Sök:

Sökresultat:

14616 Uppsatser om Sjuksköterskors kunskap - Sida 60 av 975

"Problembarn kommer aldrig att bli omoderna" : En intervjustidie om lÀrares kunskap kring barn i behov av stöd

SAMMANFATTNING Denna studie handlar i sin helhet om hur man arbetar och ser pÄ specialpedagogik.  Delar av denna studie genomfördes i Kenya, dÀr jag var pÄ en skola i staden Nakuru. DÀr genomförde jag intervjuer med lÀrare samt samlade pÄ mig material. Syftet med studien Àr att se hur man i Kenya bemöter elever i behov av stöd i undervisningen samt hur synen pÄ barn i behov av stöd har sett ut och ser ut i landet idag. Efter att jag tagit del samt bearbetat relevant litteratur valde jag att undersökta detta genom att göra kvalitativa intervjuer. Jag intervjuade fyra verksamma lÀrare som undervisade i olika Ärskurser.

FrÄn teori till ton ? vikten av att fÄ pröva sin kunskap

Studien syftar till att undersöka ifall det Àr en bra undervisningsmetod dÄ man viker 8 veckor av terminen till att komponera och spela in en lÄt pÄ lektionstid. Studien skall Àven undersöka den didaktiska aspekten av metoden. Studiens syfte Àr Àven att belysa vikten av att koppla teori till det praktiskt utövande av sin kunskap. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex av de gitarrelever jag undervisade med denna learn by doing metod. Intervjuerna Àr gjorda utifrÄn semistruktuerade frÄgor.

Kurt Weill och gitarren: En reflektion över anvÀndningen av knÀppinstrument i verk av Kurt Weill skrivna under perioden 1927 - 1933

I detta arbete presenteras en redovisning av Kurt Weill som kompositör under en tumultartad period (1927 - 33) av hans hÀndelserika liv. Arbetet har jag skrivit ur en gitarrists och banjospelares ögon, och jag har i min redovisning av hans verk givit kortfattade beskrivningar om hur Weill kan ha gÄtt tillvÀga dÄ han komponerade för dessa knÀppinstrument. Följaktligen har jag resonerat över varför han skrev för dessa instrument; vilka omstÀndigheter och vilka personer som kan ha inspirerat honom till att göra detta. Syftet med detta har varit att samla kunskap till interpretation och arrangering av hans verk, kunskap som jag sedan har anvÀnt i en konsert. Jag har Àven haft som mÄl att öka min egen kunskap om Weill som kompositör, och att kunna fÄ andra att upptÀcka kvalitéerna i hans kompositörskap.Efter att ha skaffat fördjupad kunskap om ett stort antal verk av Weill sÄ har jag valt ut ett antal stycken att arrangera.

Kliniska psykologers förstÄelse av och förhÄllningssÀtt till sexmissbruk

Studiens syfte var att bidra med kunskap om hur kliniska psykologer uppfattar och förhÄller sig till sexmissbruk i klinisk verksamhet. Sex psykologer, med erfarenhet inom missbruksvÄrden deltog i intervjuer och resultatet analyserades utifrÄn IPA. Fyra teman framkom: sexmissbrukets osynlighet, sexmissbruk som ett sökande, ytterligheter och sexmissbrukets komplexitet. Sexmissbruk betraktades som ett komplext fenomen, var i det ryms mÄnga ytterligheter. Det upplevdes som osynligt i utbildningen, kliniken och samhÀllet och beskrevs som ett sökande eller sjÀlvskadebeteende hos individen.

crisis management at one school

För eller senare kommer man som lÀrare att stÀllas inför det faktum dÀr man mÄste hantera en krissituation, dÀr en eller flera barn behöver omsorg. Forskning inom Àmnet krishantering Àr dÀrför ett viktigt hjÀlpmedel för hur man pÄ bÀsta sÀtt stöttar och hjÀlper barn och vuxna i svÄra situationer. Mitt syfte med detta arbete har varit att ta reda pÄ hur man inom skolan arbetar men krishantering för att pÄ sÄ sÀtt samla kunskap inom Àmnet. Denna kunskap Àr ett viktigt redskap för mig i mitt kommande lÀraryrke men ocksÄ för andra som Àr verksamma inom lÀraryrket. I min undersökning har jag anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer och intervjuat tvÄ pedagoger och en rektor.

Preoperativ patientinformation : -Ett steg mot ökad empowerment?

Introduktion. Endometrios Àr en inflammatorisk, kronisk östrogenberoende sjukdom i endometriet. Symtom kan vara smÀrta, dysparenui, infertilitet och minskad prestationsförmÄga pÄ grund av tröttheten. Det Àr svÄrt att stÀlla diagnos dÄ endometrios kan vara svÄrupptÀckt pÄ grund av ospecifika symtomen. Syfte.

LÀrorummets livsvÀrld och kunskapens maktdiskurs : Om spÀnningsförhÄllandet mellan de moderna och postmoderna kunskapsparadigmen samt deras relationer till lÀroplansförfattningen och klassrummets fysiska miljö

Uppsatsen har för avsikt att ur en filosofisk ansats försöka ÄskÄdliggöra teoretiska och tankemÀssiga komplikationer mellan kunskapssynen i lÀroplanen för de frivilliga skolformerna och det traditionella klassrummets fysiska och upplevda miljö. Detta för att pröva ansatsens möjligheter vid framtida teoretiska och empiriska studier. Uppsatsen vill dÀrför dels ta reda pÄ vad lÀroplanen och dess beredningsarbete föreskriver för typ av kunskapsundervisning, dels undersöka hur lÀroplanen och dess beredningsarbete resonerar kring kunskap. För att nÄ en djupare förstÄelse för lÀroplanens formuleringar i detta avseende, lÀgger jag ett utvecklingsperspektiv pÄ samhÀlle, skola och kunskap. Analysen visar att skolans kunskapsuppgift Àr tudelad.

Vad hÀnder nÀr han slutar? : en studie om kunskapsbevarande i en organisation vid en nyckelpersons pensionering

Sammanfattning: Vi stÄr inför en tid med stora pensionsavgÄngar, endast under 2011 kommer 124 000 svenskar att fylla 65 Är. DÄ Àldre anstÀllda ofta innehar mycket kunskap efter lÄng erfarenhet inom en organisation finns en risk att kunskapen följer med dem nÀr de slutar till följd av en pensionering. Med denna studie önskar vi kunna bidra med en större förstÄelse för betydelsen av en tydligt utarbetad pensionerings- och kunskapsledningsstrategi för en organisation dÄ dessa stora pensionsavgÄngar vÀntar. Vi önskar Àven bidra med en ökad medvetenhet om kunskapsledningens relevans i organisationer, och att denna medvetenhet bör finnas hos alla anstÀllda och inte endast vara individspecifik.Syftet med denna studie var att kartlÀgga och analysera det personliga nÀtverket runt en nyckelperson i en organisation för att kunna utvÀrdera nÀtverkets roll i bevarandet av kunskap vid nyckelpersonens pensionering samt identifiera kunskapsbevarande faktorer. Studien genomfördes som en kvalitativ fallstudie dÀr bÄde intervjuer och dagböcker anvÀndes för att samla in det empiriska materialet.

Att mÀta kunskap i historieÀmnet

Uppsatsens syfte Àr att undersöka om det Àr möjligt att mÀta gymnasieelevers förkunskaper i historieÀmnet genom ett didaktiskt prov. Min undersökning visar att ett didaktiskt prov i historia Àr genomförbart. Vilken typ av kunskap som ska bedömas kan utlÀsas genom kursplanerna, trots deras vaga föreskrifter om innehÄllet i historieÀmnet. DÀrtill verkar det finnas en samsyn bland historielÀrarna om det centrala stoffet för historieÀmnet ? en tyst kanon.

Personer med demenssjukdom inom akutsjukvÄrd - Sjuksköterskans upplevelser

Äldre personer med demens Ă€r en stor del av patienterna inom akutsjukvĂ„rden. NĂ€r en person fĂ„r en demenssjukdom kan symtom vara förĂ€ndringar i beteenden och personen kan fĂ„ svĂ„righeter att uttrycka sina kĂ€nslor sĂ„ omgivningen förstĂ„r. Sjuksköterskan ska bemöta alla patienter med vĂ€rdighet och respektera deras integritet. DĂ„ sjuksköterskan och patienten fĂ„r svĂ„rt att kommunicera stĂ€ller det krav pĂ„ att sjuksköterskan har kunskap om demens och kan ge god omvĂ„rdnad som Ă€r individanpassad. Syftet var att undersöka hur sjuksköterskor beskriver omvĂ„rdnaden av personer med demens inom akutsjukvĂ„rd, visa pĂ„ svĂ„righeter och hinder samt möjligheter och framtida förbĂ€ttringar i omvĂ„rdnaden.

Kravet pÄ verkligt bruk av varumÀrken i geografiskt hÀnseende

Kunskap som en av de viktigaste resurserna Àr vÀl uppmÀrksammad hos organisationer, men vad kunskap Àr och hur kunskapen sprids Àr inte lika sjÀlvklart. För att skapa mer förstÄelse, intervjuade vi anstÀllda som via sitt jobb har spenderat en viss tid utomlands. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka dels vilka kunskaper respondenterna fÄtt frÄn vistelsen, dels vilka kanaler de har haft tillgÄng till efter hemkomsten för att kunna sprida kunskaperna vidare. Studien visar att respondenterna har fÄtt mÄnga nya kunskaper och haft tillgÄng till flera olika kanaler. Det finns hinder som lett till att kanalerna inte anvÀnts pÄ bÀsta möjliga sÀtt för att sprida kunskaperna vidare till deras kollegor..

Kvinnors upplevelser av att leva med urininkontinens

Urininkontinens hos kvinnor i Sverige och i resten av vÀrlden Àr idag ett vÀxande problem och ett dolt hÀlsoproblem. Syftet med studien var att beskriva kvinnors upplevelser av att leva med urininkontinens. Metod som anvÀndes var en kvalitativ litteraturstudie med vetenskapligt granskade artiklar. Sökningen resulterade i nio artiklar. Vetenskapliga artiklar söktes i CINAHL och LibHub databas.

ArbetssÀtt och arbetsformer i matematikundervisning av andrasprÄkselever

Syftet med vÄrt arbete var att fÄ kunskap om hur vi pÄ bÀsta sÀtt skulle kunna underlÀtta andrasprÄkselevernas lÀrande i matematik. Metoden som anvÀndes för undersökningen var kvalitativ intervju. Fyra lÀrare med erfarenhet av att undervisa andrasprÄkselever intervjuades pÄ tvÄ olika skolor, gymnasiet och grundskolans senare Är. LÀrarna anvÀnder sig mer eller mindre av ett varierande arbetssÀtt. TvÄ lÀrare anvÀnder sig i till stor del av enskild rÀkning vilket enligt forskningen inte gynnar andrasprÄkselevers lÀrande.

Vilka kunskaper behöver lÀrare för att arbeta med öppna uppgifter i matematik? : En undersökning av ett utvecklingsarbete för lÀrare, med fokus pÄ öppna uppgifter.

Öppna uppgifter kan generera flera lösningar och lĂ„ter Ă€ven eleverna utveckla sin problemlösningsförmĂ„ga. Syftet med undersökningen har varit att ta del av erfarenheter som lĂ€rare gjort genom att delta i ÄlMa, ett fortbildningsprojekt med fokus pĂ„ öppna uppgifter. Undersökningens frĂ„gestĂ€llning Ă€r: Vad behöver lĂ€rare kunna för att arbeta med öppna uppgifter och hur har lĂ€rarna utvecklats genom att delta i projektet? Undersökningen har bestĂ„tt av intervjuer dĂ€r sex lĂ€rare som deltagit i projektet, beskriver sitt arbete med öppna uppgifter. För att arbeta med öppna uppgifter anser lĂ€rarna att de behöver kunskaper som flexibilitet, att lĂ€raren lĂ„ter eleverna diskutera, att lĂ€raren vĂ„gar slĂ€ppa kontrollen, samt att lĂ€raren har matematisk kunskap.

Dokumentation av gamla fall : Dess betydelse för kunskapsöverföring

Kunskap i mindre organisationer har historiskt sett spridits via direkt interaktion mellan de anstÀllda. Detta har gjort det svÄrt för företagen att behÄlla dess kunskapsbas dÄ anstÀllda har lÀmnat företaget. En lösning pÄ detta problem Àr att anvÀnda dokumentation. Dokumentation Àr ett verktyg som gör det möjligt att bevara kunskap över tid och rum vilket minskar eventuell kunskapsförlust. Syftet med denna uppsats har varit att studera hur ett mindre management konsultföretag anvÀnder sig av dokumentation som ett verktyg för att sprida det kunskapskapital som skapats i samband med ett projekt till efterkommande projekt.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->