Sök:

"Jag vill ju bara att dom ska bli bra människor"

En kvalitativ studie om la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund


Syftet med fo?ljande kvalitativa studie a?r att med hja?lp av intervjuer underso?ka la?rares arbete med och tankar om skolans va?rdegrund na?r det kommer till demokrati, fostran, ett ma?ngkulturellt samha?lle och ja?mlikhet. Fra?gesta?llningarna inkluderar a?ven en avsikt att studera hur undervisningen ga?r till, om denna enbart a?r planerad eller om de intervjuade la?rarna vittnar om icke planerade la?rsituationer. Metoden som anva?nds a?r semistrukturella intervjuer som sammansta?lls, transkriberas och analyseras genom att applicera Deweys teorier om intelligent action pa? resultatet. A?ven Colnerud och Thornbergs begrepp va?rdepedagogik anva?nds i analysen av empirin, samt Thornbergs definition av explicit och implicit va?rdepedagogik. Resultatet visar att la?rare anva?nder sig av planerad undervisning men att icke planerade la?rsituationer spelar en betydande roll. Den fo?rra kan besta? av speciella lektioner vikta fo?r va?rdegrundsarbete eller a?mnesla?rares arbete med att va?lja material fo?r att fra?mja diskussioner om va?rdegrundsfra?gor. Den senare besta?r av la?rares attityder, deras vilja att fo?rmedla vikten av respekt och en vilja av att via sin person fo?rmedla de va?rderingar som skolan sta?r fo?r. Slutsatsen av studien visar att la?rare ba?de med explicita och implicita va?rdegrundspedagogiker kan bidra till elevers omedelbara och fo?rdjupade erfarenheter av sin utbildning men att den implicita va?rdegrundspedagogiken har sto?rre effekt fo?r elevers erfarenheter a?n den explicita, a?ven om det a?r den explicita som beskrivs och synliggo?rs av skolor. Inte fo?rra?n dagens elever a?r integrerade i samha?llet som vuxna kommer ett resultat att kunna ma?tas av la?rares va?rdegrundsarbete. 

Författare

Malin Wictorsson Linda Gunnarsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..