Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 45 av 216

Islam och skolan : En kvalitativ undersökning om elevers syn pÄ islam enligt nÄgra pedagoger

Det övergripande syftet med detta examensarbete var att ta reda pÄ högstadieelevers syn gentemot islam och muslimer pÄ ett antal skolor i GÀvle. För att göra detta har jag gjort en kvalitativ analys med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Jag valde sedan att intervjua sex pedagoger frÄn tre olika skolor med kunskap och erfarenhet inom Àmnet jag avsÄg undersöka. Intervjun var uppdelad enligt vissa specifika omrÄden, varav resultaten ocksÄ Àr redovisade inom dessa omrÄden. En del fokus har legat pÄ hur pedagogerna uppfattar elevernas syn pÄ islam, samt hur den speglas i skolans miljö.

Skoldagens demokrati : En studie om demokratiarbetet i gymnasieskolan

Studien syftar till att utforska vilken vÀrdegrund som skolans styrdokument förmedlar och hur eleverna i gymnasieskolan uppfattar dessa vÀrden. Studien Àr genomförd i en tvÄstegsanalys, med en kvalitativ innehÄllsanalys av gymnasieskolans styrdokument och en kvantitativ surveyundersökning av gymnasieelevers upplevelse av demokratiska vÀrden i skolan. Den hermeneutiska analysen av styrdokumenten lyfter fram fyra demokratityper som gÄr att Äterfinna i gymnasieskolans verksamhet; Realistisk demokrati, Deltagardemokrati, Deliberativ demokrati och Liberal demokrati. EnkÀtundersökningen analyserar upplevelsen av förekomsten av de fyra demokratityperna i skolan, sett till huvudmannaskap, programinriktning, politiskt intresse, kön, trygghet i klassrummet, förvÀntningar pÄ skolan och lÀrares samhÀllsintresse. Resultatet visar att det finns skillnader i upplevd demokratityp sett till huvudmannaskap och programinriktning dÀr kommunala gymnasieskolor och studieförberedande program har en större förekomst av deliberativ demokrati.

Skolans syfte mellan 1965 & 1994 : En problematisering av synen pÄ gymnasieskolan utifrÄn ett utbildningsfilosofiskt perspektiv

Arbetet bygger pÄ ett ifrÄgasÀttande av synen pÄ gymnasieskolans olika delar mellan Ären 1965 och 1994 som idémÀssigt enhetliga med ett gemensamt syfte och utveckling. Uppsatsens syfte Àr att problematisera denna syn utifrÄn ett utbildningsfilosofiskt perspektiv. Syftet konkretiseras genom tvÄ frÄgestÀllningar, den första frÄgestÀllningen behandlar vilka idéer som uttrycks i skolans kursplaner, till vilken utbildningsfilosofi idéerna kan kopplas och hur de förÀndras under den undersöka tidsperioden. Den andra frÄgan behandlar vilka likheter och skillnader i utbildningsfilosofisk grund som finns mellan de olika Àmnenas kursplaner under tidsperioden. KÀllmaterialet bearbetas genom textanalys i form av idéanalys för att pÄ sÄ sÀtt utvinna de idéer som utrycks.

JÀmstÀlldhet pÄ gymnasiet: En enkÀtstudier om killars och tjejers upplevelser av jÀmstÀlldhet i skolan

I skolans styrdokument stÄr att skolan ska gestalta och förmedla jÀmstÀlldhet, attundervisningen ska ha ett jÀmstÀlldhetsperspektiv, att killar och tjejer ska ha sammamöjligheter och rÀttigheter i skolan, att det hör till skolans uppdrag att uppmuntraelever att vÄga bryta könsnormer samt att det Àr förbjudet att elever diskrimineras pÄgrund av kön i skolan. DÀrför Àr syftet med denna studie att undersöka tjejers ochkillars upplevelser av huruvida gymnasieskolan uppfyller styrdokumentensföreskrifter: huruvida de upplever att skolan Àr jÀmstÀlld. Studiens resultat tyder pÄ attkillar upplever att skolan Àr jÀmstÀlld i större utstrÀckning Àn tjejer. Detta eftersom enstörre del av killarna Àn tjejerna upplever att lÀrare talar likadant till killar och tjejer,att lÀrare tillÄter killar och tjejer talar lika mycket i klassrummet, att tjejer och killarhar lika stor möjlighet att fÄ höga betyg, att jÀmstÀlldhet ingÄr i undervisningen samtatt risken att bli diskriminerad och krÀnkt inte finns. Dessutom har killarna i störreutstrÀckning Àn tjejerna svarat ja pÄ frÄgan om de anser att skolan Àr jÀmstÀlld.SÄledes upplever tjejerna i mindre utstrÀckning att skolan Àr jÀmstÀlld.

LÀslÀxan. En studie om lÀrares syn pÄ förÀldrars medverkan i lÀsundervisningen

Samverkan med förÀldrar kring barns lÀsutveckling sker nÀstan uteslutande genom lÀslÀxor. Studien syftar till att undersöka lÀrares uppfattningar om förÀldrars medverkan i lÀsundervisningen samt analysera vilka faktorer som pÄverkar den betydelse förÀldrar kan fÄ för sitt barns lÀsutveckling.Som teoretisk utgÄngspunkt anvÀnds ett sociokulturellt perspektiv dÀr en interaktionistisk syn pÄ lÀrande och utveckling Àr grundlÀggande faktorer. En god lÀsutveckling förutsÀtter ett dialogiskt möte mellan en elev och en mer kompetent vuxen, ex. en lÀrare eller en förÀlder. Studien Àr kvalitativ och har lÀrarintervjuer som empirisk grund.

Kapitalstruktur och finansiell stabilitet i fastighetsbranschen En djupg?ende analys av kapitalstruktur, skuldhantering och r?ntep?verkan p? stora svenska b?rsnoterade fastighetsbolag

De senaste tv? ?ren har medf?rt betydande f?r?ndringar i den makroekonomiska milj?n, b?de globalt och i Sverige. En l?ng period av gynnsamma styrr?ntor gav f?rdelar ?t fastighetsbolag, men den ?kade inflationen under den senaste perioden har lett till markant h?jning av styrr?ntan. I en tid av ?kad f?rsiktighet fr?n banker vid utl?ning och h?g efterfr?gan p? kapital, har stora svenska fastighetsbolag v?nt sig till kreditmarknaden genom f?retagsobligationer.

VÄga undervisa! En kvalitativ studie om hur speciallÀrare resonerar kring sina val av metoder för elevers lÀs- och skrivutveckling.

VÄrt informationssamhÀlle stÀller allt högre krav pÄ den enskilda individens lÀs- och skrivförmÄga samtidigt som de internationella undersökningarna PISA och PIRLS (Skolverket) visar pÄ att svenska elevers kunskaper kring lÀsning och skrivning har försÀmrats genom Ären. Vad kan detta beror pÄ? Hur arbetar dagens skola, utifrÄn ett specialpedagogiskt perspektiv, för att höja lÀs- och skrivkompetensen? FrÄgor som rör skolan Àr stÀndigt med i samhÀllsdebatten och skolans uppdrag förÀndras i takt med att politiska idéer och vÀrderingar i samhÀllet skiftar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ kunskap och förstÄelse om hur speciallÀrare i grundskolan resonerar kring sina val av metoder för elevers lÀs- och skrivutveckling. VÄr teoretiska ansats utgÄr bÄde frÄn ett sociokulturellt och biologiskt perspektiv dÀr lÀrarberÀttelser utgör vÄrt empiriska material.

LÀsprojekt över ÀmnesgrÀnserna : - en studie av tre gymnasieelevers uppfattningar om skönlitterÀr lÀsning inom ramen för ett lÀsprojekt

Syftet med vÄr studie Àr att jÀmföra Lgr 80 med Lpo 94 för att undersöka förekommande förÀndringar mellan dessa reformer i idrottsundervisningen i en historisk process fram till idag. Studien grundas pÄ ett socialhistoriskt perspektiv, dÀr idrottslÀrares erfarenheter kring arbetslivet i skolans verksamhet har upplevts under de senaste 30 Ären. Studien Àr dÀrmed avgrÀnsad till ett lÀrarperspektiv.Bakgrunden till denna studie Àr vÄrt intresse för de historiska förÀndringsprocesser som sker i samhÀllen och sÄ Àven i skolans verksamhet med reformer. Vad reformerna har fÄtt för genomslagskraft och konsekvenser i dagens skola och för lÀrarrollen med fokus pÄ Àmnet idrott och hÀlsa Àr vÄrt undersökningsomrÄde. Inför vÄrt kommande yrke ger denna intressestudie oss förhoppningsvis en ökad förstÄelse och medvetenhet kring varför skolan har utvecklats som den har gjort och vad det skapar och framkallar för typ av skeenden inom idrott och hÀlsas undervisning.Metoden vi har anvÀnt oss av Àr kvalitativ, dÄ vi anvÀnt oss av öppna intervjuer.

Elevers religiositet : En studie i Ă„rskurs 7-9

Föreliggande uppsats har haft ett syfte som utgÄtt i att undersöka svenska elevers religiositet.  FrÄgor som berörts Àr huruvida elever Àr religiösa eller icke-religiösa, samt hur de ser pÄ sin egen religiositet. Uppsatsen har sökt att ta reda pÄ om socialt bakomliggande faktorer kan pÄverka elevers religiositet. Uppsatsen har Àven Àmnat ta reda pÄ hur elever ser pÄ skolans religionsundervisning i förhÄllande till sin egen religiositet eller icke-religiositet. Dessa frÄgestÀllningar har undersökts med hjÀlp av en kvantitativ enkÀtundersökning som gjorts i tre stycken 7-9 klasser i Kalmar stad. Studien visar att en majoritet av eleverna inte tror pÄ nÄgon sorts högre makt eller personlig Gud.

Regionalisering : ett nytt steg i företags internationaliseringsprocess?

Bakgrund: Det sista steget i Uppsala-skolans etableringskedja innebÀr att företagen flyttar betydande delar av verksamheten utomlands, men Àr det verkligen det sista steget? Sedan en tid tillbaka har alltfler företag valt att regionalisera sin internationella verksamhet, vilket innebÀr att olika nationella verksamheter samordnas och att en regional organisation skapas över nationsgrÀnserna. Hur tar sig en regionalisering i uttryck och kan regionalisering ses som ett nytt steg i företags internationaliseringsprocess? Syfte: UtifrÄn en studie av företags regionalisering syftar uppsatsen till att bidra med kunskap om företags internationalisering genom att undersöka om regionalisering Àr ett nytt steg i företags internationaliseringsprocess. Genomförande: För att kunna uppfylla vÄrt syfte har vi genomfört 12 stycken intervjuer med representanter pÄ Ätta multinationella företag som har en regionaliserad Nordenverksamhet.

Attraktivt lÀge mitt i storstaden? En fallstudie om elevers val av gymnasieskola

Som blivande lÀrare har vi mÀrkt en tendens till en stor geografisk spridning gÀllande var elever bor i förhÄllande till var de gÄr i skolan, vilket har lett till en undran om skolans geografiska lÀge spelar in nÀr eleven ska vÀlja gymnasieskola. Denna fallstudie Àr gjord pÄ Nordens Teknikerinstitut, NTI ? gymnasiet Södra Hamngatan som Àr en friskola. Skolan Àr lokaliserad i centrala Göteborg med nÀrhet till kollektivtrafiken. Som blivande gymnasielÀrare hoppas vi fÄ inblick i friskolans verksamhet och djupare förstÄelse kring elevers val av gymnasieskola.Syftet med studien Àr att undersöka om NTI-gymnasiets lokalisering pÄ Södra Hamngatan i centrala Göteborg Àr av betydelse nÀr en elev ska vÀlja gymnasieskola.

HÀstens betydelse för elevers emotionella utveckling : en studie av Naturbruksprogrammets hÀstinriktning

Syftet med undersökningen Ă€r att beskriva och försöka skapa bĂ€ttre förstĂ„else för av vad hĂ€sten betyder för elever pĂ„ Naturbruksgymnasiets hĂ€stinriktning i relation till deras skolframgĂ„ng, motivation och emotionella utveckling. DĂ€r min intention Ă€ven har varit att undersöka om det finns nĂ„got samspel mellan hĂ€sten och elevers utveckling till ansvarstagande mĂ€nniskor och om det finns nĂ„got i samvaron med hĂ€starna och i stallmiljön som bidrar till att ungdomar utvecklar en förmĂ„ga att göra och uttrycka medvetna etiska stĂ€llningstaganden. Uppsatsen knyter an till tidigare forskning och teori, bĂ„de pedagogisk forskning och forskning kring interaktion hĂ€st- mĂ€nniska.HĂ€sten kan vara ett fantastiskt stöd för eleverna i deras emotionella utveckling och genom relationen kan mĂ„nga olika behov, vĂ€rden, motiv och attityder existera och fĂ„ utlopp. Informanterna anser dock inte att de har den relation till skolhĂ€sten som krĂ€vs för att kunna utveckla ett fungerande samspel, eftersom de upplever att det i skolans undervisning saknas grundlĂ€ggande kunskaper om hĂ€stens perception och kognitiva egenskaper samt ett holistiskt synsĂ€tt pĂ„ lĂ€rande. Även brister i kommunikationen lĂ€rare emellan och mellan elever och lĂ€rare gör att eleverna tappar motivationen.

Gymnasieelevers instÀllning till Àmnet Idrott och hÀlsa : kan den pÄverkas av skolans lokala förutsÀttningar

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med undersökningen Àr att se om det finns ett samband mellan gymnasieelevers instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa och skolans lokala förutsÀttningar för att bedriva idrottsundervisningen. För att uppfylla syftet anvÀnder vi följande frÄgestÀllningar:? Vad har gymnasieelever för instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa?? Vad har skolan för lokala förutsÀttningar för att bedriva idrottsundervisning?? PÄverkar de lokala förutsÀttningarna elevernas instÀllning?MetodVi har anvÀnt oss av tvÄ metoder, enkÀter och halvstrukturerade intervjuer. EnkÀterna, 102 stycken sammanlagt, genomfördes med gymnasieelever pÄ en skola i Mariehamn och en skola i Stockholm. Intervjuerna, 4 stycken, genomfördes med lÀrare verksamma vid dessa tvÄ skolor.

Det Àr ju i skolan man blir invandrare

VÄr uppfattning Àr att vÀgledare pÄ skolor har betydelse för integrationen av elever med invandrarbakgrund genom den vÀgledning de bedriver. DÀrför valde vi att ta reda pÄ hur vÀgledarna ser pÄ vÀgledningen av dessa elever, om det finns nÄgra utmÀrkande drag i denna, orsakerna till vÀgledarnas förhÄllningssÀtt, och om det finns stöd i skolans mÄldokument för vÀgledning av elever med utlÀndsk bakgrund. Undersökningen Àr gjord genom en kvalitativ enkÀtmetod, dÀr frÄgorna besvarats skriftligen av sex studie- och yrkesvÀgledare pÄ gymnasieskolor i Malmö. VÄr kunskapsbakgrund bygger pÄ tidigare forskning inom Àmnena utbildning, mÄngkultur och integration. Vi utgÄr dessutom frÄn bland annat V.

Ledarskapets betydelse för en inkluderande skolkultur

Ledarskapet i skolan Àr omdiskuterat och forskningsrapporter visar oftast pÄ resultat som ger rektor en betydelsefull roll i skolans utvecklingsarbete. Huvuduppdraget i skolan bestÄr i optimal mÄluppfyllelse för alla elever som fÄr sin utbildning dÀr. DÄ har instÀllning och attityder till barn i behov av sÀrskilt stöd en stor betydelse. Det stÀlls höga krav pÄ att skolans pedagoger ser möjligheter att förÀndra miljö, metoder, innehÄll och bemötande om alla elever ska fÄ de förutsÀttningar för mÄluppfyllelse de har rÀtt till. En förutsÀttning Àr att skolan som helhet har en inkluderande instÀllning till sitt arbete med eleverna.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->