonsering, urval och referenstagning kan idag utföras via sociala medier till mindre kostnader och med högre effektivitet gentemot traditionella tillvÀgagÄngssÀtt.

Sociala medier som verktyg i elevers lÀrande : en kvalitativ studie om gymnasielÀrares tankar kring nya medier i undervisningen

Syftet med mitt examensarbete Àr att undersöka attityder till sociala medier hos yrkesverksamma gymnasielÀrare. Jag har utgÄtt frÄn vad lÀrarna sjÀlva sÀger om sociala medier och dÀrefter försökt skapa en bild av hur de ser pÄ sociala medier i undervisning och som verktyg i elevers lÀrande. Jag har anvÀnt mig av en forskningsmetod dÀr jag genomfört kvalitativa intervjuer. Metoden valde jag dÄ jag ville försöka förstÄ och tolka ett mer komplicerat innehÄll. Eftersom sociala medier som lÀrande verktyg i undervisningen ger intryck av att variera starkt mellan olika skolor och mellan olika lÀrare, har jag för min undersökning valt intervjupersoner i olika Äldersgrupper, med olika erfarenhet och pÄ olika skolor.

Sociala medier inom hotellbranschen : En studie i hur hotell i centrala Stockholm marknadsför sig genom Facebook, Twitter och Instagram

I denna uppsats undersöks hotell i Stockholms innerstad för att fÄ en bild av hur hotell arbetar med sociala medier. DÀr fokus ligger bÄde pÄ hur arbetet Àr organiserat bakom och hur arbetet gÄr till i praktiken med deras uppdateringar pÄ sociala nÀtverk. DÄ sociala medier Àr ett relativt nytt fenomen ville vi undersöka hur hotellbranschen i Stockholm hanterar detta. För att fÄ en inblick i detta genomförde vi kvalitativa intervjuer med de ansvariga för sociala medier pÄ sex hotell i Stockholm och Àven kvantitativ datainsamling av deras aktivitet pÄ sociala medier för att hjÀlpa till i analysen. Med hjÀlp av en teoretisk referensram utifrÄn tidigare forskning kunde vi pÄvisa ett antal brister hos hotellen dÀr det frÀmst handlade om att det Àr lÄgt prioriterat bland hotellen, det skulle behövas mer resurser och ocksÄ tydligare riktlinjer och mÄl frÄn ledningen hur arbetet ska gÄ till i praktiken..

Sociala media och arbete : Relationen mellan psykologiskt arbetsklimat och nyttjande av sociala media i arbetet

Genom att studera relationen mellan upplevt psykologiskt arbetsklimat och anstÀlldas anvÀndande av sociala media i arbetet söktes stöd för studiens huvudsyfte: om anstÀllda anvÀnder sig av sociala media i arbetet om arbetsklimatet inte upplevs som positivt, samt om sociala media anvÀnds, hur anstÀllda dÄ uppfattar sociala media som hjÀlp och stöd i arbetet. Genom en webbaserad enkÀt samlades data in frÄn deltagarna (N = 27), vilka hÀrrörde frÄn tre IT-avdelningar i en kommunal organisation i Mellansverige. Analyser av ackumulerad data skedde till övervÀgande del genom Spearmans korrelationstest och Mann-Whitney U-test. Resultatet indikerade stöd för tvÄ av studiens tre hypoteser vad gÀller samband mellan upplevelse av psykologiskt arbetsklimat och anvÀndande av sociala media, samt skillnader mellan anstÀlldas upplevelse av relationer till kollegor offline och anvÀndande av sociala media. DÀremot hittades inga signifikanta skillnader för hur anstÀllda, beroende pÄ hur de ser pÄ kunskap, tar stöd frÄn relationer online och offline..

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->