Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 66 av 216

?De e ju lite sunt förnuft Ä sÄ...? : Om lÀrares perspektiv pÄ fostran

Syftet med denna studie har varit att se hur lÀrare i Ärskurs 1, 3 och 6 i olika socioekonomiska omrÄden resonerar kring fostran i skolan. Studien grundar sig i en fundering som framkom i och med min C-uppsats: hur ser lÀrare pÄ begreppet fostran? I den svenska lÀroplanen talas det om en fostran som inte Àr definierad och dÄ det Àr lÀrarna som senare ska implementera sin tolkning av begreppet i sin verksamhet, Àr det intressant att se hur lÀrare resonerar kring begreppet. Denna studie utgÄr ifrÄn sex stycken forskningsfrÄgor som syftar till att belysa hur de intervjuade lÀrarna ser pÄ fostran i skolan: vad fostran Àr och hur det kommer till uttryck; vad lÀrarna utgÄr ifrÄn nÀr de fostrar; om det Àr nÄgon skillnad mellan olika Ärskurser och sociala omrÄden samt om de anser att det finns nÄgon grÀns mellan skolans och hemmets ansvar i fostran av eleverna. Studien bygger pÄ semi-strukturerade intervjuer med sex stycken lÀrare pÄ lÄg- och mellanstadiet i olika socioekonomiska omrÄden.

"Hela skolans lilla maskot" Bilden av personer med funktionsnedsÀttningar inom svensk barnlitteratur.

Denna uppsats undersöker hur personer med funktionsnedsÀttning portrÀtteras i svensk barnlitteratur. Metoden som anvÀnts Àr innehÄllsanalys av kvalitativ art dÀr undersökningsmaterialet bestÄr av barnlitterÀra verk som innehÄller personer med funktionsnedsÀttning som publicerats i Sverige under Ären 2000 till 2012. De centrala frÄgestÀllningarna handlar om hur bilden av personer med funktionsnedsÀttning ser ut i dessa verk samt huruvida det gÄr att finna nÄgra stereotyper i dessa moderna barnböcker. Resultatet visar att den undersökta litteraturen med nÄgra fÄ undantag ger en nyanserad och positiv bild av personer med funktionsnedsÀttning. Dessa undantag bestÄr oftast av ett mindre element i berÀttelsen och har inte en framtrÀdande roll i skildringen..

Kommunikation och kommunikationsbrister inom en kommunal utbildningsförvaltning : Ur en arbetslivspedagogisk synvinkel

Syftet med denna studie Àr att bidra till ökad kunskap om kommunikationsbrister inom en utbildningsförvaltning och hur man kan synliggöra dem. I denna uppsats har valet av genomförande grundat sig pÄ den kvalitativa metoden genom intervjustudie. UtifrÄn de elva intervjuer har i resultatet kommit fram att kommunikations begrepp Àr svÄrt att definiera men att en rak kommunikation och öppenheten mellan parterna Àr vÀsentlig för en god kommunikation. Mejl Àr den kommunikationskanalen som anvÀnds mest men det finns Àven andra kanaler sÄsom formella och informella möte, telefon och anslagstavla. Kommunikationen inom utbildningsförvaltningen kan alltid bli tydligare.

Elevdemokrati - teori eller verklighet?

Syftet med följande arbete Àr att undersöka om och i vilken grad eleverna upplever demokrati pÄ en gymnasieskola. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om elevdemokrati. Med hjÀlp av en enkÀtundersökning ville jag se om eleverna upplever elevinflytande pÄ sin skola. Av 754 tillfrÄgade elever Àr det 241 (32 %) som har svarat pÄ en webbaserad respondentenkÀt. Sammanfattningsvis pekar resultaten pÄ att de elever som svarat upplever demokrati i olika grad för olika frÄgor.

"Kommer du att grÄta nÀr jag dör?"

Abstract. Rosengren, Sandra och Wiveus, Åsa (2013). ?Kommer du att grĂ„ta nĂ€r jag dör? En studie om hur personer som varit allvarligt sjuka som barn förhĂ„ller sig till utbildning i relation till döden och framtiden. Malmö: Malmö högskola. NĂ€r ett barn drabbas av en allvarlig sjukdom kan det innebĂ€ra att det under en lĂ€ngre tid inte kan deltaga i undervisningen pĂ„ sin hemskola. I Skollagen (2010) finns det förklarat att barn som vĂ„rdas pĂ„ sjukhus ska erbjudas undervisning pĂ„ sjukhuset.

Medie- och informationskunskap inom bildÀmnet

Medie- och informationskunskap samt medieutbildning har blivit ett omtalat fenomen, inte bara i skolan utan likasÄ allmÀnt som en förutsÀttning för demokrati. Kontakten med media sker förutom via de klassiska medierna sÄ som radio, TV och tidningar, idag Àven via internet genom datorer, smarta telefoner och surfplattor. Skolan har inte lÀngre monopol pÄ lÀrandet utan mycket sker utanför skolan, pÄ fritiden, och just genom medier av olika slag. DÀrför kan skolan behöva anvÀnda sig av elevernas verklighet i undervisningen, utan att för den skull ge sig hÀn Ät underhÄllning. Kunnighet om media pÄ olika plan blir allt viktigare och ger eleverna möjlighet att se bortom budskapen som vill pÄverka dem i en viss riktning.

LÀrarens förhÄllningssÀtt i ett genusperspektiv - under matematiklektioner

JÀmstÀlldhetsfrÄgan Àr ett aktuellt Àmne i skolan och samhÀllet. Barn och ungdomar pÄverkas och influeras av familj, kamrater, media och skolans förhÄllningssÀtt till jÀmstÀlldhet. Med de tankarna i bakhuvudet har vi valt att fördjupa oss inom genusvetenskapen. Vi har observerat lÀrares förhÄllningssÀtt gentemot sina elever ur ett genusperspektiv pÄ skolor i södra Sverige. Resultaten vi har kommit fram till skiljer sig, i vissa fall, frÄn litteraturen.

Pedagogers syn pÄ för- och nackdelar med Äldersintegrering som organisationsform inom skolans tidiga Är

Earlier research has shown the difficulty of defining insulting behaviour in the workplace. It has been noted that the individual and subjective definition is connected to the specific situation in which the potentially insulting incidence occurred. In this study we designed a quantitative questionnaire in order to hopefully elucidate the comprehension of insulting behaviour and furthermore enable a more in-depth investigation on how important the contextual meaning is. This study examined 140 (n=140) working adult?s attitudes towards insulting behaviour in the workplace and the importance of the contextual variables.

Ökad förstĂ„else genom egen reflektion

Vi har med stöd av skolans styrdokument och annan litteratur arbetat fram en reflektionsmodell som vi vill anvÀnda oss av i vÄr framtida lÀrarroll. Modellen har sin grund i att elever skall reflektera i sin lÀrprocess. Syftet med vÄr undersökning Àr att se om elever och lÀrare genom reflekton kan nÄ ökad förstÄelse om och i sin inlÀrning. Under vÄrt arbete pÄ skolan lÀt vi eleverna skriftligt reflektera över vÄra lektioner och över sin inlÀrning. Med stöd av reflektonerna utförde vi sedan intervjuer med eleverna och deras klassförestÄndare.

Skapande kultur i skolan : En förÀndring över tid

Uppsatsen diskuterar frÄgan hur skolans syn pÄ kultur har förÀndrats genom Ären. Vidare pÄ vilket sÀtt detta har skett i praktiken. Uppsatsen gÄr igenom den förÀndringsprocess som skett frÄn slutet av 1960-talet och nÄgra Är in Ä 2000-talet.Uppsatsen visar att de förÀndringar som skett till stor del varit ett resultat av politiska direktiv, frÀmst genom lÀroplanerna och statliga kultursatsningar. Den största förÀndringen har dock inte varit ett resultat av politiska pekpinnar, utan av politiska möjligheter. Senare lÀroplaner har öppnat upp för en mer mÄlstyrd verksamhet vilket har lett till att pedagoger har anvÀnt kulturen som redskap för att uppnÄ de mÄl som faststÀllts i lÀroplanerna för alla Àmnen..

Rektorers arbetsmiljöarbete : en kvantitativ studie om rektorers förutsÀttningar för och syn pÄ arbetsmiljöarbete i skolan

SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGAR: Studiens syfte har varit att undersöka rektorers förutsĂ€ttningar för och syn pĂ„ arbetsmiljöarbete i skolan med sĂ€rskilt fokus pĂ„ lĂ€rares arbetsmiljö. Syftet har lett fram till följande preciserade frĂ„gestĂ€llningar: Vad anser rektorerna underlĂ€ttar, respektive hindrar dem i sitt arbetsmiljöarbete? Vilken syn har rektorer pĂ„ sitt arbetsmiljöarbete? I vilken utstrĂ€ckning anser rektorerna att de uppfyller arbetsmiljölagens olika paragrafer? Hur korrelerar rektorers upplevelse av krav, kontroll och stöd med ovanstĂ„ende frĂ„gestĂ€llningar? Vilka samband finns mellan ovanstĂ„ende frĂ„gestĂ€llningar?METOD: Metoden som anvĂ€ndes var en webbaserad enkĂ€t. Studiegruppen bestod av 416 rektorer (ca 10 % av Sveriges rektorer) och 170 av dessa besvarade enkĂ€ten (40,9 %). Databearbetningen utfördes med hjĂ€lp av statistikprogrammen SPSS och Microsoft Excel.

Det Àr allmÀnbildning : Ungdomars attityder och upplevelser av sex- och samlevnadsundervisning

Uppsatsen Àr en kvalitativ intervjustudie som behandlar gymnasieungdomars kunskaper och attityder om sex och samlevnad utifrÄn den undervisning de fÄtt i grundskolan och pÄ gymnasiet. Syftet Àr att undersöka om skolan har nÄgot samband med de attityder ungdomarna förmedlar. Undersökningen grundas pÄ teorier om hur normer, vÀrden och attityder skapas med fokus pÄ heteronormen. Mot bakgrund av min studie kan man visa att eleverna till viss del kan ha blivit pÄverkade negativt av skolans undervisning. Mitt resultat visar att skolan förmedlar en mÀngd normer i sin undervisning som eleverna sedan ger uttryck för. Undervisningen har ett heteronormativt perspektiv som eleverna uppfattar och anpassar sina roller efter.

NÀr finns tid för fysisk aktivitet? : skolledares syn pÄ fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningar:Studien grundas i ramfaktorteorins antaganden om pÄverkbara och icke pÄverkbara faktorer inom skolans verksamhet, ur skolledares synvinkel. Syftet med studien Àr att undersöka vilka faktorer som, ur skolledares synvinkel, frÀmjar eller begrÀnsar möjligheterna att erbjuda eleverna i grundskolans Ärskurs 6-9 daglig fysisk aktivitet.? Vilken betydelse har fysisk aktivitet för skolarbetet, enligt skolledarna?? Vilka möjligheter har skolorna, enligt skolledarna, att erbjuda eleverna daglig fysisk aktivitet?? Vilka faktorer spelar in för möjligheterna att bedriva daglig fysisk aktivitet i skolan, enligt skolledarna?Metod:Kvalitativa intervjuer har genomförts med fem skolledare pÄ fem grundskolor med Ärskurs 6-9, och en bitrÀdande skolchef i en kommun i Stockholms lÀn. Intervjuerna var baserade pÄ ovan stÀllda frÄgor samt pÄ tidigare forskning om inverkan av fysisk aktivitet pÄ elevernas resultat i skolan. Intervjuerna utgick frÄn en fenomenologisk ansats med respondenternas berÀttelser som kÀllmaterial, berÀttelser om hur skolledare pÄ skolan och i kommunen arbetar med fysisk aktivitet.Resultat:Den fysiska miljön i och runt skolan pÄvisades vara en viktig faktor för elevernas grad av aktivitet under hela skoldagen.

Ut och njut!: friluftsdagars lÀrande

VÄr studie syftar till att med avseende pÄ friluftsliv och elevers lÀrande beskriva friluftsdagars innehÄll ur ett lÀrarperspektiv. Vidare syftar studien till att beskriva hur friluftsdagar i kust-, inlands- och fjÀllkommuner genomförs och hur vÀl detta överensstÀmmer med den svenska officiella definitionen av friluftsliv. Vi har genomfört vÄr studie i grundskolans senare Är med hjÀlp av de kvalitativa intervjuerna. VÄr undersökningsgrupp bestod av nio pedagoger som gav sin uppfattning gÀllande friluftsdagarnas innehÄll och mÄl. VÄr undersökning har resulterat i att friluftsliv inte förknippas med friluftsdagar, trots nÀrheten till naturen hindrar ekonomin och tiden utövandet.

HĂ€lsa - en prioritering i skolan?

Syftet med detta arbete har varit att beskriva hur skolan idag arbetar med hÀlsa utifrÄn styrdokumenten och se om mÄlen verkstÀlls i skolans verksamhet. I detta arbete kommer begreppet hÀlsa att innefatta fysisk aktivitet och kost. Genom analyser av styrdokument, intervjuer med Barn och UtbildningsnÀmnden, rektorer och pedagoger i verksamheterna samt genom fÀltanteckningar har vi kunnat se hur man i tvÄ kommuner arbetar med hÀlsa. Vi har genom undersökningarna i detta arbete sett att prioriteringarna av hÀlsoarbetet varierat men överlag saknas ett lÄngsiktigt medvetet tÀnkande gÀllande hÀlsa. I vÄrt framtida yrke som pedagoger vill vi arbeta med hÀlsa pÄ ett medvetet sÀtt genom lustfyllda aktiviteter och ökad medvetenhet grundlÀgga goda vanor i tidiga Är..

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->