Sök:

Sökresultat:

12681 Uppsatser om Social intelligence - Sida 5 av 846

Omvärldsanalys delight : En studie av hur små till medelstora företag kan få igång ett omvärldsanalysarbete

Syftet med uppsatsen är att kunna erbjuda små till medelstora företag förslag på lämpliga modeller och IT-stöd att använda till omvärldsanalys. Genom att föreslå modeller och IT-stöd samt hur de används kan företag upprätta ett omvärldsanalysarbete utan att hyra in extern hjälp. Större företag har ofta en större budget och även resurser som aktivt arbetar med att bevaka omvärlden. Den sortens resurser finns inte i mindre företag eftersom kostnaden att hyra in konsulter för hjälp med omvärldsanalysarbete är för hög. Det i kombination med att kunskap saknas om hur ett omvärldsanalysarbete kan genomföras resulterar i att det ofta inte blir av.

Om värld och bevakning : en studie av en företagslednings omvärldsbild och dess samband med omvärldsbevakningen

Background: Increasing globalization makes companies more influenced than before by actors and factors in their environment. For some this has lead to a more dynamic and complicated business context. Therefore it is of strategic importance to understand what is currently going on as well as to have a general idea of what the future brings. Purpose: To contribute to a deeper understanding of how a corporate management can perceive its business environment and how it affects he gathering of business information from a strategic perspective. Realisation: In-depth interviews were conducted with all four members of the management in the studied company, Volvo Competence Center in Skovde, Sweden.

Test av spädbarns nyhetspreferens med ögonrörelsemätare

Fagan Test of Infant Intelligence (Ftii) är ett parjämförelsetest som mäter spädbarns intresse för ett nytt visuellt stimuli när detta presenteras tillsammans med ett stimuli redan känt för spädbarnet, kallat nyhetspreferens. Även om Ftii har visat sig fungera väl vid bedömning av spädbarns kognitiva nivå kan testet förbättras på ett antal punkter. För att uppnå reliabla resultat har försökspersonerna ofta testats vid ett flertal tillfällen. För att undersöka möjligheterna att ytterligare validera erhållna resultat från Ftii har en version av Ftii skapats för att utföras med en ögonrörelsemätare. Denna version, kallad Ftii-Ö, har testats med hjälp av en spädbarnsgrupp och en vuxengrupp för att på så sätt utvärdera för och nackdelar med ett test utfört på ögonrörelsemätare.

Virtuella Communities: Sociala faktorer i digitala miljöer

Virtual Communities is an increasingly common phenomenon on the Internet. Most of the Virtual Communities are operated and maintained on a non-profit basis with a direction towards entertainment. However, as more state administrated and commercial services become web-based, we believe that the number of Virtual Communities with a community-based or commercial direction will increase in a near future. In this thesis, we describe our participation in, and studies of, a number of Virtual Communities with focus on the IRC-channel ?3dfxsweden?. On the basis of our experiences, we describe the social elements that form the foundation on which the Virtual Community rely on.

Diskrepansen mellan WAIS-III respektive WAIS-III NI för kognitivt friska individer

Trettio kognitivt friska testpersoner (ålder M=31,9 år, utbildning M=16,3 år) testades med både WAIS-III (?Wechsler Adult Intelligence Scale - third edition?) och WAIS-III NI (?WAIS-III som neuropsykologiskt instrument?) för att undersöka eventuella skillnader i resultat mellan testen. Testpersonerna fick en signifikant ökning vid testning med WAIS-III NI jämfört med testning med WAIS-III på HIK (11,1), VIK (14,7), PIK (3,9), VF (11,4), POI (5,5), AMI (8,8), BK (1,6), LI (3,3), BL (0,6), AR (3,1), SR (1,1), IN (1,5) och FÖ (2,8). Det fanns en signifikant positiv korrelation mellan ålder och hur stor diskrepansen var mellan de olika versionerna för BL (r=0,379, p=0,039) och MA (r=0,413, p=0,023) samt en negativ korrelation mellan ålder och diskrepansen på FÖ (r=-0,422, p=0,020). Det fanns en signifikant negativ korrelation mellan utbildningsnivå och hur stor diskrepansen var mellan de olika versionerna av AR (r=-0,399, p=0,029)..

Ledarintelligens, självkänsla och personlighetsdrag före och efter deltagande i UGL

Sedan 1981 har ledarutbildningen UGL (Utveckling av Grupp och Ledare) varit en grundkurs för blivande officerare och är idag ett mycket använt koncept även inom näringsliv och offentlig förvaltning. Kursens mål är i enlighet med inbjudan bl.a. att få ökad förmåga att arbeta med reflektion, förstå känslors inverkan, kunna ta och ge utvecklande feedback, förstå hur värderingar påverkar ledarskap samt förstå behovet av olika ledarstilar. Syftet med föreliggande studie var att undersöka om det förelåg skillnad i följande variabler: ledarintelligens (emotionell, rationell och själslig intelligens), självkänsla (bas-, förvärvad och prestationsinriktad) och personlighetsdrag före resp. efter deltagande i UGL.

Nästa våg av Business Intelligence

Syftet med uppsatsen är att undersöka nästa våg av Business Intelligence - CorporatePerformance Management - och vilka typ av möjligheter detta koncept kan bidra med närdet kommer till uppföljning av projekt i ett kunskapsföretag som vi kan kalla ?Kusten AB?.Kusten AB finner nämligen utmaningar att i sina leveransprojekt identifiera problem ochrisker innan de får negativa konsekvenser för projektets budget, tidplan ellerleveranskvalitet. Till hjälp i vårat arbete hade vi vår akademiska handledare MagnusBergquist samt vår handledare på Kusten AB. Det praktiska arbetet bestod avprototypbyggande samt laborationer med hjälp av Microsofts verktyg PerformancePointServer. När det kom till valet av metodologi valde vi ett kvalitativt tillvägagångssätt sombestod av fyra intervjuer, en enkät samt evaluering av ovannämnda prototyp.

Business Intelligence : Omvärldsbevakningsfunktionen i teori och praktik

I en allt starkare och påtagligare konkurrens är det viktigt för organisationer att få tillgång till väsentlig och korrekt information. Således ligger det en stor vikt vid att kunna urskilja sanningshalten i informationen för att de ska kunna ta väl underbyggda beslut. Av den orsaken har allt fler organisationer börjat implementera en enhet som samlar in, analyserar och sprider informationen. Denna enhet brukar betecknas som omvärldsbevakningsfunktion eller Business Intelligencefunktion. Syftet med uppsatsen är därför att se i vilken utsträckning konkurrensutsatta organisationer uppfyller kriterierna i vår teoretiska syntes för en väl fungerande omvärldsbevakningsfunktion.

Big Data. En undersökande studie om hur Big Data uppfattas hos IT organisationer i Sverige

Data sets are continuously increasing within organizations. Data sets will also be in larger amounts,have shorter lifetime, is becoming more varied and holds various degrees of uncertainty. Together,these dimensions are included in the term Big Data. There is no universally accepted definition ofBig Data and how it should be used. Applications that turn out to be part of a Big Data conceptoften begin as investments in an organization in order come to new insights or create new businessperspectives.

Prestationsmätning och Business Intelligence - en fallstudie av SYSteam AB

Bakgrund: Business Intelligence är ett avancerat IT-verktyg och BI-branschen är glödhet.Företag konsolideras och nyligen äntrade Microsoft, det enda företaget i världen som anses haen monopolposition, marknaden. Aktörerna på BI-marknaden slår sig för bröstet och hävdaratt de är bäst på att leverera dessa lösningar till företag. BI-verktygen har fleraanvändningsområden bland annat prestationsmätning. En effektiv prestationsmätning kräveren stark koppling mot företagets strategi men studier har identifierat problem i relationenmellan strategi-prestationsmätning-avancerad IT. Det faktum att få studier ha gjorts berörandedet relativt nya begreppet BI och att fler studier behöver göras kring strategiprestationsmätning-avancerad IT-relationen, formulerade vi frågeställningarna: Hur arbetar ettföretag med prestationsmätning och använder de ett BI-verktyg för detta?Syfte: Vi har valt att dela in vår studie i delsyften.Delsyfte 1: Beskriva hur företaget arbetar med ekonomistyrning i allmänhet ochprestationsmätning i synnerhet.Delsyfte 2: Undersöka de bakomliggande faktorerna kring vilken roll Business Intelligence (isamverkan med ERP) spelar i företaget.Metod: Vi använde oss av en kvalitativ forskningsmetod baserat på fem separata intervjuer.Intervjuerna var närmare bestämt av formen kvalitativa, icke-standardiserade, strukturerare,målinriktade ämnesintervjuer.

Agila Business Intelligence System : Kritiska framgångsfaktorer

Agila Business Intelligence System (ABIS) är en relativt ny och komplex typ av informationssystem, som kännetecknas av förkortade utvecklingstider, genom att exempelvis införa mer självbetjäning i de analytiska systemen, för att kunna möta ett behov av att analysera omvärldsfaktorer, som förändras i en allt snabbare takt. Eftersom ABIS är ett nytt och relativt outforskat område, finns ett behov av att utforska detta område. IT-investeringar är alltför ofta olönsamma och finns ett intresse av att visa på vad som bidrar till ett framgångsrikt införande av ett ABIS och på vilket sätt.Syftet med denna fallstudie var att identifiera högt rankade och gemensamma faktorer baserat på de kritiska framgångsfaktorer som belagts av tidigare forskning inom ABIS, beskriva hur dessa bidragit till ett framgångsrikt införande samt utröna skillnader och/eller likheter mellan hur dessa faktorer verkar ur kund- respektive leverantörsperspektiv.Som underlag för denna studie användes framför allt tidigare forskning kring kritiska framgångsfaktorer för Business Intelligence System. Speciellt en modell som utvecklades 2010 av Yeoh och Koronios användes som utgångspunkt för att lista de potentiella faktorer, som skulle beaktas av denna studie.Denna undersökning genomfördes som en fallstudie med hjälp av ett företag, som både levererar konsulttjänster och ABIS. En Delphipanel användes för att sortera fram framgångsfaktorer, som sedan studerades närmare genom semistrukturerade intervjuer för hur dessa kritiska framgångsfaktorer bidragit till ett framgångsrikt införande av ABIS från dels ett kundperspektiv, dels ett leverantörsperspektiv.De två faktorer som rankades högt och samtidigt delades av samtliga respondenter var:affärsvision och planerdatakvalitet och dataintegritetKundperspektivet var det styrande och leverantörens roll var ordentligt förstå kundens perspektiv, för att på så sätt framgångsrikt införa ABIS.

Det binära guldet : en uppsats om big data och analytics

Syftet med denna studie är att utreda begreppen big data och analytics. Utifrån vetenskapliga teorier om begreppen undersöks hur konsultföretag uppfattar och använder sig av big data och analytics. För att skapa en nyanserad bild har även en organisation inom vården undersökts för att få kunskap om hur de kan dra nytta av big data och analytics. Ett antal viktiga svårigheter och framgångsfaktorer kopplade till båda begreppen presenteras. De svårigheterna kopplas sedan ihop med en framgångsfaktor som anses kunna bidra till att lösa det problemet.

Crowdsourcing för en ökad medborgardialog. En studie om en ökad medborgardialog för Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd

Today, companies can take advantage of mass intelligence by making use out ofcrowdsourcing. Crowdsourcing is a business model that uses the power of the collective bythe offer of a problem by means of competitions in various social media. The benefit ofcrowdsourcing is that the company gets more creative and creative solutions to the sameproblem, which would not have been possible if the company solved the problem internally.The larger mass gains an insight into the company, which in return also releases power tothe company's development. The study aims to examine the way in which citizens can beattracted to participate in the development of public transport using crowdsourcing. The studyis based on both qualitative and quantitative approach since the study has a qualitative pilotstudy.

Barnbibliotek på Internet en granskning av fyra barnbibliotek på Internet i Sverige och USA

Barnens bibliotek, a Swedish Childrens Library on the Internet with a nationwide assignment is compared to three Childrens Library in the USA with local assignments. All four Childrens Libraries on the Internet are compared in terms of content, form, purpose and if they stimulate childrens intelligences according to Howard Gardners theory about multiple intelligences. Three different instruments are used to review the websites. The instruments are created on the basis of literature and the website Barnens bibliotek. To complement these instruments, written interviews are performed with librarians responsible for each reviewed website.

Carpe Diem -En studie i användandet av realtids BI

Bakgrund: Information har länge varit en viktig resurs för företagen och Business Intelligence har gjort det möjligt för dem att analysera stora mängder data. En annan resurs som företagen värdesätter är tid och på senare år har tekniken möjliggjort att BI-systemen inte bara kan hantera stor mängder data utan även göra det på kort tid, eller i realtid.Frågeställning: Vad räknas in i begreppet realtids BI?Kan realtids BI användas för att skapa tidsbaserade konkurrensfördelar?Syfte: Kartlägga begreppet Realtids BI samt identifiera möjliga användningsområden för denna inom den tidsbaserade konkurrensteorin.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi intervjuat konsulter och leverantörer inom Business Intelligence.Resultat och slutsatser: Studien visar att det inte finns någon klar definition av realtids BI, men två huvudspår har identifierats. (1) Realtidsanalys med innebörden att data finns tillgänglig för analys när användaren så kräver, samt (2) att realtidsdata uppdateras i nära realtid, vilket kan variera från några sekunder upp till ett par timmar.Dessa två spår inom realtids BI finner användningsområde inom olika områden av den tidsbaserade konkurrensteorin. Realtidsanalys kan användas för att uppnå den externa tidsprestationen i det att företaget snabbare kan identifiera rådande marknadstrender och har då möjligheten att snabbare uppdatera sitt produktutbud.

<- Föregående sida 5 Nästa sida ->