Sök:

Hälsofrämjande arbete i skolan - Rektorer, skolsköterskor och verksamhetschefer resonerar


Övervikten bland barn och ungdomar ökar i samhället och är idag uppe i 15-20 procent. Ut-veckling har lett till att man på internationell, nationell och regional nivå har utformat folk-hälsomål som man hoppas ska kunna bromsa detta. Enligt dessa mål är skolan en viktig arena där man måste arbeta hälsofrämjande. Även skolans styrdokument, genom läroplan och skol-plan, innehåller mål för hälsoarbetet. Rektorer står som ansvariga för skolans verksamhet, bland annat med uppgiften att utarbeta arbetsplaner för hur man på skolan ska nå de uppsatta målen. Därmed blir rektorn en viktig person för det hälsofrämjande arbetet i skolan.Syftet med vår kandidatuppsats var att ta reda på hur rektorer på grundskolenivå resonerar kring hälsa och hälsofrämjande arbete i skolan samt en rektors roll i detta arbete. För att få en bredare bild av rektorns roll ville vi även ta reda på hur skolsköterskor och verksamhetschefer tänker kring detta. Vi har intervjuat tre grundskolerektorer på tre olika skolor i Göteborgs Stad samt använt enkäter, distribuerade via e-post, från tre skolsköterskor och två verksam-hetschefer inom skola/ förskola. De resultat vi fick fram visade att alla respondenter ansåg att skolan har ett ansvar för barns hälsa och att man på olika sätt bör arbeta hälsofrämjande i sko-lan. De menar även att rektorn genom sin ledarposition har ett övergripande ansvar för att se till att det bedrivs ett sådant hälsofrämjande arbete. På så sätt betraktade respondenterna rek-torn som en nyckelperson i detta arbete och att rektorns personliga intresse och engagemang kan påverka det hälsofrämjande arbetet. Ingen av de intervjuade rektorerna anser att det finns några faktorer som hindrar skolans möjlighet att arbeta med att främja elevernas hälsa. De hävdar i stället att det är skolans gemensamma vilja och de beslut man gemensamt tagit som spelar den avgörande rollen.

Författare

Elin Nyström Johanna Wärja

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..