Sök:

Ung och jourhemsplacerad

En studie om hur ungdomar skapar sin självbild i den sociala kontexten

Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt en jourhemsplacering påverkar ungdomars självbild. I studien har en teori gällande avvikelse använts, samt symbolisk interaktionism. Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer som typ av datainsamling och resultatet visar att det sociala sammanhanget är av stor betydelse i ungdomars skapande av sin självbild. Ungdomarna i studien upplever känslor av avvikelse och de upplever att en jourhemsplacering bryter mot den sociala normen som finns i samhället idag. Denna avvikelse upplevs på olika sätt och i olika hög grad beroende på hur deras erfarenheter av jourhemsplaceringen ser ut. Ungdomarna formar sin självbild genom de sociala grupper som de tillhör, både inom och utanför skolan. Ungdomar förhåller sig till de sociala grupper som de tillhör och speglar omgivningens beteende i sitt eget tänkande och handlande. Då ungdomarna kan överta de attityder som finns i samhället kan de förhålla sig till sig själva på samma sätt som andra förhåller sig till dem. Detta påverkar även hur ungdomarna ser på sina framtidsmöjligheter.

Författare

Susanne Wigskog

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..