Sök:

Sociala medier


Utvecklingen av det nya medielandskapet påverkar företags och marknadsförares sätt att bedriva marknadsföring på Internet. Utvecklingen har lett till att konsumenten idag fått mer makt och det krävs mer av företag för att väcka uppmärksamhet. Studien handlar om att skapa en normativ modell för hur företag och marknadsförare kan utnyttja sociala medier som en del i sin marknadsföring. Vi diskuterar och reflekterar även relevant teori i förhållande till branschexperters syn på sociala medier samt dess betydelse.Det teoretiska materialet som används är delar ur Internetmarknadsföring, Gerillamarknadsföring samt relationsmarknadsföring. För att ge en tydligare bild av sociala medier och hur företag och marknadsförare kan utnyttja det presenterar vi representativa illustrationer av sociala medier.Studien bygger på en kvalitativ metod. Det insamlade materialet bygger två kvalitativa intervjuer med två branschexperter inom sociala medier, exempel på representativa och innovativa sociala medier samt företag vilka använder sociala medier som en del i sin marknadsföring. Våra slutsatser visar att företag behöver tillämpa en annan form av kommunikation för att nå konsumenten eftersom kunden tilldelats mer makt och inflytande. Sociala medier skall inte ses som en försäljningskanal, sociala medier är en konversationskanal som bygger långsiktiga relationer. För företag och marknadsförare handlar det främst om att lyssna och vara tillgängliga på Internet.

Författare

Kenny Bengtsson Edin Strojil

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..