Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 28 av 216

Ungas syn pÄ mÀnniskans vÀrde En studie av synen pÄ mÀnniskovÀrde i konfirmationsundervisningen i förhÄllande till synen pÄ mÀnniskovÀrde i skolans religionsundervisning

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur konfirmander upplever synen pÄ mÀnniskans vÀrde under konfirmationslÀsningen i förhÄllande till hur de upplever synen pÄ mÀnniskans vÀrde som skolan förmedlar? Arbetet tar sin utgÄngspunkt i de formuleringar kring mÀnniskans vÀrde som Äterfinns i skolans styrdokument. Resultatet bygger pÄ kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat en grupp konfirmander som lÀser inför konfirmationen till vÄren 07, en konfirmandgrupp som konfirmerades vÄren 06 samt fem lÀrare som undervisar i religionskunskap pÄ de fyra skolorna som deltagarna gÄr pÄ. Min slutsats Àr att dessa specifika ungdomar som lÀser eller har lÀst inför konfirmation upplever att skolan inte bearbetar mÀnniskosynen pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt, genom konfirmationsarbetet finner de ett komplement. Konfirmationsundervisningen förÀndrar deras sjÀlvbild och synen pÄ mÀnniskans vÀrde pÄ ett positivt sÀtt.

LEK Àr LIVEn studie om hur pedagoger uttrycker sig om lek, lÀrande och lekarbete som ett specialpedagogiskt arbetssÀtt

Leken har en stor betydelse för barns utveckling. För barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd ex. svÄrt att koncentrera sig eller brister i sitt lekbeteende, finns lekarbete som Àr ett specialpedagogiskt arbetssÀtt. Lekarbete stÄr för ?barnet i lek arbetar med sin utveckling?.

FörÀldrainflytande i skolan under 1960-1980 En studie ur tre perspekriv, staten, lÀrarna och förÀldrarna

Undersökningens syfte Àr att studera olika perspektiv pÄ förÀldrarinflytande i grundskolan, statens, lÀrarens och förÀldrarnas. Studien tar sin utgÄngspunkt i hur staten/samhÀllet, lÀrarkÄren och förÀldrarna har motiverat och definerat begreppet inflytande. Jag har anvÀnt mig av tidningarna, Barn i Hem skola samhÀlle, LÀrartidningen, SkolvÀrlden samt officiella tryck frÄn riksdagen och regeringen. Jag har försökt att knyta min studie till Jörgen Habermas och Bo Rothtsteins teorier om förhÄllandet mellan offentligt och privat samt den kooperativa staten. Det som jag fann var att grundskolans innförande innebar en vidgning av skolpolitiken, och skolan fick ett större ansvar för fostran och socialutveckling.

KRISHANTERINGSPLANEN - ett anvÀndbart verktyg eller en dammsamlare? : En kvalitativ studie av en F-9 skola i Mellansverige

SAMMANFATTNINGTitel: Krishanteringsplanen ? ett verktyg eller en dammsamlare?En studie av en F-9 skola i Mellansverige.År 2010 Antal sidor: 25Syftet med denna underökning Ă€r att belysa hur arbetet med skolans kris- och katastrofhanteringsplan bedrivs pĂ„ medelstor F-9 skola i Mellansverige.- Hur resonerar skolpersonal om det regelverk som styr krishanteringsplanen, samt hur denna arbetats fram och hur arbetet med planen bedrivs idag, hur kunskap om krishantering sprids till personal, samt hur personal tycker att krishanteringen pĂ„ skolan fungerar.Undersökningen Ă€r kvalitativ och genomförd med semistrukturerade personliga intervjuer kompletterade med litteraturstudier.Den undersökta skolans krishanteringsplan utarbetades för ca Ă„tta Ă„r sedan. FĂ„ av skolans nuvarande krisgrupp var med i upprĂ€ttandet av planen. Tanken Ă€r att den ska revideras Ă„rligen. Dock visade det sig vid undersökningen att det var tvĂ„ Ă„r sedan sist.

Är utsattheten i omklĂ€dningsrummet en myt? : En studie om utsatthet i högstadiet

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ lÀrarens arbete för att förebygga utsatthet i samband med idrottsundervisningen samt elevernas perspektiv pÄ lÀrarens arbete med detta. Hur arbetar lÀrare i glesbygd respektive storstad med att motverka mobbning och utsatthet?Hur ser storstadselever respektive glesbygdselever pÄ mobbning och utsatthet i skolan?Vi vill fÄ förstÄelse hur eleverna upplever omklÀdningsrummen, dÄ det visats att omklÀdningsrummen Àr en av de mest utsatta platser i skolans miljö (Friends, Forskning, 2013). MetodMetoden vi valt för detta arbete var en kvalitativ och en kvantitativ ansats. Vi har intervjuat tvÄ lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa. En arbetade pÄ en glesbygdskola och den andra pÄ en storstadsskola. Valet av kvalitativa intervjuer gjordes för att se hur lÀrarna arbetar för att förebygga utsattheten frÀmst i sin undervisning, men Àven under den tiden eleverna vistas i skolans miljö.

LEK Àr LIV En studie om hur pedagoger uttrycker sig om lek, lÀrande och lekarbete som ett specialpedagogiskt arbetssÀtt.

Leken har en stor betydelse för barns utveckling. För barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd ex. svÄrt att koncentrera sig eller brister i sitt lekbeteende, finns lekarbete som Àr ett specialpedagogiskt arbetssÀtt. Lekarbete stÄr för ?barnet i lek arbetar med sin utveckling?.

SkolÀmnet svenska i ett flersprÄkigt klassrum - fyra lÀrares reflektioner och förhÄllningssÀtt

Ett av skolans uppdrag Àr att frÀmja lÀrande dÀr eleven stimuleras att inhÀmta kunskaper. Detta examensarbete Àr en undersökning av hur svenskÀmnet Àr organiserat i ett upptagnings-omrÄde dÀr det finns elever med annat modersmÄl Àn svenska men dÀr de Àr i minoritet. För att vi som pedagoger pÄ bÀsta sÀtt ska bidra till vÄra framtida elevers sprÄkutveckling och fullfölja skolans uppdrag Àr det av stor vikt att skapa en undervisning dÀr alla elever fÄr en möjlighet att utvecklas. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund för undersökningen Àr: ? Vad anser lÀraren vara essentiellt gÀllande svenskundervisning i en klass dÀr elever med svenska som modersmÄl och elever med annat modersmÄl Àn svenska integreras? ? Vilka reflektioner har lÀraren kring kursplanerna i svenska samt svenska som andra-sprÄk? ? Vilket genomslag fÄr lÀrarens förhÄllningssÀtt i det praktiska arbetet? Metoderna vi har valt för att besvara vÄra frÄgestÀllningar Àr kvalitativa intervjuer med efterföljande observationer. VÄrt empiriska material tolkar vi dÀrefter utifrÄn de teorier och styrdokument som vi bedömer relevanta för vÄr undersökning.

Förskoleklassen : En skolform mellan förskola och skola

Den första januari 1998 infördes enligt ett riksdagsbeslut förskoleklassen i hela landet. Det innebar i praktiken att förskolans verksamhet för sexÄringarna flyttades in i skolan och blev en egen skolform, en frivillig verksamhet i den obligatoriska skolan. Vid inrÀttandet av förskoleklassen var en intention att ge sexÄringarna en likvÀrdig grund inför skolstarten samt att föra in förskolepedagogiken i skolan. Syftet med vÄrt arbete Àr ta reda pÄ var förskoleklassen befinner sig i förhÄllande till förskolans tradition respektive skolans tradition. Vi vill ocksÄ lyfta fram förskoleklassens relation till att den inte Àr obligatorisk, vilket grundskolan Àr.

Att fr?mja barns spr?kliga f?rst?else - en fenomenografisk studie om f?rskoll?rares uppfattningar av h?gl?sning med boksamtal i f?rskolan

I l?roplanen f?r f?rskolan kan man l?sa att ?Barnen ska erbjudas en stimulerande milj? d?r de f?r f?ruts?ttningar att utveckla sitt spr?k genom att lyssna till h?gl?sning och samtala om litteratur och andra texter.? (L?roplan f?r f?rskolan, Lpf?, 2018 s. 8). Syftet med den h?r studien ?r att unders?ka f?rskoll?rares uppfattningar av h?gl?sning med boksamtal som medel f?r att berika och fr?mja barns spr?kliga f?rst?else i f?rskolan och vidare vad f?rskoll?rare ser som gynnsamma didaktiska strategier. Unders?kningen ?r kvalitativ och bygger p? intervjuer av f?rskoll?rare.

FlersprÄkiga elever i en ensprÄkig norm Konstruktioner av kategorin svenska som andrasprÄkselever i skolans styrdokument

Masteruppsats, SVA240, 30 hpÄmne: Svenska som andrasprĂ„kTermin: Vt-2015Handledare: Anna LyngfeltExaminator: Benjamin Lyngfelt.

Kunskap, krav och kontroll: krisen i svenska skolan. : en analys av Dagens Nyheters skolpolitiska rapportering 2004 och 2007.

          Skolan Àr alltid under förÀndring och utveckling och stÀndigt debatterad. De allra flesta har en Äsikt om skolan och eftersom den Àr en viktig samhÀllsinstitution fÄr den utstÄ mycket kritik. Som lÀrarstudenter har vi under vÄr utbildning följt diskussionen om skolan och vill nu ta en nÀrmare titt pÄ debatten, som vi upplever som mycket onyanserad. Vi har genomfört en artikelstudie av Dagens Nyheters rapportering av skolan under 2004 och 2007. VÄr uppsats grundar sig i ett hermeneutiskt perspektiv och vi har anvÀnt vÄgrÀt textanalys som metod för materialbearbetning. VÄrt fokus har legat pÄ följande fyra teman: Skolans uppdrag/ansvar/uppgift/roll, Kursplan/lÀroplan/mÄl, Begreppet kunskap och Den allmÀnna bilden av skolan.

Grön Flagg, En komparativ studie av tvÄ skolors arbete med miljö

Examensarbetet Àr en jÀmförelse mellan tvÄ skolors arbete med Grön Flagg. Arbetet grundar sig pÄ intervjuerna av sex pedagoger, tre pÄ varje skola. PÄ de tvÄ skolorna dÀr undersökningen Àr gjord Àr det i huvudsak pedagoger som ansvarar för arbetet med Grön Flagg som Àr intervjuade. Syftet med arbetet Àr att synliggöra och kritiskt granska tvÄ skolors arbete med Grön Flagg och jÀmföra arbetssÀtten. I uppsatsen lyfts likheter och skillnader och jÀmförs med Eco-Schools grundprinciper och Grön Flaggs riktlinjer samt med skolans styrdokument.

Vad hÀnder nÀr specialpedagogiska resurser decimeras? : Fallstudie pÄ en skola

Jag har gjort en undersökning för att se vilka förÀndringar som sker nÀr en specialpedagogisk enhet drabbas av nedskÀrningar. Syftet med undersökningen Àr att pröva Giota & Lundborgs (2007) teori som visar pÄ ett negativt samband mellan specialpedagogiskt stöd och mÄluppfyllelse i Äk 9. Detta har jag undersökt genom att studera förÀndringar av en specialpedagogisk enhets tjÀnstefördelning, enhetens besöksfrekvens av elever, elevernas slutbetyg samt hur skolans lÀrare uppfattar förÀndringarna av enhetens arbetsuppgifter. Undersökningen har genomförts i form av en fallstudie dÀr datainsamlingsmetoderna har bestÄtt av arkivdata, observationer, enkÀter och intervjuer. Det genomsnittliga meritvÀrde av slutbetygen pÄ den undersökta skolan har sjunkit samtidigt som nedskÀrningar har gjorts pÄ den specialpedagogiska enheten.

En H?llbarhetsdriven N?jespark. Fallstudie av Lisebergs implementering av h?llbarhetsstrategi

Bakgrund: N?jesparker, som Liseberg med ?ver 2,2 miljoner bes?kare ?rligen, ?r v?xande turistattraktioner med stor potential. De bidrar till h?llbarhet genom sociala, milj?m?ssiga och ekonomiska initiativ men st?r inf?r utmaningar som s?songsberoende, s?kerhetskrav, teknologiska f?rv?ntningar och personalhantering. N?jesparker beh?ver ?ven hantera stora m?ngder avfall, energi- och vattenf?rbrukning samt resursintensiva byggnationer.

Elevers tankar om skönlitteraturlÀsning

Syftet med följande examensarbete Ă€r att undersöka elevers attityd till lĂ€sning av skönlitteratur ? privat och i skolan. Undersökningen har som mĂ„l att se om och i sĂ„ fall hur elevers lĂ€sning och attityd till lĂ€sning skiljer sig frĂ„n de motiveringar till lĂ€sning av skönlitteratur som Ă„terfinns i skolans styrdokument. För att nĂ„ syftet med mitt arbete genomför jag en screeningenkĂ€t i fyra klasser pĂ„ en gymnasieskola, som sammanlagt besvaras av 79 elever. DĂ€refter följer tre parintervjuer med sex elever, som lĂ€ser olika mycket, om deras attityd till lĂ€sning. Resultaten visar att fĂ„ elever lĂ€ser regelbundet pĂ„ sin fritid och anledningarna som de uppger Ă€r nĂ€stan uteslutande att de inte har tid eller att det Ă€r trĂ„kigt. De som lĂ€ser, lĂ€ser till största delen skönlitteratur som bygger pĂ„ underhĂ„llning och spĂ€nning (deckare, Harry Potter och militĂ€rböcker med mera). Slutsatsen blir att den typ av verk som eleverna lĂ€ser privat sĂ€llan ryms inom ramen för svenskĂ€mnet och styrdokumenten och dĂ€rför skiljer sig elevernas lĂ€sning en del frĂ„n skolans. Även bland de elever som Ă€r nĂ„got mer positiva till skönlitteratur i allmĂ€nhet, Ă€ven i skolan, mĂ€rks det dock att de sĂ€llan förstĂ„r syftet med lĂ€sningen, eller valet av litteratur man behandlar pĂ„ lektionerna..

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->