Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 18 av 216

LÀrarens handlingsutrymme : Vid störande beteende och vÄld mellan elever

Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare pÄ lÄg- och mellanstadiet i grundskolan ser pÄ faktorer som pÄverkar deras handlingsutrymme vid störande beteende i klassrummet och vÄld mellan elever. Finns det skillnader i hur lÀrare och rektorer uppfattar lÀrarnas handlingsutrymme? Kan skolans eventuella skolkod pÄverka hur lÀrarna handlar? Har de befogenheter och disciplinÀra ÄtgÀrder som har tillkommit i den nya skollagen nÄgon inverkan pÄ lÀrarnas handlingsutrymme? För att undersöka lÀrarnas resonemang anvÀndes halvstrukturerad intervju. Analysverktyget hermeneutik tillÀmpades för att analysera den transkriberade texten för att finna svar pÄ denna studies syfte och frÄgestÀllning. LÀrarens handlingsutrymme visade sig pÄverkas av olika faktorer inom skolans vÀrld som skolkod, ramfaktorer och skollag.

LÀrare och lÀsinlÀrning i tvÄ skolmiljöer : Syftet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur lÀrare kan organisera lÀsundervisningen samt vilka uppfattningar lÀrare har om lÀsinlÀrning

Denna uppsats har velat belysa hur fem unga förĂ€ldrar utifrĂ„n egna erfarenheter har upplevt sin skolgĂ„ng men Ă€ven hur ett Ă„terupptagande av studier kan möjliggöras. Undersökningen baseras pĂ„ elevernas egna livsberĂ€ttelser dĂ€r inte bara de direkt studierelaterade frĂ„gorna berörts, utan ocksĂ„ en del allmĂ€nmĂ€nskliga/sociala aspekter. Även tvĂ„ professionella har blivit intervjuade: en kurator och en studie-och yrkesvĂ€gledare. Bemötandet frĂ„n skolans professionella har framstĂ„tt som viktigt eftersom detta pĂ„verkar elevernas sjĂ€lvbild och hĂ€rigenom ocksĂ„ elevens förutsĂ€ttningar att fullfölja utbildning. Resultaten visar att skolans organisation och samhĂ€llets övriga insatser Ă€r mycket viktiga nĂ€r det handlar om att uppmĂ€rksamma denna elevgrupp och att erbjuda det sĂ€rskilda stöd den kan behöva..

Kunskaps- och demokratisyn i fyra lÀroplaner

Bakgrunden till detta arbete vilar i skolverkets formulering av skolans demokratiuppdrag. HÀr finns en tanke om att alla verksamma i skolan, vuxna och elever, ska fÄ kÀnna ett direkt inflytande över sin verksamhet. Man menar att detta direktinflytande ska finnas med i alla delar av skolans verksamhet, Àven den traditionella. Detta visar att alla delar av skolan inte arbetar Ät samma hÄll och inte heller följer sina föreskrifter.Syftet med detta arbeta Àr att identifiera och kartlÀgga de kunskaps- och demokratisyner som existerar i skolans olika lÀroplaner. De lÀroplaner som Àr av intresse för detta arbete Àr Lgr69, Lgr80, Lpo94 samt Lpfö98.

En studie av konflikthantering i skolor med olika social rekrytering

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur lÀrare tolkar och vÀljer att hantera elevkonflikter pÄ tvÄ grundskolor med olika social rekrytering. Genom halvstrukturerade respondentintervjuer med Ätta lÀrare har vi synliggjort vilka olika slags elevkonflikter som lÀrarna beskriver finns pÄ deras respektive skolor samt orsakerna till elevernas konflikter och lÀrarnas konflikthantering. LÀrarnas svar har vi analyserat i förhÄllande till skolans socioekonomiska lÀge. I vÄr analys har vi utgÄtt frÄn flera teoretiska perspektiv, bland andra skolkod, kapitalbegreppet, klassificering och inramning.VÄr undersökning visar att synen pÄ konflikter till stor del Àr likartad men att mÀngden konflikter och konflikthanteringen som förekommer pÄ skolorna Àr olika. Resultatet visar att lÀrarna tror att skolans lÀge Àr av betydelse för mÀngden konflikter och konflikthanteringen som finns pÄ skolan..

SÄ minns vi skolans anstrÀngningar för att vi skulle nÄ mÄlen i svenska : - en kvalitativ studie av elevers erfarenheter frÄn grundskolan

Syftet med studien Àr att ta del av erfarenheterna bland nÄgra elever pÄ introduktionsprogrammet som inte nÄtt mÄlen för Ärskurs 9 i svenska i grundskolan. Studien skulle ge svar pÄ bland annat hur eleverna upplevt skolans försök att hjÀlpa dem nÄ mÄlen. Andra frÄgor som skulle besvaras var om eleverna hade egna funderingar kring vad skolan kunde ha gjort för att frÀmja lÀrandet, om de kÀnt sig inkluderade och delaktiga samt om de hade övriga erfarenheter frÄn grundskoletiden som har varit av betydelse för dem. En kvalitativ metod anvÀndes och genom livsberÀttelser framkom de vuxna informanternas erfarenheter. TvÄ intervjuer genomfördes med de tre deltagarna.

Bland kanji och kapitÀler. Förslag till jÀmförande forskning om typografiska erfarenheter frÄn alfabetet och japansk skrift

Romer Àr oftast överrepresenterade nÀr det gÀller skolk. Syftet med den hÀr fallstudien Àr att bidraga med kunskap om hur skolan kan arbeta för att minimera skolket, vilket i sin tur resulterar i att de romska barnen kommer nÀrmre mÄlen i de olika skolÀmnena. Fyra frÄgor stÀlldes: Hur upplever romerna skolket? Hur vill romerna att skolan ska arbeta för att de inte ska skolka? Hur ser skolans pedagoger pÄ skolkproblemet? PÄ vilket sÀtt anser skolans pedagoger de bör arbeta för att minimera skolket? Som metod anvÀnde jag kvalitativa intervjuer samt enkÀter, men Àven noggrann genomgÄng av skolverkets rapporter samt litteraturstudier. Fallstudien visar att skolan bör arbeta utifrÄn tre ÄtgÀrder.

Gymnasieelevers upplevelse av skolans omklÀdningsrum

Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur gymnasieelever upplever sig sjÀlva i skolans omklÀdningsrum, hur gymnasieelever sÄg pÄ sin egen kropp samt om det fanns nÄgra skillnader mellan pojkar och flickor. Vidare undersökte jag hur starkt sambandet det var mellan varför elever inte byter om eller duschar i anknytning till en lektion i Àmnet idrott och hÀlsa och deras upplevelse av sig sjÀlva i skolans omklÀdningsrum. Ytterligare en frÄgestÀllning var vilka miljömÀssiga förÀndringar som skulle kunna förbÀttra elevers upplevelse i omklÀdningsrummet. Studien byggde pÄ enkÀtsvar frÄn 130 gymnasieelever. EnkÀtsvaren kodades om till siffror och analyserades.

Förskoleklassen-lekens mellanrum? : En studie kring den fria lekens plats i förskoleklassen

Uppsatsen handlar om den fria leken i förskoleklassen och hur mycket tidsutrymme den har dÀr. Studien skildrar vilken betydelse lekmaterialet och den fysiska miljön har för att den fria leken ska infinna sig. Studien skildrar Àven om förskoleklassens placering i förhÄllande till skola och förskola pÄverkar den tid som Àgnas Ät fri lek samt vilka tankar pedagogerna i förskoleklasserna har kring den fria leken och dess förutsÀttningar. Observationer och intervjuer genomfördes med pedagoger frÄn tre olika förskoleklasser och skolor.Resultatet visar att den tid som Àgnas till fri lek varierade mellan förskoleklasserna och att lekmaterialet och miljön har viss betydelse för att den fria leken ska infinna sig. Förskoleklasserna som befinner sig inom skolans lokaler Àr mer skolinriktade och styrda av skolans mÄl Àn de som ligger utanför som Àr mer förskoleinriktade.

"En sak undrar jag, hur bonden fÄr sina pengar" : barns förestÀllningar om lantbruket

Denna uppsats handlar om stads- och landsbygdsbarns förestÀllningar om lantbruket. Studien Àr av kvalitativ ansats och empirin har samlats in med hjÀlp av gruppintervjuer med 37 barn i Ärskurs 1-2 i SkÄne, pÄ en landsbygdsskola och en stadsskola. I uppsatsen analyserar jag barnens berÀttelser om lantbruket och lantbrukets produkter. Mina slutsatser visar att stadsbarnen har lÀrt sig vad de kan om lantbruket i skolan, genom klassrumsundervisning men ocksÄ genom studiebesök. Barnen i stadsskolan hade vÀldigt likartade berÀttelser om lantbruket, medan barnen pÄ landsbygdsskolan hade betydligt mer varierande upplevelser och kunskaper.

Kampen om utbildningen : - en studie av förÀldrars val av utbildning i ett demokratiperspektiv

Syfte med denna studie Àr att med utgÄngspunkter i aspekter av demokratibegreppet studera förÀldrars val av utbildning för sina barn. Studien anvÀnder sig av en flerfaldig forskningsstrategi vilket innebÀr att en kombination av de bÄda ansatserna, kvantitativ och kvalitativ, nyttjas. Det empiriska underlaget utgörs av enkÀter och intervjuer.Resultatet visar att förÀldrars bakgrund pÄverkar valet av skola och att kunskapen angÄende skolval Àr differentierad. Det viktigaste motivet vid val av skola Àr förÀldrars bedömningar av skolans kvalitet. Potentialen att uppfylla detta motiv för skolval begrÀnsas av möjligheten att frÄngÄ nÀrhetsprincipen.

Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum - för elever med speciella behov

Platsens betydelse i skolans pedagogiska rum diskuteras alldeles för lite. Den hÀr studien visar att skolbyggnadens och skolgÄrdens utformning och dess innehÄll har betydelse för elevens kunskapsinhÀmtning, vÀlbefinnande, leklust och koncentrationsförmÄga. I skolans vÀrld finns det mÄnga elever som har speciella behov i form av svÄrigheter att bibehÄlla sin koncentrations- och uppfattningsförmÄga. MÄnga av de hÀr eleverna har dessutom lÀsoch skrivsvÄrigheter. Studien har fokuserat pÄ platsens betydelse i det pedagogiska rummet för elever med speciella behov, det vill sÀga studera om miljön i det pedagogiska rummet pÄverkar elevens koncentrationsförmÄga och om miljön i sin tur kan förbÀttra elevens skrivförmÄga. Sex elever har deltagit och alla Àr mellan 8 - 11 Är gamla. De kommer frÄn tre olika kommunala skolor i södra Sverige.

HÀlsofrÀmjande arbete i skolan - Rektorer, skolsköterskor och verksamhetschefer resonerar

Övervikten bland barn och ungdomar ökar i samhĂ€llet och Ă€r idag uppe i 15-20 procent. Ut-veckling har lett till att man pĂ„ internationell, nationell och regional nivĂ„ har utformat folk-hĂ€lsomĂ„l som man hoppas ska kunna bromsa detta. Enligt dessa mĂ„l Ă€r skolan en viktig arena dĂ€r man mĂ„ste arbeta hĂ€lsofrĂ€mjande. Även skolans styrdokument, genom lĂ€roplan och skol-plan, innehĂ„ller mĂ„l för hĂ€lsoarbetet. Rektorer stĂ„r som ansvariga för skolans verksamhet, bland annat med uppgiften att utarbeta arbetsplaner för hur man pĂ„ skolan ska nĂ„ de uppsatta mĂ„len.

Secondhandapparnas dilemma: milj?hj?ltar eller konsumtionsdrivare. Analys av secondhandappars inverkan p? unga vuxna kvinnors konsumtion

This thesis examines how marketing by secondhand apps affects young adult women's consumption habits, investigating whether these platforms promote or counteract overconsumption. While the secondhand market is considered more sustainable than buying new, these apps may still encourage overconsumption. The study focuses on the marketing strategies of three major secondhand apps in Sweden: Tradera, Sellpy, and Vinted, analyzing their impact on consumer behavior using the AIDA model (Attention, Interest, Desire, Action). Based on qualitative interviews with eleven women aged 20-27 and the authors observations of the apps marketing activities, the study finds that secondhand apps often emphasize environmental benefits and makes secondhand shopping accessible and appealing. However, the marketing tactics used by these apps, including frequent push notifications, targeted advertisements, and influencer collaborations, may lead to increased consumption. Overconsumption causes significant environmental damage, and while the secondhand market can mitigate these effects by extending the lifecycle of items, the emphasis on convenience end environmental benefits can inadvertently encourage more consumption. The study concludes that secondhand apps play a complex role in consumer behavior, balancing the potential for sustainability with the risk of promoting overconsumption.

Att vara lÀrare i en inkluderande klassrumsmiljö

UtgÄngspunkten för studien har varit vÄrt intresse för en rapport av Skolverket. Den har pÄvisat brister i skolans arbete med att göra utbildningen tillgÀnglig för alla elever, trots uppdraget om inkludering. Syftet med denna studie har varit att ge en ökad förstÄelse för hur lÀrarna arbetar i mötet med elever i en inkluderande klassrumsmiljö. Genom kvalitativa intervjuer har vi fÄtt en ökad insikt i hur lÀrarna uppfattar och upplever uppdraget och vilka faktorer som har betydelse för hur inkluderingsbegreppet pÄ skolan kan utvecklas. Observationerna i klassrummet har gett oss en praktiknÀra förstÄelse av vilka hinder och möjligheter lÀrarna möter i sin vardag i mötet med alla elever.

Se mig - sÄ lÀr jag för livet. En studie om skolans dubbla uppdrag

This thesis uses statistical methods to investigate if political appointees working for the Swedish government are good representatives for the members of the ruling party. This is a relevant question since the number of political appointees and the political fields in which they are employed have increased. Some say that this is a sign of presidentialism, which in this context means that the prime minister and his cabinet are becoming more independent from parliament and supporting party. The research is done by comparing the political appointees with an select elite of party members regards to socioeconomic background, which interest that are promoted in society and ideology. The consequences of differences on these characteristics between political appointees and the party elite could be that some interest in society are wrongly overrepresented while others are wrongly underrepresented by the unelected political appointees.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->