Sök:

Sökresultat:

9277 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 20 av 619

Sociala medier i marknadsföring : En studie av modebranschen och teknik- och industribranschen

SammanfattningSociala medier va?xer som marknadsfo?ringsverktyg och det a?r enligt forskare ett utma?rkt sa?tt fo?r fo?retag att skapa dialog och bygga relationer med sina kunder. Flera tidigare studier som behandlar sociala medier och dess effekter har genomfo?rts de senaste a?ren och det finns fortfarande ett stort intresse inom a?mnet. Det vi har valt att underso?ka a?r hur fo?retag idag anva?nder sig av sociala medier i sitt marknadsfo?ringsarbete, vi har a?ven valt att ja?mfo?ra tva? olika branscher fo?r att uto?ka kunskapen inom det redan utforskade omra?det.

Facebook i skolan? : -Ur ett elevperspektiv

Detta examensarbete bygger pÄ en undersökning gjord i en Är sju samt  en Är nio i grundskolans senare del. Syftet för arbetet har varit att utifrÄn ett elevperspektiv undersöka vilka sociala medier ungdomar anvÀnder idag. FrÀmst Facebook som ligger i tiden just nu med över 4 miljoner medlemmar bara i Sverige. Om lÀrare i sin undervisning kan utnyttja och anvÀnda  Facebook som ett pedagogiskt redskap eftersom det Àr nÄgot som eleverna naturligt ÀndÄ anvÀnder. Detta Àr en intressant frÄga eftersom sociala medier tycks fÄ en allt större plats i vÄrt allt mer digitaliserade samhÀlle dÀr mycket information finns att tillgÄ pÄ internet..

Team : hur och varför?

Under de senaste decennierna har det blivit allt populÀrare att organisera olika typer av verk­samheter i team. VÄr avsikt med detta examensarbete var att skapa en förstÄelse för vad ett team Àr, nÀr team Àr det bÀsta arbetssÀttet, hur man förankrar ett team samt vilka faktorer organisationer bör ta i beaktande i strÀvan att skapa ett vÀl fungerande team. I vÄr empiriska undersökning genomfördes semistrukturerade intervjuer med ledningen och teamledarna inom en organisation som nyligen infört en teambaserad organisation. I resultaten speglas ledningens och teamledarnas upplevelser av denna process. VÄra resultat visar att det finns mÄnga faktorer som bör tas i beaktande dÄ man organiserar verksamheten i team.

Sociala Medier : en ny marknadsföringskanal

Denna uppsats Àr skriven pÄ uppdrag av Peter Hellman, Senior Adviser pÄ Hellman & Partners. Uppsatsen avser att visa att med hjÀlp av sociala medier som marknadsföringsverktyg kan företag interagera med kunden pÄ ett nytt revolutionerande sÀtt. Dock Àr det lÄngt ifrÄn alla turistföretag som insett potentialen med att anvÀnda sig av sociala medier i sin marknadsföring.Med vÄr undersökning hoppas vi kunna bidra till en djupare förstÄelse om varför turistföretag anvÀnder sig av sociala medier och pÄ vilket sÀtt. Det finns mycket forskning om sociala medier som marknadsförings- och kommunikationskanal men det rÄder fortfarande brist pÄ forskning om hur turistföretag kan utnyttja kanalen till sin fördel.Vi inledde undersökningen med att göra en litteraturstudie dÀr vi studerade resultat av tidigare forskning. För att uppfylla syftet med undersökningen har vi anvÀnt oss av ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt och utfört fyra intervjuer med hotell och researrangörer.

Jag ska bara lÀra dig: lekens betydelse för barnets sociala
utveckling

Syftet med vÄrt examensarbete var att beskriva pÄ vilka sÀtt leken bidrar till barnets sociala utveckling. Vi ville se hur barnet tog initiativ till kontakt och kommunikation i leken, hur barnet samspelade med andra i leken, samt hur barnet agerade och kommunicerade i situationer som fordrade empati och sympati och som pÄverkade osÀmja och vÀnskap i leken. Studien har varit av kvalitativ karaktÀr dÀr tvÄ olika metoder har anvÀnts: observationer och intervjuer. VÄr undersökning gjordes utifrÄn barnens perspektiv dÀr undersökningsgruppen bestod av Ätta barn i Äldrarna 4-6 Är. Vi sammanstÀllde observationerna och intervjuerna i tabeller och analyserade dess likheter och skillnader.

Ung och jourhemsplacerad : En studie om hur ungdomar skapar sin sjÀlvbild i den sociala kontexten

Syftet med denna studie Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt en jourhemsplacering pÄverkar ungdomars sjÀlvbild. I studien har en teori gÀllande avvikelse anvÀnts, samt symbolisk interaktionism. Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer som typ av datainsamling och resultatet visar att det sociala sammanhanget Àr av stor betydelse i ungdomars skapande av sin sjÀlvbild. Ungdomarna i studien upplever kÀnslor av avvikelse och de upplever att en jourhemsplacering bryter mot den sociala normen som finns i samhÀllet idag. Denna avvikelse upplevs pÄ olika sÀtt och i olika hög grad beroende pÄ hur deras erfarenheter av jourhemsplaceringen ser ut.

En rörelse formas : bildandet av Dalarnas mejeriförening 1931-1933

Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga bildandet av Dalarnas mejeriförening med hjÀlp avfrÄgestÀllningar angÄende hur, varför och av vilka personer föreningen skapades samt hurorganisationen Dalarnas mejeriförening kan tolkas med teorier om sociala rörelser och sociala nÀtverk. Undersökningen baserar sig pÄ kÀllmaterial frÄn Dalarnas mejeriförening ochKopparbergs lÀns hushÄllningssÀllskap. Resultatet av undersökningen Àr att Dalarnasmejeriförening kan anses vara en social rörelse som bildades för att kontrollera mejerihanteringen i Dalarna. Dalarnas mejeriförening implementerade en omorganisering ilinje med den kooperationsteoretiska rörelseteorin. Rörelsens organisation var baserad pÄ enregelorienterad tolkning av kooperationsprinciperna och rörelseideologin pÄ envÀrdeorienterad tolkning av desamma.

Sociala stödets inverkan pÄ barn och ungdomars idrottsutövande : En litteraturstudie

Bakgrund: Det sociala stödets inverkan pÄ barn och ungdomars idrottsutövande Àr en betydelsefull faktor i strÀvan att uppnÄ inte bara goda idrottsresultat utan Àven en allmÀn positiv utveckling av fysiskt, psykiskt, socialt och kulturellt vÀlbefinnande. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att utforska det sociala stödets inverkan pÄ barn och ungdomars idrottsutövande. Design: Litteraturstudie. Metod: Författarna har anvÀnt sig av databaser och elektroniska tidskrifter för att samla in vetenskapliga artiklar pÄ engelska. Elva artiklar valdes ut.

Samtal i det offentliga rummet : en studie kring hur offentliga personer upplever traditionella och sociala medier

Kommunikation Àr en central del i mÀnniskans liv och har under de senaste Ärhundradena genomgÄtt stora teknologiska förÀndringar. Utvecklingen har inneburit kommunikationsmedel som ger oss möjligheten att överföra information över tid och rum. Traditionella medier har i och med utvecklingen fÄtt konkurrens av de sociala medierna i det offentliga rummet. NöjesvÀrdet hos de offentliga personerna har gjort att de fÄtt ett stort utrymme i traditionella sÄvÀl som sociala medier och de nyttjar dessa för att uttrycka sig. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur offentliga personer förhÄller sig till och nyttjar traditionella respektive sociala medier.

LÀrares förhÄllningssÀtt - eleven alltid i centrum

Denna studie handlar om lÀrares förhÄllningssÀtt dÀr syftet Àr att beskriva och analysera vilka strategier lÀrare anvÀnder för att utmana elevens lÀrande. Studien baseras pÄ kvalitativ undersökning i form av intervjuer av sju grundskolelÀrare. Vi valde att hÀmta vÄrt empiriska material pÄ olika skolor med hopp om att fÄ kvalitativt skilda utsagor.I teoridelen redogörs det dels för hur lÀraryrket styrs utifrÄn gÀllande politisk styrning samt ekonomiska aspekter. Studien belyser betydelsen av att variera metod och material för att bemöta alla elevers olikheter och olika inlÀrningsstilar. Individuell utvecklingsplan och portfolio Àr tvÄ redskap för lÀraren i syfte att dokumentera elevens lÀrande och utveckling.

Om vÄldsutsatta kvinnor och deras anvÀndning av sociala medier : en semistrukturerad hermeneutisk intervjuundersökning ur ett fenomenologiskt perspektiv

Studien syfte Àr att söka reda pÄ hur vÄldsutsatta kvinnor anvÀnder samt hÄller en social interaktion via sociala medier, frÀmst facebook. Det finns Àven en avsikt att söka reda pÄ hur anstÀllda pÄ kvinnojourer beskriver anvÀndandet av sociala medier. Genom fem semistrukturerade samtalsintervjuer har resultatet visat att det finns ett behov för kvinnor utsatta för vÄld att anvÀnda sig av sociala medier. Framförallt vad gÀller kontakten med de nÀtverk som de annars kan bli isolerade ifrÄn under tiden som de lever i förtyck och tiden efter, nÀr mÄnga upplever sig som vÀldigt isolerade. Det finns en bristande kunskap kring anvÀndandet av sociala medier och det sÀkerhetstÀnkande som behövs för att anvÀnda detta nya sÀtt att kommunicera vilket visat sig i de intervjuer som genomförts.

Digitala sÀllskapsspel med den sociala aspekten som utgÄngspunkt

Detta kandidatarbete underso?ker om det ga?r att beha?lla den sociala aspekten da? man digitaliserar ett sa?llskapsspel. Fo?r att underso?ka problemomra?det skapades ett spelkoncept utifra?n de teorier och slutsatser vi fa?tt fram genom litteraturstudier. Spelkonceptet testades pa? respondenter som eftera?t intervjuades.

?SocialtjÀnstens relation till sociala medier? ? en explorativ studie.

Syftet med denna explorativa studie Àr att undersöka hur socialtjÀnsten förhÄller sig till sociala medier. Detta görs genom socialsekreterarnas Äsikter. VÄra frÄgestÀllningar handlar om vilka erfarenheter socialsekreterarna har kring att anvÀnda det i sitt arbete samt hur man anser att socialtjÀnsten hanterar frÄgan. VÄr metod Àr kvalitativ och bestÄr av dels traditionella intervjuer och dels av intervjuer via e- post. De flesta informanter har erfarenheter kring att anvÀnda sig av sociala medier i sitt arbete eller har erfarenheter av kollegor som har gjort det.

Reglering av sociala medier i arbetslivet

Sociala medier har fÄtt en allt större roll i det svenska samhÀllet och anvÀndarantalet ökar stÀndigt. I takt med att internetuppkopplingen blivit mer lÀttillgÀnglig genom exempelvis smarta telefoner har sÀttet som kommunikation idag sker pÄ fÄtt nya dimensioner. Privatlivet har sÄledes börjat gÄ in i arbetslivet och tvÀrtom, vilket har lett till att grÀnsen blivit otydlig och svÄrdefinierad. Vad arbetstagare fÄr uttrycka i sociala medier Àr omdiskuterat och Äsikter mellan arbetsgivare, Arbetsdomstolen och andra aktörer gÄr isÀr. Den grundlÀggande Yttrandefrihetsgrundlagen inskrÀnks i den privata sektorn av lojalitetsplikten och Àven rÀtten att kritisera arbetsgivaren begrÀnsas.

Upplevelser av sociala mediers roll bland behandlingsassistenter i vÄrd och behandling

Föreliggande studie syftar till att öka förstÄelsen för sociala mediers (Facebook, Twitter, bloggar, forum) roll bland ungdomar i vÄrd och behandling genom intervjuer med yrkesverksamma personer som arbetar pÄ HVB-hem (hem för vÄrd eller boende). Vidare Àr syftet att undersöka om de sociala mediernas anvÀndning inverkar pÄ arbetssituationen och arbetsmetoder bland de yrkesverksamma. Undersökningen byggde pÄ en kvalitativ forskningsansats med en tematisk analysmetod. Resultatet bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med fem informanter vars yrkesprofession Àr behandlingsassistent. I resultaten framkom att informanterna upplevde sociala medier som en frizon som skapar bÄde problem men ocksÄ en kÀnsla av gemenskap.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->